Syyskuun syvälliset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites teillä muilla, onko töissä olo haastavaa? Mä olen istumatyössä päätteellä, mutta joudun ramppailemaan portaissa useamman kerran päivässä plus koirien kanssa lenkit kolme kertaa päivässä. Siis haluan itse käydä koirien kanssa, kun se on vähä niinkuin henkireikä. Mutta voi taivas, että mä oon ihan loppu nykyisin. Töissä nuo kapuamiset tän mahan kanssa käy työstä, tänään kertakaikkiaan tuli tunne etten jaksa mitään [:'(] Ja sit kotona ihan loppu ja jalat turvoksissa ja kipeät.  Ja sit tuo issias selkävaiva on kyllä tiukassa, taas pahentunut...
Mietin tässä, että kehtaanko mennä näiden takia juttelee lääkärille, että josko saikulle...Tuntuu vaan, että on turhia syitä, mutta ois ihan kiva jaksaakkin jotain.

meemi: Siis mä kans, just NOIN!! [:D] Mä oon ihan vauvasta asti ite nukkunu mahallaan ja nyt on tosi hankala saada unta, kun ainoa asento jossa voi edes ajatella nukkuvansa on just kyljellään. Ja kyljellään puutuu aina se puoli, jolla makaa. Ja sit se kyljen kääntäminen on TODELLA hankalaa.

Normaalisti kääntäisin just mahan puolelta, mut eihän se nyt onnistu, kun tuo maha on ihan hyvän kokoinen... Ja selän puolelta sit yritän ja mulla onkin aina lakanat ihan kurtussa nykyään, kun pitää yrittää kääntää kylkeä...

Mulla on toistaiseksi ollu vaan yks ISO tyyny jalkojen välissä auttamassa, kun lonkka tuntuu aina jostain syystä puutuvan päälipuolelta, jos nukkuu ilman tyynyä.
Viime yönä heräsin just siihen, että makasin silleen puoleksi mahan päällä (eli siis kuitenki käytännössä kyljellään, mutta enemmän kallistuneena mahan puolelle ku normaalisti) ja oli kädet ja jalat ihan puuduksissa ja jotenki tyhmissä asennoissa... JA piti mennä pissalle!![:@]

Selällään mä pystyn olemaan vähän aikaa, jos on se ISO tyyny (joka siis normisti jalkojen välissä kyljellään ollessa) silleen korkeena kasana jalkojen alla, eli jalat on niinku kohotettuna ylöspäin ihan koko matkalta. Mut siitäkin pitää sit kääntyä melko pian, ei siinä oikein pysty nukkumaan.

Huh, onpas hankalaa selittää asentoja!![:D]

Niin ja Fearsome:
Mä kans istun päätteellä joka päivä töissä, mut mun ei tarvii yleensä tästä päätteeltä liikkua mihinkään, paitsi syömään. Tää istuminenkaan ei kyllä oo herkkua, mulla etenkin häntäluu aiheuttaa ikävää oloa ja on tosi hankalaa löytää hyvää istuma-asentoa, jossa ei johonkin paikkaan sattuis. Katotaan kuinka kauan vielä paikat kestää, ennen ku on pakko olla saikulla...

Voi paska. Tänään oli se lääkäri tosta kilpirauhasesta. Tulos on epäselvä, ei ole varmuutta onko syöpää vai ei, mutta epäily on. Tästä johtuen se leikataan ehdottomasti pois, jolloin myös voidaan tehdä sitten tarkemmat tutkimukset mistä on kyse. Eli pitäisi ottaa siis koepala, mutta leikataan koko paska kerralla pois. Ei ole syytä paniikkiin, diagnoosi ei vielä välttämättä ole syöpä ja vaikka olisikin, yleensä näistä selviää ihan leikkauksella. Lääkäri ei tässä vaiheessa puhunut mitään niistä radiojodihoidoista, mitä voidaan tarvita leikkauksen jälkeen, mutta palaan siihen kohta. Lääkäri suositteli leikkausajankohtaa vasta synnytyksen jälkeen, olisi mahdollista nytkin, mutta koska leikkauksella ei ole kiire, niin sikäli sitten parempi hoitaa vasta synnytyksen jälkeen, kuten leikkaukset yleensä. Tätä en edes tuossa vaiheessa miettinyt sen enempää, olen aina ajatellut että missään nimessä mitään ei raskausaikana leikata, ellei ole ihan pakko. Ja sokeasti luotan lääkärin arvioon asiasta. Mikä voi kyllä olla virhe, mutta elämä on valintoja.

