Syyskuun höpötykset

mekin tilattii kiitos kortit ifolorilta - 3 kuvaa etukanteen ja nimi/sisäpuolelle kiitosta ja runonpätkä :)

Jenni - toivottavasti teidän sairastelu kierre nyt loppuis ja tervehdytte <3 kiva että tuutte mll :)

meillä tääällä on Saralla ollu hieman yskää - nuha ei oo ihan kauheen paha ollu - toivotaan ettei pahenis :/

 
"Mira88 --->Kare meillä oli isukki pojankanssa kotona viimeviikolla muutaman tunnin kun minä olin kampaajalla ja todella hyvin oli täällä pärjännyt. Yhtälailla se isä osaa vauvaa hoitaa kun minäkin ja oppiipahan vauva olemaan ilman äitiäkin välillä,pullosta miekkonen juottaa meilläkin vauvaa aina välillä että vauva siihen tottuu. Olen samaa mieltä sunkanssas siitä asiasta että ei vauvaa jätetä isälle hoitoon vaan isä on yhtälailla vauvan vanhempi kuin äiti, hoitoon jättäminen on sitä jos sen vie esim.mummille ja paapalle. Ei tarvitse tuntea mitään syyllisyyttä että menet,saat vähän tuulettua ja omaa aikaa jaksat itse sitten paremmin vauvankanssa kun on vähän saanut olla ilman vauvaa. :) Minua rentoutti jo paljon se parturissa käynti vaikka kyse oli parista tunnista :)" <--- nimenomaan juurikin näin. Oon ihan samaa mieltä. ja niiinhän sitä sanotaan, että perhe ei voi hyvin  jos äiti ei voi hyvin . . 
ja äidinkin pitää päästä tuulettumaan. 

Shakira nimenomaan ! oma-aika on ehdotonta molemmille osapuolille- ei perhe pysy kasassa jos ollaan vain  äiti ja isä. vaan täytyy päästä tuulettumaankin välillä ja nyt en tarkota sitä että pitäs mennä viihteelle. vaan nimenomaan jokaisella oma tyylinsä! :)
ja ennen kaikkea pitää muistaa hoitaa sitä parisuhdettakin! Vaikka vauvan kanssa on ihanaa eikä malttaisi kahdestaan mihinkään mennä  niiin kuitenkin. Tekee paljon päästä yhdessä vaikka ihan vain lenkille, leffaan tai syömään! :) näin lapsetkin voi paremmin :)

hui kamala mitä jännitystä täälä ollut. Onneksi nyt kaikki hyvin <3 <3 <3 



tuolta elokuun höpinöistä tään kopioin tänne, taitaa jo kuulua tähän topiciin :)

joo sais jo kyllä riittää tää kierre ! :/
 
Meillä masuvaivat on viime viikosta helpottanut huomattavasti. Ihanaa, kun neiti on päivisin paljon tyytyväisempi. Se olikin ihan kamalaa, kun neiti huuti melkein koko päivän ja illallakin sai kunnon raivareita. Ei mitään hajua, et miks ne ylty niin koviks. En omasta mielestäni ollut syönyt mitään normaalista poikkeavaa. Tänään käytiin vauvan kanssa hieronnassa ja hän tykkäsi siitä todella paljon. Höpötteli koko ajan tädille. Yritetään tuon hieronnan avulla saada nuo ilmavaivat kokonaan helpottamaan.

