Syyskuun supinat

Elokuun jutteluissa oli puhetta tuosta yölevottomuudesta. Meillä myös! Alkanut neiti pari viikkoa sitten heräilemään kolmisen kertaa yössä, kun aikasemmin herättiin max. kerran. Ja itkien herätään, tutti harvemmin rauhoittaa joten olen imettänyt niin neiti jatkanut sitte unia. Viime yönä itkettiin tiuhaan, joten koin helpommaksi ottaa neidin väliin loppuyöksi. Kävi tuo rauhoittaminen helpommin.

Vauvauinnissa käytiin viime lauantaina ja hyvin meni! Neiti ei vielä hihkunut innosta, muttei itkenytkäät. Aavistuksen varautuneesti oli altaassa, pariin otteeseen saatiin myös hymyä irtoomaan.  Pois lähdettäessä neiti hiukan itki, kun joutui odottelemaan minun suihkussa käynnin ajan. Nyt tulevana lauantaina olisi taas uintia, mutta mieheni joukkueella on turnaus, jonka takia hän ei pääse mukaan. Menen yksin tai äitini kanssa , jos hänen psorinsa ei ole esteenä.
 

JEEEE! Minusta tuli taas täti tänään! Pieni prinsessa syntyi 01:30! Veljeni sai kolmannen lapsensa, toisen tyttärensä. Ihanaa! Saan taas nähdä vastasyntyneen. Tänään on vauvakuume nostanut päätään reippaasti :)

Annatteko vauvoillenne vielä maitohappobakteereja? Olen antanut koko ajan Gefilus D3 tippoja, ja nekun on aika tyyriitä (n 20 eur plo) niin olen miettinyt ettei enää tarvitsisi. Naamakirjassa on "kysy lastenlääkäri" palsta, niin siinä sanoi ettei tarvitse antaa perusterveelle vauvalle. Että ehkä seuraavan kerran kun D-vitamiinit loppuvat, ostan sitten ihan perus D vitamiinia vaan.

 
Onnea Jennille tätiytymisen johdosta! :)
Me ollaan kans annettu alusta asti nuita gefilus D3 tippoja ja samaa asiaa oon miettinyt, että josko siirtyis ihan normi d-tippoihin kun nuo on aika kalliita ja kestää niin vähän aikaa.
Just tänään loppui, että taidanpa kipaista huomenna apteekista jotakin muuta sorttia. :)

Mukava kuulla mmj että vauvauinti sujui hyvin :)
Meillä oli eilen toinen kerta ja taas tykättiin ja nautittiin. Uinnin jälkeen sain pisut päälleni :D
Käytiin vähän saunassa lämmittelemässä ja suihkuteltiin ja puettiin jonka jälkeen uni tuli oitis :)
On tuo kyllä mukava harrastus!

Joo kyllä taitaa kohta toden teolla puskea hampaan läpi tytölle. On nimittäin ollut tänään tosi itkuinen jota ei yleensä koskaan ole. Märällä harsolla hieroin alaikeniä niin rauhottui aina hetkeksi. Tosi inhottava mutta eiköhän se siitä ala helpottaan :)
 
Jennille onnea suvunlisäyksestä! Ovat ne vauvat aina yhtä ihania! emoticon  Vauvakuumeesta tulikin mieleen..
Olettekos aloittaneet minkäänlaista ehkäisyä? Sain minipillereihin reseptin jälkitarkastuksessa, mutten ole sitä vielä tähän päivään mennessä käyttänyt .. emoticon
Mietityttää vaan tuo tiputtelivuoto, jota käsitykseni mukaan minipillerit saattaa aiheuttaa. Vauvauinnissa ei silloin viitsisi käydä. Nytkin jätän väliin kun kuukautiset alkoivat tänää (ja ovatkin ensimmäiset synnytyksen jälkeen)

Käytiin tänää neidin kanssa tapaamassa muita vauvoja ja äitejä. Satuin löytämään ilmoituksen paikkakuntamme perhekeskuksen sivuilta perjantaisin kokoontuvasta vauvaryhmästä. Tänää oli ensimmäinen kokoontuminen ja opettelimme ensin vauvan laulu-ja loruleikkejä ja sitten oli vapaata seurustelua. Ensi perjantaina olisi vauvajumppaa Kokoontumiset ovat ilmaisia ja vapaaehtoisia, ei siis tarvinnut ilmoittautua erikseen.
 
