Tammikuisten 1. joulu

Nojoo niinbonkin, mutta en vaan ymmärrä, että tarviiko sitten edes kysyä, jos menee ihan viine tingassa ostamaan sitä. Tästä viisastuneena synttäreiksi ostetaan pojalle yksi lahja, ja muut tuokoon mitä tuo. Jouluksi ei siis ostettu mitään.
 
Itse annoin periksi oman äidin suhteen noissa lahjatoiveissa, huomasin taas kerran, että meillä on vain niin eri maku ja ajatusmaailma ja äidillä niin tiukassa nuo päätökset kun on päättänyt jotain ostaa niin ihan sama mitä sanoo.. Itse toivoin niitä dubloja kun meillä ei vielä yhtään ole niin ei tarvitsisi miettiä, ettei tule samoja. Eipä onneksi taida olla sitä halpissarjaakaan tulossa, joka olisi ollut ihan pakko-ostos. Sanoin silloin monta kertaa, etten halua mitään sekalaisia lego sarjoja, jotka eivät sitten sovi yhteen.. Veli oli kysellyt sitten äidiltä tytön lahjasta ja oli katsonut jotakin taloa, josta tulee ääniä yms. Äitini oli mennyt sitten tokaisemaan, että olen sanonut etten halua tytölle mitään krääsää nurkkiin.. :meh: Tekipä mieli sanoa ruma sana kun äitini tästä asiasta puhelimessa mainitsi.. Veljen puolesta tuli paha mieli itselle kun toinen katsonut ensimmäistä joululahjaa kummitytölle (kun itsellään ei lapsia ole ja tykkää ostella lahjoja kummilapsilleen, joita on nyt kaksi) ja sitten sitä sanotaan turhaksi krääsäksi.. Sain sitten alkaa selvittelemään asiaa veljelle, että ostaa mitä haluaa ja ainoastaan olen sanonut, etten halua montaa eri legosarjaa.. Ja se vääntäytyi nyt sitten sellaiseksi, etten halua turhaa krääsää.. Huoh.. :sad001 Muutenkin kun veli ostaa tytölle vain jouluna ja synttärinä lahjan niin mun puolestani saa ostaa silloin mitä itse haluaa, eri asia sitten nuo mammat ja mummut kun ostelee yhtenään jotain turhaa huoneentäytettä muutenkin..

Kaikista lelupuhelimista olen ollut sitä mieltä etten halua tytölle kun ärsyttää ettei veljen pojallakaan ole ollut mitään lapselle sopivaa leikkiä enää moneen vuoteen (9 v) kun vain puhelimia, tabletteja ja tietokonepelejä yms (siis niitä oikeita). Niin jotenkin ajatus edes leikkikännykästä tytöllä ärsyttää.. Ja mitäs muutakaan se äiti synttärilahjaksi katseli kuin leikkikännykkää.. :meh: Sanoin kyllä alkuun sen enempää miettimättä että "EI mitään puhelimia!!" ja sain vastineeksi selityksen miten tyttö tykkää näpelöidä kaikkea ja siinä on nappeja.. Ei niitä sitten muissa leluissa olisi? Ajattelin sitten että ihan sama.. Joululahjoissa on hakattu päätä seinään niin ei jaksa synttärilahjassakin.. Parempi mieli kaikilla kun antaa vain ostaa mitä ostaa..

Miehen äidille sanottiin vain kun kysyi mitä tyttö joululahjaksi tarvitsisi, että vaatteita nyt ainakin.. Se sitten jää nähtäväksi mitä paketeista löytyy..
 
Joo mekin sanottiin muille, rttä jos välttämättä jotain vaatteita haluaa ostaa, niin 94cm --> voi ostaa :)
 
