Synnytystoiveet ja -odotukset

Täytyy vielä lisätä edelliseen viestiini, että nämä siis ensisynnyttäjän ajatuksia. Toivon kovasti, että olen väärässä sairaalasynnytyksen suhteen! Sinne näillä näkymin olemme menossa joka tapauksessa synnyttämään.

Sen verran täytyy Kippu sulle kommentoida, että ainakin Taysissa kovasti korostettiin sitä, että synnytykseen puututaan vasta tilanteen niin vaatiessa ja ideaali tilanne on antaa synnytyksen edetä luonnollisesti omalla painollaan. Tuntuu, että synnytyssairaaloissakin ajattelu on menossa takaisin tuohon suuntaan, että se on luonnollinen tapahtuma ja etenee usein parhaiten siihen enempiä puuttumatta.

Synnytystoivelista:
-kotoa synnyttämään, ei osastolle
-saa ehdottaa ja suositella!!

-ei petidiiniä
-amme
-jumppapallo
-synnytys ammeessa / seisoaltaan
-lapsen vastaanotto itse suoraan syliin
-positiivista palautetta..
-välilihan leikkauksen välttäminen

-mahdollisimman lempeä imetyksen aloitus, ei rintojen vetämistä, lapsen pään työntämistä yms

Nämä mulla mielessä luettuani positiivisia synnytyskertomuksia ja ekan synnytykseni kokemuksia miettiessäni. Osa näistä riippuu niin omasta ja lapsen voinnista, ettei niihin voi vaikuttaa. Nämä ovat kuitenkin sellaisia, miten toivoisin synnytyksen menevän.
Epiduraalista en ole kirjoittanut mitään, sen näkee sitten, mikä tällä kertaa on tilanne.
Viimeksi sen halusin ja olikin isoksi avuksi synnytyksen etenemisessä. En ole epiduraalia vastaan.

Eleanora: olen ymmärtänyt, että TAYSilla ollaan edistyksellisiä luonnollisemman synnyttämisen suhteen toisin kuin meillä täällä KYSissä (Kuopio), vaikka pehmeämpään suuntaan täälläkin kuulemma ollaan menossa. Toisaalta meillä on täällä yksityisellä puolella oma kotisynnytyslääkäri Aila Miettinen, joka jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Oletko kuullut TAYSin laatimista kotisynnytysohjeista? Itse luin niistä täältä: http://kotisynnytys.blogspot.fi . Kuitenkaan niitä ei ole missään saatavilla: ei omassa neuvolassa enkä ole niitä saanut Aktiivinen synytys ry:n kautta. Onko sinulla siis tietoa tästä?

Hannatuuli: me tehtiin oma synnytystoivelista bebesinfon sivuilla sairaalaa varten. Lista on mulla tulostettuna neuvolakortin välissä ja annetaan se sitten suoraan kätilölle sairaalassa. :happy119

Kippu: Itse kun en ole harkinnut kotisynnytystä, niin en ole siitä sen kummemmin ottanut selvääkään, joten valitettavasti en osaa sanoa mitään Taysin kotisynnytysohjeista. Sen olen käsittänyt, että suunta pikkuhiljaa joka puolella olisi tuota luonnollista synnytystä kohden, toisaalla ehkä siinä ollaan pidemmällä kuin jossain muualla.

Mulle tulee edelleen kylmiä väreitä kotisynnytyksestä, varsinkin kun kuuntelin pakostakin sitä miten meidän vauvan kanssa tarkkailuosastolla oli ihan normaalisti edennyt raskaus ja terve lapsi PAITSI olikin reikä keuhkoissa jäänyt huomaamatta ja joutui sitten sinne hoitoon ja aika pitkäksi aikaa... Se vauva olisi luultavasti kuollut jos olisi kotona synnytetty :sad001 Kaikenlaisia suruja sitä joutui näkemään....

Eevein kanssa samaa mieltä.

Kotisynnytyskin on jäänne jostain keskiajalta ( :-) ) milloin myös lapsikuolleisuus juuri synnytysten yhteydessä oli joku tuhat kertaa suurempi kuin nykyisin. Vieläkin pohdin näiden kotisynnyttäjien suhtautumista siihen sairaan vauvan hoitoon. Mitä jos kotiin syntyykin se eloton lapsi? Antaako luonnon tehdä vielä siinäkin vaiheessa tehtävänsä? Lapsihan tällöin kuolisi.. Jaksaako kotisynnyttäjä todella uskoa että niin oli tarkoituskin tapahtua?

