Syntyvyyden lasku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Keskustelua ja pohdintaa aiheesta.

Olen huomannut, että useat (tai oikeastaan melkein kaikki) täysi-ikäiset, jotka tunnen tai tiedän, eivät ole vanhempia eivätkä kuulema edes halua lapsia, ikinä. Otanta on pieni, mutta onkohan usea muukin nyt sillä kannalla, kun syntyvyys ollut nyt niin laskussa?
 
Mulla on tosi paljon kavereita, joilla ei ole lapsia, vaikka ovat jo yli 30v. Osa on ihan omasta tahdostaan lapsettomia ja osa ei oo vaan löytänyt sopivaa kumppania, jonka kanssa perustaa perhe. Mutta olen siis huomannut saman ilmiön, että tosi monet valitsee nykyään lapsettomuuden perheen perustamisen sijaan.
 
Pitääköhän aloittaa jo eläkesäästäminen, koska onko täällä silloin tarpeeksi porukkaa maksamassa meidän eläkkeitä. Jos edes eläkkeelle päässee, varmaan vielä 70v rollan kanssa mentävä toimistolle hakkaamaan konetta.
 
Mua mietitytti lapsen teko tähän maailman tilanteeseen. Sotaa, epidemioita, ilmastonmuutos ja monissa maissa kehitys ja ihmisoikeudet menee vaan taaksepäin. Suomikin taisi liittyä tähän taaksepäin menijöiden joukkoon natsihallituksen myötä. Tiukkaa tulee olemaan, jos hallitus ei kaadu ennen kun saa leikattua about kaikista pienituloisen perheen tuista. Tämä hallitus tosin ei vaikuta tämän alkuvuoden syntyvyyteen. Loppuvuoteen ja tuleviin vuosiin vasta. Pointti siis: ehkä osa jättää lasten teon juuri siksi, kun ei halua lapsia tällaiseen maailmaan tuoda.
 
Mua mietitytti lapsen teko tähän maailman tilanteeseen. Sotaa, epidemioita, ilmastonmuutos ja monissa maissa kehitys ja ihmisoikeudet menee vaan taaksepäin. Suomikin taisi liittyä tähän taaksepäin menijöiden joukkoon natsihallituksen myötä. Tiukkaa tulee olemaan, jos hallitus ei kaadu ennen kun saa leikattua about kaikista pienituloisen perheen tuista. Tämä hallitus tosin ei vaikuta tämän alkuvuoden syntyvyyteen. Loppuvuoteen ja tuleviin vuosiin vasta. Pointti siis: ehkä osa jättää lasten teon juuri siksi, kun ei halua lapsia tällaiseen maailmaan tuoda.

Tämä on kyllä mielestäni ihan mahdollista. Siis että huoli/pelko saa osan ajattelemaan ettei halua lapsia.
 
Minä ajattelen että syntyvyyden laskun siemenet on kylvetty jo sukupolvi pari sitten. Negatiivisimmin perheen perustamiseen on mun tutuissa suhtautuneet he joilla ei ole sisaruksia tai sisarukset ovat eri sukupolvea. He eivät ole samalla tavalla kokeneet mitä on kasvaa sisarusparvessa. Ainokaiset jäävät helpoiten lapsettomaksi.

Ja mitä yhteiskuntaan tulee niin eihän täällä perheen perustamista tehdä mitenkään helpoksi, ja äidit halutaan hyvin pian takaisin työvoimaan. Nuoret perheet ovat usein jatkuvassa rahapulassa, ja se ei mielestäni johdu tukiaisten leikkaamisesta (joka ei koske kuin aika pientä osaa perheistä lopultakin). Asumis- ja ruokakustannukset ovat melkoisia, ja varsinkin nuorilla työurat voivat olla katkonaisia. Äidit taiteilevat usein työn ja perheen välillä, ja siihen ei ole helppoa hankkia useampia lapsia. Ihan ajatusleikkinä, mitä jos perhe tulisi toimeen yhden ihmisen tuloilla? Joskus se oli mahdollista, ei nykyisin.

Perhekoon pienentyminen on ihan maailmanlaajuinen trendi. Jopa niissä maissa missä väki vielä lisääntyy niin perhekoko on keskimäärin pienentynyt. Syynä voisi pitää länsimaista elämäntapaa. Viihde, matkustaminen, yksilökulttuuri ja kuluttaminen, elämä sujuu varsin sujuvasti ilman perhettäkin.

Lapsesta huolehtiminen pyöräyttää elämän ihan toisin päin. Yhtäkkiä asetat toisen edun oman etusi edelle. Se on melkoinen muutos, ja ihan ymmärrettävää etteivät kaikki halua lähteä siihen.

Niin. En tiedä. Ehkä me elämme mielenkiintoisen geneettisen pullonkaulan aikaa. Jotkut jättävät vapaaehtoisesti lisääntymättä, ja loput sitten tekevät seuraavan sukupolven. Miltä tulevat polvet näyttävät? Saapa nähdä. Toki yksi ihmisikä on aika lyhyt aika havainnoida asiaa.
 
