Syyskuun supinat

No, kävin sit apteekissa ja heiltä oli tämä lääke loppu. Sama tilanne on kaikkialla muualla Suomessa. Jostain yksittäisistä apteekeista saattaa löytyä jotain. Lisää tulee viikolla 48 eli marraskuun lopussa :arghh:

Toivottavasti pärjään noilla viikolle 48 saakka. Se on meinaa siinä ja siinä riittävätkö o_O

Ootko kysynyt lääkäriltä vastaavaa korvaavaa lääkettä? Erikoisimpiin yhdistelmä lääkkeisiin toki vähemmän on korvaavia mutta aina kannattaa kysyä jos lääkkeen saatavuus on huonoa. Lääkäreillä ei aina saatavuus tietoa ole joten jos sattuu että saanti Suomessa heikkenee entisestään, on hyvä ajoissa keskustella vastaavasta lääkkeestä mikä on turvallinen raskauden aikana :)
 
Ootko kysynyt lääkäriltä vastaavaa korvaavaa lääkettä? Erikoisimpiin yhdistelmä lääkkeisiin toki vähemmän on korvaavia mutta aina kannattaa kysyä jos lääkkeen saatavuus on huonoa. Lääkäreillä ei aina saatavuus tietoa ole joten jos sattuu että saanti Suomessa heikkenee entisestään, on hyvä ajoissa keskustella vastaavasta lääkkeestä mikä on turvallinen raskauden aikana :)

En ole vielä. Täytyy ottaa neuvola käynnillä asia puheeksi. Tilaamani lääkkeet tulivat eilen ja näillä pärjään loppuvuoden.
Lopetin verenpainelääkkeet kun sain plussan. Aluksi näytti, että paineet on hieman liian korkeat mutta nyt pysyneet sallituissa lukemissa. Minulla on kotona verenpainemittari, joilla arvoja seuraan.
 
Pitääpä nyt vihdoin rohkaistua ja liittyä tänne :nailbiting:

Nyt menossa 5+2 ja toista odotan. On jo vähän luottavaisempi olo tätä raskautta kohtaan, kun eilisessä testissä viiva oli jo hyvin samanlainen kuin esikoisesta samoilla päivillä. Oli itsellä kyllä jännät paikat alkuun, kun tuntui, ettei viivaa meinannut millään vahvistua, vaikka edellisessä raskaudessa tuli heti leffaviivat. Syy silloisten viivojen vahvuuteen oli todennäköisesti noin viisi päivää aikaisempi ovulaatio kuin tällä kertaa, mutta enhän minä sitä osannut alkaa ajattelemaan ennenkuin nyt vastaavien viivojen jälkeen :facepalm:
 
Onko kellään kokemusta tukivöistä raskausaikana?

Minulla siis taustalla välilevynpullistuma alaselässä jonka jälkimaininkeina lievä hermopuutos oikeassa jalassa. Lisäksi kulumia pitkin selkärankaa. Fysiatrin lausunnossa työrajoitteena mm etukumara työasento. Tästä syystä pitkälti aikanaan siirryin somatiikan puolelta päihdepuolelle töihin.
No nyt eilen keikalla saattohoidossa ja selkä huusi hoosiannaa kun kotiin pääsin, osittain varmaan myös huonojen työkenkien ansiosta (kun en jaksanut vintistä käydä niitä oikeita kenkiä). Ja haluaisin kuitenkin päästä tuonne tekemään enemmänkin vuoroja.

Mietin vain että olisikohan tukivyöstä mahdollisesti apua selkää tukemaan? Onneksi nyt aamulla on vain kokonaisvaltaisesti piesty olo, eli ei mitään varsinaisia kipuja mutta tuntuu että eilen on fyysistä hoitotyötä tehty
Mulla oikeassa jalassa hermovaurio, jota selkäsäryt provosoi. Mietin kans tukivyötä mutta millaista?
Miten sulla välilevy oireilee, jos menee pahaksi?
 
