Tärkein/turhin tarvike

Piutse

Vauhtiin päässyt keskustelija
vauva-lehdestä osui silmiini juttu jossa äipät kertovat mikä on ollut tärkein/eniten käytössä ollut tarvike ja mikä ihan turha hankinta.
Esikoista odotellessa peukalo keskellä kämmentä olisi kiva tietää minkälaisia yllätyksiä voi tulla eteen. Tottakai eri ihmiset kokee eri tavarat hyödyllisiksi (esim. imetystyyny, tuttipullonkuivausteline) mutta kokemuksia olisi silti kiva kuulla. Koskaan ei voi tietää mikä on juuri itselle se oikea hankinta. [:)]

Suosiolla voi jättää pois luettelosta vakiovarusteet, vaunut ja kaukalon.
 
tärkeinpiä oli:
* imetystyyny
* kunnolliset liivit
* sinkkivoide (vauvalle)


Ja joo, kyllä naurattaa, kun joku ostaa tuttipullonkuivaustelineitä tai kypärän lapselle, joka opettelee kävelemään [:D][:D][:D]
 
Kaika varmaankin suunnittelee imettävänsä lapsensa täysin..

No mulla molemmat aikasemmat lapset olleet paria ekaa kuukautta lukuunottamatta pulloruokinnassa, ja noita pulloja todella oli muutama. Kerran päivässä kun ne pesi, niin todellakaan parilla pullolla en pärjännyt. Mulla oli siis pahimmillaan kaksi pullo ikäistä tenavaa. Ensin nuo pullot pyöri pitkin kuivauskaappia ja valloitti loppujen lopuks lähes koko ala osan. Sitten bongasin sen telineen.. aivan loistava keksintö, joka pelasti ainakin mut. Tietysti jos imetys sujuu ongelmitta, niin silloinhan tuo teline on täysin turha.

Ammeen jalat yks tärkeimmistä

Ja loppujen lopuksi hoitopöytä meillä yksi turhimmista, uskomatonta mutta totta. Meille nyt tulossa "hoitopöytä" pesukoneen päälle, joka aivan käypä ratkaisu.
 
Ymmärsin, että tässä oli tarkoitus listata itselleen turhimmat ja tärkeimmät asiat katusuriina ja kaksi lasta on mullakin aikoinaan ollut samaan aikaan tuttipullossa kiinni ja silti koen tuttipullonkuivaustelineen turhaksi.
En tarkoittanut loukata sinua tai ketään muutakaan, mutta herranjestas, saahan sitä vastata esitettyyn kysymykseen!
 
Meillekin olisi ollut varmasti käyttöä tolle pullojen kuivaustelineelle. Ilmankin kyllä pärjännyt, mutta olisi kuivauskaappi pysynyt siistimmässä kunnossa jos teline olisi hankittu..[:)]

Tärkeimmät tarvikkeet:
Tuttipullot, sähköinen rintapumppu.

Turhimmat tarvikkeet:
Puuhamatto (poika taisi kerran viihtyä siinä),parvekevaunut(ostin huutonetistä erilliset) , osa vaatteista oli aivan turhia, kun menivät nopeasti liian pieniksi ja en ehtinyt niitä siis käyttämään kertaakaan. Käsikäyttöinen rintapumppu aivan turha. Kertaakaan ei tullut käytettyä..
 
Hmm. Katotaan miten tällä kertaa, kun vauva on vielä niin pieni että ei oo varmaa mikä osoittautuu turhaksi. Mut viimekerran (eskarilaisen vauva-ajan) turhimmat

-tutti
-tuttipullot
-itkuhälytin

ja tärkeimmät

-kantoliina
-imetystyyny
-sitteri

Sen tiedän jo nyt että tän vauvan kanssa tutti on yks tärkeä, kaksosten kanssa tuttipullotkin kuuluivat siihen. Olisin varmaan tarvinnut sitä tuttipullojen kuivatustelinettäkin silloin mut ilman näemmä tulin toimeen vaikka kaksi pullolasta olikin.... Nää kyllä vaihtelee vauvoittain. Minkä yhden kanssa kokee tärkeäks voi toisen kanssa tuntea täysin tarpeettomaksi, niinkuin nyt just toi tutti. Lipastonmallinen hoitopöytä on todettu turhaksi jo esikoisen kanssa, meillä on ollut taitettava taso kylppärissä.
 
