Syyskuun syvälliset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En lukenut vielä tuota uutista, mutta tosi monet tuttavapiiristä on joutuneet palauttelemaan ä-pakkauksen tuotteita.

Todella ikävää, että niin monet olette joutuneet sairaslomalle :( Siis hyvä, että saatte nyt levätä ja ottaa rauhassa, mutta harmillista siinä mielessä, että teillä on sellaisia vaivoja. Ottakaa iisisti ja nauttikaa!

Meillä myös on mietinnät toppahaalarin suhteen, että eipä tainnut kovin paha juttu olla - eli tuskin leikellään mitään kuinauhoja pois. Katellaan sitten jos järki sanoo käytännön myötä muuta.

Mä istun täällä nyt vehnätyyny hartioilla. Jännä juttu, että mun hartiat ei tähän asti ole särkenyt tai mitään, vaikka lääkärin mukaan ne on pahassa kunnossa. Nyt kun laitoin lämpimän tyynyn, niin alkoi kunnolla kipu tuntua. Eli ihan selvästi on nyt selässä ja hartioissa kunnolla häikkää. Koskaan en ole tällasta tuntenut. Toivottavasti tämä jeesaa. Kohta täytyy alkaa venytellä.

Mulla tosiaan neuvolalääkärissä todettiin, että kohdunsuu on kiinni ja kaikki hyvin. Se oli iso helpotus, eikä sen puolesta tarvi olla huolissaan, vaikka supistuksia onkin paljon. Mä oon nyt päättänyt, että yritän käydä koulua tämän jakson loppuun, mutta kevennän vähän, eli jään välillä pois koulusta jos siltä tuntuu. Sitä päiväkotiharjoittelua pitää vähän vielä funtsia, mutta mulla ei tunnu pahalta kumartelut tms. (paitsi jos nousee liian nopeesti), että sikäli voisin kyllä kokeilla. Nostoja pitää kyllä yrittää välttää.

Tuo toppahaalarijuttu menee mielestäni jo vähän turhan hätävarjeluksi - sellaiset lenkithän on monissa kurahousuissa, eikä ne mitenkään vaarallisilta tunnu/näytä. Jos kaikkea aletaan pelkäämään/miettimään mitä voi käydä niin lapsihan voi jäädä kiinni vaikka hupusta tai hihasta tai... Minä en aio niitä kuminauhoja alkaa poistamaan. Menee ihan amerikkalaiseksi tämä meininki, kaikesta otetaan kamala paniikki ja pelätään oikeusjuttuja. Ja Reimahan ei muuten tee enää mitään itse Suomessa vaan kaikki teetetään jossain Laosissa/Kiinassa (olen itse asunut reilu kymmenen vuotta sitten useita vuosia Kankaanpäässä Reiman tehtaan naapurissa Reimankalliolla ja juuri tuolloin kun siellä asuin tehtaalta pistettiin ompelimon naiset kävelemään ja sinne jäi vain tuo pakkaamo ja malliompelimo/suunnittelu). Eli enää ei voi puhua oikeastaan suomalaisesta laatutuotteesta kuten vielä kymmenisen vuotta sitten. Käsittääkseni kaikki äp-tuotteet ovat nykyään tuontitavaraa - aiemmin esim. ruokalaput tehtiin täällä Virroilla nuorisotyöpajassa ja Kela ja äp tuki enemmän tai vähemmän suomalaista työtä. Nykyään kelallekin tärkeintä tuntuu olevan se mistä halvimmalla saadaan... Ja taas offtopicia...

