Jospas määkin vihdoin saisin kirjoitettua oman tarinani.. :D
Keskiviikkoaamuna 9.10 (rv 41+2) mun mies lähti töihin vähän ennen kuutta ja itse nousin ylös kuuden maissa epämukavaan oloon. Olin herännyt nelisen kertaa yöllä samanlaisiin tuntemuksiin, mutta en osannut ajatella niistä oikein minään. Keittelin kahvia ja jossain vaiheessa aloin miettiä, että tuliskohan tänään lähtö. Mitään tuntemuksia ei ennemmin ollut, lukuunottamatta alaselän jomotuksia ja nyt nämä tuntui ihan uudelta sekä kummallisen säännölliseltä. Olin enemmin ladannut puhelimeen supistuslaskurin ja aloin sillä kellottamaan tuntemuksiani. No niitähän tuli 6-7 minuutin välein ja kestikin 30-60 sekuntia kerrallaan. Tässä vaiheessa aloin jo sitten äkkiä syömään aamupalaa ja odottelemaan, että kello on 7:00, jotta tiesin miehen olevan kahvilla. Soitin miehelle varoituspuhelun, että voi olla lähtö edessä. En vielä käskenyt kotiin, koska kestin kivut hyvin. Menin suihkuun puoleksi tunniksi ja siinä välissä supistukset napakoitui ja suihkun jälkeen kellottelin lisää niin supistukset alkoi olla välillä jo 4 minuutin välein. Soitin miehen kotiin ja hän oli vähän ennen kahdeksaa kotona. Kävi kanssa pikasuihkussa, lämmitti mulle vehnätyynyn, kun nojailin itse pääasiassa pöytään. Kipujen kanssa olisin kestänyt kotona vielä helposti, mutta ei uskaltanut olla enää kotona, kun supisteli niin usein ja sitten pian jo lähdettiin. Meiltä kestää ajaa sairaalalle noin 10 minuuttia ja tässäkin välissä supisti kolme kertaa.
Olimme sairaalalla tasan kello yhdeksän ja ilmoitin luukulle, että supistaa kolmen minuutin välein. Kätilö vastaa, että "oho.." ja ohjaa meidät hetkeksi istumaan. Siitä päästäänkin pian käyrille ja kätilö tutkii mut. Olen siinä vaiheessa 4cm auki ja kello on vähän yli yhdeksän. Reilu tunti menee käyrillä ja sitten pyydän jotain lämmintä millä saisin kipuja helpotettua supistuksen aikana. Tässä vaiheessa supistukset on harventunut 5-6 minuutin välein. Kätilö ehdottaa kylpyä ja sinne halusin mielelläni. Vesi on kuin mun toinen koti ja lämpö auttaa aina tosi tehokkaasti mulla kipuihin. Pääsen kylpyyn noin klo 10:30 ja saan luvan kanssa lillua siellä kaksi tuntia. Kylpy oli aivan loistava paikka ja jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut vaikka synnyttää sinne, jos olisi saanut. Oli mahtavaa päästää suihkulla täysillä kuumaa vettä mahalle ja selkään supistuksen aikana. Mieskin sanoi, että mun olemus muuttui välittömästi, kun pääsin kylpyyn.
Kahden tunnin kuluttua mut käsketään sitten pois kylvystä ja aletaan siirtyä saliin, kun multa tullaan käytävällä kysymään, että saisiko mua kätilöharjoittelija ultrata ihan harjoituksen vuoksi, kun mun raskaus on sujunut ongelmitta. Lupauduin sitten ja ensin mua ultrasi "oikea" kätilö ja sitten harjoittelija. Tekivät kokoarvionkin, joka oli 3200-3300g. Miehen naamasta näki, että se oli ihan hiilenä kätilölle ja harjoittelijalle, kun mä tuskailin supistusten kanssa pöydällä ja ne vaan ultras.. :D Ei mua niin haitannu, kun pystyin supistusten kanssa vielä hyvin kärvistellä..
