Synnytystarinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Marsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Marsi

Puuhakas puhuja
Lokakuunmammat 2015
Tulipas tämmöinen ketju mieleen, kun noita muita ketjuja tullut selailtua.

Mua hirmuisesti kiinnostaa näin ensisynnyttäjänä kaikki kertomukset, että te joilla on jo ennestään muksuja, niin tänne vois halutessaan kertoa synnytystarinoita ja pianhan tässä alkaa tapahtua muillakin.. Mulla kun tuo la on 30.9 niin voi olla että aika moni käy synnärillä ennen mua.. :D

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Mä olen kammoni vuoksi lukenut yks satatuhatta synnytystarinaa eri foorumeilta. Jokainen synnytys on niin erilainen ja kertojasta hiukan riippuu miten kaunisteltu tarina tulee.
Mielenkiintoista niitä on kyllä lukea ja varmaan omanikin tulen sitten kirjoittamaan. Kaunistelemattomana! Mun tarinassani sitten veri lentää!! :-) :-)

Kaunistelematta:
Mulla on takana yks synnytys joka sattui enemmän kun mikään mitä olen sitä ennen tai sen jälkeen kokenut. Mut miksi mä kertoisin sellasta? Se on fakta että synnytys sattuu. Jos on suunniteltu sektio niin itse synnytys ei satu mutta sen jälkeen on paljon kauemmin kipeä kun alatie synnytyksen jälkeen.
Se syy siihen miksi mun yks synnytys saatui niin että silmissä sumeni ja muisti ei kunnolla toimi on se että mulla puhkaistiin kalvot kun olin 2cm auki, ja siitä 1,5h eteen päin olin 10cm auki. Eli räjähtävän nopea avautuminen. Ei pehmitystä tipalla tms... sellasta ei olis enää sinäkään päivänä saanut tapahtua, varsinkaan 18 vuotiaalle ensi synnyttäjälle, eikä sellasta todellakaan tapahdu nykyään. synnytyksen käynnistys kalvot puhkaisemalla on mun käsittääkseni kielletty. Sain epiduraalin kun olin useita senttejä auki, avautuminen kesti sen 1,5h jonka jälkeen olin kivusta niin sekaisin etten meinannut onnistua ponnistamisesta. Repesin niin pahasti että tikkejä oli 3 kerroksessa yhteensä muistaakseni 24 tai 27. Synnytyksen kesto 3h plus kasaan kursiminen. Ei tollasta halua kukaan kuulla ennen omaa synnytystä, eikäsellasta toivottavasti enää tapahdu kenellekään.

Toinen synnytys käynnistyi vesien menolla kotona. ihan rauhallisesti ja lempeesti, sattui kyllä kovien menkkakipujen verran ja koveni sairaalaan mennessä niin koviksi että pyysin heti epiduraalin. Synnytyksen kesto 3h

Kolmas, eli kaksosten synnytys, käynnistyi kotona 35+5 ja kalvojen puhkeamisella, kivut oli kohtalaiset mutta ensimmäiseen verrattuna, jo lempeät. Sairaalassa huomattiin että toisen vauvan napanuora oli työntynyt ulos ja hätäsektiohan siitä sit tuli. Oli 25 vaille 6 sairaalassa ja pojat syntyi 5:57 ja 5:58 . Tuosta jäi kuoleman pelko, lääkäri joka mut leikkas oli vittumainen ilkee nuori mies, jonka kanssa haluaisin joskus vielä keskustella :D

Viides, muksu, 4 synnytys oli lähes luomu, jossain vaiheessa ne yritti laittaa kohdunkaulan puudutusta, mutta en tiedä menikö sinne mitään, koska se hoitaja/lääkäri joka sitä yritti laittaa, luovutti jossain kohtaa ja sanoi että reunaa on niin vähän jäljellä ettei pysty laittamaan. Mun pisin synnytys, sairaalan mukaan n.6h, mut mun mielestä 9h koska lasken sen alkaneeksi siitä kun vettä alkoi lirahdella kotona. Ehdottomasti myös vähiten kipee. Ainoo mikä sattus niin että tuli voimasanoja oli repeemisen tunne kun työnsin muksua ulos. Tän helpoimman synnytyksen aikana keskityin ajattelemaan sitä että mitä nopeammin rentouduin ja annoin kaiken tapahtua, kivusta huolimatta, sitä nopeammin se kaikki on takana ja vauva mun sylissä :) Mulla oli myös epämääräinen ajatus sukuni naisista ennen mua, jotka on kokeneet sen saman ja selvinneet siitä.

