Tammikuun tarinat

Juu, mulla on ollut jo useamman viikon tota valumisen tunnetta. Yhtäkkiä tuntuu siltä, kun olis pissinyt housuunsa. Todella hehkeä olo aina siinä kohtaa. :hilarious: Onneks mulla kehittyi nopeesti pokerinaama ton kanssa, muuten olis töissä tullut melko koomisia tilanteita vastaan. Mutta siis valkovuotoa se on just mulla ollut. On vaan niin pirun nestemäistä! :joyful: Ainahan voit asian tarkistuttaa esim. tuolla mpk:n antamalla testillä, mutta näin äkkiseltään sanoisin, että no worries.
 
Ja lisään vielä, että jos se neste sattuisi olemaan sellasta vaaleanpunertavaa, viittaisi se myös lapsiveteen. :) Ei se välttämättä kuitenkaan aina ole vaaleanpunaista, mutta tämä siis ihan nice to know -tietona.
 
Alenda, onpa harmi, että kävi noin. En kyllä ymmärrä miksi ei sais mitään tehdä kun supistukset on ihan normaali ilmiö. Mä oisin ollut tekemättä mitään viimeiset 16 viikkoa jos supistusten takia tarttis olla noin varuillaan[emoji85]
 
Harjotussupistukset harvemmin onkaan pahasta, mutta jos niitä tulee tukalan paljon tai jos on kipeitä, niin kyllä sillon pitääkin levätä, koska ne saattaa muutoin kypsyttää paikkoja ennenaikaisesti. Että jos on todettu supistusherkkä kohtu ja noi tommoset rasittavat kotityöt kielletty, niin kyllä sitä kannattaa uskoa. Ei ne normaaleista harkkasuppareista moista määräisi.
 
Joo, siis mulla tuli ne supistukset ihan säännöllisesti jopa kolmen minuutin välein ja oli sellasia semi kipeitä. Vuodelepoa eivät kuitenkaan määränneet, vaan ihan vaan ottamaan rauhassa. Nyt on onneksi jo 35 viikkoo täynnä, niin saa tehdäkin asioita. Huomenna olis lääkärineuvola. Innolla ootan, että miten päin vauva on tuolla masussa. Vaikka paljon se kyllä vielä liikkuu, että ehtii se kääntyäkin vielä moneen kertaan. Antaakohan ne jotain painoarviota sieltä? Tähän asti on ollu noi neuvolat noin kuukauden välein, niin rupeaakohan tahti tästä tihentymään? Vai seurataanko tätä loppua yhtään sen aktiivisemmin? Kiva kun on ihan pihalla kaikesta ensikertalaisena.
 
^ meillä ainakin on lopussa neuvoloita kahden viikon välein, esim mulla ens viikolla toi lääkärineuvola 35+3, sitten neuvola taas 37+2 ja siitä taas kahden viikon päästä. painoarviosta en tiedä, toivon että lääkäri sellaisen nyt antais. tähän mennessä ei oo mitään tietoa (sf-mittaa lukuunottamatta) ja kohdunsuutakaan ei oo kertaakaan tutkittu kun ei oo ollu erityistä tarvetta.
 
Luulen Alenda ettei psinoarvioo saa, kun mahdollisen käsikopelolla tehdyn. Paitsi tietty jos sulla on neuvolassa ultraus mahdollisuus niin sit voi saada kyllä.
 
Mutta ultralla tehtyyn arvioonkin täytyy ultraajalla olle koulutus/kokemusta siitä mittauksesta. Veikkaan, ettei perusneuvolassa mitään arvioita saa. Ite oon sitä kans kyselly, mutta joko nää on sanonu, ettei osaa arvioida tai sit osaa sanoa vaan pieni/normaali/iso.
 
Niin, loppuraskauden lääkärineuvolassa on tarkoitus arvioida lantion tilavuutta sekä sikiön suhtaa ko lantion kokoon. Tarjonta varmistetaan, sisätutkimuksessa pitäisi tuntua jotain pään saumoja mun ymmärtääkseni että siitä voidaan varmistua ilman ultraakin. Jos on jokin epäselvää niin pitäis saada lähete äitipolille. Kaikki ultrat lääkärineuvolassa on ylimääräistä ekstraa.
 
Mä epäilin viikko sitten lapsiveden tihkumista. Soitin eka neuvolan puhelinneuvontaan, mistä kehoittivat herkästi ottamaan yhteyttä synnärille.
No, soitin sitten synnärille samantien.
Ohje oli, että side housuihin, jos kastuu niin, että tulee ihan painavaksi, niin sitten heti näytille.
Jos alkaa haista pahalle tai väri muuttuu (kirkas ja vaal.pun. on ok) niin näytille.
Muuten ei hätää kuulemma ole.
Viikkoja nyt 36+2
 
Tänään ollu kyllä niin veto pois, mihinkään ei oikeen virtaa ja toisena päivänä saattaa jaksaa touhuilla koko päivän. Onko muilla samanlaista ?
Keskiviikkona vois lähtä miehen mukaan käymään Tampereella, täältö sinne ainakin 5h matka, tekis mieli lähteä, mutta mietityttää miten jaksaa päivän siellä, kun hän on työasioilla.
Autossa istuminen tuntuu välillä vaikealta,varsinki jos moukkuinen tie. Muuttoa tässä tehty ja viikonpäästö ekä päästäisiin uuteen kotiin, jos mies kerkeää sähköt ym. tehdä loppuun ja minä pakkailla, kyllä tekee tiekkaa ettei tuu kanneltua kaikkia laatikoita ym.. että vois kyllä hotelli yö ja aamiainenkuulostais ihanalta :)
 