Mä aloitin heti jälkitarkastuksen jälkeen huhtikuussa minipillerit. Ja voin sanoa että oon ollut tosi tyytyväinen. Mulle on tullut huhtikuun jälkeen kahdet menkat ja ne on kestänyt tasan viikon. Mitään tiputteluvuotoja eikä muutakaan sivuoireita ole tullut. Eli omakohtaisesti voin suositella. Pari kertaa oon tehnyt raskaustestin mielenrauhan takaamiseksi, koska kuukautiset ei tule enää normaalisti kuukauden välein :D
Mutta ehkä tuossa myöhemmin palaan ennen raskautta syömiini tavallisiin e-pillereihin, koska en enää imetä ja ne ovat halvempia.

Meillä kans on täällä semmoinen esikkoryhmä joka on aina perjantaisin klo 12-13.30. Loppukeväästä kävin siellä 3 kertaa sitten se jäi kesätauolle ja on tainnut nyt taasen alkaa. Pitänee suunnata sinne ensperjantaina, tykkäsin kyllä kovasti paikasta :)
Se myös ilmainen, eikä vaadi mitään ilmoittautumista erikseen :)
 

Itse aloitin minipillerit heti tarkastuksen jälkeen. Tullut yhet menkat huhtikuussa, ei mitään sen jälkeen, mitä on outoa, kun oon vaan osittais imettäinyt. Ei ole ollut mitään ongelmia.

Meillä täällä Helsingissä on vauvakahviloita pilvin pimein!! Olenkin käynyt useasti, koska olen huomannut että jos ollaan kotona koko päivän kahdestaan me tullaan molemmat hulluksi! Tänään oli sellainen päivä. Kohta poika kylvyn kautta nukkumaan, sitten meille sauna ja kuohuviiniä ja ehkä leffa? Tosi jees nyt kun olen jättänyt yöimetykset kokonaan. Mennään nyt vaan rauhottelulla - ja huudatuksella :)

 
Nyt kun viimein jaksan kirjoitella, en varmaan muista kaikkea mistä täällä on puheltu! ;)

Onnea Jenni! Vauvat on ihaniaihaniaihania!!

Yölevottomuus on ja jatkuu...Aahh. Meinasin jo menettää totaalisesti hermot, kun lapsi valvotti yöt ja huusi päivät. Ei ollut kivaa, mieli oli tosi mustana. Monilla tuntui olleen sellainen kausi aiemmin ja nyt helpompaa. Mun musta kuukausi oli 6 ja 7 kk:n välissä. Nyt on ollut muutaman päivän helpompaa, O on oma tuttu iloinen itsensä! Heiluu öisin kuin mikäkin ja tissiä repii suhun tunnin välein, mutta kummasti sen kestää heti paremmin kuun päivät ovat helpompia!
Otettiin unipussi käyttöön ja tuntuu kuin siitä olisi aavistuksen apua...ehkä. :)

Omat menot: Aika vähäistä vielä. Nyt on alkanut tulla sellainen olo, että kun pääsisi jonnekin ihan issekseen käymään...Ja eilen käväisinkin vähän "ulkona"! Tänään konsertti illalla. AH! Isi hoitaa tyttöä ja minä olen kuin 7.taivaassa kun sain 2 tuntia olla kavereiden kanssa ulkoilmassa. Ensi viikolla mun kaverin häät. O menee ekaa kertaa pidemmäksi aikaa muille hoitoon. Jännää!

Yöhoidosta
sen verran että olen ehdottomasti sitä mieltä, että pientä lasta ei tule yöksi erottaa vanhemmistaan (päähuoltajista). Nämä ovat vieläpä eroahdistuksen aikoja. "ikäkuukausi per tunti" ja "ikävuosi per yö" ovat hyviä nyrkkisääntöjä, joista aion pitää kiinni. Jokainen tavallaan. Tuntuu vaan hassulta että ensin hankitaan vauva ja sitten siitä halutaan olla erossa. ? Muutamat tunnit ja päivämenot ovat asia erikseen.

Mennään muutaman viikon kuluttua taas Tukholmaan miehen vanhempien kanssa ja O tulee tietty mukaan! Se on järjestelykysymys ja ihana näyttää lapselle maailmaa oman kodin ja kaupungin ulkopuolella.

