Syyskuun jutut

Mä on nyt tän viikon tehnyt päiväunien kanssa niin, että aikaisempien aamupäikkärien kohdalla mennään vaan sänkyyn makoilemaan ja katselemaan kirjoja. Hetken rauhoittuminen on meillä auttanut poikaa jaksamaan sinne puoleen päivään, jolloin otetaan sitten ne ainoat päiväunet :) Iltapäivällä sitten sama juttu, että jaksaa iltaan asti... Meillä toiminut näin!
 
Mä en pysy päikkäreissä perässä.. on päiviä, jolloin ei nuku ollenkaan päikkäreitä (oli mm 2 viikkoa putkeen) ja sellasia kun nukkuj yhet pitkät ja yhet lyhyet.. tavallisimmin nukkuj joskus puolen päivän jälkeen vajaan tunnin, mutta joinakin päivinä aamulla jopa puolitoista ja sit iltapäivällä lyhyet.. Ei oo mitään logiikkaa noissa, vaihtelee miten sattuu. Jos ei ole nukahtaakseenniin en saa unille ja jos taas haluaa nukkua ja yritän siirtää vähän myöhemmäksi niin mistään ei tule mitään loppupäivänä.. Oman tiensä kulkija tuo ipana tuntuu kyllä olevan ihan kaikessa.
 
Uuni muakin pelottaa.. Mulla on sellanen ei niin vakava ei, joka tuo ottaa melkein aina sellasena leikkinä että just sitä pitää tehdä mitä kielletään ja se on tosi hauskaa.. Mutta sitten on semmonen vakava ei, mitä koetan käyttää todella harkiten ja siitä ei sitten lipsuta. Ajattelen ite, että mulla on "tietenkin" ehdoton auktoriteetti kun tosiaan kiellän jotain ja lapsi kyllä uskoo. Oon huomannu, että jos koetan kieltää mutta vähääkään ajattelen, ettei lapsi usko niin sitten se menee leikiksi. Sanon silloin ein erittäin painokkaasti, rauhallisesti, huutamatta, hymyilemättä. En toista, silleenmei-ei-ei ja enkä käänny varmistamaan, uskoiko. Ja ihme kyllä, tää ei kyllä tehoaa! Ehkä kerran pari on neiti koittanut kattoo vähän siihen malliin että josko kuitenkin olis leikki kyseessä.. silloin sanoin uudestaan erittäin vakavasti ja rauhallisesti että "äiti sanoi tästä asiasta ei" ja nostanut heti lapsen pois sieltä missä oli ja kiinnittäny iloisella äänellä huomion toiseen juttuun. Idean sain siitä kuinka kasvattaa bebe kirjasta.. Oon kyllä hämmästyny moneen otteeseen, miten toi on jo jostain 6kk vanhasta totellut vakavaa eitä, minkä käyttö on siis mahdollisimman vähäistä. Sitten ku on semmonen eiiieieiau tyylinen kielto kun tuo vaikka puree täysillä kättä tms niin senhän se ottaa vain kehoituksena tehdä homma uudestaan.. :p
 
Muokattu viimeksi:
Hei,

Ihanaa että tää ryhmä on elpynyt :). Mä jossain vaiheessa kuvittelin, että täällä ei enää käy ketään ja lopetin itekkin. Onneks tulin vielä kurkkimaan.

Meillä menee tosi kivasti, poika on nyt muutaman päivän päästä 9kk (hui, onpa se iso jo) ja noin reilu yhdeksän kiloinen on. Vaatekoko taitaa olla 68-80 ja pituutta 76 senttiä.

Täällä on aika tarkat päivärytmit, yöllä nukutaan 20:20-7:00 ja päivällä ekat päikkärit noin 10-12 ja toiset noin 15-16:30. Neljä ruokailua on päivittäin. Ja maito juodaan vielä pullosta, mutta vesi ruon kanssa nokkamukista :grin. Onko muilla vielä tuttipullot käytössä? :grin

Meillä lähdettiin eteenpäin noin 8 kk iässä ja nyt kovasti jo noustaan konttausasentoon. Kävelläänkö kellään vielä? Täällä kävellään vain tuen kanssa (onneks :p).

