Syyskuun sepostukset

AAAARGH!! Heräsin aamulla vähän viiden jälkeen, kun kummassakin jalassa oli elämää kamalampi suonenveto. Sattui niiin paljon et meinas itku tulla. Ja sitte havahduin miettimään, että olis tarkotus synnyttää kahden kuukauden sisällä, joten ehkä mä tästä yhdestä suonenvedosta nyt kuitenkin selviin hengissä ja itkemättä..emoticon

Mulla on vähän sama fiilis kun Susanilla, että vauva vois tulla jo uloskin. Ei muuten mutta kun on tää hengittäminen vähän vaikeeta. Eilen neuvolassa th sanoikin, että vauva on vielä ylhäällä ja koska on odotettavissa vielä jonkinmoinen kohdun kasvupyrähdys, tulee olo olemaan aika tukala, jos maha ei sitä ennen laskeudu.emoticon

Mitäs muuta... Vähän jänskättää, saanko tässä vielä viimeisten työpäivien kunniaksi flunssan. Mies oli jostain semmoisen itelleen löytänyt, vaikka yleensä mä olen se joka kaikki köhät tuo kotiin. Miehellä myös kaikki nuhat menee suunnilleen päivässä ohi eikä se pahemmin valittele, mut nyt se on on ollu jo kaks päivää ihan pihalla. Kolme työpäivää jäljellä ja kun näin pitkälle oon päässy, en todella halua enää minkään nuhan takia jäädä poisemoticon
 
Siis mistä sä Alissa22 oot tilannu sen Vau:n vauvakirjan? Yritin katella, mutta eipä sattunut silmään :( Kuulosti todella kivalle kirjalle ja nyt tahtoisin itelle samanmoisen.

Täällä tänään 34+0, ihana fiilis vaikka sataakin emoticon
 
Sen saa tilattua tosta vähän ylempää tältä sivulta. Tuossa sisäänkirjautumiskohdan yläpuolella lukee puna-oranssi-sini-vihreellä Vaukirja, paina siitä. Sitte siihen tulee semmosia neliöitä, joista eka (liila) esittää raskaanaolevaa naista, toisessa (pinkki) lukee 0+ jne. Siitä raskausnappulasta kun painaa, tulee tilausruutu, sinne vaan nimeä ja osoitetta  Mä vielä odottelen omaani, sormet syyhyää, että pääsee kirjaamaan ylös kaikkea. Muutaman vuoden päästä voi olla hauska lukea, miten alussa maistui vaan riisipuuro ja mansikkakeitto, mut kesäkurpitsa tökki pahasti koko raskausajan...
 
Heissan!

Tänne onkin taas tullut paljon keskustelua.

Joku oli kovasti rintapumppua vastaan. Itse aijon toki imettää mahdollisimman paljon, jos se vain on mahdollista. Aijon kuitenkin ostaa rintapumpun ja haluan että vauva tottuu myös pulloruokintaan. Haluan, että myös isä pystyy ruokkimaan lasta. Mutta nämäkin tietenkin sellaisia asioita, joissa jokainen tekee tavallaan ja oman tilanteen mukaan.

Minäkin tilasin tuon Vau-kirjan! Ei ole vielä tullut, mutta kovasti sitä odottelen.

Eilen piipahdin keskustassa ystävän kanssa kahvilla ja hieman kiertelemässä lastenvaateliikkeitä. Kävelyn tuloksena tietenkin ihanat supistukset. Kävivät loppua kohden jo hieman kivuliaiksikin, mutta tosiaan lopahtivat sitten kun pääsin kotona todella lepoon.
 