Turhat:

- tutit

eikö tähän mukamas nyt muuta tule.... [8|]

Tärkeimmät:

- RELA-tipat
- tuttipullot
- sitteri
- mobile sängyssä
- panadol - ja buranasupot(pamolF)
- sinkkivoide
- rintapumppu

Ja tuttipulloteline on aivan loistava! [;)]
 
Hei, tuosta rintapumpusta kysyisin sen verran teiltä kokeneemmilta, että miten suuri ero on käsikäyttöisellä ja sähköisellä rintapumpulla? Eli voiko käsikäyttöinen jopa esimerkiksi rikkoa rinnanpäätä tms. vai onko ero vain siinä että käsikäyttöisessä on hieman enemmän työtä? Ajattelin vain tuon panostamisen kannalta, kun niissäkin kuitenkin hintaeroa on hyvinkin monta kymppiä, niin ei sitten pelkästä vaivan säästämisestä kehtaisi maksaa itseään kipeäksi.
 
Hei Arwen! Mun kokemuksella sähkökäyttöinen on hyvä ja helppo, jos sitä tarvitaan paljon... meillä poika oli sairaalassa syntymänsä jälkeen ja oli kyllä aika tympeää pumppailla käsipumpulla maitoa. Ei mulla ainakaan rikkoutunut nännit, toki se epämiellyttävää alkuun oli, mutta vauvan imu on siihen verrattuna kyllä vielä hurjempaa.

Sairaalassa pumppailin sähkökäyttöisellä ja olihan se leppoisaa kun kädet jäivät vapaiksi.

En tiedä oliko mitään apua... yleensä näihin saa vastauksen vasta, kun on omaa kokemusta. [:)]
 
Riikka33: Kiitos vastauksesta, oli siitä kyllä apua! [:)] Tottahan se on, että kokemus on sitten jokaisella omanlaisensa, mutta ainakin se oli tärkeää kuulla ettei se käsikäyttöinenkään sitten kuitenkaan rinnanpäätä riko, on vain vaikeampi käyttää. Hmm, se olisi hyvä jos sairaalassa voisi kokeilla molempia ja sitten päättää kumpi olisi itselleen parempi valinta.
Ja tosiaan kun sitä ei sitten tiedä onko tarvetta minkä verran, mutta näillä näkymin tuntuisi olevan ellei vauva sitten ole aivan mieletön suursyömäri. [&:]
 
Mulle sairaalassa eräs äiti kokeneempana sanoi, että jos muutaman kerran on sähköistä käyttänyt ei edes tee mieli käsikäyttöistä käyttää. Sen verran vaivattomampaa on. Niinkuin Riikka33 sanoi, että jos pumpulle tulee paljon käyttöä niin sitten kannattaa se sähköinen versio hommata.
 
Meillä tärkeimpiin on kyllä kuulunut tutit, sitteri, lelukaari ja vedenkeitin! Viimeisellä keitellään korvikejauheeseen vettä, "pikasteriloidaan" tutteja ja keitetään äitille teetä ;)

Turhuuksiin (ainakin tällä kertaa) valitettavasti on kuulunut maidonkerääjä, rintapumppu ja liivinsuojat :( Ei vaan maitoa herunut, vaikka pumpullakin koitti auttaa. Noh, ovatpahan sitten seuraavaa yritystä varten valmiina :)
 
Rintapumppuja on monenlaisia ja erilaisilla toimintaperiaatteilla. Vanhat "kiskottavat" käsikäyttöiset olivat aika mahdottomia, mutta nykyisin esim. Lansinoh jota saa apteekista on todella hyvä. Itse en pidä Ainun sähköpumpusta, se tuntuu jotenkin heikkotekoiselta ja halvalta. Mutta tarpeita ja käyttäjiä on monen laisia.
 
Kannan minäkin korteni kekoon.

Parhaimmat:
-tutit
-rintapumppu (mulla on sekä sähköinen Amedan tuplapumppu, että käsikäyttöinen Medelan pumppu, ja molempia olen ahkerasti käyttänyt. Jos matkustaa paljon, on tuo käsipumppu näppärä, kun sen saa käsimatkatavaroihinkin mukaan, ja voi esim. lentokentällä pumpata lapselle nousuja ja laskuja varten tuoretta maitoa pulloon, kun niiden aikana ei saa imettää)
-edelliseen liittyen tuttipullot, parhaimmaksi olen kokenut Tommee Tippee-pullot
-kantoliina (mulla ByKay-merkkinen)
-sitteri
-harsot, ja niitä saa sitten olla paljon!

