Synnytystarinoita

Anskurai

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2015
Tähän ketjuun voisi aiemmin synnyttäneen kirjoitella synnytyksistään. Itse en ainakaan tykännyt ennen ensimmäistä synnytystäni lukea mitään hirveitä kauhutarinoita, joten jos mahdollista, niin ehkä tekstin alkuun voi vaikka varoittaa, jos on vähän ikävämpi kokemus. Ja toki myös tekstiin voisi sisällyttää jotain oivalluksia tai asioita mitä ensi kerralla kenties osaa tehdä eri lailla.

Itse olin tosiaan vältellyt jonkin verran synnytystarinoiden lukemista, koska asia jännitti minua, ja ajattelin, että en halua lukea mitään kauhujuttuja ettei pelko kasva. Nyt huomaan että olisin toki voinut etsiä silti tietoa vähän enemmän, jolloin olisin ollut paremmin valmistautunut ja olisin voinut ehkä tehdä kokemuksestani vielä paremman. Kaikenkaikkiaan minulle jäi kuitenkin koko hommasta tosi hyvä fiilis, ja koen että synnytys meni aika hyvin.

Rv 38 minulla alettiin epäillä raskausmyrkytystä kohonneen verenpaineen ja virtsassa näkyneen proteiinin vuoksi. Lopulta kontrollikäynnillä kättärillä rv39+5 synnytys päätettiinkin käynnistää samantien. Mies lähti kotiin hakemaan sairaalakassia ja minulle laitettiin ballonki (tämä oli mahdollista koska kohdunsuu oli jo sen verran pehmennyt) joskus ehkä kahden aikaan iltapäivällä. Ballonki tuli ulos muutaman tunnin kuluttua, jolloin kohdunsuu oli 4cm auki. Minua oli alkanut supistaa, mutta supistukset eivät olleet vielä kauhean kipeitä. Jonkin aikaa sen jälkeen kun ballonki oli tullut ulos, minulta yritettiin puhkaista kalvot, mutta yritys epäonnistui. Tunnin kuluttua lääkäri tuli sisuuntuneena takaisin ja sanoi että tällä kertaa hän aikoo onnistua, ja niin vaan lapsivedet valahtikin kohta vauhdilla ulos. Kello oli tuolloin ehkä kahdeksan illalla. Pian sen jälkeen minut siirrettiin synnytyssaliin, jossa kymmenen aikaan illalla aloitettiin oksitosiinitippa ja antibiootti, koska streptotesti oli positiivinen.

Synnytyssalissa minussa oli kiinni tippa, tarrat mahassa joilla seurattiin supistuksia ja vielä anturi vauvan päässä, jolla seurattiin vauvan sykettä. Kaikkien näiden piuhojen kanssa liikkuminen oli tosi epämukavaa ja vaikeaa, joten alkuperäinen suunnitelmani pysyä liikkeessä ja olla esim jumppapallolla ei onnistunutkaan. Nyt tiedän ettei kaikkien näiden olisikaan tarvinnut olla kokoajan kiinni, ja tuo vauvan anturi olisi voinut olla myös johdoton, jos olisin sellaista osannut vaatia.

Hyvin pian oksitosiinitipan aloittamisesta supistukset alkoivat tuntua kipeämmiltä ja tulivat säännöllisemmin. Olin vuokrannut etukäteen tens-laitteen, jonka mies auttoi laittamaan kiinni, ja se vei kivasti kivuilta terävimmän kärjen pois. Kahden aikaan yöllä kivut alkoivat olla sen verran kovia että kutsuin kätilön paikalle ja kysyin voisinko saada jotain muutakin kivunlievitystä. Hän tarkasti tilanteen kohdunsuulla, ja totesi, ettei edistystä ballongin jälkeen ollut tullut, eli olin edelleen 4cm auki. Sain kipupiikin ja kätilö kehotti yrittää nukkua, ja epäili että synnytys lähtisi paremmin käyntiin aamulla kun toinen kierros oksitosiinia alkaisi.