Synnyttäminen sattuu. Ihan hitosti, Mutta, se on erilaista kipua kun mikään muu. Naiset on luotu siihen. Ihan jokainen meistä pystyy siihen, ja yksikään mies ei pysty.Teillä on ne miehet siellä mukana, ja ne näkee sen työn minkä teette sen vauvan ulos ponnistamiseksi, ja ihan varmasti jokainen mies joka sen näkee arvostaa vaimoaan vieläkin enemmän sen nähtyään. He joutuu seisomaan avuttomana siinä vieressä kun teihin sattuu, kun te puhkutte ja puhisette ja hikoilette kivusta. Mutte se voima siihen tulee teidän sisältä. Jokaisella meistä on keinot selvitä siitä. JA apuna on hyvät lääkärit, hoitajat ja kivunlievityskeinot. Kivunlievityksessä ei ole mitään pahaa tai väärää. Jos tuntuu siltä että sen haluaa niin se kannattaaottaa, mutta paras apu ponnistamiseen on se adrenaliini mitä avautuminen on tuonut teidän elimistöön. Toisaalta moni ottaa epiduraalin ja ponnistaa muksun muutamassa minuutissa, kuten minä kakkosen...Ne on kaikki erilaisia noi synnytykset...

Mä en itse mielellään lue kauhutarinoita synnytyksistä, just siks että kaikki on erilaisia, ja haluan yrittää rentoutua ja mennä uuteen synnytykseen valmiina ja voimakkaana. Toivon että kaikki menee hyvin. Meillä kaikilla.

Ihana teksti, kiitos Kuudes. Varsinkin tuo viimeinen kappale (alkoi itkettämään, ylläri). Mä olen kavereilta jotka ovat lähiaikoina synnyttäneet kysellyt miten synnytykset ovat menneet, ja aika suoraan ovat kaikki kertoneet. Tosin tuntuu, että kaikilla on ollut sellaiset hyvin "perussynnytykset", eli mitään kovin dramaattisia tarinoita ei heiltä ole tullut. Tai sitten eivät kertoneetkaan kaikkea.... :D

Mua kiinnostaa lähinnä se että miten erilaisia kaikki synnytykset on. En mä nyt mitään kauhutarinoita niin piittaa lukea, mutta realistisia tarinoita on kiva lukea. Mä koen jotenkin osana omaa valmistautumistani muiden kokemusten lukemisen ja kaikkien ohjelmien kattomisen.. :)

Mun mies pitää mua ihan outona, mutta mä en osaa olla kattomatta tai lukematta..

Itse odotan omaa synnytystä "innolla" koska ei ole minkäänlaista käsitystäkään mitä tapahtuu ja miten ite reagoi. Kun en mitään tiedä tulevasta niin en osaa edes jännittää yhtään.. sen näkee sitten.. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Kuudes: Kiitos, ihanasti kirjoitettu :) juuri näin haluankin uskoa, että minä ja minun kehoni pystyy siihen.

Joo, mä olin ehkä ymmärtänyt idean vähän väärin. =)
Kun odotin ekaa kuulin ihan tolkuttoman määrän kauhutarinoita, ja vielä toistakin odottaessa niitä kerrattiin. Vasta kaksosia odottaessa tajusin että ne pahensi mulla sitä jännitystä ja osasin sulkea korvat niiltä jutuilta.