Ymmärrän oikein hyvin nämä ärsytykset. Mä kans vähän "kauhulla" odotan, että mitä miehen puolen isovanhemmilta on tulossa. Oman äitini tiedän, että on samanlainen maailmanparannushihhuli kun minäkin, eli varmasti ei osta mitään krääsää. Tai siis osta yhtään mitään, korkeintaan tekee itse. Isäni vaimoineen ei myöskään ole mitään shoppailijoita, joten en ole huolissani. Mutta rakas anoppi on jo varmaan 3kk lahjaks tuonu lautasen ja nokkamukin, joista muki ei edes koskaan tullu käyttöön, kun poika juo pillillä. Puolivuotislahjaks tuli sit potta, vieläkään ei olla alettu reenejä, joten tuolla lojuu varastossa... Ja pakko tietenkin olla parasta ja kalleinta mahdollista, ei sillä, että joku nokkis nyt maltaita maksaa, mutta jos ei tuu käyttöön ikinä, niin turhahan se sitten on. :mad:
Eivät ole kyselleet mitään toiveita (olisin sanonut, että vauva ei tarvitse lahoja), joten saas nähdä. Miehen isä vaimoineen ostaa kans ihan varmasti jotain. Miehen isän vaimo kaupassa töissä, välillä tuo jotain vaatteita, kun halvalla sai... Tyylin kesällä toi shortsit ja t-paidan kokoa 86cm, meillä ollaan nyt siirtymässä 80cm kokoon, että eipä ollu käytössä tänä kesänä nuo. Ei sillä että kesällä olis paljon shortseja täällä muutenkaan käytetty. :hilarious:
No joo, yritän rauhoittua joulun tunnelmaan. Mun äiti tulee meille pariksi yöksi, sen takia ei onneks tarvii liikaa puunata eikä siivota. Aattona päästään valmiiseen pöytään ja muutenkin on luvassa ihan leppoisaa oleilua perheen kesken.
Hyvää ja nautinnollista joulun aikaa siis itse kullekin!
 
Minä en oo vaivautunu muille sukulaisille lahjatoiveita sanomaan kun omalle äidilleni että kirjat ovat mieleisiä ja miehen kummi osti tarjotin osan tuohon stokken syöttötuoliin. Anopille on turha paljoa muutenkaa ehdotella kun se on vähä pihi/tarjoushaukka että ostaa mitä vaan halvalla löytää.. Tosin osti se fisher pricen laulavan kirjan ku satuttiin samaan aikaan viime kuussa leluhyllylle kun oli joulutarjouksena yhdestä lelusta -30%.. :D ite sitä hypisteltiin leluhyllyjen luona niin arveli vaan että tarvitseeko se nyt tuollasia(eihän niitä leluja tarvitseminen takia yleensä osteta...? :P) mut sit oli kummiski ostoskärryineen sellaisen itse ottanu kun minä sanoin että mepä itse ostetaan jos halutaan. Muuten onkin ostettu itse mitä nyt halutaan tytölle hommata niin onpahan sit mieleiset eikä jää nurkkiin pyörimään. Ja jos ei jotain tarvitse niin mielihyvin otan rahana vastaan lahjat jos on pakko jtn antaa. Saapahan tyttö possuun täytettä ja ostakoon itse isompana mitä haluaa. Tai sit jos tulee myöhemmin tarvetta jollekin niin voidaan sitten itse ostaa. :)
 
Mä ymmärrän kyllä kans hyvin. Me tosiaan ajetaan joulureissuun tonne 400km päähän ja jo eilen kuulun että mitä pojalle hankittu. Ja varattava autoon tilaa.. Onhan meillä iso farkku, mutta kun pakkaa vaunut, koirat, reissukamat yms niin ei sitä tilaa paljon jää :sad001ja tavarathan pakataan autoon turvallisesti että jos tulisi vaikka äkkijarrutus ettei ole pojan lahjat meidän tai koirien niskassa. noh.. Ne joulukamat mitkä ei kyytiin nyt mahdu otetaan mukaan sitten seuraavalla kerralla.
 
Ei mua haittaa hirveästi, jos tulee leluja, mutta ei ihan hirveästi tarvis tulla. Mies osti huolisiepparin, kun poika sitä kaupassa halasi onnellisena hymyillen... Mulla ei sitten mitään pojalle olekaan. Tuntuu pahalta vaikkei poika toisaalta koko hommaa tajua.

Olen ihan avoin Brion puupalikoille (mieluummin ei-maalatuille), Duploille, rinkulatorneille, bongorummuille tm., hakkalelulle, lumisille eläinhahmoille (joko maatalo tai Nooan arkki) ja vaatteille. Pelkään vaan kaikkea sillisalaattia, mutta.. No, sitten tulee. En vaan halua leluvuorta yhdeltä ihmiseltä...

Lisäksi ihan hyödyllistä olisi, jos olisi se Stokken tarjotinosa (ei olla tajuttu pyytää) ym. Kylpylelujakin saisi olla vähän enemmän, mutta kyllä toi nykyisilläkin pärjää.
 
