Taaperoiden kuulumiset

Taaperoimetys on kyllä sellainen mörkö Suomen neuvoloissa. Itselleni olisi ollut luontevaa imettää 1,5v asti, mutta uuden raskauden myötä tyttö vieroitti itsensä 12,5kk iässä. Eikä se imetys silloin itsestä hyvältä tuntunutkaan, kun nännit olivat hormoonimuutoksesta todella herkillä.

Meillä on nyt alettu juomaan ihan mukista. Tyttö itse taas teki aloitteen asian suhteen. Kuukauden on syönyt itse lusikalla ja kyllä niin siististi ruoka menee suoraan suuhun. Ollaan oltu todella yllättyneitä. Meillä näköjään tyttö katsoo pidempään mallia ja kokeilee vasta sitten uutta asiaa, kun kokee olevansa siihen valmis. Niin on melkein kaikkien kehitysaskelten kanssa menty. Äitiinsä tullut.
 
Kiitos kaikille myötätunnosta :)

Miten teillä on raskausajat nyt sujuneet, Yxvaan ja JN89? Kun on vilkas taaperokin mukana :) ja olikos se tttiuhti myös? Ja vielä joku? :D anteeksi jos unohdin jonkun!

Hei, meidän poika nousi tänään seisomaan lattialla ilman tukea useita kertoja ja oli selvästi mielissään tästä! :) pysyi jopa 15 sekuntia, ei siis ole aiemmin seissyt muualla kuin sohvalla tai sängyllä itsekseen. Olisipa mahtava jos ensi kuussa poika juoksis sinne fysioterapiaan :D
 
Hienoa Justiina, siitä se kävely pian alkaa. Meillä tyttö nousi 3pv ennen 1v päiväänsä ensimmäistä kertaa ilman tukea keskellä lattiaa seisomaan ja 1pv ennen otti jo ensimmäiset askeleet ilman tukea. Eli voi nopeastikkin lähteä kävelemään.

Mulla on todella mukavasti mennyt tämä raskaus. Helpompi ollut mitä tyttöä odottaessa. Silloin en tosin oksentanut, mutta pahoinvointikrapulaa oli 24/7 sinne rv17 asti. Tällä kertaa pönttöä on saanut halailla, mutta se tuli ja meni nopeasti ohitse. Ja yleensä se iski juuri, kun olin tyttöä syöttämässä. Yritä siinä sitten äkkiä syöksyä lavuaarille oksentamaan ja samalla vahtia, ettei pikkuapinataapero kiipeä syöttiksestä pois sillä aikaa. Muuten ei ole tullut sellaisia fiiliksiä, että miten selviän taaperon kanssa raskaana. Tyttöä odottaessa kärsin selkäkivuista jo puolivälistä lähtien, nyt on vasta viime päivinä iltaisin ollut selkäkipua, jos olen joutunut paljon tyttöä nostelemaan/kantamaan päivän aikana. Eli jaksan vieläkin puuhailla tytön kanssa normaalisti, hoitaa kodin ja ruuanlaiton. Onhan tässä etunsa, kun ei ole töissä tällä kertaa. Ja vaikka raskaudet ovat olleet tähän mennessä erilaiset, niin toista tyttöä odotetaan syntyväksi elokuun alussa, nyt rv 29+1. Ainiin, ja olemista on helpottanut se, että masu on tällä kertaa pienempi.
 
Täällä 29+0 ja tähän asti olen jaksanut hyvin taaperon kanssa tuplaodotuksesta huolimatta. Viikko sitten sain käskyn ottaa rauhakseen ennenaikaisuuden uhan vuoksi, eli tytön hoito onkin nyt käytännössä ainoa mitä teen: toki ruuanlaitto ja astioiden sekä pyykkien pesu onnistuu myös, mutta siivoamisen ja lämmittämisen jätän suosiolla miehelle. Yritän myös olla mahdollisimman paljon pitkällään, eli patjan päällä leikitään ja luetaan. Toivottavasti nämä varotoimet olisivat riittäviä ja täydelliseltä vuodelevolta vältyttäisiin, mutta tilanteen mukaan tarvittaessa selvitellään sitten hoitoapuakin :). Vähillä vaivoilla olen kyllä selvinnyt, monella on vaikeampaa yhdenkin masukin kanssa eikä maha ole vaivalloisen suuri onneksi vieläkään, vaikka mennään jo sen edellä, mitä viimeksi synnyttämään mennessä.
 
JN89, olipa kiva kuulla, että teillä on kävely tullut pian seisomisen jälkeen! Sitä vähän itsekin toivon, joskin melko varovaisesti. Olen asennoitunut siihen, että kävelyn oppimiseen voi vielä mennä aikaa.