Eilen oli 2 kk neuvola ja painoa oli tullut hitusen vain lisää. Ei vielä ruvettu mihinkään toimenpiteisiin, kun ei neiti näytä ollenkaan laihalta. Toivottavasti sit 3 kk neuvolaan mennessä painoa olis tullu enemmän. Nyt meillä harjoitellaan päivärytmiä. Sain neuvolatädiltä hyvät vinkit miten pystyy itse vaikuttamaan vauvan päivärytmiin. Tänään ekaa kertaa käytössä ja nyt jo vauva nukkunut parvekkeella tunnin verran. Se on meidän nukkumisrytmeillä ihan älyttömän hyvin. Yleensä meillä vaan päivät mennään sellaisilla 5-15 min. torkuilla. Kivempihän se olis, kun nukkuis selkeät päiväunet joka päivä. Kuulema 2 kk ikäisen pitäis nukkua 3 päikkärit päivän aikana. Meillä ei kyl tuo ole totetutunut ikinä. Toivottavasti päästään nyt jonkinlaiseen rytmiin, kun harjoitellaan.
 
Meillä arki sujuu suht mukavaisesti =) Poitsu nukkuu yön pääsääntöisesti yhdellä syötöllä.
Tuntuu et muutenkin syö suuria määriä. Miten teillä millaisia määriä muksut syö?
Meillä poitsu tankkaa pääsääntöisesti päivän aikana n. 3-4h välein 120ml. Illalla saattaa kyllä syödä jopa tunninkin välein jonkun 100ml verran.

Perus helppo vauva sen puoleen että kun herää nälkäänsä huutaa kurkkusuorana siihenasti kun tuttipullo on suussa. Illalla tosiaan tankkaa viimeisen kerran joko 22 maissa tai 00. Ni seuraavan kerran syö aikasintaan 02 välillä posottelee jopa 06:30 astikin jos on 00 maissa syönyt.
Odotan niin sitä aikaa kun saa aloittaa vellin ni pitenee vielä noi yöunet.
Tokihan yöhön riittää sellaista unensekaista kitinää ja tutin laittoa.

Millaisella rytmillä teijän muksut nukkuu? Meillä nukkuu lähes koko päivän aina tuonne 15-18 asti mutta sen jälkeen ennen yöunia ei ota kun sellaisia 5 min torkkuja ja olisi sylissä kokoajan. Välillä sellaisia päiviä nukkuu yöunistaan koko päivän aina klo.15 asti ( tietysti syö väleissä ) ja sit sellaista valvoskelu torkkumista harrastaa aina tuonne 22 asti jolloin nukahtaa ja herää taas 00 syömään..

Tosiaan viikonloppuna ristiäisiä vieteltiin ja poika sai nimekseen Paavo Ukko Juhani. Torstaina olis 2kk neuvola, ihan jännittää millaisissa mitoissa poitsu menee nyt...

 


XeeenaZ kirjoitti:
Meillä masuvaivat on viime viikosta helpottanut huomattavasti. Ihanaa, kun neiti on päivisin paljon tyytyväisempi. Se olikin ihan kamalaa, kun neiti huuti melkein koko päivän ja illallakin sai kunnon raivareita. Ei mitään hajua, et miks ne ylty niin koviks. En omasta mielestäni ollut syönyt mitään normaalista poikkeavaa. Tänään käytiin vauvan kanssa hieronnassa ja hän tykkäsi siitä todella paljon. Höpötteli koko ajan tädille. Yritetään tuon hieronnan avulla saada nuo ilmavaivat kokonaan helpottamaan.

Eilen oli 2 kk neuvola ja painoa oli tullut hitusen vain lisää. Ei vielä ruvettu mihinkään toimenpiteisiin, kun ei neiti näytä ollenkaan laihalta. Toivottavasti sit 3 kk neuvolaan mennessä painoa olis tullu enemmän. Nyt meillä harjoitellaan päivärytmiä. Sain neuvolatädiltä hyvät vinkit miten pystyy itse vaikuttamaan vauvan päivärytmiin. Tänään ekaa kertaa käytössä ja nyt jo vauva nukkunut parvekkeella tunnin verran. Se on meidän nukkumisrytmeillä ihan älyttömän hyvin. Yleensä meillä vaan päivät mennään sellaisilla 5-15 min. torkuilla. Kivempihän se olis, kun nukkuis selkeät päiväunet joka päivä. Kuulema 2 kk ikäisen pitäis nukkua 3 päikkärit päivän aikana. Meillä ei kyl tuo ole totetutunut ikinä. Toivottavasti päästään nyt jonkinlaiseen rytmiin, kun harjoitellaan.