Hienoa Meemi, että tilanne on maltillinen ja kohdunsuulla ei ole muutoksia tapahtunut... Täällä taas supistelut yltyneet ja vielä melkein kaksi viikkoa ultraan, joten jännittää saan vielä hyvän aikaa omaa tilannetta. Nyt nuo himpuran supistelut alkava jo tuntua selässäkin ja aiemmissa raskauksissa se ei ole ollut ainakaan hyvä merkki. JA ihan kuin noissa ei olisi tarpeeksi niin viimeyönä sitten heräsin minäkin suonenvetoon (ihan uusi vaiva näin viidennen kerran kunniaksi!) ja taitaa olla magnesium-ostokset edessä... Minä kyllä suosittelen vakavasti miettimään sitä päiväkotiharjoittelua, nimittäin vaikka pk-työskentelystä ei kokemusta olekaan niin kyllä noiden omien 3-5 vuotiaista olevien kokemusten perusteella voin sanoa, että aikalailla heidänkin kanssaan saa kumarrella ja nostellakin välillä. Päiväkodeista eivät lapset varmasti katoa mihinkään vaikka tekisit harjoittelun vasta äitiysloman jälkeen, silloin se olisi kaikin puolin helpompaa ja turvallisempaakin.

Kaikille oikein hyviä vointeja ja sairaslomalaisille maltillista mieltä ja muistakaa levätä, sitä lomaa ei turhan takia ole myönnetty!

Mä kans totesin samaan tyyliin kuin tättäräkin, että todennäkösemmin se penska jäis hupustaan kiinni johonkin aidan pieleen :) En siis ole leikkelemässä haalaria. Ja olikos tä joku EU-direktiivi? Ne on niin pöpejä kaiken kaikkiaan ja totta kai Suomi siellä etupäässä on tottelemassa niitä kirjaimellisesti. Mun mielestä yks parhaimpia EU-direktiivejä oli jokunen vuosi sitten asetettu huvipuisto-direktiivi, joka sanoo, että huvipuistojen laitteiden nimet tulee olla maan omalla kielellä. Tästä syystä siis Linnanmäellä yms. vaikka laitteissa itsessään lukee vanhat tutut top spinit ja mitkä lie, niin portilla on joku pönttö kieputin tms. :D Siis MITÄ VÄLIÄ?? :D En usko, että huvipuistolaitteiden nimet edistää yhtään mitään missään. Kun joillekin antaa vähän valtaa...

No joo. Ehkä se nyt tästä sitten. Opiskelut tympii. Kauhee stressi niistäkin ja sitten työt päälle. Kauhee tsemppi päällä, että nyt nä pari tenttiä hoidetaan alta pois ja se on sitten siinä. Harmi vaan, että noi kirjatentit on aina ollut mun heikko kohta, ja sitten toi yksi essee tuntuu tuskalliselta. Pitäisi vain alkaa kirjoittaa ja katsoa mihin se vie. Aivotkin on hirveän väsyneet. Tuntuu, että jaksaa ihan hyvin tehdä kotihommia, käydä salilla ja töissä yms, mutta sitten kun ottaa kirjan käteen niin alkaa haukotuttaa ja ajatukset ei pysy kasassa. Vauvan potkimisetkin "häiritsee". Vaikka niihin on kuinka tottunut, niin aina vaan pysähdyn niitä kuulostelemaan ja ihmettelemään. Ne on niin hassuja. Mutta nyt otan tuon kirjan käteen ja luen!

Vointeja kaikille! Toivottavasti meemille olisi jotain hyötyä noista lääkärin vinkeistä! Ja mukavaa, että osui khdalle vihdoinkin asiallinen lääkäri, joka tekee työnsä kunnolla.

mielestäni toi haalari juttu on kanssa vähän liian yliampuvaa.. en mä ainakaan aijo leikellä niitä lahkeita turhaan.. [:)]

voi vitsit että taas aamulla harmitti kun haettiin vauvavakuutusta tapiolasta syntyvälle lapselle. ja tänä aamuna postiluukusta kolahti kirje jossa sanottiin ettei vaakutusta myönnetä liian painon takia. kyllä otti päähän. laitoin tapiolaan palautetta siitä ettei he olleet netissä maininneet minkäänlaisesta painoindeksi rajasta, siellä on vaan määritelty syyksi ettei myönnetä niin terveyden tila, eikä mun terveyden tilassa ole mitään valittamista mun mielestä. ja sitten laitoin vielä siitä että kun me haettiin sitä vielä tapiolan konttorista niin sielläkään ei mainittu asiasta mitään, vaikka ihan varmasti huomasivat että olen lihava. [:@] kyllä ärsyttää taas. olen ottanut meijän kaikki vakuutukset sieltä juuri sentakia että siihen vakuutukseen tarvitaan kotivakuutus samasta yhtiöstä. olisin kyllä hakenut jostain muualta jos olisin asian tienny.