Tuo Vau:n kirja on kyllä erinomainen minusta!  Suosittelen...etenkin kun siittä ei tartte ees maksaa mitään! No tuossa sivussa onkin kuva siittä, "kirja sinusta", et minkänäköinen se on (siis mulla nytte ainaki näkyy tuosa keskustelupalstan laidassa mainos tuosta tervetuliaispaketista..). Siihen kanteen saa laitettua vauvan kuvan ja sit voi vaihtaa joko vaaleansinisen tai -punaisen taustakartongin (=kannessa olevat tähdet vaihtaa väriä). Nii tai sitte jos haluaa ni voi vaik ostaa jonku ihan erivärisen kartongin siihen taakse! :D tulee vielä persoonallisempi.
Aikas kiva tuo tervetuliaipaketti, kun sen saan maksutta. :)
Ja oliko niin että toinen paketti tulee kun vauva on syntyny vai sekotanko nytte siihe Libero-kerhon lahjaan?
 
Libero-kerhosta saa tervetuliaispakettina mun ymmärtääkseni sen vihreän kassiin, mis on vaippoja ja voiteita, öljyjä jne, mut monissa paikoissa sen saa synnäriltä. Muistelen, et Liberokerho lähettää jonkun isomien vaippapaketin sitten muutaman kuukauden ikäiselle, mut kaipa sinne pitää sitten erikseen ilmoittaa et haluu sen tms.

Vaukirjalta mä tilasin samalla kertaa sen 0+ paketin, en kyllä nyt yhtään muista mitä siinä oli. Varmastikin ihan pikkunaperolle sopivaa "luettavaa" (lue: kuolattavaa/järsittävää)
 
Nipsu86 kertoi tuolla aiemmin, että siellä on isi ollut kipeenä vaikka ei yleensä sairastele. Meillä on ollut tässä samanmoinen outo tilanne. Miekkoseni oli oudosti flunssassa kokonaisen viikon!! Kaiken lisäksi tauti ei tarttunut muhun, vaikka mä olenkin aina se joka meillä sairastaa kaikki pienimmätkin lunssat ja vatsataudit ja korvatulehdukset sun muut.

Mahtaako jännitys tai stressi synnytyksestä vaikuttaa noihin miekkosiin ja siten ne on alttiimpia.. Ja meillä ehkä lie jokin mikä nostaa vastustuskykyä. Hmm..


Mulle on viikonlopuksi tulossa vieraita ja nyt on jotenkin niin nuutunut ja väsynyt olo, että en millään jaksais olla seurallinen ja miettiä ruokaa ja tarjottavaa. Vielä olis niin paljon kaikkea tekemättömiä pikku hommiakin mitkä vaan pitkittyy kun tulee vierahia.
emoticon
Olen myöskin miettinyt tuota Vau-kirjan vauvakirjaa, mutta en ole osannut päättää vielä sen ostamisesta. Ihan mukavalta se näyttää ja jo valmiiksi olin ajatellut että laitan keltavihreätä aavistuksen kuviollista askarteluun tarkoitettua paperia sinne tähtien väriksi.

Tietäisköhän joku saako PäijätHämeen Keskussairaalasta sen Libero-kassin? Tai kuinka nopiaan se tullee jos liittyy Libero-kerhoon?

 
Päksiin oon mieki menossa eikä oo hajua, että saako sieltä sen laukun, mutta ainaki Libero-kerhon sivuilla lupaillaan näin...

"Kun olet synnyttänyt, toivotamme sinut tervetulleeksi mukavalla lahjalla, jonka sisältö on suunniteltu ensimmäisten päivien avuksi, kun tulette kotiin vauvan kanssa. Libero-laukku on tietysti täysin ilmainen sinulle. Saat Libero-laukun synnytyssairaalasta, synnytyksen jälkeen mukaan kotiin. "

Eli kai niitä on joka sairaalassa sitte..? Vaippanäytteitä voi tilailla sit Libero-kerhon sivuilta.
 
hiiri82 ja Alissa22 Mä sain esikoisen viime vuoden heinäkuussa päksissä ja ainakin silloin siellä jaettiin niitä Liberon kasseja :) Oli jo valmiina odottamassa pöydällä kun päästiin osastolle :)
 
