Taloudellinen toimeentulo äitiysvapaalla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
onko sinulla minkä ikäinen lapsi? itse ymmärsin jos seuraavan lapsen LA on ennen esikoisen 3v synttäreitä niin silloin maksetaan sama summa kuin esikoisesta

Paljonko tukea?
Yleensä vanhempainpäivärahan määrä lasketaan verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan – ei nykyisten tulojesi perusteella. Määrän vaikuttavat elämäntilanteesi ja saamasi tulot. Minimipäiväraha on aina 24,02 euroa arkipäivältä. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien pyhäpäivät.

Tuen määrä lasketaan

Työtuloa ovat mm. palkkatulot, YEL- ja MYEL-tulot sekä elinkeinotoiminnan ansiotulot. Yleensä esim. osinkotuloa ei katsota työtuloksi. Verotuksessa vahvistetut tulot näet Kelan asiointipalvelussa, kun täytät hakemusta, tai viimeisimmästä veropäätöksestä.

muoks. tämä on siis suora copypaste kelan sivuilta vanhempainrahan määrä osiosta :)

Yritin eilen kovasti sitä lueskella, mutta en saanut mitään selkoa :dontknow
Esikoinen täyttää samassa kuussa 2v, kun tämän seuraavan due date on, eli joo 3v ei ehdi posahtaa rikki.

Mietin tässä myös sitä, kun tosiaan olen työpaikan listoilla 0h/vko ja työkkärin listoilla. Mitenhän sitä pitäisi äitiyslomalle jäänneistä ilmoitella sinne? Vielä en ole mitään puhunut..
Edellisen kohdallahan työpaikkani maksoi 3kk ajan palkkaa minulle äitiyslomalla ollessani. Tosin silloinkin minimiä jota olin 2v aiemmin saanut -.- (+20 korotus jäi alle yhdestä prosentista kiinni kun olin ulkomailla 3kk=en saanut palkkaa tuona aikana)
Maksoivat siis sitä aloituspalkkaa ilman mitään korotuksia, jotka olivat nousseet tappiinsa 1,5v aikana...
Kun saivat kuulla raskaudesta 2kk ennen äitiyslomalle jääntiä, suuttuivat, koska olisivat siirtäneet minut 1-3h/vko työläiseksi, jottei tarvitsisi maksaa palkkaa lähes ollenkaan..

Ähh... Onneksi 'pääsin' sieltä pois.. No mutta hyvä jos tulot nousisi edes muutaman satasen/kk. Pärjäisi paremmin :smiley-angelic003

hmm.itse en kysellyt edes työpaikalta esikoista odottaessa vaan hain suoraan kelalta. Minun järjen mukaan saisit siis sen saman mitä edellisen ajalta olet saanut ("edellisen vanhempainpäivärahan suuruisena, jos uuden lapsen laskettu aika on, ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta.") mutta kannattaahan sitä vielä kelalta kysyä :)

muoks. ja mielestäni siis ihan ilmoitus työpaikalle ja työkkäriin riittää

Minulle maksoi työnantaja työehtosopimuksen mukaan 3kk palkan kotiin kun esikoiseta jäin äippälomalle. Siltä ajalta Kela maksaa tuen työnantajalle. Sen kauden jälkeen tuki tuli suoran minulle. Ja minä kyllä lasketutin meidän palkanlaskennassa 6kk tulot hakemukseeni. Kela vähentää siitä matkat yms. ja sitten se jäi sen verarn alle 20%, että edellisen vahvistetun verotuksen mukaan mentiin. Nyt minun täytyy oikein laskea, että mikä on edullisin vaihtoehto minulle. Kun siis saan joko samankuin esikoisesta, 2014 verotuksen mukaan (oli siis koko vuoden kotona pojan kanssa) tai 6kk tuloilla. Luultavasti tällä kertaa tuo 6kk tulot ylittää sen 20% eli sillä taidetaan mennä. Täytyy kohta alkaa laskemaan niitä...