Olettepas te samoilla viikoilla yxvaan ja JN89! :) ja mukavaa kuulla että suht hyvävointisina. Varmasti se helpottaa, että voi olla raskausajan kotona, vaikka taaperossa onkin työmaansa.
 
Tsemppiä kummallekin JN89 ja Yxvaan loppuraskaus aikaan :) Ja toivottavasti saat jotenkuten levättyä Yxvaan ja pienet malttaisivat masussa vielä viihtyä ! Niin se aika menee, vastahan kerroitte raskausuutiset :eek: :)
Kuten aikaisemmin kerroin niin poika haluaisi vain nukkua nykyään mun vieressä eikä rauhoitu omaan sänkyyn. Nyt mulla selkä kipeänä kun joutuu ahtaalla nukkumaan omassa sängyssä kun poika valtaa puoli sänkyä ja kissakin vielä pakko ängetä väliin... Nyt saa poika siirtyä omaan sänkyynsä nukkumaan, niin saan minäkin nukkua yöni heräilemättä. Helpommin sanottu kun tehty :D säälittää toinen kun huutaa pinniksessä ja kun meen huoneeseen rauhoittelemaan niin kerää tyynyn ja pupun kainaloon, osoittaa mun sänkyä ja huutaa "viiireen" :sad001 ei auta. Nyt on pystyttävä vaan vahvana !
Meillä ollaan myös hieman räkäisiä. Sormet ristissä toivon ettei pahenisi eikä tulisi taas hengenahdistusta. Pari kertaa on yskähdellyt. Ventolinea oon nyt antanut säännöllisesti jos ennaltaehkäisisi. Toisaalta voi olla myös hampaista johtuvaa, kolmea hammasta pukkaa nyt kerrallaan. Kun ne on tullut läpi niin puuttuukin suusta vaan 4 hammasta enään, takimmaiset neljä hammasta :) paljonko muilla hampaita suussa?
 
Voih, varmaan sydäntä riipaisevaa, kun poika pyytää viereen, mutta ymmärrän että haluat pysyä lujana Ronja! Ilmeisesti hän on kuitenkin aiemmin nukkunut omassa sängyssään, eli ei ole varsinaisesti uusi juttu. Liekö jotain eroahdistusta tässä iässä? Musta ainakin tuntuu, että poika on nyt koko ajan sylissä roikkumassa tai tississä kiinni... No, saapahan völlätä sohvalla, vähän liiankin kanssa :D meillähän poika on 1-vuotiaasta asti nukkunut meidän vanhempien keskellä, silloin alkoi tämä sairastelukierre joka huononsi öitä ja tällä tiellä ollaan edelleen. Keräilen voimia omaan sänkyyn siirtämiseen, aiemmin nukkui siis osan yöstä.

Meidän pojalla on näkyviä hampaita neljä ja nyt on viides puhjennut ja kuudes myös tulossa... Mutta ne tulee ylös! :O alhaalla on vain kaksi. Hidasta siis tässäkin asiassa. Minä oikein toivon että tulisivat nyt äkkiä, niin loppuisi ainakin hampaiden vuoksi yöheräilyt ja kiukuttelut. Syöminenkin on vaikeampaa, kun hampaita on niin vähän. Mutta eipä niille mitään mahda, tulevat kun tulevat :D

Vaan kyllä niillä muutamalla hampaalla saa purtua äitiä tosi ikävästi :sad001 mulla on ollut ihan hermo kireällä, kun poika on taas hoksannut tämän hauskan leikin.... Eikä usko millään, kun kiellän, nauraa vaan ja puree uudestaan! Mulla on jo reidet täynnä pikkumustelmia. En tiedä mitä keksisin, mitä en ole jo tehnyt. Muistaakseni täällä on muillakin ollut samaa ongelmaa? Turhauttaa, kun poika ei ymmärrä kuinka kipeää se tekee ja että mua harmittaa. :sad001 oon välillä ihan raivona ja kaikenmaailman ajatukset rullaa päässä ja sitten mua harmittaa kun oon niin vihainen, enkä pysty suhtautumaan täysin tyynesti. Töissä kun oli samaa ongelmaa, niin minusta lapset kyllä siellä käsittivät edes jotenkin sen, kun kiellettiin. Poika sen kuin nauraa, hän ei ymmärrä yhtään :sad001
 
Joo, Justiina, on nukkunut omassa sängyssä aikaisemmin. Vähän alkoi tossa joku aika lipsumaan, kun tykkäsi sitten nukkua vieressä ja kierre valmis :D eilen huusi puoli tuntia suoraa huutoa ja sitten nukahti, nukkui aamuun asti omassa sängyssä :) Ja myös minä nukuin heräämättä koko yön :wink
Meillä oli tota puremista yhdessä vaiheessa, nyt ei ole vähään aikaan edes yrittänyt. Ja meillä kanssa kiellot vain nauratti. Mä pyrin jo ennalta estämään mahdolliset puremiset sillä että jos huomaan että poika suunnittelee sellaista niin en edes päästä sillälailla lähelle että pääsisi hampaansa iskemään. Muuten ensin kielto ja jos yrittää uudelleen vielä niin lähden pois tilanteesta ja totean että "ei saa purra, se sattuu äitiä". Ja niin tiedän ton tunteen kun toinen puree ja se sattuu niin kyllä siinä vaan saa ajatuksia koota, kun itse kiukuttaa niin hemmetisti se. Silläkin toi tilanteesta pois lähteminen on hyvä ! :) Tsemppiä, toivotaan että myös teillä menis puremisvaihe ohi.
 
