Voi meemi, sympatiani minultakin sinulle. Siitä vain seuraavan kerran oksentamaan luokan roskikseen, niin ehkä nekin tajuavat jotka eivät muuten tahdo ymmärtää. Sinun ensimmäinen raskautesi on ollut valitettavan rankka ja usein olen kyynelet saanut silmiini tilannettasi miettiessäni (nämä hormonit!)... Tosiaan, kun tilanne koululla on mikä on niin minustakin sinun kannattaa vakavasti miettiä jatkoa. Todella inhottavaa tuo käytös opiskelija"kavereilta". Toivottavasti nämä kokemukset eivät saa sinua myöhemmin pelkäämään raskautta, sillä samankin ihmisen raskaudet voivat olla hyvin erilaisia ja seuraava voi sinulle olla se elämäsi-kukoistus-raskaus.
Helppohan se on olla reipas, kun menee hyvin, minä edelleen peräänkuulutan JOKAISELTA sitä ymmärtämystä toisten vaivojen suhteen - kaikilla vain todellakaan ei ole niitä helppoja raskauksia. Ja edelleen aion aina patistaa ihmisiä lääkäriin, jos on runsaita supistuksia tai mitä tahansa oireita, jotka saavat epäilemään sellaista, että vauvalla saattaa olla asiat huonosti - kutinoista liikkeiden vähyyteen ja huimauksiin. Raskausaikana turhia lääkärireissuja ei ole, jos lääkärissä vain todetaan kaiken olevan kunnossa niin silloin saa mielenrauhan itselleen ja JOS todellista ongelmaa (esim. kehittyvää raskausmyrkytystä) on niin silloin on parempi päästä hoitoon mahdollisimman nopeasti eikä kannata vain miettiä kotona - onko tässä nyt aiheellista mennä hoitoon. Aikanaan kun minulla alkoivat säännölliset tosi voimakkaat supistukset kotosalla rv31+1 yritin alkuun vain olla reipas ja näyttää ettei tässä mitään, turhasta en ala valittaa, jouluostoksille pitäisi lähteä... No onneksi sentään parissa tunnissa tajusin että ehkä sittenkin kannattaisi käydä lääkärissä näytillä - mies vei minut terveyskeskukseen jossa kuulin diagnoosin:" Synnytät nyt, joko täällä tai Tampereella ja näillä viikoilla Tampere olisi parempi" Ambulanssilla sitten nippanappa ehdittiin taysiin ja poika oli maailmassa heti kun saliin päästiin (tänäkään päivänä en tiedä miten monta ihmistä siinä pyöri, varmaan kymmenen)... Koskaan ei voi aavistaa mikä tilanne todella on, jos ei lääkärissä tsekkaa - meidän kakkoselle olisi käynyt aika huonosti jos vain olisin hokenut kotona olevani reipas ja että muutamasta supistuksesta hermostuminen on turhanpäiväistä.
Myönnän itsekin olleeni aikanani varsin hölmö, kun ensimmäinen raskaus oli sellainen helppo ja reipas, vasta toisen raskauden kolmennelta viikolta liki viimeiselle kolmannekselle (no siinä tapauksessa liki loppuun, kun synnytin yhdeksän viikkoa etuajassa) jatkunut pahoinvointi sai ymmärtämään, että ei se aina niin helppoa olekaan. Kolmosestakin vaivasivat alkuun päänsäryt ja vielä pahempi pahoinvointi kuin kakkosesta, sitten kohdunkaula hävisi liki kokonaan raskauden puolivälissä ja olin sairaalassa, jossa oma tilanteeni kuitenkin oli kaikkein helpoimpia - minun tarvitsi vain lepäillä ja saada supistukset pysymään kurissa ei ollut vuotoja, hepatoosia, raskausmyrkytystä joiden takia olisi tarvinnut pelätä lapsen hengen puolesta. Nelosta odottaessa minuun iski mieletön pahoinvointi rv32 ja sitä ihmeteltiin neuvolassakin. Kukaan ei voi sanoa missä vaiheessa raskauspahoinvointia ei raskauden aikana enää VOI olla, kun minulla se viimeksi tosiaan kesti sen viisi viikkoa (rv 32-synnytys). Eli KENENKÄÄN ei pitäisi alkaa kuvittelemaan toisen ylinäyttelevän ja dramatisoivan raskauttaan. Toki on niitä tyhjänvalittajia, mutta minä todella uskon, että heitä on oikeasti vähän. Kyllä olen netissä törmännyt sellaisiinkin keskusteluihin, joissa jotkut raskaana olevat miettivät millä VERUKKEELLA saisivat muutaman viikon sairaslomaa, kun ei HUVITA työnteko, mutta nuo ovat varmasti ihmisiä jotka muutenkin aina valittelevat asiasta kuin asiasta ja ovat sitä mieltä, että heidän elämänsä on niin hirvittävän rankkaa ja kamalaa.
Omaa napaa: tässä juuri joku päivä sitten tajusin, että JOS tämä lapsukainen noudattaa samaa kaavaa kuin edelliset ja syntyy samoilla viikolla sisarustensa kanssa niin viimeistään kymmenen viikon päästä täällä ollaan nyytti sylissä! Uskomatonta miten aika rientää! Kakkosen syntymäviikoille on enää vajaa neljä viikkoa ja siitä yli jokainen päivä on plussaa!
Fantti: mikä sinun tilanteesi nyt on, toivottavasti jomotus ei ole pahentunut. Minulla tuota on tuossa vasemmalla puolella, mutta se ei ole jatkuvaa. Mietin mahtaisiko tällä olla jotain tekemistä sen kanssa, että rakenneultrassa lääkäri huomasi ilmeisesti myooman tai jonkin muun paksuuntuman tuolla kohdussa vasemmalla puolella. Siitä ei pitäisi olla haittaa raskaudelle ja viimeksi ultratessaan hän ei edes nähnyt sitä, mutta silti välillä mietitytää, etenkin nyt kun tuo jomottelu on alkanut vaivaamaan.