Saliin päästään noin 12:45 ja saan alkaa hengitellä ilokaasua. Minua halutaan taas seurata harjoittelijan toimesta, tällä kertaa kandiopiskelija ja annan siihenkin luvan.. :D Olin ollut tähän asti todella rauhallinen ja hiljainen ja niin olen aina, kun mua oikein johonkin sattuu. Mitä kipempää ottaa, sitä vähemmän puhun. Mies sitten hoiti puhumisen mun puolesta.. :D Tästä eteenpäin sanoin ehkä kaikenkaikkiaan kymmenen sanaa, nyökyttelin vaan enimmäkseen ja kätilö kyselikin usein, että onko kaikki hyvin kun olen niin hiljaa.. :D
Klo 15:10 mut tutkitaan ja olen auennut tähän mennessä vain sentin lisää eli 5cm yhteensä. Tässä vaiheessa mies alkaa jutella mulle epiduraalista. Mietitään että, kun homma etenee niin hitaasti, että kuinkahan kauan tässä vielä menee. Suurimpana pelkona mulla on ollut se, että synnytys on pitkä ja, että mun voimat loppuu, enkä jaksa ponnistaa. Mietitään, että olisiko se epiduraali jossain vaiheessa aiheellinen, että saisin vähän levätä. Mulla oli tässä vaiheessa kuitenkin ihan hyvä olo ja sovittiin, että katsotaan tunnin päästä lisää. Alunalkaen mulla oli ajatuksena, etten haluaisi epiduraalia, mutta kummasti se mieli muuttuu, kun synnytys on käynnissä. Tunti kuluu ja supistukset voimistuu. Ilokaasusta ei ole enää juurikaan hyötyä, muuta kun hyvät pöhnät ja maailma pyörii. Mut tutkitaan ja reilun 5cm olen auki. Tässä vaiheessa suostun siihen epiduraaliin ja kätilö puhkaisee mun kalvot ja vauvan päähän asetetaan pinni. Epiduraalin saan 17:15 ja oksitosiinitipan 17:40, koska supistukset laimenee. Alkuun puudute toimii vaan toisella puolella, mutta pikkuhiljaa leviää koko alueelle.
Kello 18:15 olen auki 7cm ja vauvan pää on tullut hyvin alaspäin, mutta kätilö huomaa, että mun virtsarakko on täynnä ja se estää vauvan päätä laskeutumasta lisää. Mut katetroidaan ja sitten vauvan pää oikein syöksähtää alaspäin, kun kätilö tutkii. Tutkimisen jälkeen pojan sydänäänet laskee yllättäen alle sadan palautuen hitaasti 128:aan ja saan lisähappea, joka nostaa vauvan sykkeet 132:een.
Tässä vaiheessa kätilö huomaa, että mun veriryhmää ei ole heidän rekisterissä ollenkaan, vaikka se on multa otettu ja äitiyskortistakin se löytyy, mutta haluavat sen silti määrittää. Joten kesken synnytyksen multa tullaan ottamaan verinäytekin. Klo 18:45 olen 9cm auki ja saan vähän lisää epiduraalia klo 18:55, kun sen teho alkaa lakata. Klo 19:40 kohdunsuu on täysin auki ja saan alkaa äheltää ponnistuksia. Mies katsoo aina käyrältä koska supistus alkaa, koska en itse ihan alusta sitä hoksaa. Ponnistan kylkiasennossa, koska selässäni on ollut koko raskauden ajan virheasento ja selinmakuu on ollut vaikeaa.. Jossain vaiheessa multa napataan mahalta käyrämittari pois ja sitten homma menikin hankalaksi. Siinä vaiheessa, kun itse tunsin supistuksen, oli sitä kestänyt jo hetken ja olin aina vähän myöhässä ponnistamassa. Olisin ehtinyt tehokkaasti ponnistaa kolme kertaa, mutta koska en tuntenut supistuksen alkua heti, ehdin ponnistaa tehokkaasti vain sen kaksi kertaa. Tästä syystä ponnistusvaihe pitkittyy ja jossain vaiheessa siirryn puoli-istuvaan asentoon, jossa saan enemmän tehoja ponnistukseen ja selkäkin kesti hyvin. Vauvan sydänäänet heittelee edelleen ja otan välillä lisähappea, jolla syke saadaan nousuun. Lääkäri soitetaan paikalle. Ponnistusvaiheen kestäessä mulle tehdään eppari ja poika autetaan imukupilla pihalle. Kaksi ponnistusta ja poika syntyy klo 20:27. Pojan silmät on heti auki, kuin lautaset ja kätilö ynnä muu porukka ihmettelee isoon ääneen, että "mikäs tämä tämmönen on, kun heti on silmät ihan auki. Tais olla kiire pihalle" Itkukin saadaan melkein heti.. :D