Suurimmalla osalla oman ikäpolven tuttavapiiristä ei ole lapsia, en tiedä tarkkaan, kuinka moni omasta tahdostaan ja kuinka moni tahtomattaan lapseton. Olen myös miettinyt, että meidän lapsella ei tule olemaan yhtään serkkua, koska meidän (minun ja puolison) sisaruksilla ei ole lapsia, tuskin tuleekaan. Jotenkin jännä tilanne kun itsellä kuitenkin reilu parikymmentä serkkua! Ja omilla vanhemmilla jo ainakin tuplamäärä! 😄

Kyllähän tämä maailman tilanne mietityttää, ja oman lapsen tulevaisuus.. Mutta koska elämä on lyhyt ja lapsia on kuitenkin aina toivonut, niin kai sitä saattaisi katua enemmän jos jättäisi lapsen hankkimatta kuin että hankkii silloin kun se itselle mahdollista on, epävarmoista ajoista huolimatta. Vaikka tulevaisuudelle maalaillaan kaikenlaisia uhkakuvia, on kuitenkin tämän hetkinen perhearki omassa pienessä kuplassa hyvää ja antoisampaa kuin yksin elellen. ❣️

Lisäksi omaa mieltä rauhoittaa se, että pyrkii itse elämään kestävän kehityksen periaatteiden mukaan ja voi siten vaikuttaa edes pienen ihmisen verran siihen, millainen maailma jälkipolville jää. Ei pidä vaipua synkkyyteen: ”Niin kauan kuin on elämää, on toivoa.” 🥰
 
Pakko myöntää, itse olen hyvinkin pitkään ollut sillä kannalla, ettei jälkikasvua tule koskaan.

Pienenä ei oikeastaan ollut koskaan suvussa itseä nuorempia sukulaisia, joita olisi nähnyt vähänkään enemmän kuin kerran kaksi vuodessa. Toki yksi serkku, joka juuri sen kriittisen ~7 vuotta nuorempi ja itse jossain määrin ääniherkkänä ja hän adhd-lapsena, ei ihan ollut se paras yhtälö. Nuorin serkku syntynyt kun itse ollut jo hyvän matkaa teini-iässä, niin ei silloinkaan ikinä tullut sellaista oloa, että jes, jossain vaiheessa itselläkin.

Omista lapsuudenkavereista ainakin parit ovat jäämässä lapsettomiksi ihan omasta tahdosta. Toinen on naispari, joista tiedän, että ainakin oma ystäväni on niin kipupelkoinen, ettei itse siihen kykenisi, en sitten tiedä onko puolisollansa sama ongelma.

Itselläkin vasta tässä 30 vuotta täyttämisen jälkeen on ihan alkanut tulla ajatus, että jos kuitenkin.
Aiempi parisuhde tosin oli sellainen, että olen vain tyytyväinen, ettei siinä vaiheessa ikinä tätä tapahtunut.
Tällä hetkellä tuntuu, että itselläni on vakaa elämäntilanne; työ, vakaa puoliso ja ylipäänsä sellainen tilanne, että kykenee vastaanottamaan pienen olennon tähän maailmaan.

Voihan se olla, että nykyään on niin suuret vaatimukset työelämässäkin, puhumattakaan mitä kaikkea lasten kasvattaminenkin nykyään vaatii, että pelkästään se saa ihmiset oikeasti harkitsemaan, että onko mitään järkeä.
 
Jos muuten tulevaisuus ahdistaa kovin niin suosittelen lämpimästi mediapaastoa, ja sitä että keskittyy vain siihen minkä itse pystyy aistimaan. Aikaa säästyy yllättävän paljon (addiktion tasosta riippuen) ja mieliala kohentuu ja rauhoittuu.
 
Oma paras ystäväni(40v) pitää lapsista, mutta ei todellakaan vauvoista. Hän ei siis halua omia lapsia, siskonsa lapset ja kummilapset riittävät.
Ikäkin alkaa tulla vastaan.

Myöskään pikkuveljelläni (35v) ei ole lapsia, tosin vaimonsa on häntä 4vuotta nuorempi.
 
Minun veljeni on 32-vuotias ja vaimonsa myös, ja eipä ole kuulunut lapsihaaveista. Harmi, olisihan tuo ihanaa jos olisi samanikäisiä serkkuja, mutta eipä taida tulla. :sad-face:
 
Jos muuten tulevaisuus ahdistaa kovin niin suosittelen lämpimästi mediapaastoa, ja sitä että keskittyy vain siihen minkä itse pystyy aistimaan. Aikaa säästyy yllättävän paljon (addiktion tasosta riippuen) ja mieliala kohentuu ja rauhoittuu.

Juu tätä minäkin kannatan! En lue uutisia, katso telkkaria ja hengailen omassa kuplassa 😄
 
Nykyään moni (tai "moni") sanoo vihaavansa lapsia ja sekin ehkä vaikuttaa syntyvyyden laskuun. Suomessa on aika lapsinegatiivinen ilmapiiri 🤔 mistähän tuo lapsiviha oikein kumpuaa, kun kaikki me ollaan oltu niitä samanlaisia kiljuvia räkänokkia ja aikuisia meistä on kaikista kasvanut. Myös ne nykyajan lapset on jonain päivänä aikuisia ja ties mitä viisasta vielä saavatkaan aikaan.
 