Jossain välissä jos on luppoaikaa, niin naputtelehan niitä rytmitysvinkkejä meillekin...? :) Ihan uteliaisuutta. Mitä terkkari sanoi unien pituudesta? Meillä nukutaan aamupäivästä tunti ja iltapäivästä kaksi, ja illalla torkahdellaan tissille mutta kolmansia kunnon unia ei tule (tosin yöuni sitten klo 20-8).
 
XeeenaZ muakin kiinnostais tietää noi vinkit! :)

Mulla oli eilen jälkitarkastus ja kohtutulehdusta lääkäri epäili kun kerroin noista kivuista ja kun paineli kohtua se sattu ihan hulluna ja myös kun hän sitä sisäkautta liikutteli. Määräsi kahta antibioottia, en ehtiny eilen niitä hakea - kohta siis apteekkiin. Vähän jänskättää, että miten vauvan masu taas kestää... :/

Eilinen ilta oli ihan kamala!!! En kestä, kun en voi antaa molemmille lapsille täysin sitä mitä ne tarvitsis... Tulee ihan kauhee huono äiti fiilis ja kun molemmat oli nukkumassa, itkin kyllä enemmän kun varmaan vuoteen! Muuten menee hyvin, mutta esikoisen iltapuuhat kestää kaikenkaikkiaan tunnin ja just siihen aikaan vauva on itkuinen ja vaatii syliä eikä mun sylissä oikeen rauhotu ilman tissiä. Noh, tissi vauvan suussa on vähän hankala laitella iltapalaa (vaikka oonkin aina ennakoinu kaiken melkeen valmiiks), nostella esikoista, pestä sen kasvoja, pukea yökkäriä, laittaa vaippaa ym. Pakko välillä laittaa vauva sitteriin, jolloin alkaa välittömästi ihan megaitku... Ja sitten rauhoittelu vie aina aikansa... Ja kiva lukea iltasatua esikoiselle, kun vauva huutaa naama punasena eikä enää tissikään kelpaa... Esikoinen on kyllä ihana ja selvästi ymmärtää, että vauva on niin pieni että se tarvitsee äitiä vielä enemmän kuin hän. Mut MÄ en kestä, enkä halua jättää esikoisen huomioimista niin kovin vähälle... Iltapuuhat on meillä ollu aina kiva yhteinen RAUHALLINEN juttu ja esikoiselle tärkeää... Noh, pakko vaan yrittää kestää - vanhemmuuden "iloja"...
 
ei ollu kaukana etteikö meidän leidi tänään kääntynyt jo selältä masulleen !
Feliciasta on tullut samanlainen hymykuoppien esittelijä kun veljestään! ihanaa kun masu vaivat helpottaneet.
Muutenkin kaikki rullaa hyvin. Felicia jokeltelee ja Turo-Eemil ottaa ensiaskelia!
Voiko olla ihanemman näköistä kun oma lapsi joka opettelee kävelemään ? Ja toinen kun opettelee jokeltelemaan <3

Shakira tiedän paremmin kun hyvin tuon sun tunteen !
Kun pitäis kahdessa paikkaa olla yhtäaikaa. Isot voimahalit sinne ! mutta kokemuksesta voin sanoa, että se helpottaa kyllä! Kun saa rytmin ja rutiinin toimimaan.

Mullakin monesti huono-äiti fiilis, kun Felicia ei saa juuri koskaan syödä itseään kylläiseksi yhdellä kertaa, vaan vähintään sata kertaa joudun nousemaan ja juoksemaan Turo-Eemilin perään; joka karkaa ulos, levittää astiat, rikkoo astioita tai uittaa jotain vessan pöntössä; ja jos ei muuta keksi niin tulee puremaan  tai haluaa juuri sillä hetkellä syliin!

