Taaperoiden touhuilut, äitien kuulumiset :)

On ostettu isompia ja pienempiä ja kokeiltu montaa merkkiä. Housua ja teippiä. Eikä sitä pissaa ole vain vähän tullut läpi vaan aivan todella paljon.

Seuraavaksi kokeillaan varmaan laittaa teippivaipan päälle vielä housuvaippa.
 
Meillä on pampersin baby dry koko 6. Ja koko elämän on menty yöllä pamperseil eikä oo falskannut. Tosin kai nää vaipatkin istuu joka vauvalle eri tavalla.

Päivällä mennään liberoilla, koko 6 siinäkin.
 
Meillä myös pampers toiminut öisin parhaiten aina.Päivällä suositaan myös muita merkkejä. Nykyään oikeastaan vaippa kun vaippa toimii myös öisin. Niin ja nimenomaan teippivaippa.Housuvaipasta tuli kerran lahkeesta keskellä yötä joten en oo sen koommin uskaltanut edes kokeilla.
 
Tuota pottailua pitäis harrastaa paljon useammin.Ennen pyrin kerran päivässä käyttämään mutta nykyään en ees sitä :/ Miten teidän muksut pysyy siinä potalla ku tämä meidän vauhti viikari ei kyllä jää siihen istuskelen vaikka oon yrittänyt leluillakin sitä siinä viihdyttää. Saattaa olla tyhmä kysymys mutta mistä tietää että on herkkyyskausi kyseiseen asiaan päällä?
 
Meillä karpo sanoo ihan kakka ja sit menee sekunti pari ja jätkä on kyykys kakalla eli nopee pitäis olla potalla. Lisäksi vessanpönttö ja meidän aikuisten toimitukset kiinnostaa, eli voisin lukee nää merkit herkkyyskaudeksi.

Oon miettiny jos jättäis potan kokonaan väliin ja mentäis heti pöntölle. Onkohan se mahdollista? Poika on niin iso, et potta on oikeesti naurettavan pieni :D eikä potta oo aikoihin kiinnostanut - aina kun ollaan treenattu niin ei siin viihdytä. Ja meil on kyllä jääny treenailu... Äää...
 
Ccix, mun kaverin kolme lasta ovat kaikki menneet suoraan pöntölle. Täysin mahdollista on siis! Osta se semmoinen pienennin. Varmaan oppii äkkiä!

Meillä poika viihtyy potalla jos samalla katsotaan youtubesta videoita :D
 
Minäpä kokeilin eilen päikkärit ilman tuttia. Nallen tassu suussa poika nukahti, itki ehkä minuutin kun tajusi, ettei tuttia tule. Nukahdettuaan heräsi puolen tunnin kuluttua nyyhkimään. Kävin pistämässä nallen kainaloon ja tyyppi jatkoi unia nukkuen 3h.

Yöksikään ei sitten tuttia annettu. Nukahtaminen kesti tunnin (ei siis itkenyt vaan leikki sängyssään). Nukahdettuaan ei herännyt kertaakaan ennen aamua! Eli nukkui ihan samoin kuin tutinkin kanssa. Jipiiii! Kokeilu osoittautuikin ihan hyväksi ideaksi. Kenties tutti on nyt historiaa.

Myös pikkuveli on nukkunut hyvin. Ihanan seesteinen vaihe lasten unissa siis.
 
Meillä tutti on viel nukahtaessa, mut tipahtaa ku on unessa eikä siis pyydä sitä. Tavallaan meilläkin siis suunta kohti tutittomuutta on hyvällä mallilla. Päivisin tuttia käyttää lähinnä hampaiden hinkkaamiseen... Tosiaan meillä on jo ties kuinka monta poskihamnasta ja kulmatkin olemassa, mut kaipa ne kutiaa... Voi elämä tota kuolan määrää.