anteeksi purkautumiseni, mutta helpottaa kun voi jollekki kertoo. [:)]

hyviä vointeja kaikille täällä.

juuh, ihan sama juttu kävi meillä. No me haistatettiin vaan paskat eikä mitään palautetta tms annettu kyllä heille.
Sama juttu siis että rouva ihan hyvin näki minut kun siellä kävin ja sanoi että jos näihin kaikkiin tulee EI ruksi niin vakuutus on teidän.. ja kas, kaikkiin niihin kohtiin tuli ruksi EI mitä se tantta näytti.. ja silti ei vakuutusta.
Mulla on tuhat kertaa paremmat kaikki arvot kuin hoikilla kavereilla ja muutenkin olen paljon terveempi kuin mitä hoikat odottajat on ollut, ei ole diabetesta, ei turvotusta, ei mitään ongelmia ja silti ei.
Ihan sama, otetaan se sitten kun vauva on maailmassa. Ja muutenkin kun on nyt pohdittu niin mitäs kettua me sillä oltais edes tehty. Kunnalliseen pääsee aina ja yksityisellekin jos maksaa enemmän ja meidän vauva on ihan terve yksilö. Ei ole mitään aivo tms ongelmia jotka vaatisi isoja rahasummia ja nuhakuumeet ja muut meillä on varaa kyllä käyttää yksityisellä vaikka viikottain [:D]
kyllä muakin vituttaa ihan suoraansanottuna mutta toisaalta on oma häpeensä kun ei meidän rahoja ota [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

no niinpä.. enään on vaa vaikee hakee mistään muualtakaan vakuutusyhtiöstä kun on menny se 3kk täyteen.. no mutta ei mullakaan ole ollu mitään, muutakun se raskasuajan diabetes, mutta seki on pysyny hyvin kurissa. ei mitään oireita ja sokerit hyvät. ja sillon kun hain vakuutusta niin ei ollu edes tota. kyllä potutti. Kaipa siellä vakuutus yhtiössä on myös lihavii töissä luulis niiden tietävän. :D nooh, kyllä me pärjätään ilman vakuutustakin ja isot rahathan niillä menee hukkaan kun ei myönnä mitään.. :D

Minä en edes yrittänyt hakea vakuutusta, kun ei sitä kuitenkaan myönnettäisi tuon yhden ennenaikaisen synnytyksen takia. No, täytyy sanoa, että on noita julkisen puolen kokemuksia kertynyt sitten aika lailla ja ihan hyvää aina on ollut - tosin tuon allergikon kohdalla olen kritisoinut sitä, että näiden viiden vuoden aikana ollaan rampattu TAYSissa sellaiset 50 kertaa ja melkein joka helkutin kerta siellä on ollut TAAAAAAAS uusi "erikoistuva lääkäri", joka sitten antaa edellisen lääkärin kanssa ristiriitaiset ja poikkeavat hoito-ohjeet. ONNEKSI nyt tässä tänä vuonna ollaan päästy OIKEAN lasten allergologin kanssa hoitosuhteeseen niin johan on alkanut edistystäkin tapahtua. Onneksemme tässä nyt myös tilanne on mennyt siihen suuntaan, että ainakin osa allergioista on jo alkanut helpottamaan/hävinnyt. Yksityisellä puolella ei olisi ollut sitä ongelmaa, mutta kun tuollekaan ei vakuutusta koskaan myönnetty, kun ennen syntymää en sitä voinut hakea edellisen keskosuuden takia (ja sen raskauden komplikaatioista johtuen) ja vauvaiässä sitten tulivat nuo allergiat jo heti ilmi.......... Nyt näyttäisi siltä, että tytön kasvukäyräkin on vihdoin taittumassa ja ehkä enää kohta ei luulla kahta vuotta nuoremmaksi (siis tuota pian 6v täysin normaalisti psyykkisesti kehittynyttä tyttöä luullaan kokonsa takia usein kolmivuotiaaksi).

