Taistelu raskausarpia vastaan!

marge_

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

hyvissä ajoin olen jo asiasta huolissani.. Esikoista odotellessa ei itsellä moisista kokemusta ole ja netti on pullollaan erilaisia voiteita, osaa niistä nyt sitten valita.

Onko teillä kokemusta jostain hyvästä voiteesta, joilla voisi ehkäistä raskausarpien tuloa? Vai onko ne kokonaan ihan humpuukia? :D
 
itekkin ekaa oodotellassa oon huolissani arvista! Siskon (jolla 2 lasta) kans juttelin, ni hän oli alottanu vaan hyvissä ajoin voitelemaan vatsakumpua ihan perusvoiteella. Ihosta tulee kuulemma tällön elastinen jo ennalta ehkäsevästi. Ite aion tätä kokeilla.
Mut tosiaan, onks niihin arpiin jotain oikeeta voidetta olemassa?
 
Mä hain apteekista Vichyn voiteen joka on arpien ennaltaehkäisyyn. Oli kyllä kallis, mutta jos vähäänkään auttaa, on se arvoinen. Aikaisempia kokemuksia ei ole.
 
Bio Oilia olen nähnyt kanssa mainostettavan, muttei mitään käytännön kokemusta ole kyllä ko. tuotteesta.. Itse huomasin toiseen rintaan ilmestyneen hentoisia punaisia juovia, tästäkö se tosiaan alkaa :P
 
Mä rasvasin lähes plussasta asti esikoisen kohdalla ja olin kuin tiikeri, arpia tuli hirmuisesti mahaan. Toki vatsan ympärys kasvoi yli 50cm..
 
Minustaki näyttäs siltä, että tissit alkaa olla jo vaaravyöhykkeellä :wink Kuulin kehuttavan jotain Clarinsin öljyä ja voidetta, mutta netistä katoin että yhdellä putelilla oli hintaa around 50€. Vihti kovin kallista ostaa ellei tiiä onko sen väärti..
 
Mä vähän luulen, et jos niitä arpia on tullakseen, niin niitä tulee, rasvasit tai et. Eli mihinkään sikakalliisiin ihmevoiteisiin en kyllä luottais. Esikoista odottaessa rasvasin ihan apteekin perusvoiteilla eikä yhen yhtä arpea tullut. Kaikki muut mahdolliset vaivat kyllä sitten sainkin aina peräpukamista suonikohjuihin ja maksaläiskistä virtsankarkailuun, joten ei tässä helpolla silti päästy. :) Ja juuri kun vaivat olivat helpottamaan päin, ni minä "hullu" päätin lähteä vielä uudelle kierrokselle. :) :) :) Jostain luin, että raskausarvet olisivat enemmän nuorten odottajien vaiva, kun iho on vielä "pinkeä". Saattanee pitää paikkansa, kun itse tällaisena kypsempänä mammana niiltä kerran säästyin. Jotain hyötyä tästä vanhenemisestakin siis. :)
 
Jep, minä en rasvannut mahaani millään, paitsi tav. kosteusvoiteella max pari kertaa viikossa. Arpia tuli muutama, ja vasta n. viikkoa ennen synnytystä. Haaleiksi jäivät onneksi, otti kyllä päähän kun olin jo kuvitellut selviäväni ilman. Mutta mahani oli kyllä valtava, kuten vauvakin... Olen järkeillyt asian juurikin noin, että kun rasvakerrostakin oli jo hieman vatsalla ennen raskautta, ei iho ollut niin pinkeä ja arpiakaan ei siksi tullut ainakaan niin paljon.
 
Raskausarvet muodostuvat ihon alemmassa kerroksessa, eli kun se alempi kerros eli verinahka repeilee. Pinnan rasvauksella ei ole mitään tieteellistä vaikutusta, lähinnä se on perinnöllistä:toisille tulee, toisille ei. Painonnousun hillitseminen on yksi asia jolla voi vaikuttaa, eli että jos painoa ei tule hurjan paljoa lyhyessä ajassa. Näistä tieteellisistä faktoista huolimatta tämäkin turhamainen nainen öljysi kehoaan koko viime raskauden ajan ahkerasti L'Occitanen kyseiseen tarkoitukseen suunnatulla öljyllä. Tuoksuihan se hyvältä, ja siksi saatan taas hankkia kunhan ehdin, mutta geenejä ja ruokavaliota on todellisuudessa kiittäminen siitä ettei arpia tullut...
 
Esikon aikana rasvasin, mut loppu raskaudesta tuli turvotusta jalkoihin paljon ja jalat meni arville, no eipä ne paljoakaan näy. Silloin käytin alkuun perus apteekin rasvaa ja sit kasvisöljyjä.
Rasvahan imeytyy ihoon, ja siks kannattaa miettii minkä antaa imeytyyn vauvan lähelle ja minkä ei.

Nyt loman jälkeen iho ollut niin kuiva ettei oliviöljystäkään ollut apua..
joten kookos rasvalla sain ihon hilseilyn kuriin.
nyt vetäsen pari kertaa viikossa kookosrasvan ihoon saunan jälkeen.
Puhdasta ja hyvän tuoksusta!

