Synnytysvuodeosasto

Pipana

Vauhtiin päässyt keskustelija
Toukoäidit 2020
Minkälaisia kokemuksia muilla on osastolla olosta? Saitteko riittävästi neuvoja ja apua? Mitä perusasioita siellä käytiin läpi ennen kotiin pääsyä?
Mua jäi itseäni harmittamaan, että osastolla oltiin töykeitä ja apua ei meinannut saada. Sain esikoiseni ja olin ihan pihalla vauvanhoidosta, apua pyytäessäni sain usein vastaukseksi "no ei se nyt ainakaan noin onnistu..."
Jäi aikalailla p*skan maku suuhun osasto ajasta, synnytys meni hyvin ja voisin millon vaan mennä uudestaan synnyttään, mutta osastolle meno inhottaa!

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Riippuu monessa paikassa ihan tuurista :sad001 Jos saa paskan kätilön niin palvelu ei pelaa. Tosin kovat säästötoimet käynnissä ja liikaa töitä heilläkin, älytön säästökohde!
 
Ymmärrän, että heillä on kiire (olen itsekin hoitaja), mutta asiakaslähtöisyys ym oli täysin poissa. Se olisi ollut tärkein asia olla läsnä, kuunnella ja auttaa, kun nainen on herkässä tilassa ja koin olevani myös avuton pienen vauvan käsittelyssä... samoin koki huonetoverini, hän vain pääsi heti kotiin :sad001 Tuntui että kaikki muut paitsi kaksi hoitajaa olivat väärällä osastolla töissä. Harmillista niille jotka eivät ymmärrä tilannetta, eivätkä uskalla pyytää apua...

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Niin ja tuo on kyllä ihan vihoviimeinen säästökohde! Tai terveydenhoito yleensä!

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä hoitajat olivat ihan mukavia. Meille sanottiin vaan heti alussa, että he eivät ehdi kertoa kaikkea vaan tietoja pitää itse opiskella huoneessa olevasta kansiosta tai katsomalla telkkarista videolta ja sitten annettiin lappu mihin merkattiin rastilla, jos osaa asian kuten imetys, pumppaaminen, tutti, ja tämä lappu näytettiin hoitajalle pois lähtiessä. Eipä minulla todellakaan ollut energiaa opiskella asioita katsomalla videoita tai kansiota. Pyysin miestäni silmäilemään kansiosta asiat, joita ei muuten opastettu, että sain rastit ruutuun ja pääsin pois osastolta.

Kyllä siellä kuitenkin ihan perusasiat, kuten vaipan vaihto, navan ja kasvojen puhdistus, imettäminen sekä vauvan peruskäsittely neuvottiin, mutta vasta toisena päivänä. Ensimmäisenä päivänäkin jouduin nostelemaan lasta, mutta ei minulle oltu edes neuvottu kunnollisia ja tukevia otteita vaan nostin miten nostin. Se oli vähän tyhmää, kun eivät hoitajat kuitenkaan joka hätään ehtineet, vaikka ideana vissiin oli, että he hoitavat lasta ensimmäisen päivän ja yön. Aina he kävivät muutenkin vaan pikaisesti pyörähtämässä ja lähtivät sitten.

Onneksi ensimmäisenä päivänä osastolla sattui olemaan hiljaisenpaa, kun sinä päivänä oli syntynyt vain 5 lasta. Silloin hoitajat tulivat nopeasti. Toisena päivänä vauvoja syntyikin 14, niin johan joutui kaikkea odottamaan. Minäkin odotin huoneessa kolmantena yönä 5 aikaan aamusta lisämaitoa itkusilmässä. Olin valvonut 2 edellistä yötä ja tämän 3 imettäen koko ajan eikä maito vaan riittänyt. Sitten vauva vaan itki ja itki eikä kukaan tullut auttamaan muuta kun lopulta joku vaan tuli ja lykkäs mautopullon käteen. Siinä vaiheessa minulla ei ollut kykyjä rauhoittaa tai saada pullosta syötettyä niin hermostunutta vauvaa. Soitin taas apua ja siinäkin kesti. Apu kun lopulta tuli, niin kysyi vaan, että harmittaako sinua syöttää vauvaa pullosta. Olin, että ei harmita, kun olen vaan täysin uupunut. No sit se hoitaja tajus jäädä hoitamaan vauvan nukkumaan asti.

Kotona olo oli helppoa sairaalaan verrattuna, kun mulla oli mies apuna. Sairaalassa piti yksin hoitaa vauvaa vielä koko ajan seisten ja epparihaavaan sattui ihan pirusrti koko ajan. Apua olis tarvinnut enemmän. Ei tuollaisissa asioissa tarviis säästää.
 
