Syyskuun supatukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mein vaavi täyttää tänään 23:49 jo 8kk :nailbiting: En käsitä! Just se vasta synty...iso poika jo, mut ikuisesti äitin vauva :Heartblue

Niin nää on kyl ihan vauvoja. Meillä kun on keskospoika niin on niin pieni napero et kaikki luulee 5kk ikäseks. On oikeesti tosi pieni lapsi.:)

Kiitos tsemppauksesta Felicity. Tuo vähän rauhoitti mieltä. :)

Mä näin viime yönä kamalaa painajaistakin aiheesta. Olin siellä ultrassa ja se paljastui jokskin ihme serpentiini raskaudeksi, siinä se alkio ei ensin kiinnity kunnolla ja sitten se sikiö ei kasva normaalisti ja lopulta surkastuu pois. Heräsin hiestä märkänä itkien ja kävin vessassa ja sit sen jälkeen alkoikin jotkut hirviö unet.

Onneks olin opelle jo aiemmin sanonut et mua ei tällä viikolla koulussa näy niin ei tarvinnut sinne lähteä. Enää kaksi tuntia ni on se ultra, mies pystyy onneksi lähtemään töistä mukaan, mut hän ei nyt ihan ymmärtänyt miksi sinne pitää nyt mennä eikä odottaa perjantaina olevaa ekaa neuvolaa. Vaikka kerroin että ei siellä vielä ultrata ja dopplerilla ei välttämättä sydänääniä tässä kohtaa kuulu vaikka kaikki olisikin hyvin.

Pelko vaan jotenki kasvaa nyt kun toi aika alkaa lähestymään, mut kohta onneksi selviää mikä on tilanne. Olis ehkä miehelle kannattanut paremmin näyttää tota mun pelkoa, kuin olla näyttämättä ni ehkä ymmärtäisi paremmin. Nyt oon vaan halunnu olla huolestuttamatta häntä.

Oliko kaikki hyvin?

Mä kysyn ny täällä ku en tiiä mistä saisin vähän "apua", lääkäri kirjotti mulle tänään pahoinvointiin Primperan - nimistä lääkettä ja se sano että on kymmenien vuosien aikana tutkittu lääke eikä siitä oo sikiölle vaaraa mutta vähä mietityttää kun pakkausselosteessa sanotaan että raskauden aikana vain lääkärin harkinnan mukaan ja kun googlettaa niin oikestaan hyvää sanaa en lääkkeestä löydä. Mies käski soittaa huomenna neuvolaan ennenkun otan lääkkeen ja kysyn mielipidettä sieltä mutta onko teillä kokemuksia ko. lääkkeestä?

Sandstrom, mulla on kokemusta kyseisestä lääkkeestä mutta migreenin aiheuttamaan pahoinvointiin.

"Raskaus ja imetys
Jos olet raskaana, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy lääkäriltä tai apteekista neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä. Jos on tarpeellista, Primperan-tablettien käyttäminen raskauden aikana on mahdollista. Lääkäri päättää pitäisikö sinun käyttää tätä lääkettä vai ei.

Primperan-tablettien käyttöä imetyksen aikana ei suositella, koska metoklopramidi erittyy äidinmaitoon ja voi vaikuttaa lapseen."

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=3588&d=2264704&i=SANOFI_PRIMPERAN_PRIMPERAN+tabletti+10+mg

Tätä pitäisin melko luotettavana lähteenä, eli uskaltaisin käyttää. :)

Jos joku lääkeasia mietityttää että voiko ottaa niin voi soittaa teratologiseen tietopalveluun. Siellä osataan kertoa kyllä sopiiko vai ei. Ymmärtääkseni usein lääkkeisiin laitetaan tuo raskauden aikana lääkärin harkinnan mukaan vaikka sopisikin käyttää. Ehkä ettei joudu sitten vastuuseen tai ettei kukaan ihan miten sattuu käytä.

Teratologinen tietopalvelu on hyvä paikka varmistaa jos joku lääke mietityttää! Sinne soitin esikoisen aikaan, mutta on varmaan vieläkin toiminnassa.