Vauvauintia harkitaan edelleen, sairaan kallista se on! Noin 240 e/kausi. huh. Muskari alkoi viime torstaina ja heti unohdettiin mennä. Se on ihan ilmaisjuttu, ei mikään ihan hirveän pro, mutta hauskaa (toivottavasti!) Näin syksyn tullen haluaisi vähän rytmiä ja ohjelmaa elämään.

Rytmi: Vaihtelee, ei eletä kello kädessä, mennään vauvan tahtisesti. Hän nukkuu silloin kun  nukuttaa ja syö kun on nälkä. En ikinä herättäisi nukkuva lasta jos ei ole ihan pakko!
Osittain tuntuu jotain rytmiä tulleen, ihan mielenkiinnosta (ja mahdollista tulevaa viikko-ohjelmaa silmälläpitäen) pidin viikon kirjaa nukkumisista.

Herätys: 6.15-7.45 (useimmiten lähellä seitsemää)
1. päikkärit: 8.45-9.50 näiden kelloaikojen välissä menee unille / pituus 45 min.-1,5 h
2. päikkärit: 11.45-13.30 / 45 min.-2 h
3. päikkärit: 15.30-17.10 / 30 min.-1,5 h
Yöunille: 20.20-20.30

Päikkäriaikataulu heittää tunnilla, parilla ja myös niiden pituus vaihtelee. Yöunet tuntuvat vakiintuneen tuohon aika tarkasti. Seitsemän aikaan aloitellaan iltatoimet, puurot tai iltaruoka ja rauhallisemmat leikit, ilta-aterian jälkeen kylpyyn joka päivä tai joka toinen. Kahdeksalta lapsi on valmis ilta-tissille ja useimmiten noin 20 minuutissa nukkuu.
Saattaa havahtua illan aikana muutamia kertoja mihin ei auta muu kuin tissi. :/ Pitäisi aloitella unikoulu, mutta siihen tarvitaan molempien vanhempien täysi panostus ja hyvät hermot. Ja sellainen työtilanne (miehelläni), joka antaa anteeksi väsymyksen, joka huudosta eittämättä seuraa.

Vauvakuume on silti kova.....Ehkäisyä ei ole. Lääkäri ei halunnut kirjoittaa mulle hormoniehkäisyä mielenterveyssyistä. Meillä kun tämänkin saaminen oli niin kiven takana niin vaikea uskoa että raskautuisin nytkään kovin helposti. Ja JOS niin ihmeellisesti kävisi (eipä ole seksiäkään...) niin tulokas olisi erittäin tervetullut!

Talvi/välikausivaatetus:
Onko teillä hankittuna haalaria tms? Me ostettiin REMUn 86 cm (menee sit keväälläkin!) välikausihaalari kaverilta 20 e ja haaveilen Ticket to Heavenin talvihaalarista...

Vauvan liikkuminen: O kierii, istuu ja seisoo (on jo pitkään seissyt) tuettuna. Mutta EI ryömi, ei sitten millään. Ei riitä hermot pienellä opetteluun! Hirveä huuto tulee jos lelut tai kissa tai koira on liian kaukana eikä malta harjoitella. Kissa-sanan osaa jo. Kysyn, "missä kissa" ja vauva kääntyy katsomaan kissan suuntaan. Kun pääsee käsiksi, repii turkkia ja kiljuu riemusta ja nauraa räkättää. Kissa on onneksi rauhallinen vanha rouva joka kehräilee vaan. Lähtee pois jos alkaa liikaa risomaan. Tällä hetkellä tuntuu kuin nimeomaan kisu olisi se mielenkiintoisempi eläin, koira-vaihe oli aiemmin. Vieressä täytyy tietenkin olla ja pitää silmällä!

Nyt kuuluu tuhinaa, unet 8.35-10.10! Ohhoh. Näin tällä kertaa.

Ihanaa viikonlopun loppua!
 


 

Aioin nyt kommentoida hieman. Se, että sanoo että "kaikki omalla tyylillään" ja sitten kuitenkin sanoo että on kauheeta jättää lapsen yökylään, on aika ihmeellistä. Jos ei itse halua jättää lastaan yöksi muun hoitoon se on ihan aivan täysin fine. Ja yhtä paljon se on täysin ok jättää lapsen yöksi tutun hoitoon, jos se antaa itselleen ja kumppanilleen pitkään kaivattua breikkiä. Ei täällä olla JÄTTÄMÄSSÄ sitä lasta minnekään. Kyllä me nämä lapset hankittiin (SAATIIN) ihan sen takia että ollaan niiden kanssa, mutta yhtä tärkeää on pitää huolta parisuhteestaan. Ja jos se vaatii sen, että lapsi on yöhoidossa - ja lapsi on siitä ihan ok, niin en menis yhtään kommentoimaan. Me aiotaan kuukauden päästä olla vuorokauden poissa. Ennen tätä aion pyytää C'n isoäitiä tänne muutamaksi tunniksi yksin C'n kanssa, niin että näkee miten ne tulee toimeen keskenään.

