Syyskuun supinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mami'
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ikinä ei voi tietää kuka sairastelee ja miten paljon. Esikoisella todettiin paha maitoallergia + kasa muita allergioita ja niiden takia 2-vuotiaaksi asti joutui käyttämään Neocatea (apteekista ostettava maidonkorvike, joka on kallista), kalsiumia joutuu syömään purkista ettei pukkaa osteopeniaa ja lasten polilla joudutaan käymään kontrolleissa, altistuksissa ym. Nämä siis omavastuun jälkeen kaikki vakuutusyhtiön laskuun. Meidän kohdalla vakuutus kyllä kannatti.

Mä haluaisin varautua sen takia, kun itellä ollu muksuna todella paljon korvatulehduksia, välikorvantulehduksia, tuubituksia kun mulla ei jostain syystä tuubit kauaa pysyny. Samaa on ollu veljillä ja heidän lapsilla...sukuvika! Miehen puolella taas on kaikilla haperot hampaat ja erittäin vaikeaa atopiaa. Sitte on noita muitaki suvussa kulkevia sairauksia.

Joo. Näin mää jotenkin arvelin.
Hmm. Ootte jo selvästi perehtyny asioihi. Ni paljohan kustantaa 1 vuosi?

Mun vertailun mukaan n.300-500€ riippuen keskittämiseduista ja vakuutusyhtiöstä. :)

Meillä esikoisella noin 425e/v. Tuo siis sisältää käytännössä kaiken sairauksista vahinkojen kautta tapaturmiin. Kaverilla on kuulemma 375 eri vakuutusyhtiöllä, mutta hänellä on rajattu pois asioita siitä. Itse halusin kaiken kattavan paketin, jos esim muksu keksii vetää skraidun vieraaseen autoon, potkaista pallon ikkunaan tms älynväläystä.

Asuinpaikka taitaa myös vaikuttaa. 500e täällä ois ollut.

Onpa hassua Nilla :eek: Mä kun täytin perjantaina terveysselvityksen, niin jo lauantaina oli jo ilmestynyt vakuutus miehen tietoihin. Vähän helpotti ressiä kun vakuutus myönnettiin, vähän pelotti ettei tuon Nelosen keskosuuden takia anneta.
Meillä ifissä tuli kielteinen päätös mun painon (joka ei ehtiny palautua esikoisen raskaudesta) ja esikoisen keskosuuden takia.. mut opsta saatiin uudelle tyypille vakuutus :)

Ja ekat vuodet on kalliimpia 2-vuotiaaks asti, voi vaihdella vakuutusyhtiön mukaankin. Meiän esikoinen 1 v 4 kk on kerran käytetty tk lääkärissä. Korvatulehduksia on ollu mulla ja miehellä lapsena paljon. Ja ihan varmuuden vuoks molemmille otettiin. Ei olla poiskaan jättämässä kun heti tulee kuitenkin jotain isoo...

Me kokeillaan tuota op:n vakuutusta saada, kun on ekan vuoden ilmainen. Jos ei sen jälkeen oo varaa pitää eli en työllisty tms, niin sit jätetään pois, jos ei oo mitään. Kuitenkin pelkään eniten sitä, että synnytyksessä tulisikin jokin komplikaatio tai ilmenisi jotain, joka tuliskin sitten kalliiksi. Voi olla että vakuutus vaihdetaan jossain vaiheessa vaan tapaturmavakuutukseks, jos ei oo mitään. Esikoisella on nyt vaan tapaturmavakuutus.

Uh.. Hiukan Suolasta minun budjettiin.
Julkisella pääsee aina jonon ohi kun lapsi kyseessä, aina saa heti ajan ja on ilmainen. Lääkkeistä kelakorvaukset niin ei jää montaa euroa itselle. Aika paljon sais vuodessa lääkärikäyntejä tulla että toi 500e täyttyisi. Meillä meni nyt ekan kerran esikoisen 1v 3 kk "sairaus" juttuihin rahaa, 4 e 75 senttiä maksava antihistamiini. Että ei ois ihan 500e täyttynyt :D

Aiemmalle lapselle otettiin vakuutus raskausaikana. Jos olisikin ollut jotain akuuttia synnynnäistä sairautta heti syntymästä. Kun eihän kaikki ultrissa näy. Onneks ei ollu ja reilun vuoden iässä siirryttiin pelkkään tapaturmavakuutukseen. Euroakaan ei ole kulunut tuon lapsen sairasteluun, koska on ollut täysin terve tähän asti. Nyt 1v10kk.

Sama juttu tämän nykyisen raskauden suhteen. Eli OP:n kaiken kattava syntymättömän lapsen vakuutus ja reilun vuoden iässä lopetetaan, jos ei ihmeitä ole ollu.

Me otettiin esikoisen raskausaikana vakuutus ja onneks otettiinkin kun syntyi keskosena niin tuli kallis sairaalalasku ja sit jos siitä oiskin tullu jtn komplikaatioita.. nyt ikää 7kk ja pariin kertaan ollaan kyl jouduttu käyttän..nytkin otettiin kun mä en pystyis olee jos mul ei ois vauvalle vakuutusta jos jotain käviskin...

Julkisella pääsee aina jonon ohi kun lapsi kyseessä, aina saa heti ajan ja on ilmainen.

Tämäkin riippuu kunnasta. Just ystävä kertoi miten olivat jonottaneet 5-vuotiaan kanssa 2 tuntia hoitajalle pääsyä terveyskeskuksessa. Heillä ei siis saa suoraan lääkäriaikaa vaan menevät ensin hoitajan arvioitavaksi. Ja asuvat suht pienellä paikkakunnalla.