No sitten lääkäri passitti mut sairaanhoitajalle, jonka kanssa sitten juttelin tarkemmin näistä asioista ja joka kovasti rauhoitteli vielä lääkärin lisäksi, että ei nyt kannata yöuniaan menettää eikä ole syytä paniikkiin. Varsinkin, koska syöpädiagnoosi ei ole nyt mitenkään varma. Mutta sitten kysyin siitä leikkauksesta, että kuinka pitkästä toimenpiteestä on kyse jne. ja sanoi, että päivässä yleensä pääsee pois, mutta sairaslomaa tulee sitten 2-3 viikkoa, jonka aikana ei saisi mitään nostella. Tässä kohtaa mulle tuli ahdistus ja tuska. Ajatus ensinnäkin siitä, että olisin vuorokauden erossa vastasyntyneestä vauvasta hirvittää ihan kauheasti. Totta kai siitä kaikki selvitään hengissä ja mietin, että kyllä mies ja vauva saa kuitenkin tulla vierailulle leikkauksen jälkeen (voisin kuvitella) niin sittenhän se ei olisi ihan niin paha. Hoitoapua tuon sairasloman ajaksi varmasti saadaan järjestettyä ja hoitaja käski myös tarvittaessa keskustelemaan neuvolassa aiheesta ja pyytää kunnan puolesta hoitoapua. Mutta ajatus noinkin pitkästä ajasta ettei saisi nostaa omaa lastaan on ihan järkyttävä. Totta kai saan pitää sylissä jne. mutta että en voisi kanniskella tai nostaa esimerkiksi olkapäälle jne...inhottavaa. Tästäkin selvitään ihan varmasti ja luultavasti ehdin kyllä kanniskella vauvaa tämän jälkeenkin ihan kyllästymiseen asti eikä se leikkaus ole heti synnytyksen jälkeen, ties miten monta viikkoa ehdin sitä ennenkin hoitaa vauvaa ihan normaalisti. Mutta ymmärrätte varmaan nämä ajatukset ja osaatte ehkä ainakin jotenkuten kuvitella, miltä tällainen tilanne tuntuu ja miksi se herättää tällaisia tunteita ja ajatuksia, joita ei-raskaana oleva ei välttämättä edes pysty ymmärtämään. Tarkoitan siis sitä, että ilman raskautta ehkä pystyisi ajattelemaan vain ja ainoastaan sitä omaa terveyttä ja keskittyä siihen.

Mutta sitten se jatkohoito. Jos siis todettaisiin ton kyhmyn olevan syöpä ja että se vaatisi sitä radiojodia, niin joutuisin olemaan sen hoidon ajan ERISTYKSISSÄ. Olen ymmärtänyt, että se ei nyt ole kovin pitkä aika, esim. kolme päivää tai jotain sellaista, mutta miettikääs sitä. Vois tulla äitille itku jos toinenkin, jos joutuisi olemaan noinkin kauan eristyksissä omasta vauvasta. Sitäkin mahdollisuutta jo kauhulla odotan.

Mutta eipä tälle nyt mitään voi. Ei pitäisi olla syytä huoleen ja asiat voisi olla paljon huonomminkin. Taustani takia olo on nyt kuitenkin hiukan sekava. Toisaalta olen ihan positiivisin mielin, mutta toisaalta on sellainen olo, että eipä mulle mitää hyvää kuulukaan tapahtua. Aina vain vastoinkäymisiä vastoinkäymisen perään. Sikäli onkin ollut kummallinen vuosi takana, kun kaikki on mennyt suht hyvin ja mukavasti. Pari päivää tässä varmaan menee, että saa ajatukset pois tästä asiasta ja voi olla hyvillä mielin. Ja jos joku syöpä on pakko sairastaa, niin kilpirauhassyöpähän on sitten se kaikkein paras vaihtoehto.

Ei nyt mitään kommentoitavaa muille, pahoittelen. Tsemppiä vaan kaikille kasvavan mahan tuomien haasteiden kohtaamiseen ja aurinkoa kaikkien päivään!

Voi Pääskynen [&o] Onpa tosi järkkyjä uutisia. Kovasti nyt voimaa tulevaan ja toivottavasti vielä selviäis, että ois ihan harmiton.

E

Hirmuisesti voimia Pääskyselle!! En voi edes kuvitella, miltä tuntuu raskausaikana miettiä kaikkea tota.. Kaikki varmasti järjestyy eikä vauvalla tai sulla ole sitten mitään hätää, mutta ihan kauheaa, että joudut käymään tämän kaiken nyt läpi samaan aikaan. 

