Syntyneet maaliskuiset

Onnea mörri-möykky potrasta pojasta <3

Voi miten malttamattomaksi sitä tuleekaan että saa oman nyytin syliin :)

Haluan vielä lisätä tänne, miksi meidän vauva syntyi jo rv 33.
Kyseessä oli siis toinen raskauteni, ensimmäinen syntyi rv 37 ja hän oli tosi pieni vauva. Istukan toiminnassa oli häiriö.
Tämä raskaus meni hyvin, kunnes tuli 3kk tauko neuvolassa ja sitten todettiin että sf-mitta liian pieni. Minun paino ei myöskään noussut koko 3kk aikana yhtään. Neuvolassa puhuin siitä, että edellisessä raskaudessa istukka ei toiminut, mutta asia sivuutettiin täysin. Sillä ei ollut heille merkitystä koska siitä on "jo 10 vuotta".

Viikko sitten maanantaina oli neuvola ja sanoin ettei asiat ole hyvin, tuntuu että maha on suunnilleen pienentynyt, liikkeet ovat vaimeita ja muutenkin sellainen olo että jokin pielessä. Kysyin voisiko lapsivettäkin olla liian vähän, kun edellisessä raskaudessa näin oli. Neuvolan täti sanoi että KAIKKI ON HYVIN. Seuraavana päivänä tuli tunne että nyt on lähdettävä sairaalaan ja heti. Sain luvan mennä kättärille näytille. Olin 10min käyrissä ja sinä aikana vauvalla katosi mm. pulssi. Minut siirrettiin toiseen huoneeseen johon pamahti kaksi lääkäriä ja muutama hoitaja ja heti kun ultra oli laitettu vatsalle, minulle sanottiin että tänään on vauvan syntymäpäivä. Samalla minut oli jo puettu sairaalavaatteisiin ja esilääkitty. Siitä 10min ja olimme pillit päällä matkalla naistenklinikalle. Eli reilu tunti siitä kun kotoa lähdin, vauva oli jo leikattu ulos.

Lääkärin mukaan vauva ei olisi elänyt mahassani kun korkeintaan kaksi päivää. Synnytyskertomuksessa kerrotaan, että kun vatsa on avattu "ei lapsivettä havaita lainkaan".
Luojalle kiitos vauva on kunnossa eikä enkelinä taivaalla. Luottakaa siis kaikki äidinvaistoonne ja menkää lääkäriin, jos on tunne ettei asiat ole hyvin vatsassa..

Kamalaa susa, luulis et neuvolassa osais huolestua jos sf-mitta ei kasva :o onneks kuitenki on pienellä kaikki hyvin!

Miulla vahingossa pt kontrollissa huomas et vettä on vähän, ja nyt seurataan kasvua, kun tuntuis hidastuneen. Eli istukka alkaa jo lopettamaan toimintaa. Onneksi oli pt, ei muuten ois kukaan ultrannu tai mitenkään puuttunu asiaan :o

Että muakin suututti ja huolestutti kun oli se kuukausien tauko neuvolakäynneissä, kun on siinä 'riskitön uudelleensynnyttäjä'-lokerossa!!! Ihan vastuutonta tollanen jotenkin(hormonikommentti). Vaikka toisaalta terveydenhoitajan ammattitaito on tietenkin joka tapauksessa HYVIN erilainen kuin lääkärin, onhan siinä kymmenen vuoden erokin koulutuksen pituudessa, jos terveydenhoitajasta ja naistentautien erikoislääkäristä on kyse!

Mutta kyllä mäkin uskon, että tuleva äiti jollain tasolla tajuaa kun asiat ei ole niin kun pitäis, ja sillon kannattaa tosiaan mennä vaikka sitten ensiapuun jonottamaan tuntitolkulla.

Me käytiin sitten välillä yksityisellä ihan vaan ihastelemassa pientä ja katsastamassa että kaikki on hyvin, kun oli neuvoloissa niitä taukoja. Tämä tapaus tosin potkii välillä niin ankarasti, että erikoista olis, jos olis jotain ihan pielessä kun on voimia kuitenkin vauhkota niin että melkein läpi tulee. Viime viikolla taas yksityisellä todettiin, että istukan virtaukset on hyvät ja vauva on jo yli kaksikiloinen! :)

Onpa kamalan kuuloinen tarina, Susa! Onneksi olit sinnikäs ja nyt kaikki hyvin. Tuosta päästäisiin taas siihen keskusteluun, kuinka vähän niitä neuvolakäyntejä on ja miten vähän loppupelissä neuvolatätejä ehkä asiat kiinnostaa...

