Synnytystarinoita

Voi kaameeta millaisia tarinoita.onneksi loppu hyvin kaikki hyvin..haluaako tässä edes synnyttää..voiko tän perua :wink

Mitä pererro tarkoittaa ett liikuntakyvyttömäksi jne.. Hyi se. Mutt ihanaa että voitte hyvin..tsemppiä uudenlaiseen arkeen..
24h epiduraalin laittamisesta alkoi kova päänsärky mikä lähti levolla ja särkylääkkeillä, mutta sen jälkeen alkoi niskajumi mikä paheni istuessa tai seisoessa. Meinasin saada joka kerta paniikkikohtauksen ja itkin kun yritin jumpata ja venytellä hartioita. Luultiin aluksi että kyseessä vain lihasjumi. Kolmantena päivänä en pystynyt enää muuta kuin makaamaan selälläni koska se oli ainoa kivuton asento. Diagnoosia oli hankala määrittää koska oireet olivat epätavalliset. Vedin uudestaan kunnon opiaattitripit, mutta ilman kipua lievittävää vaikutusta. Veripaikan laittaminen auttoi onneksi heti :)

Synnyttäminen kuulostaa ja tuntuu sen hetken aikaa hurjalta, mutta on kaiken sen vaivan arvoista. Paljon tsemppiä teille joilla loppusuora jo häämöttää :)
 
Must on sit taas ihana lukea teidän jo synnyttäneiden tarinoita ja fiiistellä omaa tulevaa synnytystä. Välillä saattaa meno tosiaan olla aika hurjaa, mut siihen synnytykseen tässä on koko tän raskauden aikana tähdätty :) Kiitos siis kaikille tarinansa jakaneille!
 
La-iltana 9.7. alkoi kivuliaat ja saman tien säännölliset supistukset, supistukset tulivat yön ajan sekä sunnuntai-päivän ajan aina 5-10min välein ja voimistuivat koko ajan. Sunnuntai-iltana supistukset olivat jo sietämättömän kivuliaat ja totesin että en enää pärjää kotona joten suuntasimme sairaalaan. Olin 3cm auki ja pääsimme suoraan saliin jossa hengittelin aluksi ilokaasua kunnes parin tunnin jälkeen, noin klo 24, sain epiduraalin joka toi helpotuksen pariksi tunniksi jonka aikana sain hieman levättyä. Klo 4 yöllä olin täysin auki ja aloimme hiljalleen ponnistamaan, vähitellen kätilö alkoi hieman ihmetellä kun ponnistukset eivät johda mihinkään ja minä olin jo aivan väsynyt. Klo 6 lääkäri tuli tarkistamaan tilanteen ja totesi että vauva on kesken ponnistamisen kääntynyt avotarjontaan ja kohdunsuu on mennyt kiinni 5cm. Olin järjettömissä kivuissa ja todella väsynyt, ponnistamisen tarve oli niin järkyttävä että joka supistuksella tuntui että en selviä hengissä... Sen kuuli varmaan koko sairaala kun kerroin kyllä joka supistuksella hyvin äänekkäästi kuinka sattuu ja kuolen :D Kroppa yritti väkisin ponnistaa vauvaa ulos mutta vauva ei tietenkään päässyt tulemaan ja tämä aiheutti aivan suunnatonta tuskaa. Lääkärit pohtivat mitä tehtäisiin ja jouduin odottamaan noin neljä tuntia tuskissani eri lääkäreiden mielipiteitä kunnes aamupäivällä 11 aikaan sain päätöksen kiireellisestä sektiosta ja pääsin suoraan saliin. Tyttö syntyi maanantaina klo 11.39 pitkän urakan päätteeksi :)

Sanotaanko näin että synnytyksestä jäi aika pahat traumat.. :D olen saanut onneksi jutella jo asiasta lääkärin ja kätilön kanssa ja parin kuukauden päästä pääsen vielä keskustelemaan äitipolille. Alatiesynnytys olisi sujunut hyvin ilman tuota yhtäkkistä takapakkia, ja sektio sujui todella hyvin, harmi vain että nämä piti kokea saman synnytyksen aikana.
 