Tänään käydään hakemassa se pöntön pienennin ja kokeillaan mitä siitä seuraa. Ois hieno homma, jos voitais skippaa koko pottailu :)

Harmi ku taaperoiden neuvolat on niin harvoin... Tekis mieli vähän tietää tota kasvua. Voiko avoneuvolaan mennä mittauttaa, vaik mitään syytä mittojen otolle ei ois (ei häikkää kasvussa)?

Ihana kuulla, Triina, et arki rullaa seesteisesti. Täälläkään ei moittimista. Herrakin osaa ottaa jo vähän rauhallisemmin eli keskittyy leikkeihin ja kattoo piirrettyjä eikä oo kokoajan tekemässä tuhojansa (:
 
Kyllä täällä ainakin saa käydä avoneuvolassa tsekkaamassa kasvua! Juuri ryhmäneuvolassa oli siitä puhettakin, että kasvua monet käyvät avoneuvolassa tarkistuttamassa.
 
Meitin poika siis kävelee ihan sujuvasti jo. Ainoo että ulkona ei suostu ottamaan kahta askelta enempää, ei vaikka pitäis kädestä kiinni... Mietin että johtuisko kengistä ja siitä että tuntuvat vielä kovin oudoilta jalassa. Sisällä ei kyl myöskään meinaa kuomat jalassa kävellä. Just nyt kyllä paahtaa kumpparit jalassa huoneesta toiseen. :D
 
Ai joo, piti kysellä että onko muiden taaperoilla samoja tapoja ku tuolla meidän pienellä miehellä... tyyppi puree, repii ja raapii ihan sikana! Siis puree mistä vaan ja raapii ja repii mun ja isänsä naamoja... Tälläkin hetkellä mulla on naama naarmuilla. Ja niin on kyllä taaperon omakin naama.
 
Meilläkin kenkiin totuttelu kesti tovin, mut treenailtiin jo (alku)syksyllä ku mentiin viel kärryn kaa ja kun sopiva pari löytyi ja niillä totuttiin käveleen niin muut kengät sen jälkeen on mennyt eikä oo pelleilly kävelyn suhteen. Pojan jalka on vaan rintava, et kaikki ei sovi... Eli aika metsästyst toi kenkien osto.

Me muuten käppäiltiin tossa itiksen ässält bussille ja pysäkilt vielä kotiin, et hyvin jaksaa poika kävellä. Ja nätisti käveli. Meil on semmone talutusreppu :D

Me saatiin pureminen kuriin tai poika tajusi kai viimein, ettei saa purra. Välillä yrittää vielä :D mut sit ärähdetään. Repimist ja raapimist ei liiemmin oo ollu. Hiuksiin välillä käy... On se niin hauskaa :D
 
Meidän tutittomuus otti pahasti takapakkia kun pojalle tuli korvatulehdus ja samaan syssyyn paha ihottuma. Nyt nukahtaa ilman tuttia suht ok (kestää kauan), mutta herää noin tunnin kuluttua ja on täysin epätoivoisen hysteerinen eikä mikän auta.

Yötutti annettiin nyt takaisin viime yöksi, mutta päikkärit ollaan pidetty ilman tuttia. Nukkuu sen noin tunnin ja herää itkemään. Enkä mitenkään saa rauhoittumaan takaisin nukkumaan. Sitten on tyytyväinen kun pääsee pois sängystä.

Päätettiin että yötuttia ei vielä oteta pois. Mulla ei oo nyt vielä voimia yövalvomiseen ja poika on nyt ihottumineen aika vaikeana. Katsotaan kuinka pitkään tuo päikkäri-itkuisuus jatkuu.
 
Niin ja meilläkin kesti aika kauan ennen kuin poika lainkaan käveli kengillä. Nyt ehkä viikon ajan on kuomat jalassa kävellyt sisällä. Ulkona otti kunnolla askelia vasta toissapäivänä ekan kerran.
 