Julkisella pääsee aina jonon ohi kun lapsi kyseessä, aina saa heti ajan ja on ilmainen. Lääkkeistä kelakorvaukset niin ei jää montaa euroa itselle. Aika paljon sais vuodessa lääkärikäyntejä tulla että toi 500e täyttyisi. Meillä meni nyt ekan kerran esikoisen 1v 3 kk "sairaus" juttuihin rahaa, 4 e 75 senttiä maksava antihistamiini. Että ei ois ihan 500e täyttynyt :D
Riippuu tilanteesta jos on kaheet jonot ja esim. Monta elvytyspotilasta tmv tai jos lapsi ei oo kipeen olonen esim. Silmätulehdus ( mun hyvä ystävä, esikoisen kummi kerto tän silmätulehdusjutun) niin voi joutua istumaan päivystyksessä pitkäänkin. Jotkut lääkkeet ( esim. Astmalääkkeet, erikoiskorvikkeet ym.) On hintavia vaikka sais sen kelan korvauksen, voi jo kattosumma täyttyä heti tammikuussa joka vuosi ja 700€/ vuosi ( eli se kelan kattosumma vaihtelee vuosittain) on aika suolainen hinta maksaa ja sen jälkeen onko nykysin 3€/ kelan korvattavalääke ( kaikista lääkkeistä ei saa kelan korvausta) loppu vuodesta jää maksettavaks. Ei meilläkään oo ollu kun se yks tk käynti joka oli ilmanen, onko se alle 18 v ilmanen ettei lapsiperheille kerry hirveitä summia maksettavaksi, ja mä eniten mä pelkään just sitä et lapsella on joku sairaus tai vamma kun syntyy ja et siitä kertyy suuria summia tietty sen huolen lisäks et toinen on sairas ja joutuu käymään lääkärissä, oleen sairaalassa.

Meillä otettu vakuutus kummallekin tytölle ja otetaan kyllä nytkin. Esikoisella todettiin maitoallergia ja julkisella puolella pääsyä kokeisiin olisi joutunut odottelemaan pitkäänkin. Kummallakin lapsella myös ollut korvatulehduksia, julkisella puolella mm. lääkäriltä jäänyt muutaman kerran tulehdus huomaamatta kun eivät ole nähneet vaikun takia korvaan kunnolla. Yksityisellä puolella saa ajan nopeasti ja ihan korvalääkärille, joka näkee mikroskoopilla kunnolla sinne korvaan ja myös putsaa, jos on vaikkua edessä. Ja oon mä joskus odottanut kipeän lapsen kanssa päivystyksessä monta tuntia, että ei ainakaan täällä mene niin, että lapset pääsee jonon ohi.

On nykyään reilu 4€ lääkkeestä. Ainakin meillä esikoisen epilepsialääkkeet siitä kolmen kuukauden satsista maksetaan reilu 4€, en nyt muista ihan tarkkaa summaa.

Meillä ei ollut esikoisella mitään vakuutusta. Sitten tuli toi epilepsia ja joudutaan itte maksaa ny kaikki poliklinikkakäynnit yms. Sairaalassa oltiin sillon 2,5 vk josta jouduttiin ite maksamaan viikko sitten tuli se katto vastaan. Ja ainakun käydään neurologilla maksaa 40€kerta. Ja vissiin tulee aivosähkökäyrästäki joku lasku(?). Viisaanahan sitä ois ottanu vakuutuksen. Ei tälläkään kertaa sitä saada kun ei käyty seulonnoissa.

Me ei olla vielä tarvittu esikoisen vakuutusta mihinkään, mutta kyllä se julkinenkin terveydenhoito voi huonolla tuurilla tulla tosi kalliiksi. Muistissa on vielä se yksikin syksy, jolloin mies oli ihosairautensa takia sairaalahoidossa ja lääkkeitä tuli jos jonkinmoisia - noin tonni jäi maksettavaa itselle, ja enemmänkin ehdittiin kantaa rahaa apteekkiin ennen kuin Kela sai tiedon lääkekaton täyttymisestä (korvasivat sitten jälkijunassa)... Ja lääkekatto täyttyy miehellä joka vuosi. Että kyllä aion pitää molemmat muksut vakuutettuina, koskaan ei tiedä mitä sairauksia puhkeaa.

Me otettiin esikoiselle vakuutus 2-3 kk iässä turvasta. Ekaan vuoteen ei käyty kertaakaan lääkäriä. Mietittiin 1,5 v iässä, että irtisanotaan. (Tässä vaiheessa esikoinen oli ollut päiväkodissa jo 5 kk.) Kunnes 1 v 7 kk tuli flunssa, korvatulehdus, taas korvatulehdus, taas flunssa, korvatulehdus jne. Lopulta korvat putkitettiin, sillä tulehduksia olla alle 4 kk 3 ja neiti jatkuvasti antibiooteilla.

Tämän jälkeen on ollut yksi ripuli ja entero, taidetaan vieläkin olla hyödytty vakuutuksesta enemmän kuin mitä on sinne maksettu. Mutta tosiaan, kyllä se alkuun kirpas maksaa täysin terveestä lapsesta. Mutta koskaan ei tiedä miten käy näiden kanssa.

Yritetään nyt saada kaksosille sitä OP:n ilmaista, jos ei saada, katsotaan mitä sit :)

Meillä tarvi päästä neurologille ja eeg, niin saatiin neurologille samalle päivälle aika ja eeg heti seuraavalle aamulle :)

Takaisin