Tammikuisten 1. joulu

KoBe

Varmaotteinen viestittelijä
Tammikuunmammat 2015
Joillekin tämä on jo toinen joulu, mutta nyt nämä tajuavat ehkä hitusen enemmän ympäristöstään. Toivottavasti :)

Aihetta sivuttiin jo jossakin ketjussa, mutta päätin luoda uuden ketjun.

Aiotteko juhlia? Miten? Perhejoulu, perinteinen joulu vai jotain muuta?

Onko matkaa sukulaisille, onko kyläpaikka helppo päättää vai tuleeko siitä taistelu?
 
Minä aloitan. Luulin, että edessä olisi taas pitkä reissu miehen vanhemmille, mutta mies totesikin viime reissun jälkeen, että raskasta on matkustaa pienen lapsen kanssa, ja hänen vanhempansa tulevat meille.

Ollaan oltu monena jouluna appivanhemmilla ja he meillä, ja anoppi nyt vihjaili, että pitäisikö mun vanhempien antaa juhlia meidän kanssa aatto. En halua heille selitellä, että kaikille on ok, jos aattoa ei juhlita mun vanhempien kanssa. Tiedostavat (mun lähisuku) itsekin, että stressaavat kauheasti, kaikki venyy aika viime tippaan jne. Haluan rauhallisen joulun. Tämä ei mun mielestä taas ole asia, jota haluan lähteä selittelemään anopille, eikä tunnu ymmärtävän kun ilmaisen asian kiertäen :depressed:

No, jouluruokia ei tarvitse juurikaan tehdä. Lanttulaatikon saan todennäköisesti äidiltäni. Voisin periaatteessa kutsua hänet meille tekemään niitä yhdessä, me kun varmaan laitetaan joulu kotiin hyvissä ajoin niin olisi vähän joulun tunnelmaa yhdessä ilman aaton paineita.
Peruna- ja porkkanalaatikot ajattelin ostaa markkinoilta (ei kaupasta).
Kinkun paistaa mies. Graavikalan voin tehdä, tosin itse en sitä ehkä raskauden vuoksi syö. Kylmäsavulohi ja sillit ostetaan.

Jos ihmiset haluaa lipeäkalaa, sen teko kuuluu anopille, koska se ei kuulu mun jouluperinteisiin vaikka olen todennut ihan tykkääväni siitä.
Aattoon jää rosollin teko ja perunoiden keittäminen (minulle). Lisäksi mahdollinen jälkiruoka (luumukiisseli ja kermavaahto tai joulutortut). Joku muu saa tehdä riisipuuron, mulla se epäonnistuu (ei ole haudutuskattilaa ja palaa pohjaan).

Pojan kuva lähetetään joulukortiksi. Ihmiset saa sitten itse päättää, säilyttääkö kuva vai ei. Itse ollaan kaikki saadut valokuvakortit säilötty valokuva-albumiin.

Aattona käydään haudoilla. Adventtikynttilöitä sytytetään tänä vuonna, ja pojallekin on oma kalenterinsa vaikkei siitä mitään tajuakaan. Johonkin lasten joululaulujuttuun tm. haluaisin päästä, jos vain löytyisi sopiva josta tarpeen tullen voi poistua, tai jossa poikakin saa kiljua mielin määrin. Sitä kiljumista nimittäin on, varsinkin jos tilasta löytyy kaikupohjaa.

Pihalle ei ole vielä saatu "talvivaloja" (jouluvalot pitäisi ottaa tammikuussa pois, talvivaloja ei :grin ), eikä lyhtyjä.

Kuusi hankitaan, joulupukkia ei tänä vuonna, ehkei vielä ensi vuonnakaan. Hyasintteja laitan kotiin ja enkelikellon.

Toki tää kaikki pitäisi aloittaa siivoamisella. No, onhan tässä vielä aikaa.
 