Toivotaan, että kaikilla tosiaan tällä kertaa on terveet vauvat, eikä tule mitään yllätyksiä (tuo allergiajuttukin on aikamoista vääntämistä ja rankkaa, vaikuttaa huomattavasti lapsen ja koko perheen elämään, voin vain kuvitella miten hankalaa on niillä, joiden lapsilla on oikeita ongelmia...)

Minun täytyy sanoa, etten oikein ymmärtänyt mikä osa haalarista pitäisi leikata pois... Siis lahkeissahan on omitunen ylimääräinen "pussi", jolle en ole keksinyt merkitystä, mutta sehän on lahkeen sisällä, ei lenkkinä ulkopuolella... Sekö pitäs leikata pois? Ja miten se muka tehdään siististi ilman, että koko lahje tulee tursituksi pilalle?
Joo, mulla on humanistin aivot, ei insinöörin... [:D]

Ja myös vakuutusasiaa en ymmärrä. Miten äidin paino vaikuttaa vauvavakuutuksen saantiin? Siis mikä lapsella muka on automaattisesti pielessä jos äiti on ylipainoinen?
Minä en kyllä ole koko vakuutusasiaa edes ajatellut. Oisko siitä oikeasti jotain hyötyä?

Tänään siirryin sitten kolmosella alkaville viikoille. Enää 10 viikkoa laskettuun aikaan, eli vielä vähemmän siihen, kun lapsi jo voisi syntyä. Hurjaa! [;)] Tänään oli myös eka kerta, kun vetosin raskauteeni töissä saadakseni vähän kevyemmät hommat. Onneksi ihanat työkaverit olivat jo valmiiksi suunnitelleet asian puolestani! Nyt jo melkein harmittaa jäädä mammalomalle, kun ei näe mukavia työkavereita ja mukavia luokkia. Noh tasapainoin vuoksi on myös sanottava, että on siellä kyllä myös teinejä, joita en jää kaipaamaan..! [:D]

Tättärä: Asutko sä Virroilla?!! Siis hyppäsi silmiin tosi voimakkaasti. Mä olen siellä lapsuudenkesäni aina viettänyt ja molemmat isovanhempani asuivat Virroilla. Mökki on edelleen Virroilla. Eli Virrat on mulle rakas ja tärkeä paikka. Yleensä ei vaan kukaan täälläpäin edes tiedä missä se on... [:)]

Jaahas. Kouluhommat odottaa. Pitäisi tehdä kirjallinen työ lapsen seksuaalisesta kehittymisestä ja -käytöksestä + lapsen psykososiaalisesta kasvusta ja kehityksestä. Mielenkiintoiset aiheet, mutta mielenkiintoinen on myös meidän aikataulu suhteessa tehtävän laajuuteen...

voi vitsit, varmaan kurjia tollasest allergia jutut, ite en niistä mitään tiiä kun en ikänä oo ollu millekkää allerginen. mutta voin kuvitella millasta se on.

JIU sielkä lahkeen sisällä on sellanen kumilanka mikä pitäs leikkaa pois.. no juuri se mistä puhuit tai siis ainaki mä oon niin käsittäny.. [:D] heh.. no niin siihen lahkeeseen jää varmaan reikä joka pitäs ommella, mut helpommalla pääsee kun ei leikkaa sitä ollenkaan. niinku joku täällä jo sano että helpomminhan lapsi voi vaikka jäädä hupusta roikkuun johonki ku että toi lahje jotain tekisi.

Sitä minkäki mietin että miten se paino vaikuttaa vakuutukseen mutta en tiiä, kai se lapsikin sitten on jotenki sairas jos äiti painaa likaa.. [:'(] pyh.. sanon minä.. onhan siitä vakuutuksesta jotain hyötyy esim, jos lapsella todetaan synnytyksessä jotain häikkää nii sitten se korvaa ne hoitokulut mitä tulee ja sitten jos äidille käy jotain synnytyksessä nii sitten niitäki juttuja. Mutta ne vakuutukset pitää laittaa hakuun 3 kk ennen laskettuu aikaa..