Tämä onki fiksu ketju!! Ite kans tykkään lukea synnytystarinoita ja koko raskauden ajan oon tykänny lukea raskauteen liittyviä juttuja.. :) Kuinka kukin kokee jonku asian yms.
Ja tottakai itteä pitää muistuttaa että jokainen synnytys on erilainen.. Sitteppä sen näkee kun ollahan ponkaasemas toivottavasti sairaalas. :D
Ittellä suurin murheenaihe synnytykses on että vauvalla olis jotakin hätänä.. ja ehkä ressaan jotenki että toivottavasti en oo omalle miehelleni kovin kamala että silläkin olis ihana olla siinä mun vieres tukemas mua. Itellä ei oo niin väliä! :DD

Itsekkin voisin oman tarinani jakaa.. Toivottavasti lyhyesti :D

Eli lapsivedet alkoivat pikkuisen valumaan päivällä rv 39+5, sairaalaan näytille ja sain ajan käynnistykseen seuraavalle aamulle jos ei ole itsestään sitä ennen tullut. Yöllä vettä valui jo reilummin ja tunsin ensimmäiset supistukset. Lähdettiin sairaalalle kun sielä kuitenkin olisi pitänyt muutaman tunnin päästä olla käynnistyksessä.

Sairaalassa vettä tuli jo todella paljon, ei kertaakaan kaikki kerralla vaan koko ajan lisää ja lisää, makasin käyrillä tunteja.. Kävin välillä kuumassa suihkussa ja sitten taas makasin. Ensimmäisen kivunlievityksen (geelityynyt) sain 1 aikaan päivällä. Olin silloin ollut sairaalassa n. 12h.

Joskus ehkä 4 aikaan päivällä pääsin synnytys saliin, sain oksitosiini tipan koventamaan supistuksia. Sain kipupiikkejä ja jossain vaiheessa epiduraalinkin. Muistikuvat ovat tosi hämäriä, näitäkään en muistaisi jos en olisi joskus ylös laittanut.. Jotain oli tässä välissä, varmaan sängyssä makaamista ilokaasun kanssa, miehen istuessa vierellä.

8 aikaan illalla sitten ponnistelin 15minuuttia maailmaan tytärtäni ja sainkin pian syliin ihanan ja täydellisen 9pisteen tytön rv 39+6 ♥

Sairaalaan tulosta tytön syntymään aikaa kului melkein 24tuntia, synnytyksen kesto kuitenkin laskettiin säännöllisistä supistuksista ja se oli 7h, mikä on ensi synnyttäjälle aika nopea. En tuntenut ylitsepääsemätöntä kipua supistellessa, en ponnistaessa vaan kun tyttö juuttui hartioistaan kiinni kesken ponnistamisen ja kaksi kätilöä veti hänet ulos. Sitä kipua en koskaan unohda, onneksi se kesti vain pari sekunttia!

Mitään pelkoja tai traumoja ei kuitenkaan jäänyt, pidän synnytys kokemustani hyvänä ja odotan levollisesti seuraavaa synnytystä :) Säästyin myös repeämiltä, eppari kyllä tehtiin. (Mikä vielä repesi auki kotona ollessa.. Mutta se ei kuulu tähän tarinaan :D)

Tsemppiä kaikille tuleviin koitoksiin! :)

Mua pelottaa synnytyksessä eniten se että jouduttais turvautumaan imukuppi synnytykseen, oon kuullu hyvin paljon kauhukertomuksia imukuppi synnytyksestä johtuvista repeytymisistä.. Siis tietysti sitä voi revetä ilman imukuppiakin mut jotenkin silti pelottaa :/
Synnärillä käytiin tutustumassa miehen kanssa ja perhevalmennuksessakin th kertoi että imukupilla vain autetaan ponnistusvaiheessa, että se vain nopeuttaa toimintaa (saivat asian kuulostamaan kauheen kivalta ja helpolta ja "kivuttomalta").. Mut hmmph, pelottaa silti :/
Mulla on ihan hirmu matala kipukynnys eli voipi siis olla että enempi pelkäänkin itse kipua joka synnytykessä koetaan, mut koitan hokea itselleni koko ajan että naiset on luotu synnyttämään uutta elämää (toki se ei hirveesti vielä ainakaan helpota), että kyllä mäkin sen kestän :)

Sitten kun/jos jaksatte te ihanat jo synnyttäneet virtuaaliystävät, niin tänne olisi mukavaa saada uusia synnytystarinoita :) Oon jo selaillut uteliaana läpi tuolta elokuisten ja aikaisempi-kuisten foorumeilta heidän tarinoitaan. Se on ihan kivaa "valmistautumista" omaankin synnytykseen...