La-iltana 9.7. alkoi kivuliaat ja saman tien säännölliset supistukset, supistukset tulivat yön ajan sekä sunnuntai-päivän ajan aina 5-10min välein ja voimistuivat koko ajan. Sunnuntai-iltana supistukset olivat jo sietämättömän kivuliaat ja totesin että en enää pärjää kotona joten suuntasimme sairaalaan. Olin 3cm auki ja pääsimme suoraan saliin jossa hengittelin aluksi ilokaasua kunnes parin tunnin jälkeen, noin klo 24, sain epiduraalin joka toi helpotuksen pariksi tunniksi jonka aikana sain hieman levättyä. Klo 4 yöllä olin täysin auki ja aloimme hiljalleen ponnistamaan, vähitellen kätilö alkoi hieman ihmetellä kun ponnistukset eivät johda mihinkään ja minä olin jo aivan väsynyt. Klo 6 lääkäri tuli tarkistamaan tilanteen ja totesi että vauva on kesken ponnistamisen kääntynyt avotarjontaan ja kohdunsuu on mennyt kiinni 5cm. Olin järjettömissä kivuissa ja todella väsynyt, ponnistamisen tarve oli niin järkyttävä että joka supistuksella tuntui että en selviä hengissä... Sen kuuli varmaan koko sairaala kun kerroin kyllä joka supistuksella hyvin äänekkäästi kuinka sattuu ja kuolen :D Kroppa yritti väkisin ponnistaa vauvaa ulos mutta vauva ei tietenkään päässyt tulemaan ja tämä aiheutti aivan suunnatonta tuskaa. Lääkärit pohtivat mitä tehtäisiin ja jouduin odottamaan noin neljä tuntia tuskissani eri lääkäreiden mielipiteitä kunnes aamupäivällä 11 aikaan sain päätöksen kiireellisestä sektiosta ja pääsin suoraan saliin. Tyttö syntyi maanantaina klo 11.39 pitkän urakan päätteeksi :)

Sanotaanko näin että synnytyksestä jäi aika pahat traumat.. :D olen saanut onneksi jutella jo asiasta lääkärin ja kätilön kanssa ja parin kuukauden päästä pääsen vielä keskustelemaan äitipolille. Alatiesynnytys olisi sujunut hyvin ilman tuota yhtäkkistä takapakkia, ja sektio sujui todella hyvin, harmi vain että nämä piti kokea saman synnytyksen aikana.

Siis sulla ponnistusvaihe on alkanu neljän jälkeen ja yheltätoista vasta päättäny leikkauksesta? :oops:
 
Siis sulla ponnistusvaihe on alkanu neljän jälkeen ja yheltätoista vasta päättäny leikkauksesta? :oops:

Kyllä... Tästä asiasta olen hieman katkera lääkärihenkilökunnalle, itse huusin ja anoin sektiota tuosta kuudesta asti, mutta lääkärit halusivat vielä miettiä ja katsoa tapahtuisiko jotain, ja halusivat ilmeisesti vielä monen lääkärin mielipiteen joita jokaista piti aina odottaa että lääkäri ehtii paikalle katsomaan :mad:
 
Kuulostaa siltä, että siellä ei ole ollut leikkauskykyistä lääkäriä. Ihan hirveän pitkä aika odottaa tuskissaan. Maallikkokin tietää, että sektioon menee jos tarjonta on väärä ja ponnistusvaihe käynnissä. Onko siellä lääkäri ollut pienissä häissä vai mitähän..? Suututti kovasti jo tuon lukeminen, en voi kuvitella, miltä susta on tuntunut :sad001.
 