Saan pojan rinnalle ja sillä tosiaan on hirveä tuijotus käynnissä ja siinä sitä sitten iskän kanssa ihmetellään, kun mua hoidellaan kuntoon. Jossain vaiheessa kätilö sanoo, että istukka on todella tiukassa ja laittaa mulle aika monta supistavaa tablettia pebaan ja mua käy vyöhyketerapeuttikin hoitamassa istukan irroittamiseksi, mutta se ei vain lähde. Tunnin ehdin olla salissa vauvan kanssa, kun mua lähdetään viemään leikkuusaliin istukan käsinirroitukseen. Olen kuitenkin hyväntuulinen, enkä edes yhtään väsynyt ja olen hereillä koko toimituksen ajan. Mulle laitetaan spinaalipuudutus ja se aiheuttaa mulle hirveän horkan ja tärisen melkein koko operaation ajan, joka kestää melkein tunnin. Istukka oli todella lujasti kiinni ja jossain vaiheessa minulle tuli huono olo, joka koheni nesteytyksellä. Menetin verta 1500ml. Operaation jälkeen minut kärrätään heräämöön ja siellä olin niin kauan kuin sain itse liikutettua jalkojani. Tärisin myös koko ajan ihan holtittomasti. Vauvan ja miehen luo pääsen vasta yhden aikaan yöllä ja siitä mies joutuukin jo pian lähteä kotiin oltuaan kahden pojan kanssa kolme tuntia tietämättä minusta mitään muuta kuin, että koska minut on kärrätty heräämöön. Melkein kahteen päivään en saa nousta sängystä ylös, kun hb laskee 83:een. Perjantai-iltana pääsen suihkuun ja lauantaina on jo niin hyvä olo, että päästään kotiin vaikkei hb ole noussut yhtään. Epparikin on parantunut niin hyvin, että pystyin jo perjantaina istua.
Jälkeenpäin ajateltuna synnytyksestä jäi ihan hyvä mieli. Istukka olisi kyllä saanut tulla ihan itse pihalle. Se kaapiminen pilasi multa koko kokemuksen ja se harmittaa tosi paljon. Mies kyllä sanoi, että silläkin on ollut tarkoitus. Poika on myllännyt mahassa ollessaan niin älyttömästi, että heikommin kiinni ollut istukka olisi varmasti lähtenyt irti.. :D
Eikä sitä käyrää multa ei olisi saanut ottaa pois. Hoksattiin sitten vasta jälkeenpäin, että olisi pitänyt pyytää se käyrä takaisin, että saisin ponnistettua paremmin, mutta synnytyksen ollessa käynnissä ei osattu ajatella sitä. Kuulin myös jälkeenpäin, että mulle ei ollut varattu vertakaan ollenkaan, vaikka olivat sen veriryhmänkin saaneet mulle määritettyä. Siinä sitä oltaisiin sitten oltu, jos olisin menettänyt edemmän verta. Mietitään nyt, koska on kyseessä selkeä hoitovirhe, että tehdäänkö potilasasiamiehelle valitusta.
Poika sai pisteitä 9/10/10 (oli alkuun vähän huonon värinen)
Pituus 52cm
Paino 3632g (ei saman päivän arviokaan pitänyt paikkaansa.. :D)
Kokonaiskesto 14 h 27 min
Avautuminen 13 h 40 min
Ponnistus 47 min
Ens kerralla pitää vissiin lähteä ekasta ponnistuksesta synnyttämään, kun oli tämä eka tämmönen räjähtävä lähtö eikä juuri varoitellut mua.. :D Toivottavasti joku jaksaa tämän pitkän sepostuksen lukea.. :D