Kyllä näyttäis tuo teratologinen tietopalvelu olevan vielä voimissaan! Minäpä soitan huomenna sinne. Kiitos =)

Lähes kaikissa lääkkeistä lukee että lääkärin harkinnan mukaan. Kyllä lääkäreillä omat Lähteet josta katsovat Voiko oikeasti käyttää raskausaikana :)

Samoin, mä oon käyttänyt noita rannekkeita, tuntuu että ne hieman lieventäisi suurinta kuvotusta. Olin ne ranteissa varhaisultrassa ja kysyin lääkäriltä, mikä voisi auttaa pahoinvointiin. Hän sanoi, että sitten vasta jos tyyliin mikään ei pysy sisällä, niin suositeltaisiin lääkkeitä ja vilkaistessaan mun rannekkeita sanoi että kaikki, millä on plasebo-vaikutus on sallittua.... ;) no mua ne ainakin auttaa!

Mutta varmaan sun oma lääkäri on osannut arvioida tilanteen, ja luulisi että tuolta tietopalvelusta saisi apua.

Sellanen vinkki vielä rannekkeiden lisäksi, että mua auttaa kun keskityn tekemään jotain, vaikka käsitöitä (ruutua en pysty katsomaan). Sain vinkin ystävältä, joka oli pelannut jotain peliä koko alkuraskauden, keskittyminen täysillä johonkin vei pahoinvoinnin tunnetta pois.

En oo koittanu noita pahoinvointirannekkeita, tähän asti oon vaan sinnitelly, n. puolet työviikoista oon joutunu oleen saikulla tässä ny vajaa parin kuukauden aikana. Oon aina yrittäny käydä töissä mutta 2-3pv ja sitten olo menee taas niin huonoksi että ei pysty. Nyt oli eka kerta kun lääkäri edes mainitsi lääkityksen.
Suurin ongelma mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä joka on alusta asti hangoitellu vastaan ja lujaa ja tänä iltana oli pakko ottaa taas panadol ku vatta on niin lujaa kipeä että siihen en nyt edes uskalla sekottaa tuota pahoinvointilääkettä vaan ajattelin aamulla soittaa tuonne teratologiseen palveluun ja kysyä voiko noita nappailla yhtäaikaa.

Monikaan lääkäri ei usko muihin kuin länsimaisen lääketieteen hoitomuotoihin. :D Mut oli placeboa tai ei, ni pääasia et auttaa. :)

Mulla ollu neljässä raskaudessa ei niin pahaa pahoinvointia et olisin harkinnut noita rannekkerta. Mihin niiden teho perustuu?

Eilen tuli oksennus ja yleensä oon päässyt raiskauksissa ihan muutamalla kerralla. Eilinen johtuu kaiketi mun flunssasta ja limaisuudesta. Et se ärsytti. Meillä muuten mä joudun hoitaa melkein kaikki kotityöt ja suurimman osan vauvanhoidostakin vaikka oon sairaana. Mies on työttömänä kotona ja aina sitä väsyttää. Eilenkin syötti vauvalle aamumaidon ja pani sen jälkeen sohvalle maate ja nukkumaan siinä useamman tunnin sillä aikaa kun mä hoidin vauvaa. Melkein pääsisin helpommalla kun olisin töissä. Ja eilen ku oksentelin ja pesin välillä kasvoja niin vauva oli sillä aikaa tullut vessaan ja työnsi käsiä pönttöön. Mies vaan istu sohvalla. Mä työnsin vauvaa pois ja mun 10v tyttö tuli apuun ja otti vauvan syliin ja vei olkkariin. Kun selvisin vessasta kysyin petsit köyhyyden vauvan kädet niin ei kuulemma pessyt. Tyttö kävi pesemässä. Ja kun sanoin miehelle asiasta niin huusi että mun syy ku en laittanu ovea perässäni kiinni. Sanoin etten kerenny semmosta miettiä kun meinas Yrjö tulla jo olkkariin. Mä oon niin pettynyt ja surullinen enkä ymmärrä miten joku voi olla noin laiska....

Mä oon siis saikulla ja poskiontelotulehuksen vuoksi lääkekuurilla.

Muokattu viimeksi:
Mulla ollu neljässä raskaudessa ei niin pahaa pahoinvointia et olisin harkinnut noita rannekkerta. Mihin niiden teho perustuu?

