Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MaiKhi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen huomannut, että nykyään on useammin nälkä kuin aikaisemmin (rv 21 menossa) ja kävin pitkästä aikaa vaa'alla. Paino on noussut 7 kg lähtöpainosta (BMI 20.83). Saa nähdä kuinka paljon tässä vielä tulee kiloja, mutta olen vähän sitä mieltä, että se tulee mitä kuuluukin tulla. Syön kuitenkin ihan perusterveellisesti ja haluan herkutellakin välillä :)

Mitenhän on, oon pessy kaikki vauvanvaatteet hajustetulla pesuaineella (bio luvil color, violetti aine) ja tänään vasta tajusin et ois varmaan pitäny pestä hajusteettomalla, kun aloin uusia vaatteita pesee. Huuhteluainetta en kuitenkaan oo käyttänyt.
Pitäsköhä ne nyt pestä uudestaan hajusteettomalla aineella? :|

Vaatteet on muuten säilytyslaatikossa poissa pölyn ja elukoittenkarvojen ulottuvista, joten en aikonut pestä enää uudestaan. Ärsyttää kun tässä vaiheessa vasta tajuaa koko asian! Mitä ootte mieltä?

Mitenhän on, oon pessy kaikki vauvanvaatteet hajustetulla pesuaineella (bio luvil color, violetti aine) ja tänään vasta tajusin et ois varmaan pitäny pestä hajusteettomalla, kun aloin uusia vaatteita pesee. Huuhteluainetta en kuitenkaan oo käyttänyt.
Pitäsköhä ne nyt pestä uudestaan hajusteettomalla aineella? :|

Vaatteet on muuten säilytyslaatikossa poissa pölyn ja elukoittenkarvojen ulottuvista, joten en aikonut pestä enää uudestaan. Ärsyttää kun tässä vaiheessa vasta tajuaa koko asian! Mitä ootte mieltä?

Se reagoiko vauva ei voi tietää ennenku ne vauvan päällä.. Mut mä ehkä pesisin uudelleen.. Yritän muutenkin vastasyntyneen kans välttää hajusteita, mut kukin taaplaa tyylillään.. Tiedän monta perhettä, jotka pesee vauvan pyykin alusta saakka hajusteiden kans... :)

Meillä on pesty aina normi pesuaineilla kun ei ole ollut mitään syytä olla niitä käyttämättä. Ite lähen siitä ett asioita vältellään syystä, ei varmuuden vuoksi.

Mä käytän nyt meillä Omo color sensitive pesuainetta kun miehellä on herkkä nahka. Ajattelin pestä vauvan vaatteet samalla aineella. Vaihdetaan sitten jos nahka ei kestä. Huuhteluaine on jo meillä hajusteetonta valmiiksi.

Huuhteluainetta meillä ei käytetä mihinkään, pyykinpesuaine pääasiassa hajutonta, koska itsellä ei pää kestä suurintakaan osaa pesuaineiden tuoksuista. Vain valkopyykkiä pesen BioLuvililla, sen tuoksu on mieto ja kiva. Yritän minimoida kemikaalikuormitusta noin muutenkin eli vauvan vaatteetkin tullaan pesemään tuoksuttomalla nesteellä. En ehkä pesis uudestaan puhtaita vaatteita, mutta jatkossa pesisin hajusteettomalla.

Jos mää nyt kuitenkin jätän uusintapesu kierroksen välistä, noita vaatteita on nimittäin niin paljon...:sour: jos niitä vaikka tuulettais tuolla pakkasessa muutaman tunnin ja onha tässä muutenki vielä 5kk aikaa, niin luulis hajujen häviävän? Voikohan noissa hajustetuissa olla jotain muuta, kuin pelkästään se haju, mikä saattaa aiheuttaa haittaa?

Tänään pitää käydä ostaa hajusteeton aine, niin pesen uudet ja tulevat vaatteet sit sillä. :)

Mä pesen kaiken sensitivella jo itteni takia. Näpit aukee päistä heti, jos käsissäkään pidän hajuteellisilla pestyjä vaatteita.

