Tärkeät hankinnat vauvalle & turhakkeet

Mä oon alkuun kapaloinut meidän lapsia. Mulla on sellanen beboliinan(?) joustofroteinen kapalo. Vauva on kohdussa ollut aika "paketissa" ja voi kokea olonsa turvallisemmaksi kapalossa ja nukahtaa helpommin. Se voi olla yksi nukkumaan meno rutiini. Myöhemmin meillä on siirrytty siitä unipussiin.
 
Kantorepuista ääni Manducalle täältäkin! :) baby björnin kiertäisin kaukaa, se on epäergonominen sekä kantajalle että vauvalle (googlettamalla löytyy varmasti lisää infoa).

Mä kapaloin esikoisen aina unille. Huomasin synnärillä jo, että poika säikkyi käsiään unissaan. Pieni lakana kävi mainiosti kapalosta. :) puoli vuotta taisi nukkua kapalossa! Tosin lopussa tein kapaloinnin niin, että jätin kädet ulkopuolelle kun ne ei enää häirinneet. Ja nyt meillä on keskivertoa ketterämpi 3,5v poika, ei siis vaikuttanut mitenkään motoriseen kehitykseen.:wink uskoisin, että se olis häirinnyt kehitystä ennemmin, jos ei olis nukkunut kunnolla öitään.


Kuopusta koitin kapaloida, mutta se veti vain entistä suuremman herneenpalon nokkaan siitä. Tosin muutaman kk iässä päiväunilla vaunuissa, kun ulkovaatetus keveni, neiti heräsi aina huitomaan käsillään. Sain estettyä sen, kun kiedoin ohuen liinan ympärille, joka piti kädet kyljissä kiinni. Kuulostaa kauhealta, mutta se oli päiväunien pelastus! Neiti koisi tuntitolkulla kunhan kädet pysyi aioissa. Ilman heräsi vartissa eikä nukahtanut uudestaan.
 
Minä kapaloin molempia noin 1,5kk ja koin et se helpotti nukahtamista. Eikä siihen tarvinnut, ku ihan vaikkapa se äitiyspak.pyyhkeen yms. Mä itse käytin sellasta pehmeää venyvää lakanaa.
 
Hyviä ohjeita ja vinkkejä olette jakaneet! Eli kapalot voi laittaa harkintaan. :)
 
Esikoista kapaloin usein pienenä vauvana ja joskus kun hän oli oikein rauhaton niin siihen sitten rauhottui. :) Kapalointiin käytin ihan lakanaa tai ohutta vauvan fleece peitoo.
Tumppuja meidän neiti piti kädessä mutta ei sen kädet tai hieno motoriikks ole siitä kärsiny.
 
Meilläkin oli neidillä tumput kädessä, oli tosi viileät kädet ja jalat aina. Mutta ei kyllä ole yhtään vaikuttanut hienomotoriikkaan hänellä! :)
 
Jonkun tutkimuksen aiheesta luin. Siis noista tumpuista. Tutkimuksen mukaan häiritsevät hienomotoriikan kehitystä, mutta ei kai se ihan suoraan ole verrattavissa. :)
 
Varmaan sit, jos vielä parikuisella pitää tumppuja niin voi häiriintyä? Kun eihän alle parikuinen yleensä osaa tarttua leluunkaan vielä, vastasyntyneellä tarttuminen on vain refleksi.
Tai ainakin äkkisältään vois ajatella olevan näin...? :)
 
Kaipa se häiritsee jos tumppuja käyttää 24/7 sen puoli vuotta, maalaisjärki siinäkin siis... Itse pidin esikoisella tumppuja oikeastaan vain unilla sen jälkeen kun kynnet sai leikata.
Ja kapaloa suosittelen minäkin. Käytin ikeasta ostettua trikoista vauvapeittoa ja se rauhoitti kyllä neidin kun muu ei auttanut.
 
Mä pidin mun esikoiselle tumppuja ikä 3kk-5kk. Hän alkoi kovasti imeä peukaloa ja sitten, kun täytti about 5kk niin lopetti. Ei se kyl ainakaan mihinkään hieno motoriikkaan vaikuttanut. Pahempaa olis ollut meillä jos olisi saanut sitä peukkua imeä.
 
:rolleyes: Mietin vaan että mitenkähän Suomen talvikausi vaikuttaa lasten hieno (tai karkea)motoriikkaan.. Kun yksi-kaksi vuotiaalle laittaa topparukkaset käteen ja muun michelin-varustuksen päälle, vaikeuttaa aika paljon käsien käyttöä ja kävelyä.. Silti ne oppii. Käyttämään käsiään ulkona ja kävelemään siinä varustuksessa. :)
 
Ääh. Meillä piti olla vaunutkin valmiina miehen kaverilla, mut perhana. Se ei löydä siihen sitä koppaa!! On vaan rattaat-mallisena :sad001 eikun metsästämään toisia..
 
No vielä on aikaa etsiä :) Luulisi, ettei sellaista kuitenkaan hukattua tule! Ja riippuu vaunuista, mutta saanee erillisenäkin jostain, esim. FBn Lastenvaunuhulluissa näköjään pilkkovat välillä mitkäkin vaunut erillisosiin.. :p
 
Muokattu viimeksi:
Oi, kerrankin käy hyvä tuuri :) Stockmannilla on tän kuun tarjouksena trip trapin lisätarvikkeet -20% Aiotaan vauvalle ostaa se new born set-kaukalo. Nyt on hyvä tarjous! Katseltiin myös käytettyinä, mutta hinnat on samaa luokkaa kuin uudet (uusien hinnat on vähän laskeneet kun tuli se uusi tuolimalli)..
 
Mahtaakohan se vanha tripp trapp + oheiskamat jäädä jossain vaiheessa kokonaan pois? Mun mielestä niitä on nyt myyty aika monessa paikassa alennuksella.

Suksu: Meillä on se Newborn set ollut käytössä nuoremmalla lapsella ja me oltiin tosi tyytyväisiä hankintaan. Pikkuinen pääsi aina meidän kanssa ruokapöytään ja ekat maistelut tuli myös suoritettua vauvan kanssa siinä :)
 
Nyt mä haluan sen, kun kumpikaan edellisistä ei oo viihtynyt lattianrajassa muiden syödessä.. :) Mä luulen kans että toi vanha jää pois. Vaikka se on musta parempi kun käy vaikka aikuiselle.
 
Takaisin
Top