Taloudellinen toimeentulo äitiysvapaalla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Odette

Piirimestaruustason postaaja
Laskeskelin tuossa äitiyspäivärahan määrää, kun oli vähän sellainen olo, että taitaa tulot pudota melkoisesti nykytilaan verrattuna. Noh, pudotus olikin vielä aika paljon suurempi kuin mitä osasin odottaa ja nyt alkaa stressata (sekin) aika paljon.

Meille on tulossa tässä keväällä eteen muuttokin lapsiystävällisempään asuntoon. Tämän rahayllärin vuoksi on pakko alkaa katsoa nykyistä aika paljon edullisempaa asuntoa (ei kovin helppoa pk-seudulla), että rahat riittävät eli tarkoittaa jonnekin kauemmas muuttamista. Mistä tulee taas liikkumisongelmia (ei ole autoa, eikä mulla ole edes korttia, joten ei ole järkeä ostaa). Sain palkankorotuksen alkuvuodesta, mutta korotus ei ihan riitä siihen 20% vertailuun, jolla raha laskettaisiin viimeisten 6kk mukaan eli äitiyspäiväraha lasketaan ikävä kyllä 2014 vahvistetun verotuksen mukaan, jolloin tulot olivat reilusti pienemmät.

Huolestuttaako ketään muuta toimeentulo/oletteko laskeneet miten tuloihinne vaikuttaa vanhempainvapaa? :confused1

hmm.piti itsekin ihan käydä katsomassa paljon sitä esikoisen aikaan on saanut vanhempainrahaa ja noh... hyvin vähän:rolleyes: aloinkin kyllä muutaman kuukauden päästä tekemään sitten sunnuntai vuoroja ja myöhemmin myös lauantaita ja töihin palasin vanhempainvapaan jälkeen ja esikoinen päivähoidossa. olen tosin tuntisopimuksella joten työtunnitkin vaihtelee viikoittain mutta pitää tarkistella vuoden vaihteessa kannattaako minun mennä tuolla esikoisen aikuisella rahalla vai onko tuo yhtään noussut siitä:shifty:

Mun työ on ns perustoimistotyötä ma-pe, että ei oo mitään sunnuntaitöitä tai -keikkoja mahdollista tehdä. Mietin siis jo sitäkin.

Ärsyttää hieman senkin vuoksi, koska jos aiempi raskaus ei olis mennyt kesken (turha toki jossitella), äitiysvapaan alkaminen olis osunut tälle vuodelle LAn mukaan ja olis laskettu mun nykyisten tulojen mukaan. Nyt kun meneekin ens vuoden puolelle, niin lasketaan aiempien mukaan eli tulee takkiin nettona muutama sata euroa, mikä tuntuu tosi isolta. Muutenkin veroprosentti on korkeampi kuin palkassa, eli vähentää käteen jäävää tuloa entisestään. Mies on toki töissä, mutta sillä huonompi palkka kuin mulla, että oon nyt maksellut yhteisistä menossa suhteessa enemmän. No, onneksi tajusin laskeskella jo nyt, että ehtii vielä tässä sopeuttaa menot huhti-toukokuuhun mennessä (jos siis raskaus etenee, kuten toivottu jne). :shy:

Mulla on täysin sama tilanne ku Simbahhilla. :D Melkoista asioiden selvittelyä vaan, kun opiskelevat vanhemmat tuntuu olevan Kelalle vähän oudompi juttu. Niin ja mies harkitsee osa-aikatyötä opintojen oheen ja viimeistään kesäksi sitten töitä. Meillä on pienet tulot, mutta myös pienet menot (esim. eniten rahaa vievä eli vuokra & muut asumismenot on vähän reilu 500 e kuussa).

Totaaliromahdus tuloihin, mutta eihän näitä rahasta tehdä ;)
Juu ei. :) Tuli vain pienenä yllärinä, että tulot putoavat noinkin paljon, kun tosiaan tässä välissä on tullut palkankorotus ts. saan nyt enemmän tehtäviä vastaavaa palkkaa (alkupalkka ihan alipalkattu koulutukseen, kokemukseen ja osaamiseen nähden) eli kun nyt putoaa vielä pienemmälle kuin se alkupalkka, niin nettopudotus oli aika järkky havainto. :nailbiting: No, ainahan on menot sopeutettu tuloihin, mutta esim pk-seudulla halvan asunnon löytäminen on aika hankalaa, jos ei lähde tosi kauas. Eli asumiseen menee väkisinkin paljon enemmän rahaa kuin monissa muissa kaupungeissa. Kateellisena välillä katson muiden kaupunkien asuntotarjontaa. o_O Miehellä myös pätkäsoppari, joten vuodeksi on tiedossa töitä ja sen jälkeen taas ihan auki. Että tosiaan, halvemman asunnon etsintään tässä pitää nyt joka tapauksessa ryhtyä. Ruokaan ym menee jatkossa vähemmän rahaa, kun ehtii tehdä enemmän itse, vaatteita ym tarvikkeita saadaan varmaan kavereilta ja sukulaisilta, että sekään ei niin stressaa. Mutta mitään latteäitiä ei kyllä tällä budjetilla meitsistä tule. :rolleyes:

Mä en osaa stressata kolmannen kohdalla enää. :grin Isompi se raha kuitenkin on kuin kotihoidontuki jolla olen nyt. Ja hyvin oon pärjännyt ennenkin sillä minimi-äippärahalla. Mies kelan työttömyys rahalla.

Pitäähän sitä tietysti miettiä, mitä ostaa, mutta se on ollut mulle lapsesta saakka itsestään selvyys. :rolleyes: En ole esim. ikinä käynyt missään mitä voisi kutsua lomaksi, en osta kalliita merkkituotteita enkä harrasta mitään maksullista. Joo, kyllähän se välillä ärsyttää kun "kaikki muut" aina tekee kaikkea, mutta sinällään ihan hyvä etten ole tottunut "parempaan" elintasoon koskaan. Ei ainakaan ole kova pudotus. :smiley-angelic003

Mä olen kotoisin tosi vähävaraisista oloista, että sikäli nyt ns aikuisena olen nauttinut siitä, että omalla työllä on voinut ansaita sen verran rahaa, että ei tarvitse koko ajan kituuttaa ja laskea, että mitä voi tehdä tai ostaa. Eli että voi hetken mielijohteesta käydä vaikka ulkona syömässä, eikä siihen mene kuukauden ruokarahat. En vieläkään ole mikään megahyvätuloinen tosiaankaan, mutta ei tarvitse ihan jokaista euroa sentään laskea. Olin kyllä ihan tietoinen, että tulot laskevat, mutta olin toiveikkaana ajatellut, että vain vähän. No, mutta eipä auta kuin laskea tarkasti tulot ja menot ja opetella taas kituutuselämää.

Mulla taas päinvastainen tilanne, oikein odotan äitiysrahakautta. Mun kaikkien lasten rahat on laskettu vuoden -11 tulojen mukaan jolloin mulla oli minun mittapuussa tosi hyvät tulot. Esikon aikana tienasin huomattavasti enemmän äitiyslomalla kun mitä töissä ennen vapaita. Nyt kotihoidontuella niin huomattava ero

Mulla taas päinvastainen tilanne, oikein odotan äitiysrahakautta. Mun kaikkien lasten rahat on laskettu vuoden -11 tulojen mukaan jolloin mulla oli minun mittapuussa tosi hyvät tulot. Esikon aikana tienasin huomattavasti enemmän äitiyslomalla kun mitä töissä ennen vapaita. Nyt kotihoidontuella niin huomattava ero

Mutta nyt kaiketi lasketaan -14 tulojen mukaan? Tai sitten viimeisten 6kk, jos ero on +20%?

Mutta nyt kaiketi lasketaan -14 tulojen mukaan? Tai sitten viimeisten 6kk, jos ero on +20%?
Mullakin lasketaan -10 tulojen mukaan, koska oon ollut siitä lähtien koko ajan äitiys- tai hoitorahalla. Minä otin alun alkaen myös sen 6kk. tulojen mukaan, vaikka olinkin just aloittanut työt kun tulin raskaaksi. Kannattaa ottaa selvää, jos sinullekin sais säädettyä tuon nykyisen palkan mukaan. Ei se 6kk ollut Kelalle mikään ehdoton raja, kun työssäkäyvä olet. Muistaakseni lähetin takautuvasti ennen äitiyslomaa saamani palkka todistukset, vaikka varsinaiseen hakemuksen ne eivät ehtinytkään. Kannattaa siis selvittää tilanne.. minun tilanteessa olisit saanut sen 6kk. mukaan. :)

No nythän fiksuna vasta luin kunnolla tuon sun ekan viestin.... Eikö siis nykyään saa itse valita haluaako rahansa 2014 verotuksen vai viimeisen 6kk mukaan??? 2010 ainakin vielä sai... Höh. Buu!

No nythän fiksuna vasta luin kunnolla tuon sun ekan viestin.... Eikö siis nykyään saa itse valita haluaako rahansa 2014 verotuksen vai viimeisen 6kk mukaan??? 2010 ainakin vielä sai... Höh. Buu!