 
Yölevottomuuksia: Huh, meilläkin! Mä en käsitä. O ihan selvästi jaksaa olla yön syömättä ja nukkua. Mutta silti nyt on ollu parisen viikkoa ihme kiehnäämistä yöt. O on nukkunut alusta asti omassa pinniksessään. Alussa saatoin ottaa aamuyöstä pojan meidän väliin nukkumaan, mutta nyt nekin on jääny. Jos vaan olis jaksuja (ja  hermoja) niin aloittaisin unikoulun. Tällähetkellä ei ole. O on kuitenkin vasta puolivuotias, joten ei haitanne se yksi yösyöttö.

Välikausihaalarit: Ostin kirpparilta muutamalla eurolla 74cm:n välikausihaalarin. Menee siis vaan tän syksyn, mutta oli niin halpa ja ihana ja hyvässä kunnossa. Mulle on yks hailee, minkä merkkisiä vauvan vaatteet on (tai mun omat vaatteet). Tykkään toki itse pukeutua ja tykkään laittaa pojallekin kivoja vaatteita. Merkistä viis, vaatteen muut ominaisuudet menee kyllä sata-nolla sen ohi. Tuntuu vaan että yleensä saa maksaa ekstra summia tuotteesta just sen merkin takia! En tykkää.

Olin viime yönä mun vanhempien asunnossa yötä. Porukat siis muualla. Tarkoituksena oli, että saisin yhden yön nukuttua ilman, että vauva herättää. Mun mies oli siis kotona O:n kanssa. Noh, eihän siitä nukkumisesta mitään tullu! Katsoin kelloa neljän aikaan ja ennen seiskaa. Siis just niinä aikoina kun perinteisesti on yösyöttö ja aamuherätys. Ja muutenkin uni oli paljon huonompaa, kuin kotona.

Noh, huomenna lähden pojan kanssa taas mökille! Tosi mukavaa. Tykkään :)

 
Meillä on kans ollu noita yölevottomuuksia, ja päivälevottomuuksia kans. Meinaan päikkäreille saaminen on välillä sellanen työvoitto!
Ja onpa ollut sellaisiakin päiviä että kokonaissaldo unille on ollut alle 2h. Ja senhän arvaa onko pikkuisen kiukkuinen poika silloin... ei hyvä sylissä eikä lattialla, ruoka ei maistu ja kaikki vaan kiukuttaa. Onneks noita päiviä on kuitenkin niin harvassa että jaksaahan ne.

Tää oli koko vkolopun reissussa, ihan oman harrastuksen perässä. Perjantaina lähdin heti aamusta ja tänään kotiuduin alkuillasta. Ol mukavaa ja isä sai kaipaamaansa yhteistä aikaa poistun kanssa, ilman että minä oon hääräämässä ympärillä koko ajan  :D
Mut sen huomas, että vaikka miten nukku sikeesti koko yön niin neljältä, viideltä ja seitsemältä heräsi automaattisesti. Että aika hyvin sitä on kyllä siihen tottunut :)
 
Kyllä minä sitä tarkoitinkin jenni. MUN mielestä ON vähän kamalaa laittaa, jättää, antaa lapsi muille hoitoon yöksi tai pitkäksi aikaa. Mutta silti YMMÄRRÄN jos joku niin tekee. Sitä se juuri tarkoittaa että kaikki omalla tyylillään. Ehkä muotoilin sanani väärin.

Ilman hyvää ja hoidettua parisuhdetta perhe-elämästä ei tule mitään, se on selvä. Jokainen hoitaa sen niin kuin parhaaksi näkee. Jos se sitten tarkoittaa pidempää erossa oloa vauvasta niin fine. Se tästä asiasta minun puolestani. EN tarkoittanut loukata ketään ja olen tosi tosi pahoillani jos niin kävi. Nämä asiat herättävät suuria tunteita. Odotetaanpa vaan kun koittaa päiväkotivaihe....Siinäpä vasta tunteet vellovatkin! Kuka on puolesta, kuka vastaan... Näin me olemme erilaisia.