Susa84 sä pelastit sun oman lapsen, oot tehnyt jotain ihan uskomattoman hienoa. (Täällä itken tarinaasi)

Ja tosiaan, miten uskomattoman hirvittävää ettei huoltasi/historiaa ja selkeitä merkkejä ole otettu huomioon. Kyllä, juuri tällaisten tarinoiden takia olen itsekin kääntynyt yksityisten palveluiden puoleen, viimeksi eilen kävin lääkärillä kun huoletti.
Mulla myös takana 2 synnytystä joissa hoitovirheet kalkkeutuneen/repaleisen istukan kanssa, vauvat ei tosin kärsineet(mitä nyt ovat olleet aika siroja syntyessään)mutta itse elin kuukausi kaupalla tulehdusten kanssa. Sitä pitää itse kunnallisen hoidon piirissä leikkiä lääkäriä ja vaatimalla vaatia hoitoa, ja silti sitä ei aina saa, järkyttävää touhua ja huonommaksi vaan menee.

Aika karseita tarinoita, ei kyllä olisi uskonut. Koko ajan puhutaan siitä miten julkista terveydenhoitoa "ajetaan alas" kokoajan kasvavilla säästöillä, tässäkö se lopputulos? Mulla alkaa ensi viikolla neuvolakäynnit olemaan viikon välein eli ainakin meillä näin ensisynnyttäjänä koen saavani tarpeeksi tarkkailua. Saa nähdä miten on sitten toisen kanssa, jätetäänkö ihan oman onnen nojaan.

Hui kamala mitä tarinoita! Kyllä sitä pitää luottaa omiin vaistoihinsa! Mutta pakko sanoa, että ei se julkinen puoli aina ole huono. Mua seurattu tässä toisessa raskaudessa ihan hulluna, kun ekassa oli raskausmyrkytys vaikka nyt ei mitään oireita ole ollut. Ultria ollut jo 7 ja ensi viikolla kahdeksas. Neuvoloita on useammin ja nyt mulle laitettiin vielä lähete keskussairaalan äitipolille, jossa arvioidaan synnytystapaa. Ei oo kyllä turhaan tarvinnu murehtia mitään ja aina käskevät sairaalaan, jos mikään yhtään mietityttää tai oireita tulee.

Tuolta helmikuisista kurkkailin teitin puolelle, Hui kauhia Susa, nousi ihan karvat pystyyn ku luki teidän tarinaa. Oikeasti jos vain jaksat, niin tee valitus neuvolan / neuvolatädin toiminnasta! Ei tollasta pitäs kenenkää joutua sietämään..Käsittämätöntä, et sivuuttamalla täysin sun historia ja omat huolesi vaarannettiin vauva tuolla tavalla. Ai hitto ku ärsyttää! Onneksi pidit pääsi etkä uskonut kaiken olevan hyvin!

Nyt onkin ollut pikku tauko näissä syntyneissä (mikä on siis viikot huomioon ottaen ihan hyvä) mut jokohan alkais tulla lisää? :wink Oletettavasti Poogen89 seuraavaksi ja siihen perään sitten Mammasmurffi ellei joku muu päätä jakautua tässä lähipäivinä :) Kumpa itsekkin saisin jo vauvan pois mahasta ja syliin. :happy: Täytyy mennä Tyksiin 27 päivä sormet ja varpaat ristissä ja toivoa että saan sieltä kuun alkuun käynnistys päätöksen :rolleyes:

Sullakos oli ninnuli87 isokokoinen vauva edellinen? Toivotaan että saat ajan! Sinun ja vauvankin parhaaksi se varmasti olis.

Saas nähdä mitä lääkäri huomenna tuumaa kun tänään mulla jatkunut vuoto, eli hieman tiputtaa verensekaista/vaaleanpunaista limaa ja jomottelee. Tosin jos se ei edes sisätutkimusta tee niin täysin turha reissu...

Joo mun poika oli syntyessään sen 4850g ja 52,5cm ja silloin käynnistettiin 40+3 raskausmyrkytys epäilyn takia ja sit kaikille tuli järkytyksenä minkä kokoinen vauva olikin syntyessään. Olin myös ihan kiitettävän kokoinen kun pituutta mulle on siunattu vaan 160cm et itsekkin aika pieni olen.. Nyt toivoisin et vauvaa ei päästettäis kasvamaan noin isoksi ja jos ei ennen laskettua käynnistetä ni pelkään et menee isommaksi ku oon nyt jo isompi mitä esikkoa odottaessa vaikkakin kiloja tullu vähemmän.

Takaisin