Meillä on pesuaineena hyvin usein neutralia, kun en kestä omojen ja muiden hajua. :rolleyes: Joo, mulla on vähän outo hajuaisti... Itkin kun saatiin kerran paketti omoa tai arielia ja koko vessa haisi siltä todella pitkään. :grin Mutta huuhteluaineena meillä on jotain comfortin hajusteellista, koska mulla "pää hajoaa" hajusteettomien aineiden jättämään hajuun. :hilarious: Ristiriitaista? Tiedän. Toisaalta ei käytetä usein edes puolta korkillista sitä huuhteluainetta. :rolleyes: Mutta siis pointti oli että näillä mennään kaikki vaatteet samassa koneessa, usein pesen vaatteet ennen käyttöönottoa. Kaupasta ostetuissa voi olla ties mitä myrkkyjä ja kirpparivaatteista en kuitenkaan tiedä miten on säilytetty ja millä pesty.

Omat vanhat säilytyksessä olleet on sitten toinen juttu, koska oon pessyt ne ennen säilöön laittoa. :) Jos haju on sitä mitä kuuluukin niin laitan vaan kaappiin. :rolleyes:

Mä haluaisin tosi kovasti jo ottaa kaikki vauvan vaatteet esille ja lajitella ne. Mutta ei vielä... Eihän meillä ole mitään tilaakaan niille, apua! :eek: Hyvä kun tulikin puhetta vaatteista!

Haluaisin myös mennä kangaskauppaan ostamaan kankaita, joista tekisin äitiyspakkaukseen ne semmoset koristereunapehmusteet... Vai mitä ne nyt on. :grin Sitten saman henkisistä kankaista voisi tehdä semmosen "vauvan pesän". Ehkä jotain peittoja voisi innostua tekemään... :rolleyes: Viime raskaudessa tein pinnasänkyyn verhon ja kangasreunuksen, pitäähän sitä jotain tällekin kertaa olla?

Olenko mä ainut, joka ei nauti raskaudesta juuri yhtään... Tottakai iloitsen tulevasta pienestä aivan valtavasti ja nautin siitä kun liikkeet on alkaneet tuntumaan, mutta tää raskaana olo.. Itelleni se tarkoittaa 24/7 pahoinvointia edelleen.. Jatkuvia päänsärkyjä, väsymystä ja verenpaineen heittelyä! Mä haluaisin et tää vaan loppuis ja sais nyytin syliin.. Myös esikoisen aikaan oli näin! Oksensin viimeisen kerran esikoisesta vielä puoli tuntia ennen kuin ponnistin sen pihalle! Tänään pitäis lähtee koittaa työntekoa, ja jännittää ihan suunnattomasti mitä siitä tulee!

Ymmärrän tunteen! Täälläkin raskaana olo on ollut pääosin, noh, raskasta. Välillä on kiva toki silitellä vatsaa ja tunnustella möyrimistä. Olo on "kop kop" hieman parempi ollut nyt lomalla, mutta kroppa tuntuu vieraalta ja olo hankalalta. Heti kun päivittäiset oksut loppui niin vatsaa pompsahti sen verran että liikkuminen meni hankalaks. Oon onnellinen joo, mutta en mitenkään hehku tämän vatsan kanssa vaan naamakin on jotenkin valju ja harmaa.

Meillä pestään kaikki vaatteet samoilla aineilla. Minä itse allergikko-astmaatikkona en voi käyttää hajustettuja pasuaineita. Huuhteluaineeseen lisään hieman hajustettua, että vaatteisiin ei tule kaapissa säilytyksessä sitä tunkkaista hajua. Mutta siis litran pulloon laitan vajaan desin hajustettua. Muuten se käy nenään ja päähän ja iholle. Meillä esikoinen on myös atoopikko niin hänelle ei käy hajustetut aineet. Atooppiselle iholle kuivausrumpu (tai vaatteiden silittäminen) olisi hyvä. Meille ei vielä mahdu kuivausrumpia, mutta kunhan remontti valmistuu, saan sellaisen. On se siinä vaiheessa jo pakkokin hommata kun ollaan sitten jo kuusihenkinen perhe... Ja pyykkiä tulee isommiltakin ihyan kiitettävästi (ovat siis 10 ja 9).