Joo, ei pitäny pojalle mitään ostaa, mut eksyinpä tänään sit Toys'r'usiin...
Poika aina ihastelee kotona kirjahyllyssä olevaa Yodaa, millä ei saa leikkii, ni nyt on sit oma Yoda paketissa. :)

Ihanaa ja herkullista joulua, arvon naiset!
 
Oikein tuli vähän paha mieli tuosta mun edellisestä viestistä, kun sillä tavalla anoppia ja appiukkoakin arvostelin turhan krääsän ostajiksi. Ainakin tämän joulun lahjat ovat olleet aivan ihania, eikä ole tullut pojalle lahjaähkyä. Anopilta tuli puinen Hakka-peli ja appiukolta puinen hevonen ja rattaat. Ihania, ajattomia leluja. :happy:
Mun äiti oli ommellut pojalle tilkkupeiton ja mun isältä tuli kirja. Poika on ollut tyytyväinen uusiin leluihin ja jaksanut leikkiä kaikilla. Hakan puuvasaralla oli eilen jo tomerasti menossa kohti mun iPadia... :hilarious:
Päätettiin miehen kanssa säästää ostamamme Duplo-pakkaus synttärilahjaksi, kun nyt tuli ihan sopivasti leikittävää muutenkin. On ollut tosi kiva ja kiireetön joulu. Ja niin, meidän pojan eka ymmärrettävä sanakin tuli aattona, "tonttu"! :Heartred
 
Meilläkin lopulta pojalle ihan ok määrä leluja, ehkä turhan paljon, mutta ei tolkuttomasti. Lahjojen määrä oli kuitenkin aika huima, sai kirjaa ja vaatetta (ei sellaista mitä oltiin toivottu), ja valitettavasti anoppi oli paketoinut neulomansa vaatteet eri paketteihin, mikä pitkitti turhaan joululahjojen avaamista.
Mutta muutoin ihan ok.

Joulu oli vähän rasittava, kun pojalla oli liikaa aktiviteettia ja leikittäjää. Ei osannut oikein rauhoittua sen jälkeen, ja illalla (yöllä!) nukuttaminen oli painajainen, ikinä ollut tuollaista tuntien huutoa. Selkeästi väsynyt poika, mutta ei pysty rauhoittumaan. Päivällä kun yritin vihjailla, että poika voisi olla väsynyt, niin kukaan (ei mieskään) ottanut kuuleviin korviinsa sitä, kun hyvinhän se jaksoi hypytettävänä. Ja mun sylistäkin napattiin pois, vaikka meillä nauruhetki meneillään.

Onneksi meidän ei tarvinnut matkustaa päivää kyläilemään ja päivää takaisin, mutta on se vähän raskasta kotonakin kun kaikki paikat täynnä vieraita. Ihan mukavaa, aika rasittavaa ja ihanaa kun ollaan nyt oman perheen voimin kotona. Pojan ensimmäinen joulu.

Odotan innolla sitä, että ollaan isommalla perheellä joulu ja kehitetään omat jouluperinteemme. Olis ihanaa kyläillä lyhyesti appivanhemmilla, mutta kun etäisyydet on niin pitkät, niin ei onnistu. Toisaalta isommat lapset varmaan sais olla enemmän rauhassa kuin tuommoinen taapero.
 
Kuulostaa Kobe ihan meidän joululta. Ymmärrän :Heartred oltiin mun porukoilla yö, siellä meni hyvin ja parasta se että meidät oikein kutsuttiin kylään, aiemmin jouduttu ajelemaan eestaas (valitin asiasta joskus isovanhemmat ketjussa) mutta hyvin meni :)

Miehen porukoilla taas. Noh.. Joku voi lukea tuon lemmikki ketjun, tänne tuli se vihainen koira syksyllä ja sen jälkeen ei täällä käyty kun vasta nyt. Eilen koita pääsi karkaamaan ja kävi suoraan toisen koiramme kurkkuun kiinni :sad001 mies onnistui heti potkaista koiran pois eikä haavoja tullut. Kun koira yritti hyökätä toisen koiramme kimppuun ärjyin niin kovaa kun lähti eikä uskaltanut enää hyökätä, mutta murisi minulle ja näki että olisi purrut jos olisin lähemmäs mennyt. Tämän jälkeen sain hysteeri itkukohtauksen ja otin koiramme syliini ja vollotin pihalla nolon näköisenä ja mies suuttui vanhemmilleen niin että täällä mökötti eilen kaikki. Oli kuulema meidän vika kun aina pitäisi varmistaa onko tämä koira portin takana vaikka silloin kun tänne tultiin niin sanottiin että koiraa ei sieltä huoneesta pois oteta!! Itkin myös sitä kun ajatus juoksi että onneksi poikaa ei oltu pihalle otettu konttaamaan kun hyökkäys tapahtui. Mitähän silloin olisi käynyt? Noh.. Lupasivat pitää koiraa paremmin kiikissä.