Kyllä aika vaan menee niin nopeeta... Onko joku jo palannut töihin? Mulla on opinnot vielä hieman kesken ja niitä pikkuhiljaa olen alkanut suorittamaan. On ollut kyllä tosi kiva paneutua välillä kouluhommiin, vaikka ennen synnytystä mietin melkeen opintojen kanssa luovuttamista, kun kiinnostus oli nollassa. Mummotkin ovat olleet innoissaan, kun päässeet poitsua hoitamaan :grin.
 
Tulipas vähän sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti saitte ees langan päästä kii :grin.

Aeria, meillä kans poika luuli alkuun kieltoa joksikin leikiksi. Katto mua silmät suurina ja koitti varovaisesti hymyillä ja vähän huulet käänty myös alaspäin :grin. Ei tiennyt miten pitää olla. Tottelee kans hyvin ei-sanaa, mutta saa nähdä kuinka pitkään.
 
Me jätettiin tuttipullo pois 6kk iästä ja siitä asti juotu vaan nokkamukista. Tutti jätettiin myös 7kk iässä pois, kun hampaita alkoi tulla, ja ei ole poika sitä kyllä osannut kaivatakaan :) Jostain luinkin että tässä vaiheessa helppo tutista luopua, kun liikkeelle lähtö ja muu mielessä...

Meillä treenataan jo ilman tukea seisomista! Ei kyllä kovin montaa sekuntia pysy ilman tukea pystyssä, ja nurin mennään välillä kun poika unohtaa pitää kiinni :grin Saa nähdä koska lähtee ilman tukea ottamaan askelia... Ei kyllä mun puolesta kiirettä! Nytkin saa kokoajan juosta perässä kun niin kova menemään on poika :p
 
Meillä on kyllä tuttipullo käytössä vielä. Unimaidot tuttipullosta, mut vesi tietty nokkamukista tai tavallisesta mukista.

Meillä vihdoin on helpottunut noi päikkärijutut. Tytsä nukkuu aamupäikkärit (jo noin klo.8 aamulla) noin 2 tuntia ja sit iltapäiväpäikkärit siinä klo.14 aikoihin ja noin puoltoista tuntia. Sit meneeki jo siinä klo. 19-20 nukkuu ja aamulla klo.6.00 ylös.

Täällä kontataan hirveetä vauhtia ja noustaan ylös jatkuvasti kaikkea vasten. Siinä sitä onki vipinää juu. Täälläkin askelia otetaan vaan tuen kanssa tai kävelyttämällä.
 
Meilläkin juodaan vielä maitoa tuttipullosta, mutta siitä ollaan kyllä siirtymässä vaiheittain kokonaan nokkamukiin. Sormiruokaa poika syö jo tosi hienosti. Osaa haukata (kahdella hampaalla) palasia kädessä olevasta ruoasta, niin että suurin osa päätyy suuhun ja vatsaan lattian sijasta.

Päikkäreile nukuttaminen on kyllä välillä semmoista showta, että tulee tuskanhiki pelkästä ajatuksesta. Äsken nukahti ihme kyllä syliin, kun lauloin pari lastenlaulua läpi, mutta toisinaan saattaa huutaa 1,5 tuntia vastaan taistellen. Välillä siis nukkuu kahdet päikkärit, toisinaan vain yhdet, jos en yksinkertaisesti saa toisille päikkäreille enää tainnutettua. Illalla kyllä onneksi sentään nukahtaa itsekseen, vaikka saattaakin häärätä sängyssä pitemmän aikaa. Yöllä nukutaan tällä hetkellä 20-6.30, mikä on vähän huononnusta entiseen 20-8.00, mutta se olikin vähän liian hyvää ollakseen totta. :grin Pääasia, että nukkuu yleensä heräilemättä sen kummemmin. Mitä nyt flunssat ja hampaat joskus sotkevat noita rytmejä. Yöllä ei olla onneksi syöty enää moneen kuukauteen.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä juodaan maito vielä pullosta, mutta siirrytään kyllä kokonaan juomaan nokkamukeista ja laseista nyt. Tuttia käytetään oikeastaan vaan nukkuessa joten siitä ei olisi mitenkään päästy eroon nyt kun hampaita on tehnyt. Eikä kyllä ole mikään kiire tutista eroon vielä. Meillä, kun kävi ekaa kertaa "vieras" hoitajakin niin tietää, että tutti on varma lohduke, jos paha mieli iskee.
Meillä syödään sekä soseita, että sormiruokaa ja hyvin on sujunut. Viime aikoina vaan ei ruoka ole kiinnostanut läheskään niin paljon kuin pari kuukautta sitten. Kai se on tuo liikkuminen mikä vie mielenkiinnon.