Olen samaa mieltä! Kiva lukea ja sitä kautta vähän valmistautua tulevaan, eli jos vaan jaksatte ja ehditte niin täällä mielenkiinnolla luettaisiin kuinka synnytykset ovat sujuneet!

Ainiin! Mun pitää tänne kirjoittaa vaikka huomenna kun on aikaa ja aivot ehkä virkeämmät :)

Nyt on hyvä kun mulla on kilo näitä papereita muistin apuna :downtown

Mulla alkoi äitiysloma 1.8 varhennettuna, ja sinä päivänä käynnistyi synnytys :rolleyes: Heräilin ihan normaalisti joskus 9-10 aikaan aamulla, ja muutama harjoitussupistus siinä aamutoimien aikana tuli. Oltiin kylpylään lähdössä "häämatkalle", muttei sitten onneksi lähdetty kun miehen piti lähteä mummoa kuskaamaan hammaslääkäriin :smiley-ashamed004
Meinasin vähän jotain leipoa mutta oli niin napakoita harkkasupistuksia että päätin että antaa olla, ja sohvalle makaamaan ja leffaa katsomaan (Kaksin karkuteillä :thumleft)

Mie siinä kattelin leffaa ja mietin että miten näitä tulee nyt tälleen, ja puolitosissani latasin puhelimeen sovelluksen millä niitä voi kellottaa. Niitä siinä samalla ajastin ja katoin että n. 20 minuutin välein tulee, 30-45 sek, välillä tiheämmin ja välillä harvemmin. Joskus klo 15 olin jo että no voi nyt perkele, kun alkoi olla 10 minuuttia jo väliä. Sitten soitin miehelle että miten menee mummon kanssa, ja sanoin että supistaa (ja hän sanoi että "vieläkin?!") ja sanoin että pitää kai kohta lähteä sairaalaan että onkohan miulla joku virtsatietulehdus tai joku. Jotenkin oli fiilis kuitenkin ettei mitään huolta ole, kun miulla on ollut harkkasuppareita 20.viikolta saakka, ja aina niistä sanottiin ettei ole huolta kun ei ole paikat avautunut tai muuta. Olin jopa pari kertaa neuvolassa sanonut että vauvan pää tuntuu alakautta, ja kohdukaula on pehmeä ja tosi lättänä donitsi, mutta se on kuulemma normaalia tässä vaiheessa.

Lähdettiin sitten sairaalaan kun mies oli syönyt. Komensin syömään kun siellä kuitenkin joutuisi odottamaan vaikka kuinka kauan (Onneksi söi!) Oltiin siellä sitten joskus viideltä, ja käyrille makaamaan. Olin jotenkin harmissani kun supistuskäyrää ei piirtynyt vaikka niitä selvästi tuli, mutta kätilö lohdutti että ei sillä ole väliä, kun kohtu on vielä sen verran pieni sille laitteelle ettei välttämättä rekisteröi, ja piti itse sanoa aina milloin supistaa.

Sitten siitä siirryttiin lääkärin pakeille ultra-huoneeseen, missä tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin ja otettiin jotain näytteitä. Siinä vaiheessa kun kuulin sanat "kaula kadonnut, auki löysästi kahdelle sormelle..." alkoi vähän tuntua että nyt ei mene ihan niinkuin pitäisi. Sitten tuli toinen vanhempi lääkäri ja sain siinä samalla Celestone-piikin (ns. kortisonipiikki) ja Nifangin-loudauksen (supistuksenestolääke), kun lääkäri istui viereen penkille ja sanoi että nyt on sellainen juttu, että sinulla on synnytys käynnissä, ja näillä viikoilla me siirretään sut tuonne naistenklinikalle ambulanssilla. Loput multa meni sitten vähän ohi...