Merkkifiilistelystä: Itse ostan milloin mitäkin vaatemerkkejä itselle ja vauvalle, (usein halpoja ja kirppikseltä/uffista jne) en ole mikään merkkiuskollinen juppi. Ticketin tuotteet ovat käsittääkseni tosi laadukkaita ja kauniita ja usein on käynyt niin että kun on nähnyt jonkun vaatteen, mitä on ihastellut niin se on ollut ticketin. Ja varmasti on merkkilisää hinnassa. Kaverini menee Köpikseen ja aikoo käydä outletissä ja toivon että hän löytäisi myös meidän tytölle edullisemmin haalarin... :) Tähän talvihaalariasiaan haluaisin vaan panostaa huolellisesti ettei lapselle tule kylmä, märkä tai muuten epämukava olo jos sitten istuu/taapertaa lumessa tai loskassa. Oon tosi uuno noissa haalarimerkeissä enkä tiedä, mikä on hyvä muuta kuin just tuon kun ovat tutut ihmiset kehuneet. Uusimmassa Vauva-lehdessä on muuten vertailu haalareista!

 

Maiza, juu - anteeksi omastakin puolesta - oli eilen vähän rankka päivä. Mutta juu, näin nämä mielipiteet on erillaisia :)

Merkkitietoisuus: en itse seuraa brändejä jne (kävin stockalla ja kauhistuin Burberry bodeja à 99 eur). Mutta laatu on myös tärkeetä. Reima-Tecin haalarit (sitten kun vauvat on taaperoita) lienee aivan ylivoimaisia - ja valitettavasti aika kalliita. Mutta kyllä mä sellaisia sitten hankin.

 
Tsemppiä sulle Jenni!!! :) Hyvä tietää toi Reima-tec. On tää aikamoista opettelua näiden tavaroiden kanssa!
 
Talvi/välikausivaatetus: Keväällä ostamani välikausihaalari (62/68) on mennyt liian pieniksi, niin pitänee lähtä koluamaan kirpparit ja kaupat läpi :)
Täällä meilläpäin on tuommonen lasten kirppari niin sieltä löytyy vaikka mitä, ja tosi hyväkuntoisia. Itse en ole mitenkään merkkiuskollinen. Vaatteita olen ostellut cittarista, prismasta halpa-hallista, polarn o pyretistä vähän kaikkialta. Mutta myös kirpparilta todella paljon! :) Talvihaalariksi ajattelin ihan tuota äitiyspakkauksen haalaria, kattoo nyt.

Turvaistuin: Joko olette hankkineet? Meidän tytöllä tulee jalat kaukalon yli ja onhan tuota "melko" raskas kantaakin, tyttö kun painaa sen 9kg melkeen ja painaahan se tuo kaukalokin. Viimeviikolla pistin hobby halliin tilaukseen menemään, tilasin Britax Multi-Tech istuimen, hinta oli 279€ ovh 349€, vaikutti hyvältä. Jos tässä kuukauden sisään ottais sen käyttöön sitten. Ikäsuositus 8kk ei tule täyteen mutta painoraja kylläkin ja eihän tuota lasta voi pitää pienessä kaukalossakaan :)

Yöhoidosta: Meillähän tytto oli siinä vajaa puolivuotiaana ensimmäisen kerran mummulassa yöhoidossa, kaikki meni niinkuin ajattelinki, erinomaisesti :)
Tuossa parin kuukaden päästä ajattelin varata minulle ja miehelleni hotelliyön, tuosta keskustan hotellista ja viemme tytön toiseen mummilaan yökylään.( Vaari sanoi silloin edelliskerralla että meille seuraavan kerran yöhoitoon!) :D
Nytkin viikonloppuna kun käytiin heillä ja kun aloimme lähtöä tekemään niin vaari yritti hirveästi että tyttö olisi jäänyt yökylään :D
Mutta eipä sitä nuin yhtäkkiä vain jätetäkkään,pitää saada aikaa itsensä psyykkaamiseen jonkun aikaa :D
Me näemme isovanhempia monta kertaa viikossa, että mummulat ovat kuin toinen koti tytölle.Toisessa mummilassa seurana on monesti 3 serkkupoikaa (1,5kk, 2 ja 4 vuotiaat) ja voi että sitä on ihana seurata kuinka hienosti ja kiltisti ne paijjaa ja leikkii tytön kans <3
Meille on ollut alusta asti selvää, että tyttö tulee viettämään joskus öitä mummuloissa, enkä koe siinä mitään hirveää :) Me saamme hieman omaa kivaa aikaa, jota myös isovanhemmat varsinkin minun äitini jolle E on ensimmäinen odotettu lapsenlapsi <3
 