Tänään sitten oltiin keittiössä ja tämä koira toisessa huoneessa potti takana toisen puolen taloa. Koira siis hakkaa aina koko päivän porttia ja vinkuu siellä. Kuului äkkiä kova rysäys ja kun mies katsoi niin koura oli saanut turvaportin auki. Taas riita, onneksi ei päässyt pois huoneesta kun oli kaksi tuolia vielä edessä mutta silti. Paniikki tuli kun oli meidän koirat ja poika keittiön lattialla leikkimässä :sad001 miehen kanssa puhuttiin ettei enää tulla tänne. Ainakaan ennen kun tuo koira 1m syvyydessä. Anteeksi valitus.

Muuten joulu mennyt mukavasti. Poika levottomampi kylässä mutta lahjat yms oli mieluisia. Kahta samaakin lahjaa tuli mutta sou :) kiertoon vaan ylimääräiset! Ja oli ostettu 80cm vaatetta ja poika 86/92 nyt :D säästän mahdolliselle pikkukakkoselle kun oli laatuvaatetta ihan.
 
Mua jäi vähän harmittamaan, kun aika moni oli jättänyt kokonaan pojan muistamatta :sad001 Ei lahjoja paljoa haluttukaan, ja kaikki oli tarpeellisia, poika sai yhden duplo-paketin ja pari vaatetta. Mies kävi vielä jouluaattona ostamaan ison plaston kaivurin pojalle, kun tajuttiin, että saa muuten vaan sen yhden pikku duplopaketin ja se tuntui vähän ankealta :/
Muuten kaikin puolin oikeinkin ihana joulu :Heartred
 
Kuulostaa aika hurjalta Kotimama tuo appivanhempien koira :/ Onneks ei kuitenkaa sattunu ketää.

Meillä poika sai jonkun 5-6 pakettia jouluna, miusta liikaa. Mitää ei tullu mitä ois toivottu ku ei kukaa kysyny. Pari brion leluja mitkä on onneks kivoja :) Vaatteita jotka ehkä pari kertaa keretää käyttää jos mahtuu ees päälle, kokoo 86... Poikaa ei kiinnostanu yhtää pakettien avaus, kuten arvelinkii. No onneks ei saanu yli 15 pakettia niinku pojan serkut sai... Hyvä että ei tän suurempia murheita oo mistä valittaa :grin on meillä asiat hyvin.
 
Äitin ostama Yoda ei kiinnostanu yhtään! :sad001
No, mut ihan kiva joulu oli. Appivanhempien luona oltiin. Ite sai vähän levätä, ku mummi jakso juosta pojan perässä.
Paketteja poika sai aika monta. Mummi oli paketoinu miehen pari vanhaa autoa ja leikkipuhelimen, se oli musta tosi kiva idea. Isomummolta tuli iso pehmolelu. Pari kirjaa tuli, ne kiinnosti lahjoista eniten. Erikoisin lahja oli yhdeltä kummilta saatu elcor-pehmo Mass Effect pelistä. :D
Lahjoja odottaa vielä mun vanhempien luona... Plääh.
Se isompi asunto ja pojalle oma huone ois aika kiva lahja itelle. Alkaa olkkarissa olee aika mielenkiintoinen sisustus.
 