Voi... Voimia Pääskyselle ehdottomasti! Tuollaiset uutiset kyllä pistää aikalailla elämänkirjat uuteen uskoon, mutta uskon kyllä siihenkin, että kaikesta selviää -pahimmastakin!

Enpä ole tänne hirmuisen aktiivisesti kirjoitellut, mutta tässäpä väliaikatiedoite: Vihdoin neuvolassa käynnin jälkeen on Kelan paperit kourassa. Jo ahdistaa nämä paperit kun lukasin läpi, että huh huuh, kun noita kysymyksiä ei ole taivuteltu minun kielelle lainkaan. Kai ne tästä selviää sitten kun rupean vain paneutumaan... [;)]

Maha on vihdoin ja viimein ruvennut kasvamaan viimeisen kahden viikon aikana; ja jo vain kokoa on tullut! Suunnitelmissa on tästä lähin pitää kuva päivä/viikkokirjaa mahan kasvusta, kun jotain hauskaa tästäkin on vain revittävä irti! [:D] [:D] [:D] Kauheasti on jännittänyt miltä tulen näyttämään isomahaisena fanttina, mutta jos senkin vain osaa ottaa huumorilla niin kyllä tämä raskaus kestetään. Onko kellään muulla ollut mielessä tehdä mahajekkuja, kun pötsi kasvaa??? Sormivärit kehiin ja maalailemaan smaileja[:D], vesimelooneja ja vaikka mitä!!!
Hei, kun kerran tällainen tilanne on että mahaa tulee niin pakko se on leikiksi laskea...Muuten raskausajastani tulee liian ankeaa ja tosikkomaista... paitsi ettei tuo maha-asukki kyllä mitenkään ankea ja tosikko ole lainkaan!

Mahallaan makuu ei onnistu enää lainkaan... Tyynyjen kanssa olen ruvennut temppuilemaan sängyssä. Hassua, että ennen lempiasentoni mahallaan on nykyään tukalista tukalin ja ainoa joten mitenkään voin olla niin on kyljellään, toinen tyyny jalkojen välissä/alavatsan alla, toinen seläntakana. Kyllä tämä käy päivä päivältä jännemmäksi...!

Töissä. Ohhoh, kyllä sanon, että myyjän työ alkaa kyllä pikkuhiljaa vaikuttaa jalkoihin ja mahaan ja selkään, ja vaikka mihin. En tiedä mihin tehtäviin minut kannattaisi sitten siirtää kun pötsiä alkaa olemaan jo, mutta sen sanon jo mahdottomaksi, että seisoakököttäisin kassantakana -nou way! Väliaika venytyksetkin pitää tehdä ja aina istua alas vain kun pääsee. En tiedä pystyykö tätä kauaa tekemään...! Illalla kaikki paikka on turvonneet ja itsekin aivan naatti. Ei kyllä myyjän työtä helpoksi ole tehty raskaana oleville! [8D]

No niin, mutta ihanaa oli neuvolassa taas käydä pitkästä aikaan ja kuulla, että äiti, minä voin hyvin, ja pikkuinen mahassa voi hyvin! Jesh! [:D]

Meemi; meillä on pakolliset valmennukset 9.11. ja 16.11. Joo, saapi nähdä ollaanko samaan aikaan synnyttämässä. :-)

Pääskyselle kovasti voimia tiukkaan tilanteeseen! Kuulostaa kyllä rankalta, mutta kyllä sä selviät, ja vauva myös! Sitä vaan löytää ihmeellisesti voimavaroja jostakin ja menee läpi vaikka harmaan kiven, jos ei anna periksi ja luovu toivosta! Mut kieltämättä itseäkin surettaisi varmaan eniten jos joutuisi olemaan joitakin päiviä erossa vauvasta. Ei kai ne sitä voi tehdä? Ainahan sanotaan, että alle vuoden ikäinen saisi olla maksimissaan päivän erossa äidistään, ettei vauva katkaise kiintymyssuhdetta eroahdistuksessaan... [&o]

Ihan pakko näyttää tämä - sain eilen äitiyspakkauksen ja ällistelin niiden vaatteiden mitoitusta! Tässä äitiyspakkauksen 70-senttiseksi väitetty puku meidän 85cm pitkän kuopuksen päällä. (Ilme ei ole kuvauksellinen, kun poika huusi keksiä, muttei ollut lainkaan poseeraustuulella...)

Muutamia muitakin vaatteita tuolle puin... Talvihaalarit ovat aina olleet isoja. Myös ainakin se kirahvibody meni tuon päälle ja se valkoinen kokopuku oli ISO pojalle! Eli hieman saa odottaa ennenkuin äp-vaatteet sopivat vauvalle. Muuten se 50-cm asukokonaisuus vastasi mielestäni vähintään 60-cm vaatteita eli aika väljä mitoitus näyttäisi kaikissa olevan. Tosin en ole noita vielä pessyt, joten ehkäpä kutistuvat (tuskin kuitenkaan toistakymmentä senttiä!)