Onpa kyllä merkillistä toimintaa...oon kyllä niin vihainen sun puolesta että on tuolla tavalla pitkitetty väistämätöntä.
Missä sairaalassa synnytit?
 
Malina: huh mikä koettelemus. Tuon takia haluaisin tukihenkilön mukaan joka voisi pitää puoliani myös. Onneksi kaikki lopulta ohi onnellisesti.
 
Voi hyvää päivää mitä hommaa! Kyllä tulee taas itelle kiitollinen olo että tiiän että pääsen suoriltaan sektioon pelkojeni takia...
 
Lääkäreillä tapahtui välissä vuoronvaihtoa ja erikoislääkäriä sai odottaa pienen ikuisuuden, liekkö pitkällä lounastauolla.. o_O Kätilökin totesi minulle heti kun tämä tarjontavirhe huomattiin että minun kannattaa vaatia lääkäriltä sektiota, en tiedä mitä ihmettä ne lääkärit oikein halusivat odottaa ja miettiä, vaikka vauva olisi jotenkin ihmeen kaupalla kääntänyt päänsä lopulta monen tunnin odottelun jälkeen niin en kyllä mitenkään olisi enää jaksanut synnyttää.. OYS:ssa synnytin. Lääkärin kanssa juttelin asioista jälkikäteen mutta hän ei ymmärtänyt yhtään mikä oli mennyt mielestäni väärin, totesi vain että "mitään virhettä ei tapahtunut" :mad: Semmonen kokemus kyllä että jos meille joskus lisää lapsia "suunniteltaisiin" niin aion jo ennen raskautta varmistaa että saan suunnitellun sektion, kätilöt ainakin olivat sitä mieltä tuommoisen kokemuksen jälkeen ei ketään voi pakottaa synnyttämään.
 
Kylläpä pistää vihaksi, eivätkä voi ees myöntää että on oikeesti toimittu väärin sua kohtaan.:mad:
 
Hurjan kuuloisia tarinoita teillä. :eek:
Tässäpä mun, melko kesy sellainen.

La aamupäivällä klo 12 aikaan alkoi supistukset menkkakiputyylisinä ja rupesivat pikkuhiljaa voimistumaan. Klo 23 aikaan lähdettiin sairaalaan kun tuntui, ettei enää kotona selviä. Ensin käyrillä tuskailin 20 min, olin 3cm auki joten pääsin suoraan synnytyssaliin ja sain kipupiikin. Istuin suihkussa jumppapallon päällä n tunnin kunnes tuntui, että kipu alkaa pahenemaan taas.
Seuraavana oli vuorossa ilokaasu joka toimi hyvin kunnes annostusta muutettiin 50/50. Silloin tuli huono olo joten annostusta pienennettiin, tässä vaiheessa 5cm auki.
Kun ilokaasu ei enää toiminut n. kolmen aikaan sain epiduraalin jonka jälkeen olo oli hyvä, vaikka koko kroppa tärisi koko epiduraalin vaikutuksen ajan. Kello 8 jälkeen alkoi vaikutus lakkaamaan ja kätilö totesi, että oon kokonaan auki ja saa ruveta ponnistamaan kun siltä tuntuu.
Ponnistuksista oli hankala sanoa, milloin tuntui voimakkaimmillaan (varmaankin epiduraalin takia) mutta hyvin sain poitsun ponnistettua ulos 8 minuutissa, oli kuulemma hyvin ensikertalaiselle. :)

Kaiken kaikkiaan ei olisi voinut mennä paremmin synnytys, ainoa, että olin aivan pihalla aamuyöstä kun en ollut vuorokauteen syönyt ja väsymys alkoi painaa. Hyvä mieli jäi. :)
 