Hyvää uutta vuotta 2016 kaikille! Täällä meillä vipinää riittää ja oltiin taas vaihteeksi viikko Berliinissä. Kun on viikon täysin yksin vastuussa pienestä niin menee kyllä paljon voimia ja mulla oli koko viikon myös flunssa päällä. Ohjelmaa oli paljon kun oli paljon asioita mitä piti hoitaa. Olin siis aika puolikuollut kun palattiin Belgiaan ja ehkä huomenna mentävä lääkäriin jos yskä ei hellitä.

ccix: aika isot vaipat jo teillä menossa. Meillä on käytössä 4+. Mutta voisi ollakin 5 vaipat jo paikallaan koska vaippa on vuotanut aina välillä.

Meillä ei ole koskaan käytetty tuttia niin se on ainakin hyvä hampaille kun niitä nyt on tullut. Hampaita alkoi tulla vasta 10kk iässä ja todella hitaasti ja nyt on sen verran että jouluksi pieni oppi pureskelemaan vihdoin ruokansa. Nyt on paljon helpompaa syöttää kaikkea ja antaa hänen itsensäkin syödä. Lusikalla osaa syödä itse jo joitain ruokia jotka tarttuu hyvin lusikkaan.

Puita pitkin täällä edelleen kävellään ja usein kontataan hirveää vauhtia edes takas. Nyt pieni osaa jo kiivetä itse sohvalle ja tulla alas turvallisesti. Sohvan rahia alkoi tänään työntämään eteenpäin eli nyt tuntuu että kiinnostus eteenpäin kävelyyn voisi olla herännyt. Olen koittanut kävelyttää välillä mutta ei ole siitä innostunut ja aina istahtanut maahan. Tykkää kiipeillä ja osaa melkein itse jo nousta keinuhirven selkään. Kauhea meno on päällä ja sen verran rajojaan kokeilee että suuttuu kun kielletään jotain ja sitten alkaa itkeä kun kielto pysyy. Suuttumustaan purkaa lyömällä kaikkea hetken aikaa.

Musikaalinen on selvästi edelleen. Rytmit on kiinnostaneet vauvasta asti. Nyt keksii eri tapoja soittaa esim soittelee rumpukapulalla sänkynsä pinnoja, turvaporttia ja tuttipulloaan.

Kaikenkaikkiaan pienestä on suunnattomasti iloa ja hänen energistä menoaan on ihana seurata. Usein jo huomaan miettiväni toista lasta ja milloin sen aika olisi.

Mieli ollut vähän maassa nyt viikon myös siitä kun jouduin antamaan kissan pois kun hän ei yrityksistä huolimatta Belgian uuteen asuntoon kotiutunut vaan protestipissasi jatkuvasti. Iso kissa tarvitsee paljon tilaa ja oli tottunut Belgiaan tultua isompiin ympyröihin kun sai asua pitkään maalla. Onneksi entinen kollegani Belgiasta otti kissan kotiinsa jossa tilaa riittää sisällä ja ulkona ja voidaan aina käydä heillä kylässä kattia katsomassa jos tulee ikävä. Hyvin on siellä nyt pärjännyt. Siitä olen onnellinen että löytyi hyvä rakastava koti.

Meillä on nyt ykköspuheenaiheena kouluun kirjautuminen. Se pitää tehdä nyt tammikuussa, jos on syntynyt 2014 ja luen vielä eri koulujen arvosteluja läpi että olen varma valinnasta. Pitää laittaa top 5 lista kaupungille ja he ilmoittavat sitten mihin näistä kouluista pääsee. Haemme hollanninkielisiin kouluihin. Koulun voi aloittaa 2,5 vuotiaana eli keväällä 2017. Suomalaisen tarhan erona on ilmeisesti se että pienillä koululaisilla on kouluidentiteetti eli oma luokka ja opettaja sekä aika pitkät päivät. Ymmärtääkseni koulu on pakollista 6 vuotiaasta alkaen kun peruskoulu alkaa. Ja ala-aste kestää siis 12 vuotiaaksi saakka. Ylä-asteelle pitää sitten taas pyrkiä uudestaan. Tiedän meidän top 3 listan jo kouluista joissa kävin mutta kahden viimeisen koulun valinta listalle on haastavampaa.
 