Tässä se kirahvibody, hihat ovat pojalle lyhyet, mutta muuten pituus riittää hyvin ja alanepit menivät kestovaippapaketinkin kanssa hienosti kiinni (kaikissa oman koon bodyissakään eivät mene!) Ja se Kushiesin AIO-vaippakin sopi tuolle... Tosin tuo ei painakaan kuin sen 10kg.

Ohhoh tättärä![:-]
Mä kans kattelin, että isoilta ne vaatteet vaikutti, mutta kun ei oikein ollut mitään mihin verrata, niin aattelin, että kai ne sit menee. Täytyy tosiaan toivoa, että edes jonkin verran kutistuvat sit siinä eka pesussa...
Mun kaverilla oli just se talvihaalari käytössä vielä 1,5-vuotiaalla tytöllään viime talvena ja ihan hyvin mahtui päälle...[:D]

Ai niin: sitä piti vielä sanoa, että ihana takatukka teidän nuorimmalla! [:D][:D]

^^ ja ^^^ ohhoh! Eipäs olis tullut mieleenkään, että NOIN isoja ovat. Mites se haalari, minkä kokoiselle uskot sen menevän? Menisköhän se sitten vielä seuraavana talvena?

Pääskyselle paljon voimia ja tsemppiä. Ei yhtään kadehdittava tilanne. Kaikkea hyvää teidän perheelle!

Mä luin teidän viestejä eilen, mutta mä kiehuin vielä niin täysillä, etten kyennyt edes kirjoittamaan. Syyllinen on mun koulukaveri. Se on ehkä 40-50 vuotias mies. Meillä on aika pitkälle sama koulumatka, joten melkein pakosti joudun hänen kanssaan aina jonkun sanan vaihtamaan. No, eilen hän sitten kertoi mielipiteitään raskaana olevista naisista. Raskaanaolevat kuulemma "ratsastaa" raskaudellaan. Ei bussissa tai junassa ole raskaanaolevalla yhtään sen suurempaa oikeutta esim. istua kuin muillakaan. Sehän on oma vika, että on tiineeksi hoitanut itsensä. Niin ja sehän on ihan sama asia, oletko sen verran ylipainoinen vai tiineenä. Voi juma mä sanon, että alkoi kiehua siinä bussipysäkillä kuunnellessa. Ensin totesin vain, että juu no, mä varmaan sitten ihan tyhmyyttäni meinasin aamulla pyörtyä junassa kun jouduin seisomaan. Tämä totesi, että pitäisi sitten käyttää niitä hitaita junia (pysähtyy joka asemalla) kun niissä löytää helpommin istumapaikan tai tulla taksilla - ei kaikkea voi saada. Eli, mun pitäis raskauteni takia läteä yli puoli tuntia aiemmin kouluun, jotta voisin käyttää hitaampaa junaa?!? Sanoin sille sitten, että mun mielestä on aika loukkaavaa ottaa noin voimakkaasti kantaa asiaan, josta ei ole kokemusta. Vastaus oli, ettei kannata niin henkilökohtaisesti ottaa. Juu, no kun sattuu olemaan aika henkilkohtainen asia, olis mun mielestä aika huolestuttavaa jos ei olisi. Sen jälkeen bussi onneksi tuli ja painelin bussin perälle. Itkua väänsin sitten koko kotimatka, kyllä niin onnistui tuo satuttamaan. Tietäisi vaan kuinka vaikeaa voi välillä olla raskaana ollessa. Ja ainakin voisi miettiä kenelle mielipiteensä jakaa, vaikka sellaisia olisikin. Ihmettelen todella, mitä tuo koulukaveri tekee hoitoalalla...

Huh, tulipahan teillekin purettua. [:D]

Mä odotan kovasti äippäpakkausta. Päätös siitä tuli jo viime viikolla ja yli kaksi viikkoa sitten olen sitä hakenut. Pääsen sitten minäkin noita hypistelemään. [:)]

Tässä vielä se talvihaalarikin ja näkymä siitä, mitä meikäläisen äitiyspakkauksesta tuli - olisipa niissä aina nuo lapsetkin pakattuna sisälle ettei tarvisisi synnyttämään mennä.