Ambulanssikyydissä supistuksia tuli 2 min välein, ja naistenklinikalla oli kohdunsuu auki 4cm... eli aukesi 2cm lisää puolessa tunnissa. Olin jossain ihme horroksessa, ja ihan hyvä niin, kun mua siellä käsiteltiin kuin olisin ollut jotenkin tajuton, vaatteitakaan tarvinnut itse ottaa pois. Sitten vasta kun pääsin sieltä pikatarkastuksesta (missä oli varmaan 10 ihmistä mua tutkimassa!) synnytyssaliin niin olin jotenkin ihan että mitä helvettiä, että miten mie nyt tänne jouduin :schocked028
Kätilö oli tosi mukava, selitti siinä sitten rauhassa että mitä tapahtuu, mitä tehdään, mitä on tehty jne. Sanoi että epiduraali-vehkeet on valmiina pöydällä, että heti kun tuntuu niin sanoo vaan niin se laitetaan (Olin vähän ihmeissäni että eikös tämä osuus menekään niinkuin televisiossa o_O) Ilokaasuopastuksen sain siinä, se oli aika hyvä kivunlievitys. Aika pitkälti siinä sängyssä vaan pötkötin kun mulla oli ne pannat sun muut värkit kiinni koko ajan, ja tarkoitus oli kuitenkin hidastella synnytystä eikä jouduttaa. Vähän väliä kysyttiin sitä epiduraalia, mutten mie sitä kokenut tarvivani vielä pitkään aikaan. Olin vissiin jossain pakene-tai-taistele-tilassa vieläkin. Kätilö vaihtui jossain vaiheessa, ja mies kävi viemässä auton kotiin ja syömässä evästä ja tuli sitten bussilla takaisin ettei tarvitse parkkimaksuja miettiä. Pyysin itse miehelle sängyä että saisi hänkin vähän nukkua, onneksi sai sellaisen rimppapedin ja pienet torkut odottaessa.

Mie varmaan senkin takia viivytin epiduraalia kun pelotti hitosti se sen ottaminen, hyh selkäydinhermoon jotain, apua. Mutta kyllä mie sen sitten otin lopulta, vaikka vielä tuntui että ei sitä nyt ehkä vielä tarvita... Sen letkun laittaminen oli tosi kurjaa... Mutta kun se oli paikallaan ja ekat puudutteet laitettu, olo tuli tosi tosi hyväksi. Siinä tajusi miten väsynyt, ja kipeä oli. Mulla laitettiin aina annos, ja sitten kun sen vaikutus loppui, laitettiin lisää, eli ei täystyrmäystä. Se oli aika metkaa, kun piti puolet laittaa toisella kyljellä, ja puolet toisella maaten, että se leviää tasaisesti. Se oli sellainen hassu kylmä tunne kun se aine meni, ja sitten tuli lämmin ja rento olo hetkeksi. Mutta muuten oli ihan normaali olo! Nukuinkin siinä pari tovia.

Se oli muuten tosi yllättävää, miten se aika meni vaan. Luulisi että yli 12 tuntia kun olet synnytyssalissa vaan olemassa, hajoaisi pää, mutta jotenkin se vaan meni nopeasti. Kätilö aina 1-2 tunnin välein tarkisti paikat että miten edistyy, ja lapsivesikalvot pysyi onneksi melkein ehjinä loppuun asti. Joskus 3-4 aikaan sanoin että vauvan liikkeet tuntuu tosi selvänä, ja kätilö totesi että sitä lapsivettä taitaa vuotaa hissukseen. Vauvalle laitettiin pinni päähän jotta sai sen toisen mahapannan pois, ja samalla puhkaistiin kalvo, kun lääkäri oli todennut että nyt ei enää hidastella, ettei kohtu väsy liikaa. Sain toisen Celestonen kankkuun ja oksitosiini laitettiin kanssa menemään, ja sitten tuli tosi paljon vauhtia synnytykseen :bounce