Minulla synnytys käynnistettiin 38+4 raskausmyrkytyksen vuoksi. Käynnistys aloitettiin oksitosiinitipalla, ja neljän tunnin aikana saatiinkin aikaiseksi jo kipeitä supistuksia ja lopulta vesien meno. Tämän jälkeen alkoivat omatkin supistukset tulla kipeinä ja oksitosiini lopetettiin. Hengittelin ilokaasua kipeisiin supistuksiin. Kun kipuja alkoi olla enemmän, pyysin epiduraalia, mutta anestasialääkärillä oli ensin toinen potilas ja lopulta hän lähti hoitamaan hätäsektiota. Sain kuitenkin kohdunkaulan puudutuksen joka vei kivun supistuksista niin että onnistuin nukkumaan jopa kolmisen tuntia ennen kuin kipu alkoi palata. Ehdotin taas epiduraalia, mutta kätilö sanoi että odotellaan nyt lääkärien vaihto ja sitten uuden lääkärin mielipide. Aamuvuoron lääkäri oli sitä mieltä että, että laitetaan epiduraali kun tilanne sen vaatii, ja sitten vauhditetaan oksitosiinilla.

Supistukset tuntuivat taas tasaisesti kovenevan, ja sanoinkin kätilölle että voisi kohta laittaa anestasialääkärin hakuun. Kun anestasialääkäri saapui, supistukset sattuivat jo, ja kiskoin ilokaasua keuhkot täyteen aina supistuksen alkaessa. Uskon että epiduraalin laitto onnistui vain puolittain sillä se puudutti vain pakarat ja vatsan alueen; istuinluiden, häpyluun ja häntäluun väliseen lihaan supistukset tuntuivat edelleen. Toki ehkä vähän vaimeampina.

Melko pian tästä tilanne alkoi edetä nopeasti. Oma kätilöni oli hakemassa epiduraaliin lisäannosta ja oli ollut sillä tiellään jo jonkin aikaa... Ei pitänyt mitään kiirettä. Supistukset kovenivat ihan kunnon poltoiksi ja kiskoin ilokaasua kuin vanha narkkari ja vikisin. Sitten alkoi tuntumaan ponnistamisen tarvetta, tai oikeastaan pakkoa! Parin sellaisen jälkeen käskin miehen soittaa kelloa! Eri kätilö tuli paikalle tutkimaan asiaa, ja teki sisätutkimuksen. Tulos; kohdunsuu pehmeä ja 5cm auki. Hän ei vaikuttanut erityisen kiireiseltä, ja rupatteli niitä näitä. Lähti kuitenkin etsimään omaa kätilöäni paikalle, koska supistukset selvästi sattuivat. Noh, hän hädin tuskin ehti lähteä huoneesta, kun supisti taas voimakkaasti ja minun oli pakko työntää! Työntäminen hellitti kipua edes vähän. Seuraavaksi tunsin pään emättimessä. Huusin jo miehelle et nyt soita kätilöä! Nyt se tulee! Sama kätilö oli kohta taas huoneessa ihmettelemässä, ja pääsi yllättävän nopeasti kärryille tilanteesta. Jossain vaiheessa paikalle ehti omakin kätilöni, ja joku kolmas ihmettelemään tilannetta. Seuraavalla supistuksella synnytin pään, ja kätilöt huusivat kuorossa: "Älä ponnista!" En ole varma miksi, kenties napanuora kaulan ympäri, tai päätä piti kääntää tai jotain. Tästä seuraavalla ponnistuksella syntyivät hartiat ja loputkin lapsesta. Minä olin huutanut ponnistelun ajan ihan suoraa huutoa, nyt osat vaihtuivat ja huutamista jatkoi pieni tyttäreni.

Pituutta 45cm, painoa 2675g, pipo 33cm, ja apgar-pisteet 9-9-9. Vedet menivät 00:05, ja tyttö oli maailmassa 12:20, ponnistusvaiheen kestäessä yhden minutin. Pieni tyttäreni on täydellinen ja tempperamenttinen! Minä sain yhden 2. asteen repeämän, ja muutaman pinnallisemman nirhauman. Mielestäni selvisin vähällä ottaen huomioon vauhdin, jolla neiti päätti tulla maaimaan. :) Esikoisesta olin paljon kipeämpi, vaikka hänen syntymänsä oli aikoinaan rauhallisempi.
 
