Hih, Marsi, ihan kuin olisin omaa kirjoitustani ennen ekaa synnytystä lukenut. Samoissa ajatuksissa olin, että mieluiten ilman mitään ja luonnollisesti. Mutta sit mulle kävikin just sillai mitä en olisi osannut aavistaakaan. Säännölliset (10-5min välein) ja aivan infernaalisen kivuliaat supistukset kestivät 2 vuorokautta avaamatta kohdunsuuta 1cm enempää vaikka kokeilin mitä: synnytyslaulua, suihkuja, keinutteluja, kauratyynyä, hengitysharjoituksia jne. Eli mä en sitten osannutkaan ilmeisesti rentoutua ja antaa supistusten toimia, kun kivut ylittivät täysin mun sietokyvyn. Kun en ollut 45 tuntiin nukkunut, menin itkien synnärille, jossa ne totesi ettei nämä supistukset ala sua avaamaan ellet saa sellaista kipulääkettä että pystyt rentoutumaan. Ja niinhän siinä sitten kävi: sain kipupiikin ja tunnissa olin 4cm auki, sitten tuli ilokaasu, epiduraali (ah, mikä helpotus) ja oksitosiini. Kaikki kipu lakkasi epiduraaliin ja lopulta sitten synnytin. Valvottuani 50h yhtäjaksoisesti olin kuitenkin ponnistusvaiheessa niin poikki, että se kesti 50min ja kun hoin kätilölle etten jaksa enää, niin se napsautti välilihan auki ja vauva tuli pihalle. Välilihan leikkaus ei ollut yhtään kamalaa. Ei siis sattunut yhtään (kiitos epiduraalin) ja paranikin nopeasti. Hmm ja mitä vauvan kiukkuisuuteen epiduraalin vaikutuksesta tulee, niin ei mennyt ainakaan niin meillä. Ekan viikon jäbä oli rento sälli, sitten alkoi vatsavaivat (se ei kestänyt mun maidossani lehmänmaidon jäänteitä) jotka kesti 5viikkoiseksi kun tajusin aloittaa maitotuoteboikotin.
MUTTA.. oudolla tavalla nyt kun uusi synnytys lähestyy, niin olen taas sitä mieltä että luomusynnytys minulle jos vaan mahdollista. Eli voisin taas kirjoittaa tuon saman tekstin kun sinä Marsi. :D Onkohan ne nämä hormoonit?? Jotenkin aattelin että kun kaikki sanoo että toka synnytys on helpompi ja sitten ajattelin kanssa että nyt mua ei varmaan jännitä yhtä paljon kun ekalla kerralla. Mutta siis aika näyttää. Toiveena luomu. Aviomiehelle jo sanoinkin että tällä kertaa ajattelin jättää epiduraalin väliin... ja se katsoi mua kuin mielisairasta. Ymmärtäähän sen, epiduraaliin loppui viime kerralla kaikki huuto ja draama,
MUTTA.. oudolla tavalla nyt kun uusi synnytys lähestyy, niin olen taas sitä mieltä että luomusynnytys minulle jos vaan mahdollista. Eli voisin taas kirjoittaa tuon saman tekstin kun sinä Marsi. :D Onkohan ne nämä hormoonit?? Jotenkin aattelin että kun kaikki sanoo että toka synnytys on helpompi ja sitten ajattelin kanssa että nyt mua ei varmaan jännitä yhtä paljon kun ekalla kerralla. Mutta siis aika näyttää. Toiveena luomu. Aviomiehelle jo sanoinkin että tällä kertaa ajattelin jättää epiduraalin väliin... ja se katsoi mua kuin mielisairasta. Ymmärtäähän sen, epiduraaliin loppui viime kerralla kaikki huuto ja draama,