Tuon talvihaalarin osalta ymmärrän kyllä ihan hyvin isomman koon, kun jos se olisi ihan pieni niin jäisi kesävauvoilta käyttämättömäksi, nyt on sen kokoinen, että sopii talvella syntyneille sitten yksivuotiaana ja kesällä syntyneille menee ekana talvenaan, kun silloin ei haittaa vielä vaikka vähän iso onkin, kun puolivuotiaskaan ei pahemmin lumessa telmi. Meidän talvavauvoja saavien kyllä kannattaa ostaa ekaksi talveksi pienempi haalari, muuten hukataan pian vauva jo kotimatkalla sairaalasta (kirppiksiltä kannattaa katsella, löytyy noita pieniä kokoja kaikissa vaatteissa todella hyviä ja halvalla!)

Ja tuo poikahan on siis nyt 1v7kk iältään.

Tämä on taas niitä aamuja, kun lapset eivät tunnu tarvitsevan minua lainkaan eli on aikaa roikkua tässä...

Minäkin toivon Pääskysen perheelle voimia ja jaksamista. Muista, että löytyi mitä löytyi niin kaikkein tärkeintä on kuitenkin saada sinut kuntoon. Jos sinä sitten sairaalahoitoa tarvitset niin voit kyllä luottaa siihen, että vauva selviää kyllä tarvittaessa muutaman päivän muidenkin hyvällä hoidolla ja silti tunneside kehittyy toooodella vahvaksi. Minä tiedän hyvin miten riipivää on olla erossa pienestä lapsestaan (meidän keskonen oli viisi viikkoa sairaalassa ja emme päässeet pitkän matkan takia joka päivä tapaamaan), mutta kyllä tuo ihan normaalisti kiintynyt lapsukainen on. Mutta ajatelepa miten hienoa on, että paranet.

Meemi: Nuo ihmisten kommentit voivat joskus olla niin inhottavia ja juuri tuo "en tarkoita mitenkään henkilökohtaisesti, mutta plääplääpläää" Mokomalle äijälle pitäisi kyllä lyödä luu kurkkuun ja kehottaa sitten kantamaan jotain 20kilon perunasäkkiä tuossa vatsansa päällä muutaman kuukauden ajan ja useamman viikon ajan säännöllisin välein polttelemaan vatsaansa silitysraudalla. Niin sittenpä huomaisi mitä se raskaana olo joskus voi olla. Mikä tilanne siellä "etelässä" muuten yleensä ottaen nykyään on, minä kun asuin esikoista odottaessani Vantaalla ja silloin kyllä aina busseissa ja junissa löytyi niitä kohteliaampia ja ymmärtäväisempiäkin ihmisiä, jotka tarjosivat paikkaansa minulle ihan pyytämättäkin (toisinaan mieluummin seisoin etenkin lyhyehköt matkat, kun selkä tuppasi silloinkin temppuilemaan istumasta noustessa.) En lainkaan ihmettele jos tuon kaltainen äijä on lapseton ja luultavimmin vielä "vapailla markkinoilla" varmasti pitää itseään hurmaavana naistenmiehenä.

Hups, nyt on nuorimmalla sellainen tuoksahdus muassaan, että taitaa olla hetki jolloin lapset tarvitsevat minua... Eli mukavaa viikonloppua kaikille jos en enää tänne ehdi palstaterroristiksi.

No, yleensä tilanne on se kun menen aamuisin ruuhkabussiin tai junaan, että kaikki tulevat vaivautuneiksi ja katselevat pitkin seiniä. Mun mielestä on tosi inhottavaa mennä pyytämään istumapaikkaa - toivoisi niin, että joku tajuaisi. Mun on todella vaikea seistä liikkuvassa kulkuneuvossa. Jalkoja joutuu jännittämään ja sen seurauksena alkaa parissa minuutissa pyörryttämään ja oksettamaan tosissaan. Joskus harvoin joku antaa paikkansa. Yleensä ne on nuoria naisia ja sen jälkeen näkee noloja ilmeitä muiden kasvoilla.

Niin ja tällä mun luokkakaverilla on poika. Se ei pidä yhteyttä siihen, eikä edes muistanut tarkkaan minkä ikäinen tämä on. Että niin tärkeä on oma lapsi hänelle... Miehelle kuin eilen itkin, niin totesi, että tää on varmaan niitä miehiä kun on hylänneet tyttöystävän siinä vaiheessa kun huomaa että on "tiineenä". (en yhtään ihmettelis) Toi tiineys, kuuluu tuon miehen vakisanastoon. Raskaanaolemisesta en ole sen koskaan kuullut puhuvan.

meemi: siis jestas sentään miten voi olla idiootti äijä!!! [:@]Mä oisin varmaan motannut sitä päin näköä, että hyvä kun ei mun kohdalle oo sattunu... [;)]