voi vitsit aloin tänään haaveilee opiskelusta, mutta kyllä taitaa jäädä väliin kun pitää siellä töissäki käydä että saa rahaa.. mutta olis kiva lukee joku uus ammatti tai jotain. [:)]

Mun on kommentoitava ihan äkkiseltään tuota Virrat asiaa[:)] Ihan vaan sellaista että mä tyyliin asun kans puoliksi siellä. Mun mieheni on sieltä kotoisin ja vietämme siksi siellä paljon aikaa. Oli todella lähellä ettemme muuttaneet itsekin sinne, olimme rakentamassa sinne mutta sitten tuli järki mukaan kun olisin menettänyt työni (olen vasta kaksi vuotta ollut nyt vakinaisena täällä missä nyt asutaan) ja olisimme hypänneet täysin tyhjän päälle. Mieheni toki olisi varmasti siellä työllistynyt loistavasti, isänsä kun on samoissa hommissa ja töitä riittänyt kovastikin. Ja heillä oma firma vielä kaiken lisäksi.
Mutta se talon rakentaminen jne olisi vienyt niin paljon rahaa että ei ollut pokkaa sitten hypätä tyhjän päälle.
Tulemme aivan varmasti (100% varmasti siis) muuttamaan vielä joskus Virroille. Se on nykyään minunkin toinen kotini, vaikka en itse sieltä siis kotoisin ole. Aivan ihana paikka. [:)]

niin ja rock^peijpe sitä piti vielä sanoa että siinä on tosi monta kohtaa siinä hakemuksessa jotka kosahtaa todella monella ihmisellä. Eli kovin moni ei sitä vakuutusta saa.
Syitä on just diabetes, lapsivesipunktio, muut ylimääräiset tutkimukset kuten ultraäänet jne, korkeat verenpaineet .. ... eli todella todella monella noissa asioissa on ongelmia!
Eli, ei todellakaan ole obeesius/ylipaino/vatsanpeitteet jne [:D] ainoa syy vakuutuksettomuuteen.
Mua lähinnä jo naurattaa koko vakuutus, just siks kun en äkkiseltään lähipiiristäni keksi ketään joka sen olisi edes voinut saada[:D]
Ja siis mä ainoa lihava lähipiirini odottajista.

no niinhän se vissiin on. olin vaan niin tuohtunu aamulla ja ehkä vielä vähänki että tuli purettuu tänne. tuntuu vaa tyhmältä että miksi sellanen sitten pitää olla jos sitä ei kukaan saa, tuskin kukaan on täydellinen. [:D]

Ihan älytön tuo vakuutusjuttu!
Eli käytännössä kukaan ei voi sitä saada, ja toisaalta eiköhän käy niin, että jos sen jotenkin saisikin, niin siellä ois kuitenkin joku pienellä präntätty kohta, jonka nojalla vakuutusyhtiö voisi jättää korvaamatta mahdolliset hoidot yms.!
Vakuutusyhtiöt on kieroja.

Joo, taidan jättää haalarin silpomatta. Minun taidoilla siitä ei ois jäljellä kumpaakaan lahjetta, jos alkaisin leikkelemään! [:D]

Pikaisesti vain, kun pitää lähteä hakemaan tyttö kerhosta... Se vakuutusasia ja miten äidin ylipaino vaikuttaa lapseen. Ymmärtääkseni ylipainoisilla odottajilla on suhteessa enemmän ennenaikaisia synnytyksiä, joten siksi äidin merkittävä ylipaino saattaa estää sen vakuutuksen saannin raskausaikana. Minulla ei ole ylipainoa koskaan ollut, mutta niinpä vain on ennenaikainen synnytys - niitä vaikuttavia asioita kun on niin monia.