Oon monesti kironnut sitä, että kun lapset ei nuku yhtäaikaa, mutta oon huomannu, että on kivaa, kun ei nuku yhtäaikaa. Mulla on antaa aikaa niille, kun toinen nukkuu, niin saan olla toisen kanssa ja päin vastoin. <3

mutta olishan se kiva, että edes yhet päikkärit olis yhtäaikaa kun Turo-Eemilin. Koska kuitenki mun täytyy muokkaa Felician rytmi Turo-Eemilin mukaan, koska Turo-Eemilin rytmiä en lähe muuttamaan.

Mulla on vasta viikonpäästä jälkitarkastus. sitä on nyt jo kahteen siirretty, tuleekohan se päivä koskaa? :D

vaatteista: oon jo melkein kaikki 56cm vaatteet laittanut pois. Muutamat leggarit on vielä käytössä. Mutta meidän neiti on niin pitkä, että 62cm on paljon istuvammat. [:

millaisia määriä teillä "korvikelapsilla" menee kerralla ? Entä päivässä ? 
Meillä menee maksimissaan se 80ml  kerralla. sitten pitää taukoa ja sen jälkeen voi olla että menee 40ml(yöllä)
Ihan mielenkiinnosta kysyin. Mä en noita määriä niin mieti ja tutki, koska lapsi syö sen mitä tarvii. Tämän ikäistä vauvaa ei voi ylen syöttää. Kyllä se itse tietää rajansa. [: Sitä mieltä mä olen. Ja sillä on esikoisen kanssakin menty.
 
Meilläkin on korjattu jo kaikki alle 62 senttiset vaatteet pois. Ja otettu jo tyrkylle noita 68. Kamalan nopeasti nuo lapset kasvaa! Ihan kamalaa ajatella, et kohta ne on jo isoja eikä enää mitään vauvoja. Ei sitä turhaan sanota, et pitää yrittää nauttia siitä vauva-ajasta, kun se menee niin nopeasti ohi. Totta joka sana!

Niin niistä vinkeistä. Terkka sano, et pitäis saada joka päivälle suht samanlainen rytmi. Eli aina heräämisen jälkeen niin yrittää pitää vauvaa esim. 2 tuntia hereillä ja sen jälkeen laitaa vaikka vaunuihin ulos nukkumaan, kun näyttää siltä, et vauva alkaa olla väsynyt. Ja toistaa tätä joka päivä niin siitä rytmi rupeaa kehittymään. Ja koska vauvat nukkuvat sykleissä niin vauva pitäisi saada nukahtamaan esim. omaan sänkyynsä eikä syliin. Meillä on ainakin se, että nukahtaa melkein aina syliin tai sit tissille. Tuossa on kuulema sellainen juttu, et kun lapsi nukahtaa esim. syliin ja se siitä siirretään omaan sänkyyn tai vaunuihin nukkumaan niin, kun se ensimmäinen unisykli loppuu ja lapsi herää ns. tarkastamaan tilanteen ja onkin eri paikassa minne on nukahtanut niin ei välttämättä enää silloin jatka uniaan vaan herää. Meillä tää on kyl ollu ihan selvästi se syy siihen miks meillä nukutaan niin pieniä pätkiä.

Niistä, et kuinka pitkään pitäis 2 kk nukkua kerralla päikkäreitä niin ainakin se tunti. Näin mä ainaki ymmärsin. Mut sit se terkkatäti sanoi, et kun vauva on vielä noin pieni niin ei tartte ottaa mitään paniikkia tuon rytmin suhteen, et kyllä se siitä sit kehittyy. Ja jos nukahtaa syliin niin sit nukahtaa.. Sille ei voi mitään..
 