Mä asun kans siis Helsingissä ja joka päivä kuljen joko metrolla ja ratikalla tai sitten bussilla töihin. Yleensä bussista saan istumapaikan, kun mun pysäkki on niin alkupäässä sen reitillä, mutta olen joutunut useammankin kerran seisomaan.
Metrossa ärsyttää, kun siellähän on joka vaunussa varattu ne toisen päädyn penkit nimenomaan heikosti liikkuville (raskaana oleville, esim. kepeillä liikkuville ja vanhuksille ym), mutta ne paikat on jostain syystä lähes AINA täynnä. Eikä ketään kiinnosta antaa paikkaansa ainakaan mulle. en oo kyllä kenenkään nähnyt liikahtavan myöskään vanhuksen tullessa sisään... Kaikki vaan katselee just seinille ja on vähän vaivaantuneita tai ei oo huomaavinaan.

Ratikassa yhden (!) kerran nuori mies (jotain 25-30 ikäinen ehkä) nousi ihan vapaaehtoisesti heti kun mä kävelin sisään ja tarjosi mulle omaa paikkaansa! Kiitollisena otin tarjouksen vastaan. [:)]

Mä kyllä aamulla normaalisti selviän vaikka sitten pitäisi seistäkin, mutta kun työpäivän jälkeen olen menossa kotiin, niin kyllä tekee tiukkaa olla pökertymättä pitkin kulkuneuvoja. Mäkin niin toivoisin, että ihmiset itse tajuais antaa paikan. En kyllä mene pyytämään, jos kukaan ei paikkaa tarjoa. Piruuttanikin seison ja sit vaikka pyörryn jos tarvii! Siinäpähän sitte tuntevat piston sydämessään kun eivät ajoissa tajunneet asiaa! [>:]

^mulla on tuo aamupahoinvointi edelleen riesana ja siksi aamuisin mun on vielä pahempi seista bussissa tai junassa. Huimaa ja oksettaa muutenkin. Mun mielestä on ihan okei jos niillä "inva" paikoilla istutaan jos ei ole ketään, joka tarvitsisi niitä paikkoja, MUTTA mun mielestä ehdottomasti silloin pitää katsoa jokainen sisääntulija, että onko kenties oikeasti sen paikan tarpeessa.

Voi terve mikä äijä!! Että hän tosiaan näki tarpeelliseksi tulla juuri raskaana olevalle naiselle kertomaan nämä omat näkemyksensä.. Välillä tuntuu, että miten jotkut voi olla niin ajattelemattomia.

Me ollaan täällä vauvan kans sairaslomalla. Mulla on supistellut nyt jonkin aikaa, mutta tosi epäsäännöllisesti ja mun näkemyksen mukaan aika normaalisti. Sellasta vatsan kiristelyä, mikä ilmeisesti kuuluu asiaan... Paha se on näitä diagnooseja itte tehdä, kun on eka kertaa tässä tilanteessa. Tiistaina neuvolassa otin puheeksi, että supistelee jonkin verran ja välillä on käynyt vähän kipeääkin. Sydänääniä kuunnellessa terkka sitten sanoi, että mulla tuntuu olevan tosi supistusherkkä kohtu, kun nytkin on ihan pinkeä. Sovittiin, että otan yhteyttä, jos tilanne pahenee, mutta muuten meen parin viikon päästä lääkärille. No nyt on supistelu lisääntynyt ja välillä on ärsyttävä paineen tunne mahassa ja selänkin puolella ja saa puhallella hetken. Kävellessä kohtu tunuu joka askeleella. Tänä aamuna eka kertaa jotenkin havahduin tähän ja soitin sitten neuvolaan. Lääkäriaikaa ei saanut enää, vasta tiistaille. Määräsi lepoa siihen saakka. Sitten tarkistetaan kohdunsuun tilanne. En kestä, jos joudun petiin tässä vaiheessa [:(] Nyt on ollut kyllä meno päällä monta päivää, kun olen hypännyt tapetti- ja kaakelikaupoilla, keittiökaupoilla ym... Talon pitäis valmistua marraskuun loppuun mennessä ja paljon tekemistä. Täytyy todella nyt ottaa levon kannalta tämä viikonloppu, ettei se pikkuinen sieltä vielä innostu syntymään.