Noin tunnin kuluttua edellisestä pyysin kätilön uudestaan paikalle ja kerroin haluavani lisää kivunlievitystä. Kätilö kertoi että piikin vaikutusta oli vielä pari tuntia jäljellä, joten ainut vaihtoehto oli panadol ja kuumavesipussi. Hän ei tehnyt alatutkimusta, koska uskoi varmaan tilanteen olevan sama kuin tunti sitten, ilokaasuakaan hän ei tarjonnut, koska ajatteli varmaan että sen kanssa ei voisi nukkua. Minä en osannut huutaa tai valittaa kipujani mitenkään kovin äänekkäästi, vaan enemmänkin vetäydyin kuoreeni, joten ulospäin ei varmaankaan vaikuttanut siltä että kivut olisivat olleet kovat. Panadol ja kuumavesipussi olivat kuitenkin täysin turhat, eivätkä auttaneet ollenkaan, tens-laitteesta oli sen sijaan mielestäni paljon apua, ilman sitä en varmasti olisi selvinnyt.

Jonkin verran viiden jälkeen kivut olivat jo todella kovat, enkä kärsinyt liikkua ollenkaan, lisäksi tuntui että minulla on kamala vessahätä. Pyysin miestä kutsumaan kätilön, kun en itse enää kyennyt kurkottaamaan nappiin. Kätilö auttoi minut vessaan ja poistui sitten huoneesta. Olin hetken pöntöllä, mutta mitään ei tullut. Kun tulin pois vessasta ja huomasin että kätilö oli lähtenyt, huusin miehelle, että hakee hänet välittömästi takaisin. Kätilö tuli ja ehdotti että tarkistaa kohdunsuun tilanteen. Hän oli aika yllättyneen näköinen, kun totesi minun olevan täysin auki ja voin alkaa ponnistamaan. Tässä vaiheessa minulle tarjottiin myös ensimmäisen kerran ilokaasua. Kokeilin sitä parin henkäyksen verran, mutta se vain häiritsi hengittämistäni ja sekoitti pääni, eikä tuntunut hyödyttävän mitään. 17 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen meille syntyi pieni tyttövauva. Sain vain pari nirhaumaa, joihin ommeltiin pari tikkiä, eli ei juuri mitään vaurioita.

Olen iloinen ja tyytyväinen että synnytys meni hyvin ja suhteellisen nopeasti. Ilman kummempaa lääkkeellistä kivunlievitystä synnyttäminen ei ollut täysin suunniteltua, mutta sekään ei näin jälkikäteen harmita, seuraavalla kerralla toivon että pärjäisin myös mahdollisimman vähillä lääkkeillä, uskon että avautuminen sujui niin nopeasti osittain juuri siksi, että en saanut epiduraalia. Ensi kerralla toivon että pystyisin liikkumaan paremmin, ja kokeilemaan esimerkiksi suihkussa olemista kivunlievityksenä. Yritän myös keskittyä siihen, että viestin paremmin olotilastani miehelleni ja kätilölle, koska viimeksi en selvästikään osannut kertoa/vaatia tarpeeksi selvästi mitä halusin oloni helpottamiseksi, ja sinnittelin vähän turhaa yksin ilman tukea.

Tässäpä olis mun muutama synnytys kertomus:) mun mielestä nää ei oo mitään kamalan dramaattisia;)

Meillä ekan synnytys kesti 14h aamulla 6 heräsin siihen kun että nyt mentävä pissalle ja lapsi vesi halahti sängystä noustessa. N12 lähdettiin synnärille ja siellä todettiin että on perätilassa, siitä sitten magneettikuvaukseen ja ultrattiin ja tökittiin, arvioitiin mahtuuko syntymään alakautta ja hienosti syntyi :) itse sain epiduraalin tossa 17 maissa ja itse ponnistus kesti 10 min kun tyttö saatiin maailmaan. Siitä tyttö kiikutettiin pois kun napanuora oli ollut niin tiukasti kaulanympäri ja epäilivät happen puutetta. Mutta mitään sellaista ei onneksi ollut! Joutui 1 yöksi tarkkailuun:( oltiin sitten 4 yötänperhe huoneessa ennen kotiin pääsyä:) niin ja syntyi rv 39+6