Turhimmat:
-Lodger Shelter-kantoliina. Oli hyvä niin kauan kun vauva oli tosi pieni, mutta nyt kun on painavampi, niin sattuu hartioihin. Halvemmaksi olisi tullut tuo pelkkä peruskantoliina

Tuleekohan muuta vielä mieleen... Päivittelen, jos siltä tuntuu...
 
Mitenkähän meillä on ollut - täytyy ihan miettiä...

Noita imetykseen liittyviä tarvikkeita ostin vasta siinä vaiheessa kun tarpeelliseksi koin. Alussa rintapumppu oli todellakin pelastus ja edelleenkin se vapauttaa mua välillä omiin menoihin kun isä voi "imettää" pullosta (käsin en jaksaisi lypsellä...). Maidonkerääjä oli ihan ässä alussa - nyt ei ole tarvinnut aikoihin. Rintakumit käytössä alussa muutaman kerran mutta onneksi tarve hävisi pian - koin ne hankalaksi käyttää. Liivinsuojat ostin ennen synnytystä, niille on ollut ja on edelleen käyttöä ja kestosuojat on toiminu älyttömän hyvin. Rintapumpuista vielä että meille sanottiin sairaalassa että jos on pumpulle käyttöä paljon niin turha hommata käsikäyttöstä kun sillä saa vain jännetuppitulehduksen. Varmasti on ihan kätevä jos vähän pumppailee, mutta meillä on sähkökäyttöinen.

Turhiksi jäi pienet vaatteet (koko 50) kun eivät alussakaan mahtuneet päälle (mutta eihän sitä lapsen kokoa etukäteen voi tietää). Paidat myös likipitäen kaikki käyttämättömiä kun bodyt ovat niiiiin paljon käytännöllisempiä. Rintareppu on toistaiseksi ollut vähän turha kun lapsi ei siinä juuri viihdy. Kertakäyttövaipat on mun mielestä kehnohkoja... Talkki ja voiteet (perusvoidetta lukuunottamatta) ovat jääneet käyttämättä kun iho pysyy kestovaipoilla niin hyvässä kunnossa.

Ihan parhaita on ollu kestovaipat! Fuzzi bunzin yhden koon vaipat on suosikkeja. Pesukone on toki paras ;) Tutti on paras nukutusväline. Tuttinauha ostettiin jälkikäteen - se toimii hyvin autossa kun itse voi hamuta tutin helpommin ja asettaa takapenkillä olevan lapsen suuhun "sokkonakin". Erilaiset soivat lelut on kivoja. Fleecestä tehty unipussi on loistava keksintö! Se imee kosteudenkin hyvin - ei tartte vaihtaa lakanoita keskellä yötä. Normi unipussi jää märäksi :( Suolatipat tukkoiselle nenälle loistavia.

Itse en voisi kuvitella ostavani KONTTAUSKYPÄRÄÄ (mitä seuraavaksi, elämältä suojeleva kypärä???). Ennemmin suojaisin niitä huonekalujen kulmia. Ehkä muutan mieleni jos lapsi kaatuileekin holtittomasti opetellessaan kävelemään.
 
Moon: kun puhuit tuosta fleecestä tehdystä unipussista ,että imee kosteuden hyvin niin mitä sillä tarkoitat? kai vauvalle kuitenkin laitetaan vaippa ennen kuin puetaan unipussiin?? vai olenko ihan hakoteillä...
 
nanatin: Toki puetaan vaippa ja yöpuku unipussiin. Yöaika on kuitenkin niin pitkä että helpommin ehtii sattua falskausta.
 
Tärkein:
  • vedenkeitin
  • harsot
  • tuttipulloharja (sis. pikkuharja tutille)

Turhin:
  • tutti
  • sähköinen rintapumppu (toivon että sille tulisi vielä lisää käyttöä, väkinäinen käyttö kerran kahdessa päivässä ei ole tarpeeksi hintaan nähden)
  • hinnakkaat ilmavaivatipat apteekista (saattaa aiheuttaa ikäviä sivuoireita, tilannetta seurataan)
 
Yksi turhuus tuli vielä mieleen: TALKKI. Ostin purkin ennen lapsen syntymää eikä sille ole ollut käyttöä kertaakaan. Tossa viikko sitten eräs tuttu tuli kylään ja toi tuliaisina kaksi heiltä jäänyttä talkkipurkkia... Mitähän käyttöä mä niille keksisin? [:D]
 
Takaisin
Top