Kyllä kannatti pysyä kovana omassa sängyssä nukkumisen suhteen :) nyt on taas poika nukahtanut omaan sänkyyn ilman protesteja monta päivää ! Ekana iltana siis huusi kun hyeena reilu puoli tuntia.
Ah, mun kesäloma lähestyy ja pojan tutista vierottamisoperaatio. :D Millos muilla edessä?
 
Hienoa Ronja. Kun vanhempi pitää sen päänsä, niin lapsi nopeasti sopeutuu muutokseen. Me tai oikeastaan minä vierotin tutista pari kk sitten. En antanut päikkäreille tuttia ja tyttö huusi kurkku suorana tarkalleen tunnin ja nukahti. Illalla oli vain pientä kitinää. Seuraavana päivänä tuttia ei enää kaivattu. Eli meillä meni helposti mielestäni.
 
Heippa taas pitkästä aikaa! Lueskelemassa olen käynyt usein, mutta aika/energia kirjoittamiseen ei ole osunut kohdalle
Osa-aika töitä olen tehnyt jo melko paljon, miehen kanssa tehdään läpsystä vaihtoa. Lisäksi oman talon rakennusluvat on saatu vireille.
Kesä-heinäkuun mies on kotona, isyyspäiviä ja loman pitää. Ja elokuun alusta poitsu hoitoon. Minä aloitan siis kesäkuun alusta täysipäiväisen työnteon.
Poika kasvaa ja kehittyy vauhdilla, tavan apina siitä on tullut (tämä kaikella rakkaudella :)) mutta kiipeää siis ihan joka paikkaan. Ja kolhuja tulee. Vauhtia muutenkin piisaa. Lelut ei kiinnosta, vaan samoihin hommiin pitää päästä, mitä muut tekee, paitsi ulkona. Ulkona viihdytään ihan mielettömän hyvin, nyt kun kelit on ollut suotuisat, on sisällä vaan syöty ja nukuttu. Välillä hetki katottu fröbelin palikoita, ne on kova sana
Hoidon aloitusta en jännitä, hoitopaikka on tien toisella puolella ja päivisin on leikkipuistossa nähty tuota ryhmää. Monesti poitsu onkin menossa jonon jatkoksi kun ryhmisläiset lähtee sisälle
Tutista olisi tarkoitus vieroittaa ennen hoitoon lähtöä. Samoin nukkumaan käydessä hiplattavasta äidin/isän kädestä.
 
Me käytiin tänään 1,5v neuvolassa. Tällä kertaa kasvu yllätti positiivisesti: paino 10 125g (1v 8 320), pituus 79,8cm (72,6) ja pään ympärys 48,8cm (46,5). Kaikki tarvittavat taidot olivat hallussa ja puheesta saatiin erityisesti palautetta, ilmeisesti sanavarasto on kohtalaisen laaja ja neidin suosikkitoteamus "no niin" lasketaan kuulemma kahden sanan lauseeksi :D. Lääkäri on maanantaina, mutta tuskin kummempaa tapahtuu sielläkään.
 
Kiva kuulla Jonsku kuulumisia :)
Meillä ei tule kahden sanan lauseita. Paljon eri sanoja kylläkin, vaikka ei aina ihan oikein lausuttuna :D Kuinka monta niitä hampaita muuten pitäis puhjeta suuhun ? :eek: Äskön laskin että 16 hammasta on.
 
Eikös niitä maitohampaita 20 kpl tule, sellainen käsitys mulla ainakin on :). 16 kpl on meilläkin jo suussa, enää takimmaiset poskihampaat puuttuu, mutta ilmeisesti tulevat vasta lähempänä 2v ikää tai myöhemminkin.
 