Ymmärrän, mullakin oli kotona helpompaa... Ikävä juttu kun eivät ehdi auttamaan alkuun kunnolla :/

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Pipana, mulla on ihan samanlainen kokemus, valitettavasti. Olen sanonut samoilla sanoilla, että synnyttämään voisin kyllä mennä, kunhan ei osastolle joutuisi. Sen lisäksi, ettei neuvottu kunnolla, juurikin sitten arvosteltiin, kun yritti itse. Mä olin ihan valmis karkaamaan vauvan kanssa, kun lisämaitoa ei herunut ja kukaan ei viitsinyt opastaa vaipan vaihtoa. Halusin vaan kotiin, että saan vauvalleni vatsan täyteen ja kuivan vaipan. En edes tiennyt missä vaippoja olisi ollut. Eikä ollut ihme sekään että maito ei noussut, kun en saanut nukuttua ja olin koko ajan stressaantunut ja pahalla mielellä töykeästä kohtelusta. Itkettää vielä 5 kk jälkeenpäin kun muistelenkin.
 
Juuh... Sitten ihmettelivät miksi aloin itkeä kun ei päästykkään sinä päivänä kotiin kun oli aluksi luvattu. Pistivät vielä jonkun mielenterveyshoitsun kyseleen :D Helvetin KHKS! :angry1 niin ja siks ei päästy kun oli paino laskenut liikaa, enkai mä ny tajua ilman opastusta, että mun pitäisi vauva herättää väkisin syömään! Pieni oli niin väsynyt syntymästään, että täytyi aina herätellä sitä syömään :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli ihan päinvastoin, kokoajan oli joku neuvomassa ja vieressä katsomassa mitä teen. Ei saanut ite koskaan nukkua kun kokoajan joku ramppasi huoneessa. Sitten kun alkoi kaikki sujua ihan hyvin ja sanoinkin etten tartte apua enää tässä asiassa niin silti joku tuli aina neuvomaan jokaisenkin liikkeen.... -,-' ei sekään kivaa ollut kun ei saanut lainkaan olla rauhassa. Meillä helppo poika, nukkui vaan, piti joka kerta herättää syömään, ei herättänyt mua kertaakaan. 3h välein piti antaa maitoa, jos kello oli vartin yli enkä ollut vielä syöttämässä kun hoitaja tuli tarkistamaan niin kauhea haloo että etkö oo vielä alottanut??? ... En sit tiedä kumpi on pahempi, liika kyttääminen ja auttaminen vai auttamatta jättäminen.
 
Älä jännitä, varmasti on myös parempia paikkoja ja ystävällistä henkilökuntaa! :)
Tutkittiinko teitä äitejä osastolla, esim. Verenpaine, hemoglobiini, mahdolliset leikkaus haavat? Multa ei katottu mitään, vaikka 2 päivää huimas todella paljon... Saitteko haavanhoito-ohjetta?

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Tosi kurjaa, että on tullut tuollaisia kokemuksia :/ lueskelin tätä ketjua ja mietin et missähän pipana on synnyttänyt kun noin huonoa kohtelua on saanut.. Ja sit WTF?? Oon ite 3 lapsosta synnyttänyt KHK-S ssä ja on ollu kyllä niin ihana henkilökunta niin salin, kun osaston puolellakin!! Näköjään itsellä ollu hyvä tuuri tai pipanalla tosi huono :sad001 jokatapauksessa ei kyllä tuollanen olo sais jäädä... Kyseessä kuitenkin elämän suurimpia asioita tuo oman lapsen saaminen ja sen hoitaminen ...
 
Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Esikoisen jälkeen se apu, mitä tarvittiin, saatiin ja oli aikaa neuvoa ja mikä oli enempi hanskassa, niin ei kytätty.

Nyt kun menee neljättä saamaan, odottaa ihan tosissaan niitä ensipäiviä, kun saa rauhassa pesiä vauvan kanssa. Ruoka tulee nenän eteen (melkein) ja saa vain olla. Kotona onkin sit ihan eri meininki :)
 
Niin ja hyvä juttu, että hyviä kokemuksia on, ja niitä löytyy varmasti enemmän kun huonoja :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Multa katsottiin kotiin lähtiessä epparihaava, ja kohtu tutkittiin ulkoisesti, että on supistunu tarpeeksi. Hemoglobiini, verenpaine yms. katsottiin sit vasta jälkitarkastuksessa.
 
Ihmettelin, kun multa ei katottu epparihaavaa ja kukaan ei tienny et oli haava jos ei itse kertonut. Varsinaista omahoitajaa ei ollut :/

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Ei ne hoitajat mullakaan tienneet, että oli se haava. Se piti aina ite mainita tai sit ne kysyi. Lähtötarkastuksen tehnyt hoitaja sit kysyi, onko tehty epparia, niin vilkas sit senkin.
 