Me ollaan jouluna mun vanhemmilla. Uuden vuoden jälkeen lähdetään miehen perheen luo Intiaan..
Toivottavasti tulee stressitön joulu, haluaisin välttää isompien lahjojen antamista. Vaikea keksiä sopivaa, enkä tykkää antaa jotain vaan kun kaikilla on sitä roinaa muutenkin. Rahaakin säästyisi..
 
Mä en vielä tiedä meidän joulusta. Haluaisin viettää aaton ihan kotona koska mullakin omia juttujani ja poika rauhallisempi kotona. Viime reissu meni huonosti kun poika kiukkuili kokoajan vieraassa ympäristössä ja ahdistaa jos joudun kiukkua sietämään yksin ja mies vaan vanhemmillaan loikoilee tai auttelee pihahommissa (toki sekin työtä ja hyvä jos hänen apu kelpaa) mutta yksin vieraassa paikassa huutava mukula kainalossa ei houkuta. Lähtisin siis mielelläni joulureissut tekemään jo ennen joulua tai sitten heti joulun jälkeen esim 26.pv ajeltas se 400kilsaa kohteeseen. Katsotaan miten käypi :)
 
Me ollaan ekaa kertaa ihan kotona, aikaisemmin ollaan ravattu joulun pyhät vanhempien luona meillä kun on niitä se kolme paikkaa. Nyt ilmoitin että lspsen kanssa en lähde minnekkään vaan ollaan annettu kellon aika millä välillä saa tulla kahville/glögille ja katsomaan lahjojen rapistelua. Muuten rauhoitetaan aatto ihan oman perheen kesken. Kyllä sitä joutaa sitten käydä kylässä muina pyhäpäivinä.
 
Me järkätään joulu kotona. Mukaan ruualle ja pakettien kanssa hääräilyyn liityyy omat vanhemmat ja miehen äiti. Tällä kokoonpanolla ollaan menty vuodesta 2012 lähtien kun oma koti ostetaan. :)
 
Me lähdetään reissunpäälle mun vanhempien luo, jonne myös sisko perheineen tulee. Tykkään siitä, että päästään jo ajoissa perille, jolloin siellä saadaan ottaa rennosti päivä kerrallaan. Vanhemmatkin ovat jo suunnitelleet laittavansa joulun hyvissä ajoin, joten siitä ei tarvitse niin stressata. Jokainen tekee osuutensa ruuista, tähän onkin jo syntynyt muutaman vuoden kokemuksella oma työnjako :) miehen vanhemmat asuvat lähempänä, joten sinne mennään sitten tapanina tai siinä main.

Meillä ei vielä ole sellaista omaa kotia, jonne voisi kutsua muita, ainakaan suuremmin väkeä. Toisaalta me miehen kanssa myös nautitaan siitä, että on perhettä ympärillä. En tiedä tuleeko sekin vaihe vielä joskus, että halutaan olla vain omalla porukalla, mutta nyt ei todellakaan tunnu vielä siltä :)
 
Odotan kyllä varsinkin tulevia jouluja. Uskon, että jo ensi vuonna poikakin tajuaa enemmän.
Joskus kyllä haluaisin jonnekin matkalle jouluna. Ehkä laskettelupaikkaan ja hotelliin.

Toisaalta toivon, että miehen veli hankkisi pian perheen, ja isovanhemmat vuorottelisivat sitten eri vuosina paikkojen välillä. Nyt kun meillä ainoa lapsenlapsi, niin onhan se heille suuri juttu. Sama toki omilla vanhemmillani, mutta asuvat lähellä.
Varsinkin joulut 3-9 v. on sellaisia, että välillä olisi kiva olla oman perheen kanssa ja keksiä omia jouluperinteitä ilman ulkopuolisia.

Haluaisin edelleen antaa muita kuin tavaralahjoja, mutta oma perheeni (lapsuudenperhe) ei hyödynnä niitä. Vuosien saatossa on niin paljon mennyt niihin rahaa hukkaan, etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Itse haaveilen höyrypesurista, hyvästä kirjasta, ehkä jostain hyvästä elokuvasta (mikä näin nettiaikana on vähän hölmö toive) ja suklaarasiasta. Ja villasukista, vaikka niitä toki jo onkin kun saan niitä äidiltäni.

