Tampereen seudun odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Eleanora

Kommentoinnin ninja
Hei!

Kun näitä alueellisia ryhmiä on jo muutama muukin, niin ajattelin tehdä meille pirkanmaalaisille/Tampereen seudun syysodottajille oman ketjunsa. Tämä tuli mieleen siitäkin, kun luin tämän päivän aamulehteä ja TAYSin uudistuksia synnytys- ja synnyttäneiden osastoille. Lukiko joku muu? Mitä ajatuksia tuli?

Musta ne siis vaikutti hyviltä uudistuksilta. Sinne oli mm. tullut yksi synnytyshuone lisää ja nyt siellä on myös synnytysamme ja esim. synnyttäneiden osastolla saa jatkossa pitää omia vaatteita jne. Eli ihan suosittelen lukemaan, jos saa lehden käsiinsä :) Etusivun otsikko oli siis "Tervetuloa vauvat - TAYSissa on tilaa"

Täälläkin yksi Tampereen odottelija.. En lukenut juttua, mutta hyvältä kuulostaa!

Täälläkin yksi tamperelainen odottaja. :-) Meille ei tule aamulehteä, niin mennyt juttu ohi, mutta hyvältä kuulostaa! Mites teillä on lasketut ajat? Meillä 24.9.

Jutussa taidettiin myös sanoa, että synnytyshuoneissa saa kuunnella omavalintaista musiikkia :)

Meidän laskettu aika on 25.9.

Minäkin olen tuosta kuullut, että saisi omaa musiikkia siellä kuunnella. :) Tosin en tiedä osaanko itse ainakaan keskittyä mihinkään musiikkiin siinä kohtaa. :D

Meillä alkaa olla jo vaikka mitä hankittuna vauvalle. On vaunut, pinnasänky, hoitopöytä, sitteri, lipasto vauvan vaatteille, tuttipulloja... Tulossa hoitopöydän pehmuste ja auton turvakaukalo. Eli ollaan tosiaan hankintoja tehty jo paljon, vaikka laskettuun aikaan on vielä aikaa. Oletteko te muut miten tehneet hankintoja?

Nyt on sitten hankintojen myötä toisaalta noussut pintaan jännitys, että onhan vauvalla kaikki hyvin. Koti alka näyttää valmiilta uudelle tulokkaalle, mutta mitäs jos jokin meneekin huonosti? Sitten on melko ikävää, että kotona kaikki muistuttaa vauvasta, vaikka tokihan nämä tulevat tarpeeseen sitten tulevaisuudessa, mutta eipä se siinä kohtaa lohduttaisi.

Turhaa varmaan murehdin, sillä tähän asti ollut kaikki hyvin (lukuunottamatta ensimmäistä varhaisultraa, jossa ei vauvaa vielä näkynyt ja tuli pelko tuulimunasta tms.) ja ollaan useammassakin ultrassa oltu ja nähty vauvan liikkuvan vilkkaasti ja voivan hyvin. Toisessa varhaisultrassa oli kaikki ok ja sydän sykki, np ultrassa myös kaikki kunnossa ja riskit todella minimaalisia ja käytiin yksityisellä erikoislääkärillä bakteerivaginoosin vuoksi ja sielläkin lääkäri innostui ultrailemaan ja mittailemaan pienokaista, jolla oli kaikki hyvin. Ultrien lisäksi neuvolassa kuultu kertaalleen sydän äänet ja syke oli hyvä. JA SILTI PELOTTAA! Olenko ainoa, jolla käy nämä aatokset mielessä vähän väliä?

Onneksi perjantaina päästään neuvolaan ja sitten kuunnellaan, että kuuluuko sydänääniä. Harmi, ettei tuo vauveli vielä osaa ilmoitella itsestään (en ole vielä tuntenut liikkeitä, paitsi joskus "jotain pientä", mistä ei osaa sanoa onko oikeasti vauva ja sen liikkeet), koska sitten tämä murehtiminen vähän hellittäisi.