Toisen vedet tuli kakalla ollessa tossa 21 tienoolla ja kesti kaikenkaikiaan 6 h. Sain silloinkin epiduraalin ja sairaalassa kerittiin olemaan 2h ennen kuin pääsin ponnistamaan joka sitten kesti vaan 5 min. Tyttö syntyi nyrkki ensin vähän 3 jälkeen. Syntyi rv 39+5

Kolmas alkoi supistelemaan n klo 22 mutta ne muuttui säännölliseksi vasta klo 2 tyttö syntyi n klo 7 olisi syntynyt nopeammin jos en olis ottanut spinaalia kun vei kaikki tunnot. Ei ollut mulle kovin hyvä:( spinaalin vaikutus loppui 15 min ennen ponnistusta ja enää ei kerätty antaa mitään kipua lievittävää ja tyttö syntyi yhdellä ponnistuksella rv 38 :)

Neljäs supisteli viikko kausia ennen kun päästiin tosi toimiin. 30.11 klo 22 aikaan alkoi supistelemaan säännöllisesti 15 min välein ja 23 aikaan alkoi tulemaan 5-10 min välein, ja synnärille lähdettiin 2 aikaan! Jolloin olin auki 4cm ja kohdunkaula oli kokonaan sulanut pois. 5 aikaan meni vedet ja olinkin 6 cm auki.
Klo 6 pistettiin epiduraali ja kivut katosivat klo 9 olin täysin auki..
Ponnistus vaihe kesti 8min ja tyllerö oli sylissä, isoin synnyttämäni rakkaus pakkaus :)
Tyttö syntyi rv 39+5

Että tämmösia kokemuksia täällä<3

Mulla ei jotenkin supistukset tunnu kovinkaan voimakkaina, eivätkä missään vaiheessa tihene. En oikein ehkä osaa selittää asiaa, mutta siks mun synnytykset on olleet aika erilaisia kuin mitä etukäteen kuvittelin.

Esikoisesta tunsin elämän ekat supistukset päivällä. Illalla niitä tuli sitten vähän silloin tällöin ja yöllä sitten vähän jo tiheämmin. Ei sattunut, vähän tuntui ikävältä. En malttanut nukkua, joten lakkasin kynnet, värjäsin kulmat, sheivasin jne. mitä nyt keksinkään. Aamulla n. klo 7 kävin pissalla ja paperiin tuli vähän verta. Kättäriltä sanoivat, että voin tietty tulla näytille, joten rauhassa sitten lähdettiin. Lieviä supistuksia tuli ehkä 5-10 minuutin välein.

N. klo 8 pääsin Kättärillä sänkyyn ja vatsan päälle laitettiin ne anturit, mitkä piirtää käyrää. Kukaan ei kurkannut alapäähän. Yhtäkkiä tunsin painetta ja sanoin miehelle, et hae joku, tää vauva syntyy! Kätilö tuli ja kurkkasi tilanteen ja sanoi, että joo, oot täysin auki, joten ei kun saliin vaan ponnistamaan. Yritin siinä vielä sopertaa, että ei kun me tultiin vaan tsekkaukseen, eikä meillä oo ees kameraa mukana :D

Mä rakastan valokuvia (tää oli ennen kännykkäkuvausaikaa), joten tein sitten nopean päätöksen, et mies lähtee kotoa hakemaan kamoja, matkaa kun oli vaan vartti. Itse siirryin saliin. Kätilö lähti ja sanoi että voit tässä koittaa ponnistella. Kyllä jännitti olla yksin, kun aluks kuvittelin, että se vauva vaan voi humpsahtaa sieltä :)