Moikka! Tuosta rintapumppujutusta vielä, et meinasin itse myös hankkia rintapumpun ihan sitä ajatellen et mieski saa sit välillä osallistua vauvan syöttämiseen.. :) vaikka vauvaa odotan innolla jo saapuvaksi, omakin aika varmaan ajoittain tekee ihan hyvää, käy vaikka itsekseen ruokakaupassa... Voi mies sitte sulatella pakkasesta maitoa nälän yllättäessä ja itse saa rauhallisin mielin käydä kaupassa.. :) Kaisup: kyllä synnytys alkaa jo jännittämään, itsellä ei kovinkaan isoja toiveita synnytyksen suhteen, kuhankun kivunlievitystä saisi ja vauvalla ei olisi hätää synnytyksessä.. Tietty jos ongelmia ilmenee sitte mennään sen mukaan mikä on vauvan turvallisuuden suhteen parasta, vaikka sitten se hätäsektio jos sellainen tarpeen.. Itsellä: tänään oli tosiaan viimeinen lääkärineuvola ja sanoisinkos että varsin mielenkiintoinen käynti olikin.. :) kohdunkaulan pituus enää 1-1,5cm ja kohdunsuu pehmeä sekä sormelle auki.. Nyt siis viikkoja 36+ 5.. Paino vauvalla nyt 2708 g ja laskettuun aikaan lääkäri meinasi et sellanen 3,1-3,4kg olis vauvan koko.. Samaan syssyyn kyllä sanoi et hyvinkin saattaa jo aikasemmin tulla, riippuu enää supistuksista.. APUA!! :) onneksi raivotarjonnassa on, joten ei kai muuta ku odottelua.. ;) huh huh.. Mutta hyviä jaksuja kaikille mammoille!! :)
 
Riksuh, kuulostaa että teillä alkaa siellä olemaan jo jännät paikat!

Me käytiin maanantaina tutustumiskäynnillä synnytyssairaalassa, Naistenklinikalla. Täytyy kyllä sanoa että oli tosi kiva että tuohon annetaan mahdollisuus. Vaikka siellä saatu tieto synnytyksestä ja kivunlievityksestä on sellaista mitä on kerrottu valmennuksessa ja neuvolasta saadussa materiaalissa niin ei haitannut yhtään, kertaus ei ollut pahitteeksi. Tärkeintä anti ainakin minulle oli kuitenkin nähdä mihin sitä ollaan sitten menossa kun synnytys alkaa. En ole koskaan joutunut itse olemaan sairaalassa joten jo senkin puolesta tämä kirkasti kuvaa + nyt mies ja minä tiedämme minne pitää mennä kun lähtö sairaalaan tulee. Jostain syystä en tosin ole vielä lainkaan valmis synnyttämään (nyt 36+4), täytyy yrittää "kypsytellä" asiaa mielessä kun viikot tässä vaan vähenee.
emoticon
 
Nuppu-11 : Enimmäkseen varmaan se, että kaikki on uutta ja ei tiedä yhtään mitä odottaa. Muutenkin helposti jännitän uusia tilanteita.. Jossain määrin myös se kipu, kaikki sanoo vaan että se on niin erilaista. Sairaalassa en oo koskaan joutunu olemaan, joten siinäkin varmaan on osuutta asiaan. Kyllä toki luotan, että miusta ja vauvasta siellä hyvää huolta pidetään :) ehkä ihan turhaan panikoin, mutta minkäs tälle mahtaa. Toisaalta ajattelen että tää on kuitenkin niin luonnollinen juttu, miks pitää pelätä.. Viime käynnistä tuntui ainakin olevan apua, toivottavasti seuraavakin veisi eteenpäin  kiitos tsempistä.