Me oltiin ulkomailla sillon pääsiäisen aikaan ja se meni vielä helposti. Nyt voisi olla haastavampaa. Silloinkin kyllä katselin päikkäriaikaan sopivat lennot :D
 
Moi,

Eipä ole tullu kirjoteltu sitten pimun syntymän, vaikka lukenu oon kaikki jutut... Vaan nyt oli pakko, kun Mininen kyseli ulkoonmatkasta. Me ollaan juuri Espanjassa tytön kanssa! Muakin hirvitti lentomatka aikalailla, mutta hienosti meni 5 tunnin lento. Tuo meidän pieni vauhtimimmi jaksoi hyvin. Otin mukaan ihan uuden lelun, jonka annoin koneessa vasta kun meinasi kitistä ja myös maissinaksut rauhoitti hetkeksi menohalut :D Myös muiden matkustajien hurmaaminen kulutti hyvin aikaa :wink
Lento oli aamusta, jolloin tytöllä on tapana ottaa pikkutirsat. Nukahtikin heti kun istuuduttiin koneeseen, joten nousu jäi likalla huomaamatta. Paluulento lähtee iltapäivällä viiden aikoihin. Joten yöunet kyllä kärsii! Kotona ollaan lopulta vasta 1-2 aikoihin yöllä. :/

Mukaan otin matkaeväiden lisäksi muutaman purkin ruokaa, ettei suorilta tarvinnu kauppaan lähteä. Hyvin on maistunu epsanjalainen vauvanruoka ja maito neitille. Vaipatki on samoja, nimi vain eri :D
Rattaissa jaksaa hienosti istua kaupunki kierroksilla.

Sit kun tyttö saa jalat alle, niin voi ollakin omat haasteensa matkailussa! :D
 
Onpa mukava kuulla susta NooraE! Ja täytyypä tosiaan varailla pojalle leluja sekä naposteltavaa reissuun. Meilläkin 4 tuntia suuntaansa pitäisi jaksaa koneessa. Pahinta on varmaan nousut ja laskut, kun pitäisi istua paikallaan. Huhhuh!
 
Hiphei... Meillä eka oksennustauti päällä. Säikäytti kyllä pahasti ja tuskinpa tässä uskaltaa nukkua kun tuntuu, että koko ajan pitää käydä neitiä tarkistamassa :/
Muuten ei oo mitään sairastellut ja nyt otettiin sitten koko satsi kerralla, kun pari päivää on vähän nenä vuotanut. Oksentaminen alkoi nukkumaan mennessä eikä edes vesi pysy sisällä.
 
Kannattaa muute antaa sitä Floridralia! Estää ettei pieni potilas kuivahda, siitä imeytyy nestettä ym nopeemmin niin että vaikka oksentais pian juomisen jälkeen niin ehtii saada nestettä kuitenki.
 
No meillähän oksentaminen alkoi lauantai-iltana yhdeksältä (tyypillistä). Sen lisäks olin yksin kotona lapsen kanssa eli mitään ei päässyt apteekista hakemaan. Ajattelin kyllä, että jos hankkisi vastaisuuden varalle kaappiin noita "ripulijuomia" ja kaikki maailmaan muutkin lääkkeet :D
 
Meidän yllämainittu oksennustauti paljastuikin sitten kanamuna-allergiaksi. Onneksi näiden pienten ruoka-allergioilla on usein tapana hävitä iän myötä. Meilläkin siis jatkossa säännöllisesti testataan reaktiota tuohon kanamunaan.
 
Takaisin
Top