Ilmeisesti siis tosissaan ihmiset ovat tulleet reilussa kymmenessä vuodessa vielä aiempaakin itsekkäämmiksi ja välinpitämättömämmiksi. Nimittäin oikeasti silloin aikanaan, kun minä siellä pk-seudulla asuin ja kuljin julkisilla niin kyllä tosiaan sai aina sen paikan. Aina tuntui olevan edes joku, jolla oli käytöstapoja ja huomaavaisuutta (yllättävän usein vanhempia miehiä...). No tämä nykypäivän "minä minä minä ensin"- asennehan näkyy vähän joka puolella - liikenteessä ei piitata säännöistä tuon taivaallista vaan ryykätään päin punaisia ja ohitellaan ihan surutta jonoja vaikka olisi vastaantulevaa liikennettä (kesällä olin neuvolasta tullessani päästä hengestä tuollaisen ohittelijan takia). Se näkyy myös jalankulkijoiden ihmettelevistä ilmeistä täällä meidän pikkukaupungissa, kun AINA pysähdyn suojatien eteen, jos joku on yli pyrkimässä - täällä Pirkanmaalla kun moinen käytös on suurin piirtein maailman yhdeksäs ihme. (HAH, tulipa paasaus!)

No meni taas jälleen kerran off topiciksi.

Asiaa sitten, huomasinpa tässä äsken, että minun ei pitäisi mennä hetkeksikään makuuasentoon. Ei vaikka neuvolassakin jo kehoitetaan välillä ottamaan levon kannalta ja rauhoittamaan tahtia. Tuossa äskettäin menin sängylle lukemaan tytölle päiväsatua ja nukahtamiseenhan se johti. Siinä sitten vähän väliä heräilin, kun tuo nuorimmainen kiipeili koko ajan päällä ja loppujen lopuksi katsoin parhaaksi nousta ylös ennenkuin tuo lähtee seikkailemaan pahantekoon. Väsymys siis ilmeisesti saamassa jälleen valtaansa kuten aina ennenkin loppuraskauden aikana. Tietysti asiaan saattaa vaikuttaa myös se, että meidän koirulilla oli viimeyönä ripuli, kun söi eilen liian innokkaasti luita ja herätti ulos muutamaan otteeseen. Koiralle pisteet siitä ettei edes löysämahaisena tehnyt läjiä sisälle vaan sinnikkäästi huusi niin kauan, että pääsi pihalle!

Hipsunen: Tuo tilanne vaikuttaa nyt kyllä sellaiselta, että minä lähtisin päivystykseen tarkistuttamaan tilannetta jos ei pian levolla laukea. Etenkin tuo paineen tunne on aika paha juttu, saattaa hyvinkin aukoa paikkoja. Nyt tämä kotikutoinen lääkäri määrää sinut vuodelepoon, MITÄÄN et tee. Mies laittaa ruoan ja kantaa sen sinulle vuoteeseen, vessassa saat käydä. Minulla kun on tuota vuodelepokokemusta kahden raskauden ajalta noilla määräyksillä. Toivotaan että mitään muutoksia kohdunsuullasi ei ole tapahtunut, mutta kyllä noihin tuntemuksiin kannattaa aina suhtautua vakavasti. Ja jatkossakin muistat sitten olla varovainen. Meillä muuten minun mieheni on jo ollut määräämässä minua tälläkin erää liikkumiskieltoon vaikka mitään syytä siihen ei toistaiseksi ole ollut.

No huhhuh tosta meemin kertomasta miehestä[:@] Kyllä minäkin oisin tuosta itseeni ottanu koska ei voi tulla periaatteessa tollasta laukomaan kun ei ole kokemusta..Sama kuin tuo mies olisi mennyt sanomaan vanhalle ihmisille ettei hänellä ole oikeutta päästä istumaan koska itsepä on vanhentunu ja tullut raihnaiseksi..
No onpas nuo pakkauksen vaatteet isoja[8|] Mulla ainakin kutistu noi pakkauksen 50cm aika pieniks ja näyttää ettei ne mahdu kyl edes 50 senttiselle..Pitääköhän ostaa kenties joku sopivampi toppahaalari kun ei haluais hukuttaa nappulaa tohon pakkauksen haalariin..
Mä sit ravasin tänään kahdesti antamassa pissanäytettä kun en aamulla omassa labrassa sitä saanu annettua vaikka hätä oli järjetön..Huomenna jos sais selkoa onko tulehdus vai ei..Ja jos ei ole tulehdus niin ihmettelen kyllä että mikähän mulla sitten on[8|][&:]

Kiitos kaikille paljon! Tänään on vielä mennyt tunteet laidasta laitaan, vihanenkin olen ollut. Että pitääkin JUST NYT tulla tällästä. Mutta joo, yleisfiilis on taas jo paljon parempi. Isä kävi tuossa ohikulkumatkalla kylässä, kiva kun ei tarvinnut koko päivää yksin kotona ajatustensa vankina kökkiä. Ei oikein tuo yliopistolle meneminen nyt innostanut, kun sattuneesta syystä ei oikein tenttiin lkukemisesta juuri nyt tule mitään. Ja isän kanssa saatiin vielä puhuttua muutamista asioista, mitkä on kaihertanut koko perhettä monen monta vuotta, joten siksikin mieli koheni. Mutta se nyt siis siitä.