Vastasyntyneen syöttämisestä (vasta ekaa odottavan ja näistä vielä ihan pihalla olevan ihmisen kysymys): ymmärrän ihan täysin, että maito pitää saada nousemaan ja että vauvan kanssa pitää yhdessä harjoitella tuntikausia jo heti alusta asti. Jos sitä maitoa ei kuitenkaan vaan tule, onko ihan kauheaa, jos äiti kaivaa oman, vastasyntyneelle tarkoitetun korvikkeen ja auttaa vähän asiaa sillä ettei paino laske ihan liikaa? Siis siinä tapauksessa, että hoitajaa ei näy eikä kuulu sairaalan oman (kai jonkun toisen äidin?) varamaidon kanssa..? Olen tietoinen siitä, että vauvan vatsalaukku on todella pieni, eli annostukset mielessä pitäen. Tuli mieleen, koska sairaalassa, johon olen menossa, on kai aika korvikevastainen mentaliteetti.

Entä onko teille muille opetettu osastolla rintapumpun käyttöä ja onko järkeä alkaa harjoitella jo sairaalassa jos on oma?
 
Tästä tulee pitkää juttua..
Tämä aihe on kyllä tosi koskettava, varmaan useimmalle synnyttäneelle! Itse koin ensimmäisen kanssa saavani juuri riittävää ohjausta ja apua vauvan hoidon aloittamisessa, ainoastaan lisämaidon antamattomuus jäi harmittamaan, sillä kun olisi varmasti saanut keltaisuutta väistymään-ja tätähän ei tiennyt nollakokemuksella. jäkivuotoa ja tikkauksia tarkkailtiin hyvin. Hyvä kokemus.
Seuraavalla kerralla olisin halunnut heti kotiin, kun vauva nukkui hyvin ja kaikki oli kunnossa, ja huonetoveri ei, kuorsasi kovaa, ramppasi röökillä ja vauvansa jäi yksin huutamaan..siinä sitten toisenkin omaa hyssytellessä ja sille hoitajia kutsuessa oli kyllä itku päällä - yrittivät ehdottaa jotain varastoa mulle nukkumapaikaksi, mutta päästivät viimein kotiin, ja oi autuus, heti nousi maito ja uni maistui.. tämän jälkeen vielä kaksi kertaa osastolle vauvan kanssa päässeenä olen kokenut ajan siellä tosi ahdistavana- ei siinä neuvoja enää tarvitse ja haluaisi vaan olla oman vauvan ja perheen kanssa - joku hoitaja on tuputtanut pulloa pyytämättä ja yrittänyt saada vauvaani toimistoon nukkumaan (että äiti saisi levätä kun oon itkuisena käytävällä kuljeskellut, ettei huonetoverit herää meidän itkuun..) tää oli kyllä viimeinen niitti, aika kovasanaisesti sanoin, että en todellakaan anna vauvaani pois kun sen viimein sain, istun vaikka käytävällä kunnes pääsen kotiin.. itse on lakanat ja pyykit vaihtanut, vauvan hoitanut ja vaipat ja maidot varastosta hakenut-vuotoja ei ole tarkkailtu- ja kaikki tää ollut ihan ok. Osa hoitajista olleet tosi ihania ja ymmärtäväisiä omalle kotikaipuulle, mutta kyllä systeemi on aika mätä kun ihmisiä pidetään vastentahtoaan yhteiskunnan varoja syömässä!! Tämä on siis vaan omaa ahdistustani aiheesta, monet ystävät on viihtyneet hyvin samaisella osastolla.

Kittis, ota mukaan ihan mitä koet tarvitsevasi! (mulla ollut jopa olutta (ykkössellaista) pullo osastolla, auttamassa maidonnousua..)Korviketta tosiaan annetaan tyyliin 10 ml kerrallaan aluksi jos tarvis, jääkaapissa säilytä avattuja purkkeja. Maito nousee tosiaan joskus vasta viikonkin päästä, kyllä siinä korviketta jo toisen päivä kohdalla mielii avuksi antaa. Meillä muuten täysimetetyt lapset on saaneet ensipäivinä sairaalassa korviketta hieman, se auttaa kummasti tuohon osastolta pääsyyn..:wink luulen että joka osastolla on korviketta, ja luulisi sitä vaadittaessa saavansa, pistä merkille mistä löytyy, niin voit itsekin hakea jos kelloon ei vastata!

Painottaisin vielä että osastolla on aivan ihania ihmisiä tekemässä tärkeää työtä, mutta äidin itsemääräämisoikeuksiin tarvittaisiin paljon muutoksia ja joustoa.. nyt toivottavasti vielä kerran syntymän ihmeestä osalliseksi pääsevänä aion satsata ajoissa polikliinisen synnytyksen mahdollisuuteen vedoten vahvasti aiempiin kokemuksiin osastolla olosta.
 
Takaisin
Top