Mukavaa taas kuulla mmmustikastakin (: ja hei, meidän tytöllä on nyt 4 vaipat :D nää mun jälkeläiset on jännän mallisia, pitkäselkäisiä. Bodytkin menee nyt koossa 68 ja tyttö 2 kk.

On jännää kuinka paljon pidempi toi koulu/tarha prosessi on muualla. Meilläkin nyt keväällä pitää tarhahakemukset laittaa, ku syksyllä joutuvat tarhaa. Tyttö 9 kk silloin, vähän pelottavaa. Onneksi on veli (:

Triina, paranemist sinne!
 
ccix: aika pitkä sinun tyttö tosiaan on. Tarhaan belgialaiset laittaa lapsensa jopa jo 3kk vanhana mutta meille ongelmaksi on muotoutunut se kun ollaan vaihdettu maata eikä olla ajoissa laitettu tarhahakemusta vetämään. Se pitäisi jo raskaana ollessa tehdä että olisi mahdollisuuksia saada julkiselta puolelta tarhapaikka. Nyt on vain yksityisiä paikkoja jäljellä ja ne on ihan liian kalliita eli 600-800 euroa ellei enemmän. Kouluun ainakin saan pienen sitten 2,5 vuotiaana niin sitten viimeistään voin tehdä paremmin töitä. Nyt olen tehnyt töitä vaan lauantaisin. Ja ollaan vaihteeksi molemmat kipeänä.
 
Ääk, meidän lomareissu lähestyy... Viiminen päivä lennetään Thaimaan lämpöön! Mennessä lento lähtee illalla eli poitsu toivottavasti nukkuu lennon ajan. Takas päin tullessa onkin sitten aamusta lento eli saa keksiä kymmenen tuntia pojalle tekemistä. Aikasemmin jännitti ja hirvitti koko reissu mut nyt on aika rauhallinen mieli. :) Moni asia menee varmasti aivan toisin ku on suunnitellu mut sille ei sitten voi minkään. Rennolla asenteella vaan ni eiköhän tuosta reissusta selvitä. :) Mun ja miehen lisäks lähtee vielä meidän ystävä mukaan ja hän on lupautunut välillä vahtimaan poitsua että isi ja äiskä pääsee keskenään vaikka syömään.
 
Hienoa Sultti, loma aina piristää. Tässä talven kylmyydessä joka tavoittaa myös Brysselin, tulee usein mietittyä kesän lämpöä. Nauti siis etelän lämmöstä ja valosta kun sinne pääset jo pian. Vielä ei olla päätetty minne mentäisiin lomalle tänä vuonna mutta minun tekisi mieli kovasti jonnekin etelään. Jos jollakin on hyviä ideoita minne kannattaisi mennä tänä vuonna niin vinkkejä otetaan vastaan. En ole vielä koskaan käynyt Euroopan ulkopuolella niin jos Sultti sinäkin kerrot lisää miten tämä teidän matka onnistuu vauvan/taaperon kanssa niin ehkä minäkin voisin uskaltautua niin kauas vielä joskus.
Seuraava Suomen matka tosin on jo varattu ja mennään Kuopioon helmikuun lopulla pienen kanssa. Jouluna ei päästy Suomeen niin toivottavasti silloin olisi vielä lunta että pääsisin hiihtämään ja pieni pulkkailemaan. No pääsen ainakin saunomaan Suomessa usein ja se ajatus lämmittää myös jo paljon :)
 
Meillä on viikon reissu varattu kevään lopulle! Ihan uima-altaan reunalle lomasaarelle! Ihanaa!

Kerrohan Sultti sitten kuinka reissunne sujui & jaa kaikki hyvät vinkki vitoset :D
 
Takaisin
Top