Ei siinä mitään, jokainen tyylillään.

Nooh, minusta Kipulla oli ihan hyvät perustelut kotisynnytyksen suunnitteluun. Jos ei kerta sairaalassa tunnu hyvältä, niin kannattaahan asiaa harkita. Valitettavasti se on vaan usein kovin hankalaa järjestää Suomessa, taitaa olla paikkakunnasta kiinni onko edes mahdollista... minusta on hienoa, että Kippu olette ruvenneet selvittämään asiaa, kun kerran siltä tuntuu.

Minullekin kyllä tuo turvallinen ympäristö ja tunnelma varmaan merkkaa aika paljon. Vieraat paikat ovat aina vähän jännittäviä. Toisaalta tällä hetkellä tuo sairaalalle meno ei tunnu erityisen hankalalta, kun siellä (tosin eri osassa) on tullut nyt jonkun kerran jo käytyä. Viime kesänä tuli oltua yksi päivä yhdellä osastollakin. Ja miehen saa mukaan. Toivon myös, että kotiudun nopeasti sinne synnytyssaliin. Toisaalta minustakin on kyllä ihan mukava tietää, että saatavissa on sitten tarvittaessa kaikki sairaalan tarjoama apu (mm. kivunlievitys), jos sitä tarvitaan. Lähtökohta olisi kuitenkin selvitä noilla pehmeillä menetelmillä mahdollisimman pitkälle. Mutta kun ei tiedä mitä on edessä, niin ei tuollainenkaan "turvaverkko" siinä lähellä haittaa yhtään. Tosin kotisynnytys olisi yhtään helpompi järjestää, niin ehkä harkitsisin sitäkin.

Minusta synnytyskokemuksessa sillä ympäristöllä ei ole loppujen lopuksi mitään väliä.

Se on kätilö joka sen synnytyskokemuksen tekee hyväksi tai pahaksi :hug013Mun kätilön avustuksella olisin voinut synnyttää vaikka auton takakontissa :gen053

Joo varmasti se kätilö on kyllä paljon ympäristöä tärkeämpi :) Minusta olisi tosi hienoa, jos kätilön saisi tavata jo etukäteen ja sama henkilö hoitaisi sitten koko synnytyksen. Nythän kätilöliitto on ehdottanut tuota synnytystupa-mallia, joka mahdollistaisi juuri tuon (näin ainakin ymmärsin). Ja synnytystupa olisi sitten lähellä sairaalaa hätätilanteiden varalta mutta olisi kuitenkin nykyisiä synnytyssaleja kodinomaisempi. Minusta kuulostaa tosi hyvältä :)

Mutta nyt pitää tietty mennä niillä mahiksilla mitä on tarjolla :) Mun mielestä me ollaan kyllä jo nytkin tosi etuoikeutetussa asemassa menossa synnyttämään. Kun vertaa vaikka oman äidin kokemuksiin. Mun äiti oli esimerkiksi ollut lähes ilman kivunlievitystä, pitkä synnytys ja lopussa jotain ihme häsläystä. Häsläyksestä hänelle oli jäänyt huono mieli, mutta muuten varsinaisesti ei. Ja itsellä on kuitenkin luottamusta siihen, että mua "hoidetaan" paremmin ja asiantuntevammin ja jos en pärjää niin on saatavilla kaikki nykylääketieteen tarjoamat kivunlievitys-hienoudet ja muu osaaminen. Eikös ole jo ihme jos ei sitten yhdestä synnytyksestä selviä :)

Kotisynnytyksestä sen verran, että sen ei tarvitse mennä niin kuin Nelosella ilman ammattiapua, lääkkeitä ja erialisia apuvälineitä. Itse haaveilin kotisynnytyksestä yksityisen kotisynnytyksiä hoitavan lääkärin ja mahdollisesti myös kätilön avustuksella, mutta arvata saattaa, että yksityislääkärin kotikäynnit ovat tosi kalliita. Ihmiset ovat lisäksi luonteeltaan erilaisia. Jotkut esimerkisi opiskelevat tai työskentelevät hälinässä ja viihtyvät suurissa porukoissa, toiset kaipaavat enemmän rauhaa ja yksinäisyyttä. Miksi siis synnyttämisen suhteen olisi tässä mielessä samanlaiset toiveet kaikillla?

Takaisin