Joskus kuudelta alkoi supistukset olla jo niin kovia ettei se epiduraalikaan enää tuntunut, kun ne supistukset laajeni sen puudutteen vaikutusalueen ulkopuolelle (Se ei vaikuta kuitenkaan kuin siinä vatsan ja selän seudulla, eli lonkista alaspäin oli ihan normaali tuntuma). Ne supistukset olikin sitten sellaisia niinkuin telkkarissa :biggrin Onneksi siinä vaiheessa kun alkoi jo v***ttaa, sanoi kätilö että nonni, nyt sais alkaa ponnistaa! Tämä oli klo 7:00 aamulla, ja kyllä se ponnistusvaihe oli musta ihan perseestä, vaikka olin siinä kuulemma tosi hyvä :happy112 Olin keskittänyt ajatuksen siihen että mitä kovemmin teen töitä, sen nopeammin se loppuu. Lapsi syntyikin 7:08, voi luoja sitä tunnetta! Vauva vietiin heti pois neonataali-osastolle, ja vaikka olin ajatellut että se tuntuisi ihan hirveältä, niin ei. Olin jossain ihme hurmassa kun vauva oli rääkäissyt ja ollut päällisin puolin kunnossa, ja isi pääsi kohta perästä katsomaan, ja oli saanut napanuorankin leikata, eli ei mitään suurta hätää :)

Se jälkivaihe oli muuten tosi ärsyttävä. Siinä kun tulee sellainen fiilis, että nyt tää on ohi, jes, ja sitten ei olekaan ohi! Istukka ei meinannut irrota, ja se piti pusertaa pois, ja kalvot ja kaikki, ja kun toinen sisempi häpyhuuli oli nirhaantunut, se oli hiton kipeä aina kun ne "kalvonpoistovärkit" osui siihen. Ja sen tikkaaminenkin tuntui ihan kamalalta. Vaikkei ne kivut olleet varmaan mitään verrattuna edeltävään toimitukseen, niin se kun ei ollut odottanut niitä vaikutti luultavasti asiaan. Kohtua paineltiin KOVASTI että saatiin veret pois kun sitä tuli aika paljon, se oli kanssa kurjaa. Onneksi sai vielä ilokaasua vedellä niin paljon kuin huvitti :excited001 Ja kohta tuli isimies näyttämään kännykästä kuvia vauvasta, ja siinä itkut ja halit piti molempien päästää :smiley-angelic003 Sitten kun pahin verenvuoto loppui, pääsi suihkuun ja sai aamupalaa ja kahvit sekä mie että isi :happy090 Ja sitten pääsin vauvaa katsomaan, voi että!

Lopputiivistykseksi, annoin synnytyksestä arvosanan 9 asteikolla 10, jälkivuoto oli karseaa mutta loppui pian, istuminen oli rankkaa ja ei nukuttanut yhtään. Synnytyskertomuksessa lukee "synnyttänyt kauniisti alakautta" :angel4 . Ruoka oli hyvää ja vauvaa sai mennä katsomaan ihan koska vain, ja olinkin siellä suurimman osan aikaa. Huonetoverin vauva oli myös alhaalla, joten ei tarvinut yöllä harmitella kun toisella on vauva ja toisella ei. Kotiin pääsin 3 päivän päästä kun toivoin nopeasti, ja vauvakin pääsi samana päivänä siirtymään toiseen sairaalaan ettei tarvinut aina Helsinkiin mennä katsomaan :) 3. päivänä muuten tuli se tunnetulva mitä oli sitä ennen kerännyt, ja kotona miun piti saada pakata edes jonkinlainen sairaalakassi, kun sekin oli jäänyt miulta kokematta :smiley-ashamed005