Rv 37+1 mentiin kaksosraskauden kontrolliultraan, jossa todettiin A-vauvan kasvun edelleen hidastuneen ja verenpaineen olevan nousussa. Olivat laittamassa kotiin ja seuraavana aamuna käynnistämässä, mutta kun ilmaisin huoleni verenpaineesta, päätettiin aloitella käynnistystä Cytoteceilla osastolla. Kun päästiin perille, hämmennys oli meillä molemmilla melkoinen, sillä olimmekin tulleet synnytyssaliin!

Vaihdoin vaatteet, otettiin hetki käyrää vauvoista ja laitettiin kanyyli. Pian lääkäri tuli puhkaisemaan kalvot, tilanteessa 3-4 cm auki ja reunat kaulasta jäljellä.

Melko pian alkoi supistella, koko ajan voimistuen ja tihentyen. Puolitoista tuntia kalvojen puhkaisusta supistukset todella tuntuvina kolmen minuutin välein, lämmiteltiin geelipussit ja mies hieroi selkää. Vartin kuluttua olin jo todella kipeä, sisätutkimuksessa 6 cm auki ja reuna lähes hävinnyt. Sain aloittaa ilokaasun.

Muutaman supistuksen ajan keskityin ilokaasun hengittämiseen, kunnes tunsin ponnistamisen tarvetta ja kerroin siitä kätilölle, joka lähti hakemaan apuja saliin. Seuraavalla supistuksella en millään voinut enää pidätellä ja arviolta puolen minuutin ponnistuksella syntyi 9 pisteen pikkuruinen A-poika ♡. Mies meni käytävään huutamaan pojan syntyneen ja hetkessä sali täyttyi ihmisistä.

Poika otettiin tarkastukseen ja pesulle, joku tarttui ohjaamaan B-vauvaa kohti synnytyskanavaa, lääkäri meni ottamaan B:n vastaan ja oksitosiinitippa aloitettiin. Pian supistukset alkoivat uudelleen 2 minuutin välein ja kohta tunsin ponnistamisen tarvetta uudelleen. Ensin syntyi pää ja seuraavalla supistuksella loput 9 pisteen B-tytöstä ♡. Ponnistusvaihe kesti puolitoista minuuttia ja ikäeroa lapsille tuli 13 minuuttia. Jälkeisetkin ehtivät syntyä samalla supistuksella kuin neiti. Synnytyksen kesto kalvojen puhkaisusta vajaa kaksi ja puoli tuntia.

Kovalla rytinällä eteni, mutta onneksi kaikki meni hyvin ja kivunlievityksen puutekaan ei jäänyt harmittamaan, kun todella kipeitä supistuksia ehti tulla vain vajaan tunnin ajan eikä ponnistusvaiheessa tuntunut kipua tälläkään kertaa :).
 
Yxvaan:hieno kaksos synnytys. Luulis että kaksos synnytys olis pitkä ja vaivalloinen tie mutta ei näköjään aina niinkään. Onnea!
 
Onneksi olkoon Yxvaan! Toivottavasti pikkuisilla on kaikki hyvin, maito maistuu ja paino alkaa pian nousemaan.

Minullakin tuli pikkuinen nopsaan, pienikokoinen kun oli, supistukset voimakkaita ja minä toista kertaa asialla. Ilokaasulla mentiin, oli minulle yritetty epiduraalikin laittaa, mutta huonolla menestyksellä. Meille tosin ehti kätilö paikalle ottamaan koppia, mutta ei se ollut kaukana että mies olisi saanut toimia kätilönä. Ponnistusajaksi merkittiin minutti!
 