Ja joo, Virroilla asutaan, täällä Pohjanmaan puolisessa kolkassa sivukylällä... Nyt painun sivukirkolle hakemaan sen tyttösen. (joku saattaa jopa arvata mikä kylä!) ja palaan taas jossain välissä terrorisoimaan palstaa, kun minusta on melkoinen palstaterroristi tullut.

rock^peijpe kyllä muakin silloin kun sen kirjeen avasin niinkuin ihan PIKKUISEN ketutti! Että ymmärrän täysin [:D]

tättärä
liedenpohja? killinkoski?[:D] No joo, en mä nyt kovin hyvin tunne kuitenkaan sitä seutua ja sen sivukirkkoja. Kotala on se paikka missä yleensä me miehen kans pyöritään. Ja tietty kun oltiin kaksin niin käytiin karhussa (joo silloin se karhu oli se "kova"
paikka, ei 66[:D]) Mutta taitaapi nuo sillä kylällä pyörimiset nyt aika lailla historiaa..

Me kyllä saatiin vakuutukset ja kahdelle vauvalle kerralla. Kolmosille ei meidän vakuutusyhtiö olis enää vakuutusta myöntäny. Ihan sen takia otettiin että saa olla rauhallisin mielin jos vaavit joutuu jäämään pitkäksikin aikaa sairaalaan. Ja meillä oli kyllä mukava virkailijakin vakuutusyhtiössä [:)] toivotaan ettei vakuutusta tarvii, mutta jos tarvii niin toivitaane että siitä on hyötyä. 

Mua nyt vähän nypppii tuo haalariasia. Kelalta ei oo tullu koko päätöstä vielä, vaikka oon hakenut jo pari viikkoa sitten.. puhumattakaan pakkauksesta. Johtuukohan tämä hidas toiminta nyt just tosta haalariasiasta? Kaveri sai ainakin tosi nopeaa päätöksen ja se pakkaus tuli kans melkein heti. Onhan se ihan hyvä, että otetaan tosissaan nämä hommat, mutta ei se kuminauha siellä lahkeessa mahda hengenvaarallinen olla. 

Eipä täällä sivukylillä enää muualla noita kerhoja ole kuin Liedenpohjassa, eli tuo on se paikka... Meillä on mökki Kotalassa, joten siellä tulee kesäisin myös vietettyä aikaa... (tuolta koiran blogista muuten näkyy miten kauniisti Veera-myrsky kohteli sitä kolkkaa...)

Nuo vakuutusasiat ovat aina vähän ihmeellisiä, toinen saa helposti toinen ei ollenkaan vaikkei mitään riskejä tiedossa olisikaan. Ja Kelan toiminta on myös arvaamatonta - juuri tunti sitten soitti joku virkailija Kelalta ja kertoi, että tyttö on saamassa korvattavuutta Protopic-voiteeseen (sellaista halpaa mömmöä, joka ilman korvauksia maksaa 43€/30g tuubi), jota meillä on välillä pakko auttaa kun kortisonit eivät pure... Olin aivan varma, että jollain tekosyyllä eväävät korvattavuuden, mutta kerrankin hyviä uutisia - vammaistuki meiltä vietiin, kun vehnäallergia on parantunut (aika hassua, että VAMMAIStukea saa pelkkien allergioiden perusteella). Luultavasti viivästykset pakkauksen kanssa nyt johtuvat juuri siitä haalariasiasta.

Niin ja kun kaiken nyt täällä paljastan tänään on paljastusten päivä - niin soitin aamulla neuvolaan ja pyysin noiden supistusten takia antibioottia streptokokkiin, jos ne johtuvat siitä ja JOS nyt auttaisi ettei tarvitse sitten synnytyksessä stressata. Huomenna saa kylältä hakea kuurin.

Vauvojen sairaala-ajasta muuten: alle 18v hoidosta tarvitsee maksaa vain seitsemän päivää vuodessa, eli pitkänäkään sairaalajaksona ne laskut eivät onneksi taivasta hivo (meidän keskonen tietysti syntyi sopivasti juuri reilua viikkoa ennen vuodenvaihdetta ja sitten piti maksaa 14vrk, kun se vuosi vaihtui siinä......... mutta pieni juttuhan se oli kun vauva selvisi hyvin. Ja meillä pitkänmatkanlaisilla tietysti tuli aika isot matkakorvaukset sairaalassa ramppaamisesta, joten melkeinpä se meni fifty-fifty rahallisesti.)

Nyt sammutan koneen tältä päivää, joten rauhallista iltaa teille!

Takaisin