Tammikuun tallustus

Vauva3

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hyvää uuttavuotta :Heartred


"Säilyttäköön uusi vuosi sen mitä rakastat
Tuokoon tullessaan sen mitä kaipaat
ja vieköön mennessään sen mitä taakkana kannat."
 
Kuukaudet menee hurjaa vauhtia :)
Huomenna 1v4kk ikää pienelläsuurella miehellä :Heartred Nenämahaletkun kanssa alkaa pikkuhiljaa sujumaan. Määrät joita sinne menee on vielä tosi pieniä ja pumpulla laskeminen hidasta. 35-45ml/h. 3 kertaa on laitettu letku 1,5kk aikana uudelleen kun on irronnut. Yhden kerran oksenti mahassa olevan osan ulos ja 2x on ihan repässyt kokonaan irti. Onneks sairaala on niin lähellä että äkkiä käy osastolla laittamassa uuden.
Uutta kelakorttia vielä odotellaan, edellisessä 35% korvattavuus mutta uusi olis 65% korvauksella. On aika kalliita nuo lisäravinteet nimittäin. Vuodenvaihtuessa on aina se huonojuttu kun nollautuu kaikki maksukatot samalla.. Mutta äkkiäkös ne taas täyttyy :D

Omaishoitajuuskin jatkuu molempien poikien osalta ainakin tämänvuoden ihan täyspäiväisenä, keikkailen jos tulee tarve enempi tuolle rahalle :) Tilanteen mukaan, ei paineita..
 
Jospas pitäisin pienen mielipide"tutkimuksen" :)

Annatteko lapselle/lapsillenne sokerisia tuotteita (jogurtti, maustettu viili/rahka jne)?
Vai annatteko maustamattomia tuotteita joihin itse lisäätte jotain (esim. pilttiä tai marjoja tms)?
 
Pyrin välttämään sokerin, mutten mitenkään hysteerisesti. Puuroon toki laitan aina sokeroimatonta Pilttiä/Bonaa yms. Mutta jos joskus syö jugurtin tai näin, niin ei ole niin vaarallista. Sitäpäitsi uskon että päiväkodissa tarjotaan normihilloa aamupuron kera, ja meillä onkin reipas päiväkotilainen nykyään:wink

Oikein hyvin on mennyt alkupäivät, tosin totuus tulee vastaan sitten alkuhuuman jälkeen:wink Kerkes jo kehuja tulla, kuulemma on ryhmän paras nukahtaja ikinä, on sammunut saman tien kun sänkyyn on laitettu. Kuka olisi uskonut vuosi sitten? No, tässäkin yritän olla realisti, saattaa muuttua milloin tahansa, joten iloitaan joka hyvästä kerrasta!:)
 
Minäkin olen nyt muutamia kertoja antanut maustettuja mutta suurimmaksi osaksi mennään maustamattomilla tuotteilla. Hieman olen osannut höllätä (äitini nimittäin yhden kerran hieman "naljaili"/huomautti/naureskeli minulle kun annoin piparia rakkaalle että uskallatko antaa (ei sen kanelin takia vaan kuulemma olen niin älyttömän tarkka murun ruokavaliosta) xD

Ei silti aloiteta mehujen tms sokeristennesteiden juontia vielä pitkään aikaan. Limsaa ei kyllä ikinä aloitetakaan. Itsekään en juo mehua kuin harvoin ja limsaa en oikeastaan ikinä juo (väliä saattaa olla monta vuotta kun maistan limua ja totean että hyiettäonkamalaa) :D
 
Mä en koskaan osta mehua niin ei tartte kokoajan isoja kieltää :D limsaa juodaan saunassa joskus ja erikoisjutuissa.. Nuorin ei tietenkään :D
 
Meillä ei mehu muutenkaan kuulu arkeen, vesi mulle ja vettä/maitoa ipanoille jos on jano:) Spesiaalitapauksissa ostetaan esim tuoremehu, sokerilitkuja hyvin harvoin. Sekamehua periaatteessa ei koskaan.

Esikoiselle pillimehu silloin tällöin esim kylässä tai kahvilassa, nuorempi joisi varmaan vaikka tervaa jos annettaisi (perso kaikelle:wink), mutta parka ei osaa pillillä vielä juoda joten saa tyytyä normijuomiin:wink Limu kyllä maistuu mulle, mutta ostan sitä ehkä 3-4 kertaa vuodessa.

Ruokapuolella sen sijaan olisi varmaan varaa vähentää sokerin saantia, mutta kun on niin hiivatin kiva leipoa....
 
Juomista puheen ollen meillä on urakka saada muru juomaan tarpeeksi. Hörpyttämällä saa vettä menemään jonkin verran kerrallaan ja nokkamukista juo piimää mut enemmänkin voisi kyllä juoda päivässä (maitoa ei tahdo lähes ollenkaan).