Heh, minä taas oon ottanu ne 56-kokoiset tyrkylle ja viikannut pois vain muutaman kokoa 50. Meidän ekat ulkovaatteet on kokoa 62 ja ne on valtavia :)
 
Nukkumisesta; jännä kun meillä oikeestaan joka ilta nukutan viereen, rinnalle, ja nostan sitten sänkyyn mutta eipä poikaa se näytä häiritsevän, tosiaan aamuseiskaan asti usein nukkuu. Siis noista unisykleistä, että ois hyvä ettei vauvaa siirrettäisi nukkuvana sänkyyn vaan nukahtaisi sinne sänkyynsä. Toivottavasti tää hyvä tilanne jatkuisikin. :D  Päivänukkuminen onkin sit paljon vaihtelevampaa, miniunista tunnin, parin uniin. Harmillisesti kyllä just päivisin on hankalaa pojan nukahtaa kunnolla, siinä mun tarttis petrata tilannetta!

Korvikkeista:  Meillä menee aamupv. tissitellessä, sitten n. yhden aikaan annan ekan satsin Tuttelia, ja iltaa myöden saa vielä 1-2 satsia korviketta. Kerralla menee 60-100ml.
Siitä etteikö ne isot korvike määrät lasta haittaisi: Haittaahan ne, mutta vasta sitten jos korviketta rupeaa kulumaan yli 1 litra päivässä, silloin voi vauvan munuaiset olla kovilla. Eikä varmaan kellään niin paljoa näin pienillä menekään, ja sitten kun rupeaa menemään niin saa iänkin puolesta jo syödä vähän muutakin, eikä pelkän korvikkeen varassa tartte mennä. :)
 
Shakira, niin kun asia on vain niin ettei joka paikkaan pysty revetä. Mulla on sellainen zombie-olo jo näiden kahden kanssa, kun kerta kaikkiaan en repeä joka paikkaan. Ekoina viikkoina mä porasin kotona monta kertaa kun mulla ei ollut aikaa esikoiselle tai jos mies komensi esikoista. Nyt kun vietän aikaa esikoisen kanssa musta tuntuu, etten kuitenkaan ole tarpeeksi hänen kanssa.

Meillä menee 56cm vaatteet edelleen, mutta oikeesti pikku hiljaa pitää alkaa kaivamaan noita 62 cm vaatteita. Musta ainakin tuntuu, että tämä kakkonen kasvaa niin hurjaa vauhtia, ettei me pysytä perässä...kohta se muuttaa pois jo kotoa.

Eilen me siirrettiin vauva nukkumaan takaisin omaan sänkyyn. Hän nukkui muutaman viikon tuossa meiden välissä kun tuntui, että yöllä se nukkuminen oli sellaista notkumista ja en jaksanut nousta laittamaan tuttia koko ajan. Nyt tosiaan vaihdoimme paikkaa miehen kanssa ja vauva nukkuu omassa sängyssä ja mä opettelen heräämää toiselta puolelta sänkyä. Hyvin yö meni, vaikka taidan olla yliväsynyt kun meilläkin sitä flunssan poikasta oli, ja olo oli aamulla kuin en olisi nukkunut sekunttiakaan sen verta levotonta uni oli.

Taidanpa lähteä laittamaan ne pienet vaatteet pois silmistä.
 
Yona meillä kans iltaunille nukahtaa tissille tai syliin. Eikä ole haitannut ollenkaa se, et ollaan siirretty omaan sänkyyn nukkumaan. Nukkuu siellä aamuun asti heräämättä. En sit tiiä, et miks päiväunet ei onnistu samalla tavalla. Silloin, jos siirtää esim vaunuihin nukkumaan niin herää jo puolen tunnin sisällä. En kyl tiiä, et kuinka paljon noissa neukkatädin neuvoissa on perää..
 
Meillä 56cm vaatteet on sopivia, vielä menee päälle pari 50cm bodya ja osa 56cm on vähän isoja.