No kului siinä lopulta sitten melkein 2 tuntia, oksitosiinia lisättiin vähitellen enemmän ja enemmän, kätilö aina kokeili mun kohtua ja sanoi milloin on supistus päällä ja silloin piti koittaa ponnistaa. Sitten taas ooteltiin minuuttikaupalla. Olin jakkaralla (mistä sain kyllä häntäluuni jotenkin pysyvästi kipeäksi). Oli niin rauhallista ja hiljaista, vaikka olin kuvitellut hirveän hien ja ähinän ja kiireen. Oma kroppa ei jotenkin auttanut yhtään vauvan ulostyöntämisessä, joten jossain vaiheessa jo mietin tosissani, et en vaan saa sitä tungettua ulos. Mutta vähitellen hampaat irvessä puristin aina kun käskettiin. Jossain vaiheessa nipsaistiin saksilla lisää tilaa, ja sainkin vauvan pään jo puoliväliin. Ja taas loppui supistus kesken. Voin kertoa, et siinä vaiheessa kiristi aika lailla paikkoja... Kätilökin sanoi, että "et millään saisi koko päätä ulos, kun tää vauva alkaa tässä jo hengitellä". Vihdoin tuli seuraava supistus ja sain koko vauvan työnnettyä ulos.

Kivunlievitystä ei ehditty antaa, ilokaasua oli. Ja sitten laitettiin joku piikki alapäähän, mitä lie ollut.

Tämän jälkeen seurasi kamala vaihe. Älä lue jos pelkäät neuloja. Nimittäin tikkien ompelu. Mua sattui niin paljon, että ajattelin, et sekoan. En oo koskaan kokenut mitään vastaavaa, itkin ja vaikersin. Yritin sanoa tästä, jolloin mulle todettiin kuin pikkulapselle, että "niin, sä tietysti kuvittelit, että se olisi jo ohi, niin nyt sua sitten harmittaa, kun tällaista vielä joudutaan tekemään". Sitten kun tää oli oikeesti lopulta ohi, huomattiin, että joku vuotaa johonkin, tikit avattiin ja koko homma tehtiin uusiksi. Vieläkin puistattaa.

Mä oon ollut jälkeenpäin tosta niin vihainen. Siis minkä muun leikkauksen jälkeen ihmistä ruvetaan ompelemaan kasaan niin, että sille ei anneta kunnon kivunlievitystä??? Sain mä imeä ilokaasua, mutta eihän se nyt herran jestas tuollaiseen kipuun auta...

Tokassa synnytyksessä kyllä avauduin sitten tästä ja kätilö tuntui olevan ekstravarovainen. Mutta sen tarinan mä kerron toiste!

Mulla molemmat synnytykset alkoi aamuyöllä supistuksilla. Alkoivat samantien todella kipeinä ja tulivat heti alusta saakka n 5min välein.
Ei siinä kauaa kotona kotona kärvistelly, kun lähdettiin ajamaan synnärille.

Melko pian saapumisen jälkeen sainkin molemmilla kerroilla epiduraalin.

Ekalla kerralla mulle nousi sitten kuume, ihmettelin kummaa oloa ja pistin ilokaasun piikkiin, mutta kätilö ohimennen kädestä hipaistessaan totesi että olen tulikuuma, ja kuumetta olikin yli 40 astetta.
Lääkkeellä saatiin laskemaan, mutta rupesin oksentelemaan.

(Ponnistusvaihe molemmilla kerroilla kesti n. 10min ja jouduttiin leikkaamaan väliliha)

Ekassa synnytyksessä; Vauva oli kakannut lapsiveteen ja vetänyt sitä keuhkoihinsa, joten vauva vietiin suoraan teholle. Kolme päivää meni antibiootteja suoraan suoneen ja pari ekaa päivää ravinto nenämahaletkulla.

Kurjin kokemus molemmissa synnytyksissä on kuitenkin ollut se, kun olen joutunut suoraan synnytyksen jälkeen leikkuriin istukan käsinirroitukseen.
Varsinkin ekan kohdalla kun muutenkin oli kamala huoli vauvasta joka vietiin heti pois.

Eikä se kyllä toki tokallakaan kerralla helpolle tai mukavalle tuntunut heti jättää oma lapsi ja lähteä moneksi tunniksi pois.
Lisäksi toisella kerralla menetin runsaasti verta ja operaatio kesti useita tunteja ja lisäksi ne tunnit heräämössä, joten Isä olikin jo vähän hädissään nälkäisen vastasyntyneen kanssa, eikä hänelle kuulemma ollut kukaan käynyt edes kertomassa väliaikatietoja minun voinnista.