Vaikuttaisi siltä, että nuo yölevottomuudet ovat ihan normaaleja tässä vaiheessa kun niitä noin monella esiintyy! Olen itse nyt ottanut neidin yöllä viereen nukkumaan jos ja kun herää itkemään ellei tutti sitten rauhoita omassa sängyssä. Muuten menisi itsellä loppuyö pinnasängylle hyppiessä, vierestä helppo laittaa tuttia suuhun ja silitellä! 

Välikausihaalari: Meillä löytyy ties minkänäköstä ja paksusta asustetta tuolta kaapista, että katsotaan nyt selvitäänkö niillä vai käydäänkö joku haalari ostamassa. Talvihaalariksi ajattelin myös tuota äippäpakkauksen pukua. Pääseehän sitä sitte kauppaan jos näyttääki tarvitsevan! :)

Tänään olisi ensimmäinen kerta äiti-vauva lattarituntia. Katsotaan millaista on ja toivotaan että neiti viihtyisi siinä rintarepussa tanssin ajan. Ainaki kotosalla tykkää kun käydään posti hakemassa neiti rintarepussa. Odotan kovasti loppuvenyttelyitä kun kotona ei saa aikaseks venytellä kunnolla ja tuo selkä on JUMISSA! Tuntuu että nikamat kiristyneet ja koko aika särkee. :( Täytyisi joku hyvä venytysliike keksiä ja joka ilta venytellä.

Oletteko uskaltaneet normaalisti jo tehdä vatsalihasliikkeitä? Itsellä tuntuisi vieläkin pieni rako lihasten välissä, mahtaako siitä enää umeputuakaan? ..
 
HEIPPA PITKÄSTÄ AIKAA:)

Eipä ole täälläkään tullut poikettua pitkään pitkään aikaan.Niin pitää lapset ja työt huolen siitä,ettei turhaan ole aikaa istuskella tietsikalla;)

Vauvan jättäminen yöhoitoon: Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,ettei pieni imeväisikäinen vauva vielä kärsi siitä,jos on erossa vanhemmistaan yön;kunhan hänestä pidetään hyvää huolta ja hän saa ruokaa.Mielestäni tämä asia on niin "omantunnon asia" eli tarkoitan tällä sitä,että jos vanhemmat oikeesti raskii jättää ihan pienen vauvan yöhoitoon,niin se on heidän ratkaisunsa!Vauva ei siitä varmaankaan kauheesti kärsi,mutta vanhemmilla voi kyllä omatunto ruveta kolkuttamaan ( jos sellaista heillä on :D ).Ja nyt en puhu siis kenestäkään henk.kohtaisesti:).Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja kukaan meistä ei voi ketään näissä asioissa tuomita!!Mutta jokaisella on toki oíkeus tuoda omat mielipiteensä julki;ilman että loukkaa ketään henkilökohtaisesti!!

Minä jouduin jättämään Teräsmiehen yöksi "yksin" sairaalaan sen 3 viikon ajan,kun hän oli syntynyt ja joutui ensin teho-osastolle ja sieltä lastenosastolle:(.Koska siellä lastenosastolla oli niin pienet huoneet eikä sinne saanut jäädä vanhemmat yöksi:(.Mutta en usko,että Teräsmies siitä kovinkaan paljon kärsinyt,koska hän oli pieni keskonen ja näinollen hyvin väsynyt.Eli hän vaan nukkui suurimman osan vuorokaudesta.Väkipakolla hänet aina herätettiin syömään 3h välein.Ja hänhän sai kumminkin sitten oman äidin maitoa yölläkin:).Mutta äiti kyllä kärsi ja paljon,kun ei saanut olla kokoaikaa oman rakkaan vauvansa kanssa:(.