Hei kiva lukea, että muillakin selkäongelmia! Vaikka kivojahan nää ei ole yhtään :banghead:
Mulla mennyt selkä aiemmassa ratsastusharrastuksessa, kun tipuin hevosen selästä suoraan esteen päälle ja siinä rytäkässä kasvulevy nikamasta repesi ja murtui. Sillon hoidettiin vaan levolla ja alkoi vasta vuosia myöhemmin oireilla hoitotyötä tehdessä. Otettiin kaikki mri:t yms mutta muuta ei löytynyt kun välilevyjen madaltumat, skolioosi, luupiikit sekä tuo irrallinen kasvulevy, joka ei ollut luutunut mihinkään ja hakkaa aina hermoon liikkeessä :bag: Ei voida leikata tai luuduttaa, kun siitä ei ole näin nuorella liikkuvalla ihmisellä mitään hyötyä, rangan jäykistyksiä on tehty, mut voi nuorilla pahentaa tilannetta. Ortopedin mukaan luutuu itsestään vuosien kuluttua nikamaan, jolloin ranka jäykistyy ja kivut helpottuu, tai sitten ei luudu ja on vaan vältettävä selän yhtämittaista kuormittamista :bag: Niin ja jos hermo jää puristuksiin, niin sit vasta puututaan, mut nyt ei ole siitä ollut mitään viitteitä. Kaikki fyssarit, jumpat, akupunktio yms on kokeiltu. Henkisesti valmistautunut siihen, että vaiva pahenee raskausaikana ja siksi kaikenmasilman kuminauhat kotoa löytyy..
Mulla siis säteilee pakaran läpi ihan pohkeeseen asti alaselästä se hermosärky ja on pahimmillaan, kun nostan jotain painavaa tai kyykin paljon :shifty:
Nyt ollut ok selän suhteen, mut töiden takia alkanut taas oireilla aika lujaa :blackeye:
 
Apuaaaaa! En ehtinyt töissä syödä äsken tauolla välipalaa, ja nyt seuraava ruuansaanti mahdollisuus on kello 12. Nyt pelottaa että ehtii tulla huono olo ja laatta lentää... :nailbiting:

Näin viime yönä unta että olin unohtanut töissä tän foorumin auki yhteiselle koneelle, ja työkaveri sit myöhemmin kyseli kovaan ääneen et niin, mites tää ja tää juttu ku sä oot raskaana? :woot:
 
Jestas mitkä pari viikkoa ollu takana, ei oo mitään saanu tehtyä. Tämä foorumikin jäi hetkeks vähän sivuun. Ollut niin järkyttävää 24/7 olevaa etovaa oloa ollut, oksennellu oon 0-3 kertaa päivässä, kaks kertaa on ollu sellainen aika perus. :smiley-ashamed004 ei tosissaan oo mitään pystynyt tekee näiden olojen takia. Nyt ei oo kolmeen päivään tarvinnut oksentaa, mutta etova olo silti läsnä koko ajan, välillä voimakkaammin ja välillä vähän vähemmän.

Kävin viime ti siellä varhaisultrassakin, syke näkyi. :rolleyes: mitat vastas paria päivää pienempää, mutta luulen että mitta vähän heitti, kun näin pieniä vaikea mitata tarkasti. Muuten olisin saanut plussan joskus 3+0. :p

Nyt vaan mietin, kun pahoinvointi helpottanu, että onko kaikki vielä ok. :banghead:
Todella stressaavaa tää alkuraskaus. Nt-ultra 28.10. sinnekkö asti pitäs pystyä odottamaan.
 
Kuulostaa AnnaS todella rankalta!

Ymmärrän myös hyvin fiiliksen ristiriitaisuuden: huono olo on inhottavaa, eli plääh. Ei huonoa oloa on epävarmuutta aiheuttavaa, eli plääh myös.

Joka kerta kun mulla tulee ällötys jonkun pahan hajun takia oon ensin melkein sekunnin sillai että "jes, varmasti raskaana" ja heti sen jälkeen tuleekin harmi pahasta olosta. :hilarious:
 
Mulla piti olla tänään ultra, mutta olin sitten varannut ajan 28.10 :laughing001. Onneksi sain ajan huomiselle. Näinkin voi pahviaivo toimia laughing7.
 
Hupsista :D No mäkin ilmoitin tänään neuvolaan, et vikat menkat on olleet heinäkuun puolivälissä. Oli vähän silleen, et olisit aiemmin voinut soitella :hilarious:
 
Hivuttaudun hiljalleen tänne :)

Täällä on 1,5-vuotinen lapsettomuushoitotaival nyt toivottavasti taaksejäänyttä elämää, ja plussattu on vihdoin viimeisestä pakkasenpuremasta huurunenästä.

Hieman on epäuskoinen olo, sillä oireita ei ole lainkaan. Edellisistä lapsosistahan oksensin kumpaisestakin 14 viikkoa...
Onneksi sentään testeihin piirtyvät kauniisti nuo kaksi viivaa. Viikkoja on 6+3 ja varhaisultra Naistenklinikalla 5.10.

Jännittää, mutta onneksi työt ja vanhempien lasten harrastusiltakuskailut pitävät niin tiukasti otteessaan, ettei ehdi juuri omaa oloa ihmetellä :wink Entisenä yökukkujana simahdan kummasti tosin jo nykyään kympin pintaan...
 