Olin pari päivää melko heikossa kunnossa, vaikka sainkin 3l uutta verta, mutta silti hemoglobiini oli todella matala.

Tälläkin kertaa pelkään kamalasti joutuvani taas istukan käsinirroitukseen, joka näyttää jopa melko todennäköiseltä. :(

Nakeroinen ja OutoMamma, onpa teillä ollut ikäviä kokemuksia :( Uskomatonta miten Nakeroinen se sun ekan synnytyksen kätilö on voinut olla noin törkeä!

Mun eka synnytys käynnistettiin perjantaina rv 41+1 aamulla. Paikat oli täysin kiinni ja kiinteät vielä, eli ei ollut pojalla aikomustakaan tulla ulos vielä. Mulla verenpaineet olivat kuitenkin suht korkealla ja vauva oli isohko niin siksi käynnistettiin. Sain siis kohdunkaulaa kypsyttävää lääkettä, cytotecia (en tiedä kirjoitetaanko se noin?). Siinä sit jo ekana yönä tuli kipeitä supistuksia, mutta mitään ei tapahtunut. Seuraava päivä ja yö meni samoissa merkeissä ja sain cytotecia useamman kerran. Viimein sitten la-su yönä mut siirrettiin saliin, jossa vietin 16h ennen kuin aloin ponnistaa. Sain jossain vaiheessa epin, joka vei kaiken tunnon, siksi ponnistaminen oli hieman vaikeaa. Ponnistin 45min ja imukupilla autettiin poika ulos. Hän syntyi sunnuntaina klo 17.58, rv 41+3.

Toinen synnytys meni rauhallisemmissa merkeissä. Mulla alkoi supistukset harvakseltaan perjantaina rv 40+2, mutta ne loppuivat yöllä ja olivat poissa lauantai iltapäivään saakka. Illalla mentiin syömään ja juhlistamaan mun isäni synttäreitä ja niiden aikana supistukset voimistuvat ja tihenivät niin, että niitä tuli n.10min välein. Illalla sitten jätettiin esikoinen mun vanhempien luo yöksi, koska arveltiin, että yöllä tulee lähtö. Mentiin miehen kanssa kotiin ja mä siivosin hullun lailla, jotta saisin synnytyksen kunnolla käyntiin. Jossain vaiheessa mies meni nukkumaan, mutta mulla supistukset olivat sen verran kipeitä, etten saanut unta. Makailin sängyssä, otin panadolia, kävin suihkussa ja pakkailin hiljakseen loppuja kamoja sairaalakassiin.
N. 4 aikaan aamuyöllä herätin miehen ja lähdimme sairaalaan. Olimme siellä noin 5.30 ja pääsin heti saliin. Olin 4cm auki. Sain olla altaassa pitkään ja kun tulin sieltä, olin vain 5cm auki mutta vedet olivat menneet altaaseen. Oli jo vähän sellainen olo, että ei saakeli, vasta 5cm. Sain epiduraalin. Tämä 5cm oli ja pysyi tuntitolkulla, kunnes yhtäkkiä päivällä, joskus 12 jälkeen alkoi ponnistuttaa ihan älyttömästi. Kävi ilmi, että olin auennut puolessa tunnissa melkein kokonaan, oli enää reunat jäljellä. Siinä sitten kärvistelin jokusen supistuksen verran. Olo muuten pahin osa koko synnytyksessä tuo ponnistamisen esteleminen. Sitten vihdoin eräällä supistuksella kätilö työnsi reunat syrjään ja sain alkaa ponnistaa. 10min ponnistin ja poika syntyi 13.01 sunnuntaina, rv 40+4.

Tulevaan synnytykseen lähden aika hyvillä mielin kun toka sujui niin paljon paremmin kuin eka.

Muokattu viimeksi:
Ihan herkkien ei välttämättä tätä kannata lukea, vaikka tuntemukset on vaikea selittää/kirjoittaa.