Ja sitten tuosta raskaana olosta. Minulla ei ole ollut pahoinvointeja, ei päänsärkyjä eikä muutenkaan mitään oiretta. Välillä alkuun tuntui siltä, että onko kaikki edes hyvin kun misään ei tunnu eikä näy. Nyt on mukava kun on masu jo näkyvissä. Ymmärrän kyllä sivusta seuranneena, että kaikilla raskaus ei todellakaan ole helppoa eikä ihanaa aikaa. Sympatiat teille, joilla näin on. Toivottavasti voitte edes vähän nauttia raskaudesta. :Heartred

Mulla on ihan ok olotila yleisesti, mutta en silti erityisemmin nauti tästä. Olisipa raskaus edes pitemmällä, niin voisi jännittää koska se tulee ja valmistautua siihen silleen tuota... "Kaikki mahdolliset poppakonstit käyttöön että se tulee pian"- tyylillä. :grin Nyt tympii kun pitää vaan odottaa ja koittaa elää pirun terveellisesti, mitata verensokereita ja syödä 6... ei kun 7 pilleriä päivässä vitamiineja ja lääkkeitä, muistaa kaikki menot ja ne lääkkeet ja... :shifty:

Mua stressaa ihan hirveesti tää työ.. Palasin tänään saikun jälkeen töihin ja eipä ole kovin ihana työpäivä ollut! Vaikka tää ei oo millään tapaa fyysisesti raskasta, jotenkin tää jatkuva pahaolo stressaa ihan sikana!!

Mä olen aika kyllästynyt myös tähän raskaana oloon. Toivon vaan että loppuaika menisi nopeasti ja vauva syntyisi pian.
Ei saisi varmaan valittaa, mutta on tää raskaana olo tosiaan raskasta. Alun pahoinvoinnit ja väsymys, sitten vielä pahempi väsymys ja hormoonimyrskyt, ja jäätävä painonnousu. (Mainittakoon myös vuotavat ikenet, pukamat, kutiseva iho jne jne.)

Nyt uusimpana vaivana on ilmaantunut todella pahat turvotukset jaloissa, ei voi istua eikä olla jaloillaan pitkiä aikoja kerrallaan. Olin niin kipeä jaloistani viime työviikon jälkeen että iltaisin pystyin hädin tuskin kävelemään. Nyt tilanne on vapaapäivien aikana rauhoittunut.

Että tsemppiä vaan meille kaikille :rolleyes:.

Mä olen aika kyllästynyt myös tähän raskaana oloon. Toivon vaan että loppuaika menisi nopeasti ja vauva syntyisi pian.
Ei saisi varmaan valittaa, mutta on tää raskaana olo tosiaan raskasta. Alun pahoinvoinnit ja väsymys, sitten vielä pahempi väsymys ja hormoonimyrskyt, ja jäätävä painonnousu. (Mainittakoon myös vuotavat ikenet, pukamat, kutiseva iho jne jne.)

Nyt uusimpana vaivana on ilmaantunut todella pahat turvotukset jaloissa, ei voi istua eikä olla jaloillaan pitkiä aikoja kerrallaan. Olin niin kipeä jaloistani viime työviikon jälkeen että iltaisin pystyin hädin tuskin kävelemään. Nyt tilanne on vapaapäivien aikana rauhoittunut.

Että tsemppiä vaan meille kaikille :rolleyes:.

Yhtään en tykkää sun vaivoista, mut ihanaa, et jollain muullakin on sama tuska! :)

Täällä ollut lähes oireeton raskaus alusta asti mutta sympatiat myös täältä niille joilla on kaikenlaisia vaivoja.

Takaisin