Kannattaa myös miettiin vedenjuontia,
Reilusti vaan nii välttyy monelta ikävältä vaivalta, ja hyvät rasvat ruokavaliossa auttaa myös ihoa. :)

Arpia tulee jos on tullakseen, mut aina voi yrittää..
Tissit nyt aina kärsii, mut saapahan nauttii isommista tisseistä raskaus ja imetys ajan!!! :D :Heartred
 
Itse ostin weledan raskausajan öljyä, oli hulluilla päivillä edullisempi. Imeytyy nopeasti. Mutta uskon että perinnöllisyys vaikuttaa näissä asioissa eniten. Ja haalistuuhan ne arvetkin..
 
Mitenkäs arpien kanssa, onko jo näkyvissä? Miten rasvailette tällä hetkellä?

Oon rasvannu vähintään kerran päivässä massun rv 12 eteenpäin. Mitään tiettyä rasvaa en oo käyttäny, on ollu käsirasvaa, jalkarasvaa, bio oilia, helosania ja bodybutteria..kuorinnan oon tehny suihkussa 1-2krtaa vkossa. Muutama jälki on masussa, mutta muualla en vielä ole huomannut:smug:
 
Täälä unohtunut rasvailu. Mahaan ei ole tullut mutta tisseihin on. Varmaan olisi tullutkin vaikka rasvaisi. Kasvanut B:stä D:hen.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Vielä ei ole tullut arpia tänne (nyt rv 33+2), mutta eiköhän niitä ehdi viimeisillä viikoilla ilmestymään. Teininä tuli selkään ja rintoihin seepraraidat, eli taipumusta löytyy. Olen öljynnyt vatsan aina suihkun jälkeen alusta asti (ja aiemminkin ollut kova läträämään rasvojen kanssa). Vatsa on jo, ainakin omasta mielestä, iso (sf-mitta 30 ja ympärysmitta taitaa olla 105 cm luokkaa, kun ennen raskautta oli alle 70 cm) ja ihmettelen, ettei ole repeillyt. Äiti sitten piristi sanomalla, että hänelle tulivat arvet vasta kahden viimeisen raskausviikon aikana. Täytynee siis jänskätä tätäkin asiaa loppumetreille asti...

Voikohan rintoihin tulla uusia raitoja, kun ovat teinistä asti olleet ihan seeprat? Eivät kyllä ole koskaan olleet tällaisissa mitoissa. :p Maito varmaan viimeistään saa ilmapallot räjähtämään. :whacky011
 
Mullakin tuli ekasta vasta kahden viimeisem viikon aikana arvet mahaan! Olin jo ehtinyt kuvittelemaan ettei niitä tule...
 
Mulle ei tullut esikoisesta yhtään arpea ekä vielä onneksi tästä papusestakaan (30+6). Mulla toki atoopinen iho joka vaatinut rasvausta aina. Raskausaikana oon käyttänyt perusvoiteiden lisäksi ceridalia kun on niin monipuolinen öljy ja helppo levittää suihkepullon ansiosta :) ja voi käyttää myös nenään ja korviin ja alapäähän sitten lähempänä laskettua aikaa ja korvaa myös liukkarin. Apteekista löytyy eikä oo kallis :)
 
Täällä ollut kovassa käytössä Bio-oil. Ei ole vielä tullut noita arpia vaikka teininä on tullut reisiin ja peppuun. Taipumusta siis löytyy. Tissejä olen rasvannut siinä samassa, sillä äitini varoitteli kovasti, että pienitissiselle tulee helposti arpia sinnekkin. Eipä se kauheesti haittaa vaikka niitä arpia tulisikin, mutta silti on kiva öljyillä massua. Ei ainakaan kutise:)
 
Ei arpia vielä, onneksi. Edellisestäkään ei tullu ollenkaan, toivon ettei nytkään ehdi tulla, vaikka ne viimeiset viikothan siinä ratkaisee... Tällä kertaa en oo yhtään muistanu rasvailla, viimeeksi rasvailin ahkerasti L'occitanen raskauarpia ehkäisevällä öljyllä. Saa nähdä onko eroa...
 
Täälläkin on toistaiseksi säästytty arvilta, viikkoja 30+3 :)
Suihkun jälkeen rasvaan aina koko kropan perusvoiteella ja masua ja tissejä silloin tällöin muutenkin. Mulla iho kuivuu ja kutisee niin herkästi, että ihan sen takia on pakko rasvata.
Tissit on kasvaneet a:sta c:hen, eikä sielläkään ole arpia, joten ehkä niitä ei meikäläiselle ihan hirmusti tulekaan... toivottavasti! Mahanympäryskin on jo huikeat 98cm, ennen raskautta se oli 70cm :D
 
Minä en ole rasvannut vatsaa kertaakaan. Olen kuullut niin paljon siitä, että rasvaaminen ei ehkäise raskausarpia ja koska ihoni ei muutenkaan tarvitse kosteusvoiteita niin olen jättänyt koko rasvaamisen pois. Raskausarpia ei ole tullut ollenkaan, vielä. Saa nähdä tuleeko niitä loppuraskaudesta.
 
Takaisin
Top