Meillä laskettu aika olisi 27.9 ja esikoisen jäljiltä on niin paljon tavaraa, että ei osteta varmaan muuta kun uusi turvakaukalo :) Ja tietysti jos uusi tulokas on poika niin pojan vaatteita..

Ja nuo pelotkin on tuttuja.. Eilen viimeksi kävin neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa "ihan varmuuden vuoksi" :D Onneksi ihana neuvolantäti ottaa meidät aina vastaan vaikka eilenkin oli työaika hänellä päättynyt jo tunti ennen mun soittoa.. En tiedä onko tää liikkeiden tunteminen helpottanut vai pahentanut pelkoja.. En pelkää kun tunnen liikkeet, mutta jos ei vähään aikaan tunnun niin rupee taas pelottaan... Huoh :D

Welmu: Itsekin mietin tuota, että panikoiko sitten aina, kun vauvan liikkeitä ei tunnekaan. :D Mutta kai se on nyt vaan totuttava tähän äidin rooliin, että aina on vähän huoli pikkuisesta, sillä eipä tää murehtiminen varmaan ihan heti lopu. :D Itse en ole vielä toistaiseksi neuvolaan hirveästi soitellut, että pääsisikö sinne ylimääräistä, kun tuntuu olevan niin kiireinen tuo meidän neuvolan täti. Todella mukava kyllä hänkin, kun vastaa puhelimeen kyllä aina, kun vaan pystyy eikä vain tuskaisen lyhyenä soittoaikana. Pitänee perjantaina pyytää neuvolan tädilta ylimääräinen sydänäänten kuunteluaika, jos mahdollista olisi saada.... ^^

Ne jotka on käynyt keskusäitiysneuvolassa ultrassa kerrottiinko teille sukupuoli jos kysyitte? Ja kuka ultrasi?

Ja jos on aiempia lapsia siellä ultrattu niin pitikö veikkaus paikkansa? :)

Minä en oo käyny keskusäitiysneuvolassa, kun asun Kangasalan puolella, joten ohitan nätisti tuon kysymyksen :) Mutta kiitos Welmu kun nostit tätä keskustelua! Olin jo unohtanut koko ketjun :)

Itsellä tuli mieleen, että vois olla hauska sitten vaikka vauvojen kanssa järjestää joku yhteistapaaminen jossain ja tavata teitä tämän seudun äitejä ihan kasvotusten? Oon kyllä aikaisessa, tiedän :) Mutta tuli tosiaan mieleen, niin parempi tässä raskausdementiassa sanoa heti se, kuin odottaa myöhäisempään aikaan :)

Itsekkin asuin esikoista odottaessa Kangasalla ja kävin Terveystalossa ultrissa, niistä jäi paljon "luotettavampi" olo kuin tästä keskusäitiysneuvolasta..

Kamalasti tekisi mieli ostaa oikein poikamaisia vaatteita, mutta jotenkin jäi epävarma olo sukupuolesta vaikka ultraaja sanoi, että poika näkyy... :)

Ja juu, kuulostaa kyllä kivalta idealta! :)

Minut ultrattiin keskusäitiysneuvolassa ja kertoi kyllä sukupuolen kysyttäessä. En kyllä yhtään muista ultraajan nimeä, mutta mukava nainen. Ultrannut tosiaan meillä sekä np:n että rakenneultran. Neuvolakortissaki lukee vaan jtn KLÖNW tms. :D Itse kyllä uskallan luottaa tuohon ultraukseen niin hyvin kuin ultraukseen muutenkin, eli melko varma tyttö tulossa (itsekin näki selvästi, että ainakaan ko. ajankohtana rv 20+1 ei ollut jalkojen välissä mitään poikaan viittaavaa). Parempi ultrakin tuolla mitä kerran yhdellä yksityislääkärillä Mehiläisessä, mikä kummastutti paljon. :D