Frozenflower, saat tosiaan sen mitä esikoisenkin aikaan. Itekään en oo vielä työnantajalle ilmoittanut, velvollisuushan on ilmoittaa viimeistää 2kk ennen loman alkua. Tokihan se näkyy jo aiemmin ja omaĺla kohdallani on jo alkanut näkyäkin, mut en oo kiirettä asian kanssa pitäny. Virallisesti ilmoitan sitten rakenneultran jälkeen ☺

Minäkin siis saan taas samat kun esikon ja kuopuksen kanssa koska kun kaksoset syntyy kuopus on noin 1v9kk ja kun kuopus syntyi esikoinen oli vaan 1v3kk. Jos edellinen lapsi ehtii täyttää kolme ennen seuraavaa niin sitten toki laskettaisi uudestaan eikä maksettaisi sen vuoden -11 mukaan

Mitenköhän kesäloman kanssa menee..? Meillä olisi normaalisti kesäloma toukokuussa, mutta nyt se sitten jää pitämättä. Jääkö se jotenkin "jemmaan" tulevaisuuteen vai pitääkö loma pitää ennen äitiyslomaa? Onko kenelläkään mitään hajua asiasta?

Jensu-Bansu, sen saa työnantajan kanssa sopia, että miten tekee. Itse en pidä mitään lomia (en edes talvilomaa) ennen äitiyslomaa, vaan pidän kaikki kertyneet lomat sitten vanhempainvapaan jälkeen pois. :)

Minä teen kans samoin kun Eetla, pidän lomat vasta sitten vanhempainvapaan jälkeen. Näin se vapaa jatkuu sit vielä kuudella viikolla ( tän talven talviloma 1vk kesäloma 4vk ja ensi talven talviloma 1vk) ☺

Minä pidän yhden viikon lomaa (kesälomista) helmikuussa niin voidaan viettää ns.laatuaikaa esikoisen kanssa ennen kuin vauva syntyy. Loput säästän vanhempainvapaan jälkeen ja lomien jälkeen jään suoraan hoitovapaalle. Näin voidaan olla miehen kanssa taas yhtäaikaa vapaalla kun minä jään lomalle ja mies jatkaa isyysvapaata sen ajan. Onan hoitovapaani jälkeen mies pitää vielä sitten loput isyysvapaasta eli kun minä olen jo palannut töihin. Tällainen plääni meillä ;)

Niin siis jätän omani jemmaan sillä oikeasti mun lomat olisi vasta kesällä. Pomon kanssa kuitenkin sovittiin että voin yhden viikon pitää vaikka ei vielä kesälomakausi olekaan. Onnistuu kun molemmat siihen suostuvat. Tälle vuodelle ei ole jäänyt talvilomaa jonka voisin pitää. Siksi näin.

Kamalan monimutkasia nämä kuviot, tarttee varmaan joku ilta istua alas ja laskea oikein kunnolla miten käy. Itellä on kyllä myös täys mysteeri, että maksaako työnantaja mulle alkuun jotain palkkaa vai miten nää menee. Onneks miehellä on vähä parempi matikkapää :joyful:

Kannattaa, Samjo, kysyä työnantajalta. Tai kysy liitosta, jos sellaiseen kuulut. Meillä ainakin on tosiaan työehtosopimuksessa se, että tietyltä ajalta (noin 3 kk, mutta on ilmoitettu päivinä) työnantaja on velvollinen maksamaan palkan. Kyllä se muuten oikeesti helpottaa kovasti sitä alkua kun tulee sama raha kotiin. Se päitiyspäiväraha on kuitenkin aika paljon pienempi. Meillä tosin esikoisen kohdalla auttoi se, että matkakulut (=auton käyttö) väheni todella paljon niin siinä säästi suunnilleen sen, mitä menetti.

Olen yksityisellä ja meidän TESin mukaan ei harmi kyllä makseta palkkaa, että itse putoan heti Kelan tuelle. Valtiolla maksetaan ja ehkä kuntapuolellakin. Mulla on myös yksityissektorin lyhyemmät lomat eli ei ole mitään etukäteen pidettävää. :D

Minä myös olen yksityisellä töissä ja meillä on tessissä, että palkka maksetaan. Se on tietysti niin alakohtaista. Eikä siis minun pomolle, joka on nainen, tullut edes mieleen, että ei maksettaisi. Näissä on siis ihan yrityskohtaisiakin eroja.

Joo, tietyillä yksityisillä aloilla on TESssa palkanmaksu (ainakin teknologiateollisuus, mutta joitain muitakin), mutta meidän työpaikalla/alalla noudatettavassa TES:ssa valitettavasti ei. :/ Julkisella puolella tuo on sääntö, yksityisellä ehkä enemmän poikkeus.

Off topic: oho, mobiilissa näkyy, että tullut hassu hymiö väliin tohon mun viestiin. :D Koneella ei näkynyt ollenkaan.

Takaisin