Miehelle aion ostaa hyvät sormikkaat/hanskat, jos vain löydän. Itse ei kuitenkaan raaski laittaa rahaa hyviin hanskoihin ja ostaa taas jotkut huonommat, joita nytkin on kaapissa kun eivät toimi riittävän hyvin. Joku liikuntakortti voisi olla myös hyvä, tosin viime vuonna sellaisen yhden jo ostin, mutta se ei mene vanhaksi joten ei haittaa vaikka käyttö ollut hieman niukkaa. Talvella käyttänee enemmän.
 
Meillä eka joulu ikiomassa kodissa. :) kotona ei paljon ruokia laitella kun käydään joulunpyhinä niin monessa kohti syömässä niin kinkku ja piirakat riittää. Ja torttuja tietysti.. :P miehen vanhempien luona on aina käyty jouluaattona puuro syömässä ja lahjat aukomassa,niin tehdään tänäkin vuonna kun asutaan muutaman sadan metrin päässä. :D Mies sai veronpalautusta yli 500e niin sanoi ostavansa tytölle kunnon joululahjat! mut jospa nyt muutakin sillä rahalla ostaa..
 
Me vietetään aatto miehen vanhempien luona. Siellä on sit jotain sirkusta varmaan taas tiedossa, mistä saa tietää tarkemmin vasta sitte paikan päällä. :meh: Mut ruokaa ja teeveen ääressä koomaamista se onneks yleensä on. Ehkä jotain muitakin sukulaisia... Siellä ollaan ehkä yötäkin, ihan miten jäbä viihtyy.
Välipäivät vietetään mun kotikonnuilla. Mun vanhemmilla käydään tietty ja kummit treffataan ja yritys ois päästä vähän lautapelaamaankin vanhalla possella. :happy:

Lahjoja poika saa varmaan molemmissa paikoissa...
Kotiin laitan jotain joulusta, jos jaksan... Ei o yleensä ollu, ku jouluset pöytäliinat. Kuusta ei voi oikee aatellakaan, ku kissat on kuitenki sen verran keskenään täällä, että... Yks joulu ne kaato yöllä kuusen mun porukoiden luona... :facepalm:
Jouluruokaa saa molempien vanhempien luona, ni ei tarvi kotonakaan niitä tehdä.

Haaveissa ois, et sais joskus viettää joulun ihan kotosalla, mut ehkä sit joskus...
 
Tänään käytiin miehen äidin luona kylässä ja hän kyseli, että jos vaan jaksetaan ajella, niin olemme tervetulleita sinne jouluna. En vielä luvannut mitään, mutta en suorilta kieltäytynytkään. Meillä on pojalla neljä mummulaa (molempien vanhemmat siis eronneet), joten kyläpaikkoja piisaa, jos sille tielle lähtee. :grin Toisaalta helpommalla pääsen itse, jos mennään valmiisiin pöytiin. Välimatkat kaikkiin paikkoihin on 10-80km, joten tuntien ajelua ei tule ja omaan kotiin tullaan yöksi. Luultavasti siis suhataan jouluaatto ja -päivä, sekä tapaninpäivä eri kyläpaikoissa ja mahdollisesti otetaan mun äiti, joka asuu yksin, mukaan tuonne miehen äidille joulunviettoon, niin ei tarvitse yksin olla.
Tykkään joulusta ja laitan kotona valoja ja kynttilöitä. Lahjoja en toivo itselleni, enkä vielä pojallekaan paljoa, koska ei niistä mitään ymmärrä, eikä mitään tavaravuoria tarvita. Ehkä joku perus duplo-pakkaus tai brion junajuttu, joita on helppo jatkaa sitten seuraavinakin vuosina.
 