Joo, meillä kans Yxvaan puuttuu ne taaimmat hampaat :)
Meillä on kyllä niin "minä itse" vaihe päällä. Portaissa ei halua enään pitää kädestä kiinni, vaan täytyy itse päästä seinästä tai kaiteesta kiinni pitäen mennä. Tietysti joudun olemaan itse valmiina nappaamaan kiinni jos horjahtaakin. Aika hienosti kyllä sujuu :) hienosti juo tavallisesta mukista, suurimmaksi osaksi juoma meneekin sinne minne pitää. Kantaa ei saisi ollenkaan, vaan ulkona pitää itse kävellä. Välillä vaan hidasta kun menee 5 askelta eteenpäin ja kymmenen taakse :D jos kiirus on niin silloin kannan vaikka rimpuilisikin.
Onkos teidän taaperoilla suosikkiohjelmaa? Meillä ei juuri mistään muusta välitetä kuin pikku kakkosen Nalle ohjelmasta :D silloin katsoo kuin lumottuna, hihkuu ja nauraa :P
 
Mukavaa kuulla teidän kuulumisia Jonsku :) kiva ettei hoidon aloitus jännitä!

Yxvaan, teillähän tullut hienosti kasvua! :) meilläkin tulee "kaksisanaisia lauseita", jos kiinni meni ja tänne meni lasketaan :D

Meillä poika tykkää myös fröbelin palikoista ja muumeja haluaa ja jaksaa katsoa päivittäin. Kerran katsoimme vahingossa mörkö -jakson, josta poika ilmeisesti tykkäsi kovasti. Ollaan pari kertaa sen jälkeen katsottu uudestaan, mutta en oikein enää uskalla antaa pojan katsoa sitä. Itse pelkäsin kovasti muumien mörköä lapsena ja näin siitä painajaisiakin - toki silti piti katsoa aina uudestaan se pelottavin jakso. Poika on ottanut mörön ikään kuin mielikuvituskaveriksi, esimerkiksi pesee "mörön" hampaat samalla kuin omansa, siis heiluttaa harjaa ilmassa ja örisee mörön äänellä. :D :O ja puhuu muutenkin usein möröstä, sanoo "möökö, nauna", eli Mörkö ja sauna... Ristiriitaiset ajatukset tällä äidillä :D

Hampaita meillä on kokonaista 5 kpl ja nyt on jonnekin tuonne taakse ylös tulossa.
 
Suussa hampaita tällä hetkellä 14, viimeiset poskihampaat ja alakulmat vielä puuttuvat. Meillä jo heti aamusta etsitään ipad käteen ja tytön suusta tulee yhmä hau, nännä nännäää. Eli
Meillä rakastetaan Ryhmä hauta ja tyttö osaakin hyräillä sen tunnuksen. Saa päivittäin jakson katsoa tai jos äiti on loppuraskauden väsymyksen jaloissa, niin vähän enemmänkin.

Oltiin eilen 1,5v neuvolassa ja lääkäri vaan puuttui siihen, ettei tyttö edelleenkään tykkää maidosta. Pitkään sitten käytiin läpi, että saahan hän riittävästi kalsiumia. Se puoli on kyllä hoidossa ja tarv voi antaa kalkkitabletteja. Paino 12,5kg ja pituus 82cm, kasvaa todella tasaisesti keskikäyrällä. Sai myös mpr-tehosteen, kun se annettiin jo viime kesänä Tallinnan reissua varten.
 
Sanoiko lääkäri JN mitä pitäisi syödä päivittäin että kalsiumin saanti on riittävää jos ei käytä tabletteja? Sillä kysyn kun meillä ei poika ei juo maitoa kotona ollenkaan, päiväkodissa juo. Mä en juo itsekään maitoa, käytän vain kahvissa. Poika syö kyllä päivittäin jugurttia ja juustoa. Usean kerran viikossa raejuustoa. Tokihan puhutaan maidon terveyshyödyistä yms, mutta itse olen hieman skeptinen asian suhteen. Varsinkin kun pojalla on tuo infektioastma ja limaisuutta, niin maito sitä limaisuutta saattaa vain lisätä.
 
Ainoastaan, että maitotuotteita pitäisi saada se reilu 500ml päivässä. Meillä on lämpimillä aterioilla raejuusto lisukkeena, tyttö söisi juustoa vaikka kuinka eli sitä menee monta viipaletta. Aamupuuroon lorautan pikkasen maitoa. Lisäksi ainakin välipala tai iltapala on aina rahkaa/jugua/viiliä. Puuronhan voisi keittää maitoon, muttei ainakaan siinä vuoden iässä tyttö siitä tykännyt. Pitäisikin taas kokeilla, jos niin menisi. Mielessä on pitkään ollut tarkistaa finelin sivuilta noita ravintoarvoja ja mistä parhaiten tuota kalsiumia saa.
 
Tänään, muutamaa päivää vaille 1 v 7 kk poika oppi kävelemään!!! :) aamulla otti pari varovaista askelta ja illalla käveli jo useita askelia pitkin asuntoa. Välillä putoaa tai laskeutuu polvilleen ja sitten taas jatkaa :) hiki päässä lähes tunnin ajan käveli, selvästi itsekin innoissaan uudesta taidostaan! :)
 
Takaisin
Top