Meitä:
Meille kuuluu ihan hyvää:).Teräsmies tosiaan täytti jo 8kk ja on aivan ihana valloittava tapaus,joka on hurmannut myöskin isotsisaruksensa.Jopa meidän Vitonen  ( 2-vuotta ) haluaa kokoajan hoitaa ja huolehtia pikkuveikastaan <3.
Teräsmies sanoo aina "äiti",kun näkee minut.Eli esim.kun aamulla hän herää ja menen ottamaan hänet syliini,niin heti tulee naurut ja hän sanoo äiti <3.
Mutta motorinen kehitys Teräsmiehellä on taas jälkijunassa,kuten keskosilla aina onkin.
Hyvin liikkuu kyllä lattialla,mutta peruuttaen ja kierien :D.Kunnon ryömimistä hänellä ei vielä ole eikä hän myöskään vielä nouse istumaankaan.Mutta kaikki aikanaan:)

IHANAA JATKOA KAIKILLE:):):)

Yönsäde ja Teräsmies 8kk+3pv<3
 

Täällä on Tukholman reissu takana ja ihana reissu olikin (meidän isukilla on kahden viikon isyysloma menossa) :) Oltiin kaksi yötä Silja Symphonylla ja ihan turhaan stressasin. Tosi lapsiystävällisiähän noi laivat on. Ruat sai lämmitettyä silloin kun piti ja isompi (inva) hyttikin saatiin. Neidin kävin kasin jälkeen hytissä nukuttamassa vaunuihin ja kulki sitten illan vaunuissa mukana. Siirsin sänkyyn kun nukkumaan mentiin. Hyvin nukkui aamuun asti. Oltiin myös pari yötä kavereiden luona. Ei tuntunut välittävän vaikka vieraissa paikoissa joutuikin nukkumaan. Typyllä eka laivamatka ja metrolla ajelut takana, sekä jaksoi kiltisti pitkän ajomatkan Helsinkiin ja takaisin :D

Typy on ollut siis jo pari kertaa mummolassa yötä, ihan vaan siks että saadaan olla kaksistaan ja nauttia rauhassa toistemme seurasta. Tämän kuun puolivälissä tulisi taas aika antaa yhdeksi yöksi hoitoon... Pitää sopia jo hyvissä ajoin, että itse siihen kykenee :) Ja lapsi on kyllä haluttu ja rakastettu. Jos viettää lapsen kanssa 24/7, niin välillä haluaa jutella ja olla ihan rauhassa vähän aikaa oman kullan kainalossa. Ei sitä tiedä jos sen ansiosta pikkusisarus vielä joskus ilmottaisi itsestään ;) En kyllä olisi ikinä uskonut että mulle alkaisi jo nyt tulla vauvakuume...... mies ei tiedä joten hys hys! ;D ei kuitenkaan vielä.... jos malttais pari vuotta odottaa.

Ihanaa! Tänään aloitin saliohjelman :) On tätä odotettukin. Sain ihan rauhassa, yksin, musiikin huutaessa kuulokkeista treenata täysillä. Kylläpäs tuntu hyvälle! Isukki ja typy sai olla pari tuntia kaksistaan, hyvin oli mennyt. Huomenna aamupäivällä meillä alkaa typyn kanssa vauvajumppa. Jännää! ;) lauantaina meillä olisi vauvauinti, mutta pitää nyt vielä miettiä, että jatketaanko..... ei taida meidän tyttö mikään kauhea vesipeto olla, joten voipi olla et ihan kuivalla maalla jammaillaan.

Nyt untenmaille! ZzZzzzzz........

 
Kiva kuulla että muillakin yöhötkyilyä. Meillä noustaan n. 2 krt yössä konttimaan. Jos en ota viekkuun niin saattaa tunninkin mönkiä, viekkuun nukahtaa melkein het ja siirrän siitä omaan sänkyynsä :).. Saa sit muutkin nukuttua. Toivon vain ettei tapa jää. Oon nimittäin syöttäny, ku siihen nukahtaa..

Ostin Cittarista välikausihaalarin koko 75, oli alessa -50%. Menee tän syksyn. Samoin meillä menee vielä äippäpakkauksen toppahaalari ainakin uskon et jouluun saakka. Olen ostanut Lassien (Reima) toppahaalarin koko 80. Lisäksi äippäpakkauksen harmaa ja valkoinen välihaalari menee noiden alla, nekin sopii vielä :)

Omasta ajasta. Käyn joka viikko ratsastamassa, eli mies hoitaa :). Kerralla n. 3 tuntia poissa.
 
Täällä on kyllä niiin ihanaa ja fiksua porukkaa! Kivaa, että olette olemassa! Ja on kiva, että kaikesta voidaan keskustella ja olla eri mieltäkin ilman, että menee kauheeksi inttämiseksi, kuten joillain foorumeilla näköjään. Ja on ihanaa lukea teidän juttuja ja olipa erityisen kivaa kuulla Yönsäteenkin kuulumisia pitkästä aikaa!