Täällä tyttö leikkii vanhalla lelullaan ja mies rakentaa tornia tytön joululahjaksi saamista puupalikoista. :grin:grin
Joulu oli suurimmalta osin tosi hyvin onnistunut :cat: Aamusta näytti siltä, ettei tyttö suostu nukkumaan aamupäikkäreitä ja tarkoitus oli, että menee iltapäiväunille normaalia myöhemmin kun lähdetään ajamaan miehen äidin luokse. Näytti siis siltä että aatto menee huutaessa väsytystä ja itselläkin ajatuksesta pinna kireänä, joka sitten harmitti myöhemmin kun tyttö kuitenkin nukkui vielä ihan hyvissä ajoin aamullakin ja ehdittiin hyvin vanhempien luokse joulun viettoon.
Vähän jännitti etukäteen tytön suhtautuminen ja vierastaminen kun paikalla oli toinenkin veli ja tämän vaimo jota ei ole koskaan nähnytkään ja veljenkin vain pikaisesti, eikä äänikään ole niin pieni kun tuo perhe on paikalla ja kun päästiin ovesta niin veljen poika (9v) tuli vauhdilla sanomaan tytölle käsipäivää ja viimeistään silloin olin varma, että kohta alkaa huuto :grin Tyttö oli vain vähän hämillään ihmispaljoudesta eikä tainnut tajuta edes vierastaa :p Sitten olikin jo hauskaa tehdä tuttavuutta kaikkien kanssa ja kontata peräkanaa serkkunsa kanssa ympäri asuntoa. Sieltä saadut lahjatkin oli kaikki tosi hyviä. Vaikkei mitään ollut tilannutkaan niin tuli sellaista joka on pitänyt itsekin ostaa. :joyful:

Kun lähdettiin miehen äidin luokse niin riehumisesta väsy tyttö nukahti samantien autoon ja heräsi parin tunnin matkan jälkeen vasta kun auto pysähtyi pihalla. Siellä ei sama mukava rento meno enää jatkunutkaan vaan kun sain tytön syötettyä samalla kun koitin itse juoda kahvia ja pesin nokkamukia ym vielä kun muut olivat olohuoneen puolella ja kuulin kun lahjoja alettiin jakamaan ja tarkoitus oli ottaa valokuvia tapahtumasta. Ajattelin siinä sitten kiukuissani etteivät sitten viitsineet mua odottaa sitä hetkeä, että saisi tiskattua.. Sieltä tulleet lahjatkin oli aika turhia.. Kuviteltiin molemmat miehen kanssa, että tyttö saa läjän vaatteita kun niitä oltiin tilattu ja aiemminkin mummu ostanut huvikseenkin ison kasan.. Nyt olisi tarvittu ja tyttö sai paidan, mekon ja housut sekä muutaman lelun, joista yksi karvakasa meni kotona samantien hyllylle kun totesin, että nuo kolme karvastavaa kissaa riittää kun nypin pehmolelun karvoja lattialta..

Miehen äidin luona saa tyttöä vahtia aivan taukoamatta kun joka puolella on jotakin johon ei saa koskea. Olohuoneen matala pöytä täynnä lasisia tuikkulyhtyjä ja mariskooli, silmälaseja, kaukosäätimiä yms.. Tietokone on melkein lattian tasolla, kukkasia matalalla, kissan leluja, astia, ruokakupit yms kaikki tytön käsien ulottuvilla.. Ja sitten kun joutuu koko ajan estämään menoa ja komentamaan niin kiukutteluahan siitä seuraa. Tosi raskas paikka olla tytön kanssa pidempää aikaa vielä kun mummu ja pappa ei hoitoon oikeastaan osallistu. Silloin tällöin voi hetken viihdyttää, mutta todella vähän.
Nukkumaan ei tietysti meinannut vieraassa paikassa saada kun se on haastavaa kotonakin ja siinä missä yleensä nukahtaa klo 21 jälkeen niin nyt ei ollut toiveitakaan ja lopulta nukahti klo 23 aikaan ja päästiin miehen kanssa tappelemasta myös nukkumaan kun molemmat oli jo väsyneitä ja itseä ärsytti kököttää yksin yläkerrassa kun ei tyttöä sinne yksinkään viitsinyt jättää kun ei kerran nukkunut.. Seuraava päivä menikin sitten paremmin, mutta silti se jatkuva raskaaksi käyvä vahtiminen, kieltäminen ja estäminen ja siitä seuraava kiukuttelu.. :dead: Olisi kuulemma pitänyt jäädä toiseksikin yöksi, kiitos ei :confused:
Kotimatkan tyttö taas nukkui kotiparkkipaikalle saakka ja kotona päästiin tutkimaan Aattona saatuja leluja :happy:
 