Mä en tosiaan ihan hirveän huolissani ole omasta terveydestä, tai kun haluan nyt luottaa lääkäreihin ja uskon, että terveyteni kannalta kaikki kyllä järjestyy. Ymmärsin ainakin niin, että pahimmassakin tapauksessa kaikki kyllä järjestyy. Ehkä ainoa, minkä kanssa täytyy nyt tsempata, on se radiojodihoitojuttu. Totta kai toivon kovasti ja yritän ajatella, että kasvain voi olla hyvänlaatuinen, jolloin pelkkä leikkaus riittää. Mutta jos kuitenkin käy niin, että se on pahanlaatuinen ja koko kilpirauhanen soluineen päivineen pitää tuhota tuolla radiojodihoidolla, niin mulla tulee hajoomaan pää. Sen eristysajan lisäksi pitäisi vielä sen jälkeenkin vältellä lähikontakteja muiden kanssa. Ihan kiva. Juuri sitä haluan parin kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Ymmärrän, että siinä tilanteessa ei muu auta, säteily on niin voimakasta enkä tietenkään halua vahingoittaa muita omista läheisistä puhumattakaan. Että nyt kaikkien sormet ja varpaat ristiin, että pelkkä leikkaus riittää!! Toki tässä pikku hiljaa alkaa ajatukset tulla realistisille tasolle ja tuostakin selvitään, jos on pakko, mutta ei olisi niin väliksi, vaikka pääsisin hiukan helpommalla tästä.

Mua niin tympii kaikki tollaset aivottomat ääliöt busseissa yms. mistä olette puhuneet! Joo, raskaus usein on oma valinta tai että se on toivottu ja haluttu, mutta ne vaivat on kyllä ihan pelkkää extraa. Ei voi sanoa, että koska olet halunnut lapsen, sinun pitää myös kestää valittamatta kaikki kivut ja vaivat, mitä raskauden mukana voi tulla. Ei kaikille edes tule kaikkia vaivoja ja jokainen varmasti toivoo pääsevänsä mahdollisimman vähällä, joten jos jotain vaivoja tulee niin kyllä se nyt saa ottaa päähän ja vaikuttaa yleiseen jaksamiseen ja arjessa toimimiseen. Siis haloo! Raskaus ei ole toki sairaus ja on ihan luonnollinen tila, mutta on se silti siinä mielessä epänormaali tila, että kroppa joutuu aika koville ja joku tollanen keski-ikänen junttiäijä ei sitä kyllä voi ymmärtää mitä se todellisuudessa on. Tollanen asenne tekee juuri siitä elämästä vaikeeta. Helpommalla pääsis ku vaan antais sen paikan siellä bussissa sitä enemmän tarvitsevalle. Typerää kuluttaa energiaansa tollasesta kitisemiselle. Ääliö. Jos jalaton mies pyörätuolissa pyytäis tolta tyypiltä apua kaupassa kun ei ylety johonkin hyllylle ni sanoisko se sille vaan että mitäs oot jalaton, ota ite purkkis??

Ja HipsuNen, todellakin otat nyt rauhallisesti! Mulla on ollu ihan normaalin rajoisssa supisteluja (ainakin luulen niin), mutta huomaan kyllä, että niitä tulee enemmän jos on liikaa meno päällä ja jos just töissä vaikka liikaa vauhtia. Ja hidastaminen on helpottanut. Joten varsinkin, jos sulla on jo oikeasti ollut kivuliaita ja epämukavia tuntemuksia niin nyt jarrua!!! Helppoa se ei välttämättä ole, varsinkin kun tekisi varmasti mieli touhuta ja auttaa keskeneräisissä jutuissa, mutta nyt kaikki energia siihen lepäämiseen! Ja kun lähdet liikkeelle, niin varovasti! Niin kiire ei ole minnekään.

Mitähän mulla vielä oli... No palataan asiaan jos tulee mieleen! Mulla ei paljon tavara pysy tuolla päässä nykyään(kään). Tuntuu, että pitäs korviin laittaa tulpat tai jotain, ettei kaikki asiat vaan vuotais päästä ulos [;)]

Takaisin