:D Se menee aina viimeiseksi vahvistetun verotuksen mukaan eli Kelan laskuri antoi huhtikuussa 2016 alkavalle rahakaudelle lähtökohtaiseksi laskuperusteeksi vuoden 2014 tulot (se on viimeisin vahvistettu) ja vain jos tuota rahakautta edeltävät 6kk tulot poikkeavat +20% tai enemmän tuosta 2014 tuloista, voi pyytää laskemaan sen perusteella. Mut jos ero on vaikka 18%, niin ei auta. Eli kun mulla tämä muutos ei ylitä 20%, että vaikka laitoin ne laskuriin, niin ei riitä, otti perusteeksi 2014 tulot.

Kela.fi:sta:

Tuen määrä lasketaan

Odette, ainakn 2012 sai kans päättää miten ne rahat haluaa vaikka silloinkin oli tuo +20% nousuehto. Ne vielä Kelalta oikein ehdotti että kanattaa hakea 6kk:n tulojen perusteella niin ne sit kattoo kummasta tulee paremmin ja maksavat sen mukaan vaikkei nousua ois niin paljon ollutkaan. Toki voihan se oĺla että nyt ovat kiristäneet sitäkin

Odette, ainakn 2012 sai kans päättää miten ne rahat haluaa vaikka silloinkin oli tuo +20% nousuehto. Ne vielä Kelalta oikein ehdotti että kanattaa hakea 6kk:n tulojen perusteella niin ne sit kattoo kummasta tulee paremmin ja maksavat sen mukaan vaikkei nousua ois niin paljon ollutkaan. Toki voihan se oĺla että nyt ovat kiristäneet sitäkin

Oho, no ehdottomasti sitten yritän tuota, koska helpottais todella paljon, jos nämä nykyiset tulot otettaisiin huomioon. Mun näppituntuma tosin on (järjestelmää vähän tuntien), että tuollaista tarveharkintaa ei välttämättä enää ja just nyt ole ts. mennään ihan pilkulleen... Mutta yrittämisessä ei tietenkään mitään menetä! :)

Oho, no ehdottomasti sitten yritän tuota, koska helpottais todella paljon, jos nämä nykyiset tulot otettaisiin huomioon. Mun näppituntuma tosin on (järjestelmää vähän tuntien), että tuollaista tarveharkintaa ei välttämättä enää ja just nyt ole ts. mennään ihan pilkulleen... Mutta yrittämisessä ei tietenkään mitään menetä! :)[/QUOTE
Minkäkin muistan, että oli tuo sama +20% v.2010, mutta Kelassa ehdottivat viimeisen 6 kuukauden mukaan, kun sain sillä tavoin enemmän.

Eipä noi Kelan asiat jatkossakaan helpota! Kannattaa otta itse kovasti selvää, kun ohjeet, säännöt ja sähköiset hakulomakkeet ei aina ole niin yksiselitteisiä, saati kerro koko totutta.

Joo, olen työni puolesta jonkin verran Kelan kanssa tekemisissä, että sinänsä putiikki ja laskurit ja lomakkeet ovat tuttuja. Just nimenomaan tämä tukimuoto ei ole entuudestaan tuttu (sattuneesta syystä), mutta se fiilis on, että nyt ei mitään tehdä ohi sääntöjen, ts. rahahanat on tosi tiukalla. Toki voi riippua virkailijastakin, mutta aika tiukkaa linjaa yleisesti pitävät. Mikä on tietty ihan oikein, mutta nyt kun tämä sääntö osuu omalle kohdalle, tuntuu tyhmältä. :D

Kävin itekin laskemassa tuloja ja oli sitä mitä oikeastaan odotinkin. Hirveetä pudotusta ei siinä mielessä tule, että sitten kun on äippälomalla niin jää esikoisen hoitomaksu 220e ja työmatkojen bensakulut n 150e/kk pois niin johan ne vie aika lähelle sitä mitä käteen jää nytkin :)

Vääntäkää please rautalangasta?

Eli vakityötä tein kevät 2012-2014 maaliskuu (kunnes jäin 1kk sairasloman kautta äitiyslomalle, rankka työ ja supistukset + lapsiveden vuotaminen pisti vuodelepoon)
Töihin piti palata helmikuussa 2015, mutta jouduin onnettomuuteen (-> 2kk saikkua) ja vain muutama päivä sairaalasta pois päästyäni kutsuttiin yt-neuvotteluun ja minut laskettiin 0h/vko ja äitiysloman sijaiseni ylennettiin kokopäivätyöhön.

Eli olen ollut 'työtön' toukokuu 2015->
Kesällä olin 1kk lomilla ja 1kk hoitovapaalla. Muutoin saanut kotihoidon tukea ja työttömyystukea.
Kuinka minun äitiysrahani lasketaan?

Hienoa, kun meillä on vuokra 750€/kk=375€/naama/kk ja siihen kaikki laskut päälle... :rolleyes: Ei ole edes tuet riittäneet (vaikka hevoseni elääkin 'sähköllä'...)

Takaisin