Meilläkin tullaan keräämään duploja, myöhemmon Legoja, ja varmaan briojakin. Olen sanonut, että jokainen saa antaa max. Yhden tavaralahjan pojalle, koska ei niitä lahjoja vielä tajua, ja kuukauden päästä sitten on vielä synttärit. Vaatteita saa antaa...

Mun äiti piti mua ihan natsina kun rajoitin tavaralahjoja :grin
Toisaalta on parempi, että vanhemmat saa sanella lahjapolitiikan, kun se menee näinpäin, eli kun oma koti täyttyisi lahjoista (=roinasta). Toisaalta silloin tällöin me ja isovanhemmat ostaa jotain ilman merkkipäiviäkin lapselle.

Harkitsen ihan vakavissani tekeväni nettiin lapselle lahjalistaa. Ei siksi, että pitää ostaa jotain tiettyä lapselle, vaan vinkiksi jos ei keksi mitä ostaisi, ja sitten kun ne lahjat "varaisi" listalta, ei tulisi samaa lahjaa tuplana. Todennäköisesti en tätä toteuta, koska siitä tulee helposti sellainen tökerö "älkää ostako muuta kuin mitä listalla on" -juttu.
 
Me ollaan aattona varmaan ihan vain oman perheen voimin ja miehen vanhemmat voi kahville tulla. En halua yhtään stressiä joulusta.
Meillä neidin synttärit tosiaan 21 päivä ja juhlitaan niitä 20 päivä niin silloin nähdään sukulaisia ja kummeja.
Kuusen kanssa oon kahden vaiheilla, onko neiti koko ajan tutkimassa sitä ja kiskomassa koristeita pois, en tiedä.
Ihanaa rauhallista aikaa oman perheen kanssa ja hyvää ruokaa, sitä toivon joululta.
 
Minusta on ihana mennä vanhempieni tai anoppini luo jouluksi. Molemmissa paikoissa sisaruksia myös paikalla, meillä aina mun sisarukset kaikki joka toinen joulu, anoppilassa ainakin miehen sisko perheineen. Vuorovuosin ollaan aatto molempien kotitalossa ja tykätään systeemistä. Yöksi jäädään mun porukoille aina, mutta anoppilasta ajellaan se reilu 10 km kotiin yöksi. Joulupäivänä tai tapanina sitten toiseen paikkaan. Viedään aina jotain mukana ja auttelen keittiössä tarpeen mukaan. Pieni kinkku ollaan aina iteki kotiin hommattu, jotta saa leivän päälle siitä yöpalaa (joulun ihanuuksia).
Meillä myös yhden lahjan periaate. Isovanhemmat ovat pitäneet tästä hyvin kiinni. Itse poikkean niin, että vaatelahja toisena ja toisena sitten joku lelu. Pienemmälle en tiedä vielä mitä ostaa, voi olla, ettei välttämättä osteta ite mitään, sillä vauvaleluja pilvin pimein esikoiselta ja on esim. lego dubloja iso laatikollinen. Brion junarataa voisi täydentää. Kirjoja, palapelejä yms. löytyy, on pulkat, mopo, lampaantalja, talvikengät jne. eli mitään todellista tarvetta ei ole ja isovanhemmilta ja kummeilta saavat aivan varmasti kuiteski lahjat.
 
Muokattu viimeksi:
Me ollaa joulu mun vanhempien luona, perinteisesti ihan perheen kesken, ilman suurta hössötystä :)

Aloitettiin Ronjan kanssa jo joulukausi, tehtiin toissapäivänä piparitaikina (koeerä) joka eilen leivottiin, paistettiin ja maistettiin. Ronja tykkäsi, kaikki oli uutta, kivaa ja jännää! Tein ihan omastapäästä taikinan, vähän kaipaa ehkä fiksausta, mutta ihan ok pipareita siitä tuli. Luomupipareita muuten, paitsi purkki bonan luumusosetta, jolla korvasin sokerin. Suolan jätin kokonaan pois korvaamata mitenkään, mausteita laitoin maltillisesti (ceylonkaneli, inkivääri, pomeranssi ja neilikka)

Lahjoja on jo ostettu pari. Mun faija osti Ronjalle jo stigan vaaleanpunaisen vauvapulkan ja itse ostin sellaisen perinteisen 6 puukuution palapelin, jossa eri eläin palapelejä.