Tänään tuli miullekkin postissa tuo Vau:n kirjanen! Pitihän sitä jo tässä illalla täytellä. Oli kyllä yllättävän hyvä ja kattava. Paljon täyttettävää myös odotusajasta :) Ajattelin sen olevan vain joku pienen vihkon tapainen..

hiiri82, tuota kirjaahan ei siis tarvii ostaa, vaan sen saa tilattua ilmaiseksi täältä Vau:n sivuilta ;)
 
 
Huomenia äitykät! :)

Olipa kiva tulla tänne ko oli tullu paljon tekstiä eri topiceihin, oli paljon luettavaa! :D
Mies lähti aamuvuoroon, vaikka on alkuviikon tehny iltavuoroa, joten on jotenki hassua olla jo tähän aikaan hereillä...:P

Tarttis tänään pestä ja -vihdoin- lyhentää makkarin verhot + silittää muut, eilenpestyt verhot ja ripustaa ikkunoihin... Ikkunoiden uloimmat ruudut täytys kans käyä ulkopuolelta pesemässä kö se eilen jäi, onneksi se on helppo homma pitkävartisella pehmeällä autoharjalla ja varteen liitetyllä lastalla.;) ..Ja leipoa ko huomenna tulee vieraita. Illalla tulee miehen siskontyttö yökyläilemään kaheksi yöksi. On tässä siis kaiken näköstä touhua... Eli ehkä ihan HYVÄ, että tuli noustua näin aikasin! :D

Voi, ko sitä alkaa pikkuhiljaa toivoa, että näkis tämän kyytiläisen jo masun tällä puolen... =) No, rapiat neljä viikkoa LA:an, joten max kuutisen viikkoa ni sitte VIIMEISTÄÄN, katotaan että suostuuko ulkoistumaan aiemmin.. :DD
Meillä on kolme viikkoa 4v hääpäivään, oon sanonu naperolle, että siihen asti vois ootella ja sitte saapi tulla;D
 
Heipsun!

Mullakin olis ohjemassa ikkunoiden tiskausta (tosin vasta ens viikolla) :) Meillä koira tykkää tuijotella olkkarin ikkunasta pihalla liikkuvia lintuja ja naapurin kissoja, joten tietty ne talon suurimmat ikkunat on ihan täynnä nenänjälkiä. Ja verhot askartelen myös, nyt kun vihdoin saatiin verhokiskot paikoilleen. 
Viikonlopun ohjelmasta semmonen, että maalataan vauvan huone, VIHDOINKIN! Se on ollu jo useempana päivänä ja viikonloppuna ohjelmalistalla, mut vielä toistaseks ei olla ehditty. Ja arki-iltasin mä en yksinkertasesti jaksa :( Mut nyt on kaikki pelit ja vehkeet valmiina odottamassa ja kun viikonlopulle ei maalauksen lisäks oo muuta ohjelmaa, kun mun vanhempien ja siskon luona kyläily sunnuntaina, niin pitäis riittää aikaa ja jaksamista :)

Nyt täytyy vielä mainostaa, miten ihania ihmisiä tapaan töissä :) Melkein jokainen mummeli ja pappakin onnittelee vauvasta ja kauhean moni kyselee laskettua aikaa, onko ensimmäinen ja miten on menny. Mua ei nuo kyselyt haittaa, se on kiva kun on tämmöinen keskustelunavaaja koko ajan matkassa. Ja kun on enää 3 työpäivää, riittää motivaatiotakin ihan eri tavalla
 
Alissa22. Meillä laskettu aika 1 pvä ennen hääpäivää.. Mä toivon, että saisin pitää hääpäivän ihan omanaan että lapsen syntymäpäivät voidaan juhlia erikseen ja miehen kanssa sitte hääpäivää erikseen.. mut saa nähä miten tässä käy. :)

Velä 10 päivää töitä.. olis niin kiva olla jo kotona.. mut se on mukava tietää että sitten kun jään kotiin niin remontti olis valmis. IHANAA! Ei enää mies työpäivän jälkeen oo koko iltaa tekemässä remonttia.
Eilen poimin omenoita ja lenkkeilin koirien kanssa ja huomasin klo 21 et oli eka kertaa ku istahin alas! Ei ihme että oli jalat kipeenä.. tänään sitte omenat mehustukseen.. saa nähä millasta siitä tulee. Eka kertaa mehustetaan ja sen takia vaan 50-60 kg poimittiin. Jos on hyvää niin ens vuonna enemmän ja aikasemmin!
 