Juu, mulla on ollut tuota jo hetken. Luulin aluksi, että rautalisä ei tehtäväänsä, mut ne arvot olikin sit priimaa. Neuvolatäti sanoi, että nyt pitäis malttaa levätä silloin kun kroppa niin kertoo. :) Mut joskus herään ajoissa ja jaksan touhuta koko päivän täällä, ja joskus sängystä nouseminen venyy todella myöhäseen ja silti oon ihan valmis nukkumaan jo joskus seitsemältä illalla. Ja tarvisin muka ne yhet päikkäritkin. :grin

Mä niin, Jenspa, samaistun tohon muuttamiseen! Just vuodenvaihteessa muutettiin ja mulle neuvolalääkäri oli sanonut, että pitäis välttää nostelua. Muutossa oli apuna ihan ammattimiehet ja sukulaisia. Aina, kun olin menossa jonkin laatikon luo tai ajattelin, että edes siirrän sitä vähäsen "kun se on sen verran kevyempi" niin eiköhän siinä ollut joku mua häätämässä sivummalle. :hilarious: Siskolta meinas mennä hermot, kun joutui "vahtimaan" mua siellä laatikoiden keskellä. Lopulta tyydyin kohtalooni, vaikka hyödyttömäksi itseni siinä tunsinkin.

Autossa oleminen on myös tuskaa täällä. Moukkuiset tiet on hirveitä ja turvavyöhön en sitä lisähärpäkettä ollut tajunnut ostaa, ja tässä vaiheessa se tuntuu jo turhalta hankinnalta. Autolla ajaminen on kans epämukavaa, kun oon sen verran lyhyempi, että pitää olla lähempänä rattia, johon vatsa tietty ottaa herkästi kiinni. :rolleyes:
 
Mulla on jo pidempään ollu tota et välillä jaksaa ja välillä ei. Aika paljon tuntuu vaikuttavan se miten yö on mennyt. Nyt kun isompien lasten arkirutiinit taas pyörii niin nukun yöt paremmin, kun aamuisin on pakko herätä tiettyyn aikaan mennessä.
 
Vaikka on laskettu aika tammikuussa uskon kyllä helmikuulle siirtyvän. Näin on yhden lapsen kanssa käynyt joka oli ei käynnistetty ja kaksiviikkoa meni yli. Ei edes supistusoireita ei edes harjoituksia mutta kamalat nivuset kipeänä käyttäessä rasittuu.
Laskettu aika 26.1
 
Autossa istuminen. :hungover:
Kauheinta ikinä! Puol tuntia alkaa olla maksimiaika mitä pystyy enää autossa kerralla istumaan. Paikat jumahtaa totaalisesti ja liikkeellelähtö on tuskaisen kivuliasta. Miehen kanssa onnistuu, kun se jeesaa ulos autosta ja tukee tarvittaessa ekat metrit. Plus että sen kanssa voi nauraa omalle vaivaisuudelleen. :shy:
Turvotus ei myöskään tykkää hyvää pitkään istumisesta.
 
Lady Alice mitä rautalisää oot käyttäny? Mulla ”pieniä” ongelmia tauta-arvojen kanssa. Hemppa lähti paranemaan kyllä, mutta ferritiinit tippunu vaan koko ajan. (Terkkari oli tyytyväinen kun hemppa nousi, mutta lääkäri soitti perään ja sanoi, että lisää ja stydimpää rautaa.)
 
Toi onkin ongelmana neuvolan rautamittauksissa, kun itekin viimeksi pyysin päästä labraan kattoo tarkemmin varastoja, niin ei voinu kuulemma laittaa lähetettä, kun hb oli riittävän hyvä. Mutta kun se voi olla 120+ ja silti just ne ferritiinit tosi matalat.
 
Mulla on, tai siis oli, käytössä Maltofer 100mg purutabletti. Sopi ainakin mun vatsalle hyvin, ja aina aamusta otin sen. :)

Autoilusta vielä sen verran, että toi autosta pois pääseminen alkaa kyllä tosiaan olla koomista. Ihan kuin joku hylje (tai pikemminkin mursu) yrittäis rimpuilla vapauteen. :hilarious:
 
Lady Alice, miltä se purutabletti maistuu... tuleeko myöhemmin jkl rautamaista makua suuhun..

Mullahan lähti Hb uudelleen laskuun ja nyt alkaa olla vähän kiire saada sitä nousuun. Synnytyksissä ollu enempi vuotoa niin senkin puolesta... terkkari suositteli tota Maltoferia mut ajatus purutabletista yököttää! En o myöskään innostunut mistään litkuista. Ens viikolla on neuvola niin näkee miten on lähteny vaikuttaa mun omakehittelemä Obsidan ja Floradix -kombo. (Floradixin saan just alas.)
 
No ei se maku mitenkään ihana ole, muttei ollut hirveimmästäkään päästä. Ehkä hieman jopa makea jälkimaku. Parina aamuna, kun teki ihan hirveesti pahaa, niin tyydyin vaan nielaisemaan sen. :)

Ite kokeilin viittä eri rautalisää ennen tota, ja tuo sit ns. osui ja uppos, vaikka itsekin hieman vieroksuin tuota purutablettia alkuun.
 
Takaisin
Top