Esikoisen synnytys kesti 16h 50min + ponnistuvaihe 1h 5min. Ballongilla jouduttiin käynnistelemään ison kokoarvion takia rv 38 + 3. Tuplaballonki laitettiin klo 11 aikaan ja mentiin kotiin odottelemaan josko jotain tapahtuisi. Samana iltana meidän piti palata äippäpolille, koska tuplaballongin kanssa en pystynyt virtsaamaan ollenkaan. Tuolloin mulle vaihdettiin yksiosainen ballonki, jonka kanssa oli paljon helpompi olla. Lähdettiin takaisin kotiin, ja jo automatkalla alkoi ikävästi supistella niin, että itkua väänsin. Mies kysyi pitäisikö sairaalaan mennä takaisin, mutta käskin kotiin ajamaan. Illan mittaan supistelut lievenivät ja sain jopa nukutuksi.

Klo 04 aikaan heräsin pissalle, ja pöntöllä istuessa ballonki tippui pois. Samantien alkoi säännölliset ja erittäin kivuliaat supistukset, joita tuli noin 1 - 2min välein. Kolme tuntia kärvistelin, sitten soitin valmiiksi synnärille ja menin herättämään miehen. Sairaalaan saavuttuamme olin 3 - 4cm auki. Makasin käyrillä kunnes alkoi oksettamaan, ja kätilö ohjasi meidät heti synnytyssaliin. Salissa ollessa mulle laitettiin oksitosiinia tippumaan, ja voin kertoa, että käynnistetyt supparit ovat (ainakin omalla kohdallani) yhtä helvettiä. Kokeilin aqua - rakkuloita, lämpöpussia, ilokaasua ja epiduraalia, mutta mistään kivunlievityksestä ei ollut kunnolla hyötyä. Epiduraalia sain salissa ollessa yhteensä 4 annosta, ei tosiaan meinannut auttaa. En ollut avautunut kuin noin 5 - 6cm, jolloin tunsin että alaselässä on paineen tunnetta. Mainitsin tästä kätilölle joka pyysi lääkärin ultraamaan. Tuolloin huomattiin, että poika oli avosuisessa tarjonnassa.

Heti ponnistusvaiheen alkaessa epiduraalin vaikutus alkoi lakkaamaan, ja koko ponnistusvaiheen tunsin aivan jäätävää kipua, jonka takia oksentelin vähän väliä sängyn kaiteen yli samalla kun piti ponnistaa. Myöskin henkilökunnan määrä ihmetytti (ja ehkä vähän stressasi), salissa oli miehen ja mun lisäksi 2 - 3 kätilöä + opiskelija sekä lääkäri + opiskelija, jotka kaikki hääräsi kimpussani. Lopulta imukuppisynnytys kun lääkäri huomasi että olin ihan loppu ja pojan sydänäänet alkoi vähän heittelemään. Mutta heti kun pojan sai rinnalle, niin kaikki se tuska ja kipu unohtui heti. ❤️

Imukuppisynnytyksessä menetin verta lähemmäs 1,5 litraa, joten olo oli todella pitkään heikko ja taju meinasi lähteä, mutta osastolla sain verensiirron (hemoglobiini oli muistaakseni 75). Muistan kun mies huomasi synnytyksen jälkeen sen verilammikon, mies parka meni ihan kalpeaksi ja jälkeenpäin sanoi, että se näytti siltä kuin ihminen olisi tapettu. :shy: Toivon kovasti, että tuleva synnytys lähtisi itsekseen käynnistymään, en halua enää ikinä kokea käynnistettyjä suppareita. Toivottavasti tämä ei ensiodottajissa/synnytyspelkoisissa lietso kauhua, se ei ollut tarkoitus, vaan ihan rehellisesti kertoa miten oma synnytys meni. :) Veikkaan kyllä, että loppuraskaudessa synnytyksen lähestyessä käyn juttelemassa vielä kerran synnytyksestäni sekä toiveista tulevaa synnytystä varten, etten ihan pakokauhuissani ole.

Takaisin