Nykyään ihmiset on myös aika yksilökeskeisiä ja nautinnonhakuisia, halutaan olla ja mennä oman mielen mukaan ilman mitään ylimääräisiä velvoitteita, kuten lapsia.

Totta, niin on!
 
Jos muuten tulevaisuus ahdistaa kovin niin suosittelen lämpimästi mediapaastoa, ja sitä että keskittyy vain siihen minkä itse pystyy aistimaan. Aikaa säästyy yllättävän paljon (addiktion tasosta riippuen) ja mieliala kohentuu ja rauhoittuu.
Niinpä, mehän kuitenkin eletään tilastojen valossa turvallisinta aikaa koskaan. Se vaan tuppaa helposti unohtumaan, kun tieto saavuttaa ihmiset niin tehokkaasti nykyään. Sotia, pandemioita ja vaikka mitä muita ikävyyksiä on aina ollut ja tulee olemaan.
 
Niinpä, mehän kuitenkin eletään tilastojen valossa turvallisinta aikaa koskaan. Se vaan tuppaa helposti unohtumaan, kun tieto saavuttaa ihmiset niin tehokkaasti nykyään. Sotia, pandemioita ja vaikka mitä muita ikävyyksiä on aina ollut ja tulee olemaan.
Tämä! Mieti, ennen uutiset kulkivat hitaammin ja ylipäätään kovin kaukaisista jutuista ei edes tiedetty! Nyt sitten saadaan surra toisella puolen maailmaakin tapahtuvat asiat. Ja sitten mietitään kun ihmiset ovat stressaantuneempia ja pessimistisempiä kuin koskaan.
 
Nykyään ihmiset on myös aika yksilökeskeisiä ja nautinnonhakuisia, halutaan olla ja mennä oman mielen mukaan ilman mitään ylimääräisiä velvoitteita, kuten lapsia.

Jos mietin tuntemiani lapsettomia ihmisiä, tämä on kyllä varmasti osalla se syy. Pari kaveria ihan sanonutkin, ettei halua luopua omasta ajasta hankkimalla lapsia. He ovat kyllä myös sinkkuja. Sinkkuus taitaa olla osalla myös syynä lapsettomuuteen, mutta en tiedä onko tämä yleisempi syy ja jos on, miksi nykyisin olisi vaikeampi löytää parisuhdetta.

Osalla tuntemillani lapsettomilla se johtuu heidän omista mielenterveyden haasteista - he eivät uskalla hankkia lapsia kun omat traumat on käsittelemättä. Tuo voisi olla yksi selittävä tekijä. Mielenterveyden ongelmat (tai niiden toteaminen) on käsittääkseni kasvussa. Miksi sitten näin, sitä voi arvailla. Onko nykymaailma niin kuluttavaa vai onko niin helppoa, että ne traumat ehtii huomata? Vai onko niin että nykyisin niiden olemassa olo myönnetään? Ehkä ennen ne vain kiellettiin ja tehtiin lapset "niin kuin kuuluukin" ja samalla jatkettiin ylisukupolvista ketjua.
 
Mitä minä olen omaa lähipiiriäni tarkkaillut tuntuu, että elämäntilanne on se suurin syy siihen miksi lapsia ei tule ollenkaan tai enempää. Ikä on myös yksi tekijä.

Nykyään elämässä pitäisi savuttaa niin paljon juuri siihen hedelmällisyyden kannalta otollisimpaan aikaan, että monen suunnitelmiin lapset ei vain juuri silloin sovi. Itse olisin tehnyt lapset jo nuorempana, jos olisi ollut sopiva kumppani.

Tänään mtv:n Huomenta Suomessa (vai mikä sen nimi nykyään onkaan) puhuttiin syntyvyyden laskusta. Kuulemma vuonna 2030 Suomen peruskouluissa on Porin kaupungin asukasluvun (n. 82 000) verran vähemmän oppilaita. Mietityttää, miten tämä vaikuttaa esim. oman kunnan/kaupungin kouluverkkoon ja mihin kannattaa perheineen muuttaa. Mietityttää, että jos lasten lähikoulu lopetetaankin yllättäen oppilaskadon takia.
 
Niinpä, mehän kuitenkin eletään tilastojen valossa turvallisinta aikaa koskaan. Se vaan tuppaa helposti unohtumaan, kun tieto saavuttaa ihmiset niin tehokkaasti nykyään. Sotia, pandemioita ja vaikka mitä muita ikävyyksiä on aina ollut ja tulee olemaan.
Tämä on kyllä niin helppo unohtaa. Olen monesti miettinyt, miten turhaan monestakin asiasta joudutaan stressaamaan vain koska luetaan se uutisista/somesta tms. Voi kumpa osaisi vain lopettaa kännykän selaamisen ja saisi keskittyä tähän hetkeen oman pikkuihmisen kanssa ja olla turhia murehtimatta.
 
Takaisin
Top