Jenni: meillä osittaisimetyksen ja korvikkeen+sakauttajan yhdistelmällä 2kk iässä pullosta syöty kerta annos on 50-100ml yleensä 80ml, jos ei oo ensin syöny rintaa alle. Ihanaa, kun on pari viikoa yöt menny ilman korviketta :)

Loppuviikosta suunnitelmissa lähteä kyläilemään porukoille tytön ja koirien kera :) Mies jätetään yksin kotiin töitä tekemään. Meillä on muutaman kerran yllätetty ja nukuttu yöllä melkeen 8h putkeen, tosin sit aina seuraava yö onkin yleensä heräilty vähintään 3kertaa. Selkeää rytmiä ei ole, päivän aikana nukutaan yleensä pidemmät 2-3h päikkärit aamupäivällä tai iltapäivällä, yö unille mennään 22-24 välillä, syödään pari kertaa ja heräillään 7-9 välillä.
 
Kiitti tsempeistä. :) On jo parempi mieli, mut on se vaan oikeesti kamalaa kun haluaisi lapsilleen antaa parasta mut ei vaan siihen kykene. :/ Mun vanhemmat on ollu tässä välillä iltaisin, niin ovat kanniskellu vauvaa että oon saanu tehdä Vilin iltapuuhat rauhassa. Niiden apu on muutenkin ollu ihan korvaamatonta, ihan jo ennen tätä toista vauvaa. Miten sitä ikinä pystyy kiittämään tai kertomaan kuinka valtavasti se on merkinny???

Mulla tosiaan oli se antibioottikuuri, vauvalle tuli siitä aikamoiset masuvaivat. :( Nyt on kuuri loppu, toivottavasti vauvankin olo helpottuu. Täällä edelleen kaikki IHANAA vastoinkäymisistä, hetkellisistä epäonnistumisen tunteista ja aikamoisesta väsymyksestä huolimatta. <3 Mä vaan rakastan mun lapsia ihan hullun lailla!!! :)
 
Sininentuuli: Meillä tyty vetää sen 140-160ml 3-4 tunnin välein, ja illalla ennen nukkumaan menoa saattaa ottaa sen 180ml. Mutta ei sitten herääkkään yöllä kun sen kerran ja sillon syö vaan jonku 100ml. Meillä sama homma tuon heräämisen kanssa, että hirviää huutoa niin pitkäään että pullo on suussa. Ja meillä on nykyään sitte sekin että kun maito loppuu nii aivan järkyttävä huuto siitäkin. Eikä kuitenkaan kovin paljon isonpia annoksia viitsis antaa ettei sitte menis ylisyötön puolelle. Ite miettiny että alettaisiin jo kohta maistelemaan vellejä jos ne pitäis paremmin nälän eikä tulis aina niin hirviää huutoa kun pullo tyhjenee..

Mullekkin sais muuten laittaa viestiä tuosta fb ryhmästä :) tulis varmaan enemmän siellä kirjotettua :)

Meillä tuo rytmi on pikkuhiljaa alkanu muokkautuun, vaan pitäis vielä saada sen verran muokattua että tyttö menis viim kymmeneltä nukkumaan eikä puol kakstoista niinkuin nyt tekee.
Eli meillä herätää siinä yheksän ja kymmenen väliin. Siitä 1,5-2 tuntia hereillä ja sitte vaunuihin nukkumaan ulos. Siellä nukkuukin sen 2-4 tuntia :D sitte vähän riippuen kuin pitkään on nukkunu ulkona niin ottaa joko vielä toiset 2 tunnin unet tai sitte alle tunnin.. Ja illan aikana ottaa kahet pienet 10-30min unet ja alkaa sitte sillon puol kakstoista yöunille.. Riippuen siitä kuin paljon syö sillon puol kahentoista aikaan niin herää joko kerran tai kahesti yössä. Viime yönäkin herättiin vaan kerran kun söi niin ison annoksen ennenku nukahti :)
 
Kertokaahan mullekin, miten sinne facebookin puolelle pääsee? Siellä taitaa olla enemmän meininkiä, kun tällä  palstalla.
 
Takaisin
Top