Eilen tuli oksennus ja yleensä oon päässyt raiskauksissa ihan muutamalla kerralla. Eilinen johtuu kaiketi mun flunssasta ja limaisuudesta. Et se ärsytti. Meillä muuten mä joudun hoitaa melkein kaikki kotityöt ja suurimman osan vauvanhoidostakin vaikka oon sairaana. Mies on työttömänä kotona ja aina sitä väsyttää. Eilenkin syötti vauvalle aamumaidon ja pani sen jälkeen sohvalle maaterassi ja nukkumaan siinä useamman tunnin sillä aikaa kun mä hoidin vauvaa. Melkein pääsisin helpommalla kun olisin töissä. Ja eilen ku oksentelin ja pesin välillä kasvoja niin vauva oli sillä aikaa tullut vessaan ja työnsi käsiä pönttöön. Mies vaan istu sohvalla. Mä työnsin vauvaa pois ja mun 10v tyttö tuli apuun ja otti vauvan syliin ja vei olkkariin. Kun selvisin vessasta kysyin petsit köyhyyden vauvan kädet niin ei kuulemma pessyt. Tyttö kävi pesemässä. Ja kun sanoin miehelle asiasta niin huusi että mun syy ku en laittanu ovea perässäni kiinni. Sanoin etten kerenny semmosta miettiä kun meinas Yrjö tulla jo olkkariin. Mä oon niin pettynyt ja surullinen enkä ymmärrä miten joku voi olla noin laiska....

Mä oon siis saikulla ja poskiontelotulehuksen vuoksi lääkekuurilla.

Mä voin niin samaistua tuohon ja miestä pitäis kaikessa välissä passata viedä leipää, ruokaa tai keittää kahvia... onneks meillä mies osallistuu kyllä siivoamiseen välillä, jos itse heittäydyn samanlaiseks kun se, niin saattaa ruveta siivoamaan mut sit valittaakin et mä vaan makaan sohvalla :D kyllä se ite on myöntäny omat virheen mutta ei vaan asialle mitään osaa tehä, ei kuulemman jaksa enää kun aina pitäis kaikki tehä...

Kyllä hän onneks aina silloin tällöin sit vie lapsia ulos ja on niiden kanssa, mut lähinnä vaan jos pyydän tai jos mulla omaa menoa.. esim nyt oon koulutuksessa niin miehen oli pakko viedä ja hakea lapset päiväkodista, nyt yks päivä alko et ku lapset ei haluu olla sen kanssa eikä tottele sitä no sanoin.et kysyppä suoraan haluaaako olla nii varmasti haluaa mut ne taitaa luulla et sä et halua ja sen takia ei tottele, nyt on sit alkanu olemaa enemmän toki vaan noin 5-10min päivässä saattaa leikkiä niiden kanssa mut edistystä sekin :)

Niiden pahoinvointirannekkeiden teho perustuu akupunktioon, ranteessa on pahoinvoinnin akupisteet ja noissa rannekkeissa on sellaiset puolipallot jotka asetetaan noiden pisteiden kohdalle.

Meillä taas mies kertoi et hän on iloinen kun mä en jaksa häärätä enää niin kovin kuin ennen, ni hänellekin jää siivoamista. Meillä muutenkin kodinhoidolliset riidat menee niin, et kinataan esim. siitä kumpi saa tyhjentää tiskikoneen. Ollaan ehkä hieman outoja. :D Ja meistä mä taidan olla se joka kyllä passuttaa tota miestä tekemään mullekkin leivät kun tekee itselleen, koska hänen tekemät leivät vaan maistuu paremmalta (lue: olen laiska tekemään leipää).

Voi ei Jayy ja Muska! Toivottavasti teidän miehet vähän reipastuisi. Olen sivusta seurannut kuinka ystäväperheessä myös työttömäksi jäänyt mies on ajan kanssa passivoitunut niin, ettei nouse aamuisin sängystä eikä hoida mitään kotona :( en tiedä mikä tuohon auttaisi. Joku harrastus ehkä, josta saisi vähän virtaa (?)
Meilläkin mä yleensä olen se joka jatkuvasti joka päivä keräilee tavaroita, vaatteita ja astioita oikeille paikoilleen, häärää ja siivoilee ja mies sit auttaa imuroinnissa ja muussa, kun tehdään kunnon siivous. Kyllä hän päivittäinkin osallistuu, lähinnä keittiössä. Nyt oon ollut niin huonovointinen, että olen nauttinut miehen passauksesta, enkä ole hoitanut kotia.
Joten eilen hän sit nalkutti, että jätän kaikki astiat ym sikinsokin. Sanoin, et eikö ookin ärsyttävää kun itse hoitaa kotitöitä, ja toinen vaan makaa tekemättä mitään ;) ;)

Takaisin