Meillä on myös ollut sekä yö- että päiväunilevottomuutta. Mutamana yönä tyttönen on valvoskellut tuntitolkulla. Iloisena leikkinyt, jollotellut, taputellut äitiä etc. että sinäänsä ei paha, mutta kun äiti tarvis ne unet! Jos vielä seuraavan päivän päikkäritkin menevät piparimuruiksi, siis että n. 15 min. nukutaan ja sitten taas väsyneenä vitruillaan, niin hermot meinaa mennä. Onneksi tyttö on yleensä hyvä nukkuja, en näköjään kestä paljoa valvomista. Meillä hyvä yö tarkoittaa sitä, että vauva syö kerran aamuyöstä.

Missä muuten nukutatte nykyään päiväunille? Meillä nykyään parhaimmat unet saa omassa sängyssä, kun aiemmin nukuttiin parvekevauvuissa tai reissun päällä vaunuissa. Nyt vaan ei enää osaa oikein nukkua kaupungilla tms. Muuten viihtyy vaunuissa paremmin, kun ollaan otettu ratasosa käyttöön ja näkee paremmin ympärilleen. Manducaan nukahtaa melkein kaupungissa paremmin, mutta se taas on mulle rankempaa.

Omasta ajasta: Olen kyllä minäkin alkanut kaipailla sitä omaa yhteistä aikaa miehen kanssa. Että oltais vaan ja puhuttais jostain muustakin kuin vauvasta. Sitä odotellessa. Mutta meillä on sellainen sopimus, että kumpikin pääsee 3 krt viikossa ihan kunnolla kuntoiluharrastuksiin. Olenkin alkanut käydä salilla/lenkillä/jumpissa (poissa kotoa 2-3 h kerta) ja se kyllä tekee niiiiin hyvää. Ennen kaikkea psyykkeelle. Sen jälkeen on ihanaa palata kotiin hoitamaan vauvaa, joka tuntuu taas maailman ihanimmalta kullannupulta. Välillä kadehdin miestä siitä, että hän pystyy ajattelemaan kaikenlaisia muitakin asioita kuin vauvanhoitoa. Omat aivot kun on koko ajan virittäytyneet vauva-taajuudelle. Se on rankkaa, pitäisi oppia hölläämään vähän.

Välikausihaalari: Olenkin tässä taas pähkäillyt tuota pukemista, kun säät alkaa viiletä. Meillä on sellainen wind stopper -välikausihaalari, joka menee nyt syksyllä, mutta kun säät kunnolla kylmenee, niin jaa-a. Epäilen, että äippäpakkauksen tarvihaalari jää meillä vähälle käytölle, tyttö kun on jo nyt 69cm. Jos saadaan sisaruksia hänelle, niin ehkä se haalari osuu sitten paremmin. Noinkohan nämä helmikuiset jo ensi tarvena lumessa möyrii? Eli pitääkö olla vedenkestävä? En osaa arvioida, mitä tuon ikäinen haluaa sitten ulkona tehdä...

Syömisestä/sottaamisesta: Oletteko keksineet, miten puurot saisi lapioitua suuhun niin, että ei aina menisi body vaihtoon? Meillä sitä valuu aina jostain ruokalapun välistä kaulapoimujen kautta bodylle, niin että vaate menee ihan limaiseksi. Hohhoijaa. Pyykkikone laulaa. Ja näin ennen kaikkea puuron suhteen.

Kestovaipat: Olen vapauttanut itseni kestoilusta. En oikeen ikinä löytänyt toimivaa systeemiä ja vaippaa pitäisi olla koko ajan vaihtamassa ja pesemässä. Meillä on taskuvaippoja, jotka olisi periaatteessa ihan kivoja ja hyviä, mutta.....Laiska äiti pukee lapsen Liberoon. Ei voi olla täydellinen, vaikka omaatuntoa kolkuttaa...

Maanantai oli meillä musta juuri tuosta vähäunisuudesta johtuen. Tänään on niiiiin paljon parempi päivä. Mulla myös alkoivat menkat, siis ekat synnytyksen jälkeen, joten hormonit etsivät taas paikkaansa...'

Iloisia hetkiä pikku-hassumassujen kanssa!

 
Takaisin
Top