Olisi kyllä ihan kiva jotain yhteistapaamista järjestää, kun itsellä ei ainakaan kaveripiirissä lapsiperheitä juurikaan. Kaikki kaverit, ne omanikäiset ja vähän vanhemmatkin, ovat kiinnostuneempia vielä bilettämisestä ja keikkailuista kuin perheen perustamisesta. Sama juttu miehen kaverien puolella. Mutta kaipa niitä vauvaperhekontakteja tulee tässä matkan varrella sitten. :)

Mä en saa selvää tosta meidän ultraajan nimestä, mutta ei se taida sama olla.. Meillekkin kyllä näytettiin kuvaa jalkovälistä, mutta en mä tajunnu sieltä mitään sillon katsoa, mikä nyt jälkeenpäin ärsyttää! :D

Minkä ikäisiä odottajia täällä muuten on? Itse oon 21v ja tosiaan toista odotellaan :)

Minä täytän lapsen syntymän tienoissa 29 vuotta. Ensimmäistä odotellen. Itsellä on jonkin verran lapsiperheitä lähipiirissä, mutta ois hauska tavata myös näitä tosi samanikäisten äitejä lisäksi :)

Mulla jäi tosiaan Terveystalon ultrista tosi hyvä mieli. Oli sama ihanan tuntuinen nainen (käsitin äitiyskortista että kätilö) molemmilla kerroilla ja selosti tosi tarkkaan mitä tekee ja näkee ja muutenkin tosi kiva kaikin puolin. Ja kuvat oli tosi selkeitä mitä saatiin mukaan, ekalla kerralla 5, joista neljä 3d ja nyt eilen kolme kasvokuvaa, kaikki 3d-kuvia. Ja ei ollut moksiskaan sukupuolen kysymisestä. Oli varmaan itse sen nähnyt jo aiemminkin, mutta kun kysyttiin, ettei sen jalkovälin uudestaan ja pysäytti kuvan ja kysyi että osataanko kuvasta sanoa. Sanoin että eikös se poika ole ja ultraaja sanoi, että kyllä, ei ole kyllä mitään epäselvyyttä asiasta :)

Täällä 30 vuotias ensimmäistään odottava :)

Ite en niin innostunu Terveystalon kätilöistä, molemmilla kertaa eri nainen ja jotenkin tympeän tuntuisia... Mutta asiallisesti selitti kaikki ja ammattitaitoisen oloisia, sukupuolta kanssa kysästiin kun päätti ultrauksen ja ehti vielä laittaa sen ultralaitteen pois kädestään. Ystävällisesti kertoi vahvan epäilyn sukupuolesta ja näytti vielä vauvan jalkoväliin. Olisin itse veikannut samaa, sen verran tuli ultrauksen aikana vilkuiltua mitä siellä näkyy.

Onko teillä muuten ollut neuvolassa puhetta perhevalmennuksesta? Monilla sitä on jo ollut, mutta meillä ei ainakaan ole ollut neuvolassa vielä mitään puhetta moisesta. Pitää maanantaina seuraavassa neuvolassa kysellä, että onko sellaista ja koska.

Ja oletteko ajatelleet mennä tutustumaan Taysiin synnärille? Siellähän järjestetään niitä viikottaisia tutustumiskäyntejä. Itse haluan ja aion mennä, mutta varmaan vasta vähän myöhemmässä kohdassa, vaikka kovasti jo kiinnostaisi sielläkin käydä.

Käsittääkseni Tampereen kaupunki ei järjestä varsinaista synnytysvalmennusta, vaan tiedot löytyy taysin nettisivuilta, joista voi käydä lueskelemassa. Niinpä me ollaan menossa elokuussa miehen kanssa Napapiirin synnytysvalmennukseen, jos sieltä saisi vinkkejä ja hyviä käytäntöjä. (http://www.tampereennapapiiri.fi/index.php/raskausjasynnytys/synnytysvalmennus)

Takaisin