Taloudellinen toimeentulo äitiysvapaalla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noista lomien pitämisistä. Mulla loppuu määräaikanen työsopimus äitiysloman aikana ja jään pois ennen lomakauden alkua. Laitoin pomolle kyselyä, että miten loma-asia silloin hoituu, mutta en ole saanut vastausta.... Sattuuko kenelläkään olemaan tietoa/kokemusta?

Stiffie, mulla sama tilanne. Työnantajalle en ole kertonut raskaudesta vielä. Oletin vain että lomat voisi pitää ennen äitiysloman alkua. .. hmm.. jos saat vastauksen, pian, ilmoittele tänne :)

Mä veikkaan että saan itse määräaikasuuden loppuessa lomarahat tililleni kun työsopimus ns loppuu. Sekin tosin jännä nähdä kun työsoppari tällä hetkellä kesäkuulle ja äippälomalle jo helmikuussa..

Ps. Miten toi äitiysraha ja vanhempainraha eros määrällisesti toisistaan? Hermo menee Kelan sivuilla..

Rea, Äitiysraha maksetaan 3kk ja siitä sitten vanhempainrahaa ( vapaan kun voi pitää joko isä tai äiti, tuo eka 3kk vain äiti) vapaan loppuun. Ekat 3kk tais olla 90%ja vanhempainraha 70% tuloista ( en oo ihan varma prosenteista mut suunnilleen ) ☺

Meillä on aika hyvä tilanne, vaikka tulot putoaa niin menotkin pienenee n. 700e/kk. Asutaan siis vielä eri paikkakunnilla, yhteenmuutto heti äippäloman alkuun.

Ja palvelualan palkoista tuo 700e on jo iso siivu. Onneksi miehellä lähes kolminkertaiset tulot, niin pystyn olemaan pienen kanssa kotona. :)

Minäkin nyt kysyn jos joku osaisi vastata. Eli olen opiskellut nyt 5,5 vuotta putkeen (huh!) ja nyt sitten jättäydyn opiskelijaelämästä pois kevään ajaksi ja menen töihin. Tulot siis nousevat huikeasti kevään ajaksi, joten voinko hakea äitiysrahaa näihin tuloihin perustuen? Tuolla Kelan sivuillahan on tuo kohta lyhyet työsuhteet, jonka mukaan ehkä voisi..? Mun mielestä nämä on niin sekavia, mutta niinhän kaikki tukien haku tahtoo olla.. :smiley-angry003

LN89: Itse tein 2010 ekan lapsen kohdalla juuri samoin! Mikä hassuinta itselläkin oli samat 5,5 vuotta opiskelua takana. :D Aloitin työt 6kk. ennen äitiysloman alkua, koska halusin taktikoida (tai sit pelata varmanpäälle) saadakseni äitiysavustukset edellisten 6kk. tulojen mukaan. Edelleen mennään samoilla "hyvillä" rahoilla. :)

Kauan ehdit olla töissä ennen äitiyslomasi alkua?

Minulla on myös niin, että olen ollut töistä opintovapaalla (valmistuin kevällä) ja keväällä palasin täysipäiväisesti töihin (sitä ennen puolivuotta vajailla tunneilla). Nyt tuet laskettaisiin vuoden 2014 verotuksen mukaan jolloin oli palkkatuloja vain joulukuulta. Otan siis tuet tuon tukia edeltävän 6kk mukaan ;)

MaLinn: Hauskaa että meillä samanlainen tilanne, jatkoitko opiskeluja sitten myöhemmin? Mulla olis vielä vuosi jäljellä, mikä olis tarkotus kyllä mennä tekemään.
En ehdi olla töissä kuin kolme kuukautta, mutta onnistuiskohan silti hakea niiden mukaan sitä tukea.. Auttais kyllä aika paljon jos pystyisi.