Tervetuloa mukaan Kuunsäde! :)

Mitenkäs hyvin ootte seuraillut ruokavaliorajoituksia? Mulla siis ihan älyttömiä mokia vielä käynyt kun ei aina tajua/muista ajatella. Alkuun söin raakamaidosta tehtyjä parmesaanilastuja ihan onneissani salaatissa parit kerrat ennenkuin hälytyskellot alkoi soida että katsoisi pakkausta. No sitten aurajuusto, suuri herkku, on ihan vahingossa tullut mm. ravintolassa dipin mukana tai jonkun ruoan päällisenä ei niin kypsennettynä... Siis pieniähän nämä ja toki listerian nyt huomaisi aika pian jos semmoinen iskisi. Mutta tuntuu että muuten kun olen asioista niin tarkka ja säntillinen, on nyt pää ihan pahvia näinkin tärkeän asian äärellä :smiley-ashamed004
 
Kiitos!

Mä oon kyllä "yrittänyt", eli heti pidin vahingossa kaveripariskunnalle blini-iltamat mäti-, kylmäsavulohi- ja kylmäsavuporotäytteineen. Tajusin samana aamuna ennen blini-iltaa, että ehkäpä popsin sitten itse blinejä sienisalaatilla ja hunaja-suolakurkkutäytteellä. Muutoin olen muistaakseni muistanut vältellä kiellettyjä juttuja, mutta allekirjoitan pahvipäisyyden :hungry:
 
Tuolla joku kyseli niistä tukivöistä, mä käytin koko viime raskauden jotain si-vyön tapaista ja oli kyllä helpotus töissä. Merkkiä en nyt muista ja se on nyt jo niin kulahtanut, että uuden tarvitsee. Nordicaren mamma fix olis tarkoitus hankkia. Mulla alaselkä vaivasi alusta asti ja nytkin jotain tuntemusta on, mut luulen, että lihakset on tällä kertaa paremmassa kunnossa, kun ei niin paljon vielä vaivaa.
 
Jospa minäkin nyt sitten tänne jo hiljalleen uskaltautuisin :) Viikkoja olisi nyt kuukautisista laskettuna 5+1, mutta todellisuudessa on kyllä vähän vähemmän ja ovulaation perusteella kuuluisin kesäkuisiin. Ajattelin kuitenkin tulla tänne toukokuisiin, kun ei sitä laskettua aikaa välttämättä edes siirretä ja pienokainen voi joka tapauksessa syntyä kumman vain kuukauden puolella, jos sinne asti päästään.
 
Kaipa tuota itekkii vois tänne alkaa kirjotella. 5+0 viikot menossa vasta. ja neljäs tulossa. laskettu aika toukokuun lopussa mutta mulla ei anneta mennä yli 38viikon raskauden koska 2tyypin diabeetikko ja edellisissä raskauksissa radi. Eli ihanaa piikittelyä koko hiivatin raskaus tiedossa niin sormiin ku muuallekkiij ja tiukkaa ruokavalioo jos nyt jaksan niin orjallisesti noudattaa. Mulla siis on aivan sama noudatanko orjallisesti ruokavaliota vai en koska hormoonit tekkee sen että heittää arvot lääkkeistä ja ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta ihan härän pyllyä. Tärkeintä onkin että pitkäaikais sokeri ei hyppis hirveästi. Sain jo foolihappo lisälle reseptin lääkäriltä kun neuvolaa varasin. Ei vielä kolme vuotta sitten 1mg foolihappoa määrätty diabeetikolle, nyt määrätään automaattisesti ekaksi 12viikoksi. ja varmaa tulee taas muitakin kivoja lisä lääkkeitä riskejä minimoimaan. :/ Pilkkua viilaten olisi pitänyt ensiksi käydä diabetespolin kautta raskauden suunnittelussa ennenkuin olisi saanut raskautua.... no ei meillä varsinaista suunnitelmaa ollu että nyt tulisi heti ku pikkasen laiskottaa ehkäsyn suhteen... eddellisen lapsen aikaan yritettiin vuosi ja nyt napahti ns.kerrasta... että ei iha odotettu että näin nopsaan kävisi näin.mutta toisaalta ehkä se oli vähän tarkotuksen hakusta kun tietää molemmat kuitenkin että mitä voi käydä jos ei ehkäsyä käytä :D

Erilainen fiilis on verrattuna edellisiin raskauksiin että kassellaan mitä tuleman pitää. ja oireet pikkasen eri verrattuna kolmeen edelliseen.


Ruokavaliosta sen verran mainihen että valion tuotteet juustot maidot ym. on kaikki pastoroituja, myös aurajuusto. että niitä nauttinu aina täysin sieluin ja varomatta raskauksissa. ja olen kyllä erehtynyt joskus kovissa himoissa ja tuskissani sushiakin syömään ja mykyrokkookin syömään. mutta kuha ei joka päivä. Kohtuus. kiellot ja rajoitukset on joka päivä käytölle. maalaisjärjellä pärjää eikä siihe maailma kaadu jos joskus erehtyy syömään jotain väärää.
 
Tervetuloa Uuniomena ja Kaylies, kivaa saada tänne lisää porukkaa jotka on vielä näin raskauden alkuvaiheessa! (Itsellänikin LA 31.5.)
 
Takaisin
Top