Ollaan aika laaja kirjo käyty läpi erilaisia tuon ikäiselle sopivia mukeja (jotka ei siis periaatteessa vuoda/läiky vaikka meno hurjaksi yltyisi - periaatteessa vain sen vuoksi että meillä ainakin saa helposti nekin vuotamaan jollain konstilla) xD Yritin jopa tava pillillä ihan tavallisesta mukista juottaa mut pilli päätyi puruleluksi joten ne on vähän pois pelistä x/

Kertokaas mistä teillä juodaan? :) Jos vaikka saisin vielä uuden kokeiluvinkin hyvästä taaperon juomamukista ^^
 
Täällä ilmottautuu höllä otteinen mami :D meillä neiti saa mehua sillon tällön ja jos esim kaupassa iskee jano niin ostan toiselle pillimehun :) pari kertaa kun matkat on venähtäny niin oon ostanu croissantin tai lihapasteijan toiselle pahimpaan nälkään ja heti sit kotona kunnon murkinaa napaan. Neiti on oppinu juomaa kunnon lasistaki jo, ja yleensä juodaankin siitä jos nokkamukit tiskikoneessa :) omaan käteen en anna kun haluaa sotkea nokkamkkillakin et kääntää sitä ympäri ja nauraa kun vesi /maito valuu suoraan syliin. Vähän jos sotketaan niin ei se haittaa :wink uutta vaatetta päälle tai menköön nakuna hetkisen :D
 
Juu, tuoremehussakin on sokeria ja rutkasti, mutta "luonnollinen" hedelmäsokeri (ei siis lisätty ) lienee kuitenkin parempi vaihtoehto, tai näin ainakin kuvittelen:wink

Ja tuo sotkeminen veden/maidon kanssa, huoh... Olen vasta äskettäin ruvennut antamaan maitoa mukistä, koska aikaisemmin sitä oli joka paikassa, ja maito haisee ärsyttävän pahalle kun lattialle/vaatteille/hiuksiin/tuolille/pöydälle/ruokalapulle/koiralle/seinille/lipastolle/mun päälle joutuu. Kaikki markkinoilla olevat mukit on varmaan testattu, oli taikamukeja, supermukeja, vuotamattomia mukeja, venttiilimukeja, korvamukeja ja ties mitä. Mutta ongelma oli suu. Aina se purskutti kaiken ulos. Mutta parin viikon sisällä ihem on tapahtunut, ja juominen sujuukin suhteellisen siististi!:)
 
Mä just eilen syötin huonolla omatunnolla ekan sokerijugurtin. Hyvin on sokeri-pelottelu toiminut mun kohdalla..maustamattomilla ollaan menty tähän asti ja hyvin nekin on maistunut jonkun piltti-hillon kanssa. Mehua en ole antanut, tuntuu turhalta, kun vesi ja maito menee mainiosti. Mä sen sijaan olen aika laiskasti tehnyt itse ruokia ja tän yhden vuoden tullessa täyteen yritän epätoivoisesti päästä ruoanlaittoon kiinni. Ollaan vältelty tomaattia, kun se tuntui aiheuttavan ihottumaa, joten se on vähän vaikeuttanut omien ruokien antoa. Nyt on tomaatti kokeilussa taas, jos vaikka spaghettikastikkeet sais sopimaan. Arkikiireissä ollaan itse tupattu syömään vähän mitä sattuu ja varsinaiset ruoanlaitot on jääny viikonlopulle. Nyt sit pitäis joka päivä olla jotain keittelemässä ja vähän ahistaa. :wideyed:
 
Minäkin koin kamalia omantunnontuskia kun annoin muutama päivä sitten ekan kerran sokeroitua rahkaa rakkaalle x) Vieläkin hieman mietityttää mutta eipä niitä syödä kuin harvakseltaan ja muuten ruokavalio on kunnossa (lohduttelen itseäni) :D Pääasia että saa sitä kalsiumia annettua tarpeeksi päivässä ettei tabuna tarvitse antaa.
 
täälläkin ilmottautuu aika höllämielinen mamma:oops: pitkälti mennään siis mitä kaapissa on, on syönyt myös ihan "tavan" jogurttia. tosin hyvin sokeriset ja suolaset ei neidille maistu muutenkaan
 
Kehtaanko sanoa että meillä molemmat ovat enemmän tai vähemmän kasvaneet purkkiruoalla about 1-v asti?:wink Koin vauvanruoan väsäämisen todella turhauttavana, esikoiselle vielä jaksoin jonkun verran tehdä, mutta tämä toinen on aika puhdas Pilttilapsi (tai Semperiä on mennyt eniten). Vieläkin annan purkkiruokaa välillä jos äkkiä pitää saada jotain järkevää vatsaan, ja hyvin kyllä näyttäisi voivan:)
 
Älä huoli kpa79, et tosiaan ole yksin. Kuten sanoin niin normiruokiin siirtyminen tuntuu vaivalloiselta, kun ollaan purkkiruoilla menty tähän asti. Olen mä joitain bataattisoseita väsännyt ja pitkään hedelmät on ollut ihan meidän pojan suosikkeja. Mutta muuten purkkiruoilla ja vielä 5kk-versioilla, kun kaveri ei ole suostunut paloja soseen seassa syömään.. :shy: Kolme tuttua, joilla vauvat ei ole saanut yhtään purkkiruokaa, on ollut kaikilla vauvat alipainoisia..olen miettinyt, että onko tässä mitään yhteyttä.. Olisko purkkiruoissa enemmän öljyjä ym. sisällytettynä tai tulisko niitä helpommin enemmän syötyä...no, onpa tää otoskin kyllä aikamoisen pieni.:happy:
 
Takaisin
Top