Meillä sujunut joulu ihan hyvin, vaikka rankkaahan se on olla joka päivä käymässä anoppilassa tai ellei olla siellä niin meillä vieraita, kun ovat kauempaa tulleet joulunviettoon tänne ja kiva olla heidän kanssaan siis kyllä. Toki eilen oltiin iltaan asti ihan keskenämme. Esikoinen valvonut tosi myöhään joka päivä (hän on iltavirkku ja valvoisi vaikka mihin asti, ellei laitettaisi nukkumaan) ja päiväuniakin jäänyt välistä, mutta on vaan innoissaan, ku touhua koko ajan. Poitsun rytmi säilynyt aika hyvin, kun on itse niin tarkka siitä. On innoissaan ihmispaljoudesta, kun jo niin tottunut siihen (molemmilla isot perheet). Poitsu saanut maistaa vähän kaikkea joulupöydästä ja aattona söi piparinki, mutta eilen ja tänään sitten syönyt taas omia ruokiaan.
Lahjoista pieni ei perustanu yhtään. Jaksoi avata yhden paketin ja enemmän kiinnosti lahjapaperi ja narut. Liikaa tuli paketteja, vaikka olin kummeillekin sanonut, että muistavat sitten syntymäpäivänä. Joulupukkia hämmästeli ja vieressä kävi tarkkaan tuijottelemassa. Itku tuli, kun äidin syliin pääsi eli hieman jälkikäteen.
 
Meillä joulu sujui onneksi ruhaisasti. Oltiin mun vanhemmilla, minä, tyttö ja mun sisko. Kummitädeiltä sai paketit, joissa kivoja käyttövaatteita, mun siskolta sellaisen ison puukuution, jossa erilaisia aktivointijuttuja, mummilta jättikokoisen pehmomuumipeikon ja papalta pulkan. Minä ostin vaan uuden yöpuvun. Aiemmin avattiin jo kahdelta muulta mummolta saadut paketit, joista sai laulavan kirjan sekä vauvanuken. Yhtään enempää ei ois mitään tarvinnut. Launtina on jo synttärit ja sit niitä paketteja taas tulee...
 
Meilläkin joulu meni ihan mukavasti, aattoilta oltiin miehen vanhempien luona ja siellä lahjat avattiin. Neiti sai meidän ostamien lahjojen lisäksi laulavia kirjoja kaksi.. :D toinen vietiin kummitytölle :P sit jtn vaatetta ja mummolta sai pari pehmolelua(joita ei ois kyllä tarvittu ku entisiä on ihan liikaa..) sitten joulupäivänä miehen mummon luo syömään ja tytölle nousi kuume 38,5 astetta.. Seuraavana päivänä olin minä appiukko ja miehen kummikin sairaana kun oltiin kaikki siellä syömässä yhtäaikaa. No nyt alkaa olla jo voiton puolella kunhan ei kukaan sairastus enää ennen perjantaita kun olis tytön synttärit. :S
 
Meiltä muuten kysyttiin, mitä tarvittais. Kerrottiin anopille, että vois jo ostaa yökkärin kokoa 86 ja anoppi oli alkusyksystä puhunut ostavansa kengät.

Totesin miehelle joulun jälkeen, että luulin että appivanhemmilla olis tullut ensikengät, minkä vuoksi en itse ollut sellaisia lopulta hankkinut. Mies oli ihan hämmästynyt, kun hän ei ollut saanut käsitystä, että äitinsä oli kenkiä pojalle hankkimassa. Nyt joitain päiviä sitten anoppi pisti viestiä, että ostaa jotkut ruotsalaiset ergonomiset kengät, joissa mukana sisäkenkä. Mies vastasi, että me hankitaan pojalle kengät, ei tarvitse.
Ei kauhean kiva, jos odottaa jotain tavaraa jota itse ei sitten osta, ja sitä ei tulekaan.

Kotimama, tosi ikävää tommonen koiranpito. Tai siis, koira. Jos meille tulee muita koiria tai lapsia, ja haluan helpottaa omaa elämääni, niin laitan koirat oven taakse. Toki ne koirat kuulee että meillä on vieraita, mutta ei tarvitse nähdä ja sitä kautta vahtia niin paljon. Ei noi koirat ihmistä pure, mutta uros saattaa olla ärhäkkä muita uroksia kohtaan ja narttu on sen verran pieni ja sillä on huonot nivelet, niin isommat koirat helposti jyrää sen. Tietysti jos yötä on, niin jossain vaiheessa pitää vähän vuoroja jakaa (jos muita koiria), lasten kanssa pitää vaan vahtia, etteivät käy nuolemassa naamaa tai törmäile innoissaan jne.
 
Takaisin
Top