MaLinn: Hauskaa että meillä samanlainen tilanne, jatkoitko opiskeluja sitten myöhemmin? Mulla olis vielä vuosi jäljellä, mikä olis tarkotus kyllä mennä tekemään.
En ehdi olla töissä kuin kolme kuukautta, mutta onnistuiskohan silti hakea niiden mukaan sitä tukea.. Auttais kyllä aika paljon jos pystyisi.
Toi 3kk. kuulostaa aika lyhyeltä ajalta... Vaan enpä tiedä. Kandeehan sitä jotain kautta yrittää saada hyödynnettyä. Aika avokätisesti ne Kelan tädit auttaa löytää "porsaanreikiä"! :)

Toi sun vuosi on NIIIIIN lyhyt aika, että kannattaa se hoitaa heti kun mahdollista. Opiskelu motivaatio ja -tatsi vähenee, mitä kauemmin on taukoa. Pitkän tauon jälkeen joutuu näkee hirveän vaivan, että muistaa muutakin kuin vauvan edellisen tissi kerran.

Itse opiskelin, sen minkä pystyin, vauvan ollessa kotona ja sit kun tuli laitokselta näitä " sun nyt vaan on pakko olla paikalla" -tilanteita. Niin kaikki maailman naapurit ja puolitutut hoiti meidän pientä tyttöä sen tunnin minkä olin pois. Ja prosemmoihin otin vauvaa mukaan...

Kannattaa käydä ne opiskelut nopeena loppuun, kun opiskelu/opiskelijaelämä ei kiinnosta perheellisenä sitten tipan tippaa. Sitä paitsi käytännössä oon samalla lomalla edelleen. Meillä on tullut nämä neljä aikkas putkeen. :D

Hyvin se loppu opiskelu ja vauva-arki LN89 menee! Vaikka ihan turhaa stressiä etukäteen aiheuttaakin. Tavallista elämää se vaan on. Vauvan kanssa kylläkin miljoona kertaa tehokkaampaa. <3

Joo mäkin ajattelin että käyn kysymässä Kelasta että miten mun käy :)

Mulla opiskelujen jatkamista vähän vaikeuttaa se, että opiskelupaikka on 300 kilometrin päässä vakituisesta asuinpaikasta.. Ja opetus on todella läsnäolopakollista, joten sitten kun haluan jatkaa opiskeluja niin on pakko muuttaa pois miehen luota. Eikä myöskään sitten ole muutakaan tukiverkostoa ympärillä, joten ainakin on pakko odottaa siihen asti että saa pienen hoitoon. Mutta aion joka tapauksessa koulutuksen käydä loppuun, viimeistään puolentoista vuoden päästä jossei keksitä jotain yltiöhyvää ratkaisua jo ennen :)

LN89: voi että toi on niinkun minun kirjoittama. Mullahan on siis edelleen paperit yliopistolla, kun en sit tyhmyyksissäni laittanut vauhtia niihin ihan loppu juttujuihin. Ajattelin, että kyllähän mä kerkiän seuraavan lapsen jälkeen jatkaa. No en ehtinyt! Asutaan nyt yli 700km opiskelukaupungistani, eikä tässä elämäntilanteessa (kohta 4pienen kanssa) lähdetään yksin mihinkään. :DD Enpä toisaalta nyt ihan hetkeen papereilla mitään tekisikään, mutta aika ajoin se painaa mieltäni, vaikka tiedän, että tavalla tai toisella, aiemmin tai myöhemmin, saan paperit ulos. Opiskelut saa säädettyä, perheen perustamista välttämättä ei. :)

Nooh, onneksi tuollaisilla asioilla on tapana järjestyä, kun laittaa järjestymään! :) Onnea teidän tulevasta ekasta pienestä!! <3

Autatteko tietämätöntö... jäin elokuussa työttömäksi ja vielä siis sama tilanne... Lasketaanko se äitiysraha silti vuoden 2014 mukaan koska silloin oli tuloja??

Lasketaan 2014 vuoden tulojen mukaan. Vain niillä ei lasketa, jotka haluaa vapaita edeltävän 6kuukauden mukaan.

Paitsi tietysti jos edellinen muksu ei ole täyttänyt vielä 3v. Silloin saisi samat tuet kuin edellisestä.

Muokattu viimeksi:
Onneks jatkuu työt äippälomaan asti niin ehtii kerryttää säästöjä ennen vauvan tuloa ja on varaa kaikkiin ihaniin hankintoihin. Iso helpotus <3

Takaisin