Muskarissa on jo alettu harjoittelemaan muutamaa jouluesitystä, jotka lucianpäivänä esitetään kauneimmat joululaulut tilaisuudessa, Ronjan ensimmäinen esiintyminen :love2
 
Me mennään mun vanhemmille ja ollaan siellä yötä :) Lahjoja ei varmasti tule paljoa, mutta joulupöytä on siellä se paras juttu! Ainut paikka missä itsekin saa vegaania jouluruokaa!

Joulukoristeita olen jo laittanut maltillisesti, kun ei meillä niitä ole paljoa, ja kuusen laitoin, ilman tähteä vielä :P Eikä ole kyllä poikaa kiinnostanut yhtään!

Piparkakkutalon varmasti leivon, mutta muita jouluruokia tuskin tehdään! Paitsi suklaata kulutetaan :wink Ei oo tää joulukausi oikeen treenaamisen lannalta ihanteellinen :P
 
Meidän isäntä sit pisti 250e pelkkiin tytön lahjoihin...! Voihan sitä niinkin tietysti veronpalautusrahansa käyttää :P oisko vähä höyrähtänyt. Mies kun ajattelee että hänen lapsensa ainakin saa hyvät lahjat kun omat vanhemmat eivät hänelle paljon mtn raskineet ostaa kun aina kaikesta pitää säästää( äitinsä mielestä ainakin, vaikkei niitä rahoja hautaan saa kummiskaan mukaansa..) mut joo olihan siellä tarpeellista edes se matkasänky ja pulkka. :D sit oliki kaikkee musiikkivempainta, palikkajuna ja potkuauto. Saattaa mummon naama venähtää kun jouluaattona mies vie tytön lahjat heidän luo kuusen alle.
 
Meillä varmaan tehdään niinkuin ennenkin ja mennään aattona omien vanhempien luokse kun asuvat tuossa vieressä ja joulupäivänä miehen äidin luokse ja ollaan siellä sitten seuraavaan päivään.. :) Toivoisin ainakin, että menee edelleen niin kun meillä on aina ollut jonkinmoiset jouluperinteet, juuri tuo yhdessä jouluruuan syöminen ja lahjojen jako ja yhdessäolo ylipäätään. Miehen perheellä sellaisia ei ole ollut..

Joululahjoista olen jo moneen kertaan sanonut omille vanhemmilleni.. Heillä kun on tapana haalia jos jonkinmoista pakettia kuusen alle sillä periaatteella, että lapset tarvitsee paljon avattavia lahjoja ja itse ei haluta opettaa joulusta sitä, että se tarkoittaa vain isoa läjää lahjoja. Ollaan toivottu, että olisi pari kunnollista lahjaa eikä väkisin paketeiksi haalittuja tarpeettomia tavaroita. Ennemmin halutaan opettaa joulusta se yhdessä olo, Joulupukki (joka tuo siis muutaman kunnollisen lahjan eikä selkä vääränä kaikenlaista krääsää :grin), yms.. Kotiin koitan koristella vähän jotain jouluista, mutta koska ollaan muualla nuo joulunpyhät niin esim kuusta ei nyt vielä tänäkään vuonna tule kun neiti on vielä noin pieni eikä sitä kuusen ideaa vielä ymmärrä..
 
Me ei varmaan osteta pojalle mitään, kun sukulaisilta tulee lahjoja muutenkin. Mua ärsytti pienenä muut lapset ketkä kilpaili saamiensa pakettien määrällä, joten pyritään ainakin siihen, että meillä joulu olisi muutakin kuin vaan ne lahjat :)
 
Takaisin
Top