40+4 aamulla tuntui, että vedet menivät. Koska minulla oli noin viikkoa aikaisemmin ollut vesien menosta väärä hälytys, en ollut tällä kertaa ihan varma oliko kyseessä lapsivesi vai vetinen valkovuoto. Miehen kanssa kuitenkin hälytettiin äitini paikalle pitämään esikoiselle seuraa. Koko päivä meni supistelujen kanssa. Tiheimmillään niitä tuli 10 minuutin välein. Iltaa kohti ne kuitenkin alkoivat olla todella kipeitä. Soitettiin Jorviin ja sieltä sanottiin, että voi tulla käymään heti tai viimeistään aamulla. Päätettiin mennä näytille. Sairaalassa supistukset loppuivat kuin seinään, eikä tunnin aikana tullut kuin 2 supistusta. Olin auki kahdelle sormelle ja kanavaa oli jäljellä. Lapsivesitestikin näytti positiivista. Kätilö suositteli kotiin lähtemistä. Olisin saanut jäädä sairaalaan yöksi, mutta koska supistukset loppuivat, päädyttiin lähtemään kotiin. Kätilö sanoi kuitenkin, että ihan hyvin voidaan nähdä vielä tulevana yönä.

Kotimatkalla käytiin kaupassa ja supistukset palasivat kipeinä. Kotona oltiin yhdeksän maissa illalla ja syötiin ja katsottiin televisiota. Supistuksia tuli edelleen, mutta väli oli vieläkin noin 10-15 minuuttia. Klo 23 jälkeen aloin olla niin kipeä, että halusin sairaalaan. Jorvissa oli sulku, joten päädyttiin Kättärille. Alkumatkasta mietin supistusten välissä, että onkohan tämä taas turha reissu. Kätilöopiston lähettyvillä supistukset alkoivat kuitenkin tihentyä niin, ettei ollut enää epäselvää mistä oli kyse. Parkkipaikalta sisälle kävellessä piti pysähtyä monta kertaa supistusten vuoksi. Alkoi tulla jo ponnistamisen tarvekin! Löydettiin oikeaan paikkaan ja kätilö kysyi heti minut nähdessään, että ponnistuttaako. Näki kuulemma minusta, että tilanne on pitkällä. Päästiin suoraan saliin ja tutkimuksessa kävi ilmi, että olin 7 cm auki! Sain ilokaasua, mutta en ottanut sitä kuin yhteen supistukseen. Siitä tulee mulle huono olo.

Kätilö tilasi epiduraalin ja alkoi valmistella minua sitä varten. Pelkästään kyljelleen kääntyminen oli työn ja tuskan takana, koska supistuksia tuli niin tiheään. Kun minun olisi pitänyt siirtyä kyljellään ollessani sängyn laidalle, pystyin vain parkaisemaan, että nyt on pakko ponnistaa! Kätilö tarkasti taas tilanteen ja epiduraali peruttiin. Olin kokonaan auki. Pääsin pikkuhiljaa ponnistamaan. Kätilö ehti onneksi vielä antaa pudendaalipuudutuksen helpottamaan ponnistuskipua.

Puudute vei täysin ponnistamisen tarpeen ja teki supistuksista tehottomia ja lyhyitä. Synnytys ei edennyt enää mihinkään ja vauva valui jokaisen ponnistuksen jälkeen takaisin. Lopulta kätilö laittoi oksitosiinitipan tehostamaan supistuksia ja se tehosikin heti. 1,5 tunnin sairaalassaolon jälkeen syntyi ihana poika, 3460 g, 52 cm.

Suunnitelmissani ei todellakaan ollut synnyttää ilman epiduraalia, mutta menipä tuo ilmankin. Ei tullut repeämiä, eikä siis tikkejäkään. Jälkisupistuksiin otin sairaalassa särkylääkettä, mutta muuten ei ole synnytyksen jälkeen sattunut mihinkään.
 
Takaisin
Top