Ninni86, kivaa ku toinenki lappilainen löytyy!=) Kävittekö LKS:ssä synnytysvalmennuksessa? Meillä on vasta tän kuun lopussa se ja ois kiva kuulla vähä ennakkoon että minkälaista siellä on luvassa. Ja nii, onko se vaa yhden käyntikerran pitunen juttu vai oonko käsittäny väärin ?? :D

Huh, vähän helpottaa että on täällä sittenki muitaki joitten päätä se synnytys jaksaa koko ajan vaivata. Vaikka eihän se ole kiva jos sitä hullussa paniikissa oottaa :(  Pari mun kaveria on käyny just siellä pelkopolilla ja sanonu että autto tosi paljon!

Oi että, oltiin miehen kanssa pienellä telttaretkellä ja hemmetti että nukuin hyvin siellä teltassa tän mahan kanssa! Paljon paremmin ku sängyssä.. pitää vissii pystyttää teltta tohon takapihalle :D ei siinä muu kohta auta, ku tuntuu että yöt on yhtä pyörimistä.

Kuinka moni teistä on hankkiny imetystyynyn? Minä nimittäin en, mutta nyt oon alkanu miettii että pitäiskö sittenki ! Onko siitä minkälaisia kokemuksia? Selviääkö ilmanki?

JA OIII. Tänää tuli tu VAUKIRJA! Siis se "kirja sinusta". Ja se on IHANA :)) Siis onneksi en oo ostanu mistää kaupasta tollasta, ku ton sai vielä ilmaseksi ja ihan huippuhyvä. TYKKÄÄN=))
 
Hössö: Minä ostin imetystyynyn kun sain tutulta edullisesti käsityönä. Muuten en kyllä olisi välttämättä ostanut, maksavat kaupoissa ihan tajuttomasti. Tosin olen nähnyt käytettynä ihan halvallakin välillä. Tarpeesta en tiedä, kun on ensimmäinen tämä, mutta eiköhän sen pian huomaa. Aluksi oli ajatuksena etten tarvitse, mutta kokeillaan nyt kun kerta tämmöisen "harjoituskappaleen" sain!
 
Hössö, käytiin joo valmennuksessa tuossa elokuun lopussa ja minä kyllä tykkäsin (ja mieskin)! Oli tosi kiva kätilö sitä pitämässä ja joo, tosiaan yks kerta sitä vaan on (suunnilleen se pari tuntia). Eka kätilö kerto synnytyksen kulusta, kivunlievityksestä ym. käytännön jutuista ja samalla hörpittiin kahvia ja kyseltiin, jos jotain jäi askarruttamaan. Asiaa tuli myös isille, eli nekin pysyi hereillä. :D Sitte kierrettiin koko 6. kerros, eli synnytyssali, tarkkailuhuoneet, ammehuone jne. ja vielä se osaston puoli kokonaan. Synnytyssalissa tutkittiin ja ihmeteltiin kaikenmaailman vempaimia synnytysjakkaroista imukuppeihin. :) Sitte vielä palailtiin vähän synnytyksen asioihin ja kyseltiin, jos tuli kierroksella vielä jotaki mieleen. Meijän kanssa ei ollu ku yks toinen pariskunta, joten tosi omakohtaisesti sai kyllä kysellä jne. =)
 
Takaisin
Top