Täältä yksi kertomus lisää! Eli tiistaina oli aamulla synnytystapa ja kokoarviointi ja lääkäri katso ettei ihan vielä ole tuloillaan. Tiistai-keskiviikko välisenä yönä ei vaan uni tullu ja mies yötöissä ja kolmelta tuli ensimmäinen supistus ja tunnin sellasia kevyitä. Aattelin jo et eihän nää oo pahoja et ei tarvi pelätä synnytystä...no viideltä rupes kunnon supistukset ja tuli säännöllisiks ja soitin miehen kotiin.kuuden jälkeen lähettiin kohti tayssia ja autossa oksensin jo kivusta. Kokeiltiin ensin lämpöpussia joka ei olut hyvä. Peräruiskeen sain ja kasin aikaan pääsin synnytyssaliin jossa taas sai oksentaa kivuista...sit kun sai ilokaasua niin se vei ajatukset muualle vähän. Onneks kokeilin kun mulla on paniikkihäiriö ja epäröin kun moni on sanonut että liian raskas. Kätilöt kuitenkin laitto ensin kevyesti. Kivut ei toki kadonnu mut olo oli kun nousuhumalassa aina hetken ja oma ääni kuulosti siltä että olis ilmat imasssu heliumpallosta. Onneks sain epiduraalin pian myös ja se autto supistuskipuihin.. paineen tunsin silti aina kun supistus tuli. Ponnistusvaihe olikin täyttä kipua ja tuskaa ja vähän paikat repes ja jouduttiin lopuks ompeleen vähän. Epiduraali ei ponnistusvaiheeseen auttanu... kaikkee meidän vartalot on tehty kestään. Poika syntyikin sitten klo 13.30. Pituus 47cm ja paino 3240g. Jälkitoimenpiteet oli inhottavia mutta synnytyksen jälkeen mikään ei oo paha! Nyt saa vaan tuijotella omaa ihanaa pientä vieressä <3

Onkohan noissa ilokaasuissa eroa, ku mun ääni taas veti hirmu matalaksi. Sellanen goa'uld-saundi :evil6

Voi olla! Tai sit oon vaan ollu niin kivuista sekasin etten muista oikein...pää on vähän muualla ollu :D

Synnytystarinaa:
23.8 klo 3.30 oltiin nukkumassa miehen kanssa kun tunsin mahassa napsahduksen ja pienen poksahdus-äänen (unenpöpperöisenä ajattelin että potkasipa lapsi alas mahaan, kunnes tajusin et hetkinen, eihän se oo ollut perätilassa moneen viikkoon :D), jotenkin tajusin pompata sängystä samantien ylös ja siinähän losahti lapsivettä housuihin ja lattialle. Herätin miehen ihan epätodellisessa olotilassa että nytkö se lapsi tulee!
Soittelin synnärille jossa sanottiin että samantien sinne, koska olin raskausviikoilla 36+6, jos olisi ollut tasan 37 olisin saanut jäädä kotia odottelemaan supistuksien alkamista. Tässä vaiheessä hypittiin ympäri seiniä kotona kun en ollut pakannut kuin vauvalle tavarat sairaalaa varten. :D Unenpöpperöisenä kuitenkin tajusin selata siitä neuvolasta saatua raskausopasta läpi, jossa muistin nähneeni listan mitä ottaa mukaan sairaalaan.
Noh, supistuksethan alkoi melkein samantien, ensin supisteli selässä ja pikkuhiljaa kipu alkoi automatkalla siirtyä alamahaankin, mutta vielä erittäin siedettävissä lukemissa. Sairaalassa mentiin suoraan käyrille ja kätilö katsoi tilanteen, ei kohdunkaulaa ja 2cm auki, vauvan sykkeet hyvät. Tässä vaiheessa kätilö ilmoitti että heillä on aivan täyttä ja että miehen pitäisi lähteä kotiin, mä tietysti kävin itkemään ihan hulluna koska luulin että joudun synnyttämään ilman miestä. Sitten saatiin armonaikaa 1,5h jonka aikana saatiin kävellä ympäri sairaalaa jos saataisiin supistuksia aikaiseksi. Noh, eihän siinä mennyt kuin 45minuuttia kun täytyi melkein kontata kivuissa takaisin synnytysosastolle. Roikuin matkalla jokaisessa ovenkahvassa ja portaiden kaiteissa :D
Kätilö kommentoi meidät nähdessään että "jahas, mennääs synnytyssaliin, mies voi tulla mukaan". Kätilö tsekkasi tilanteen ja ei ollut tapahtunut edistystä kuin puolisen senttiä. Päätettiin että mennään ilokaasulla ja jos pahenee olotila niin laitetaan epiduraali. Ilokaasu ei auttanut mihinkään, enemmän se helpotti sitä että pystyi keskittymään hengittämiseen eikä kipuihin.
Sitten olotila paheni niin että kutsuttiin anestesialääkäri laittamaan epiduraalia, se olikin yhtä helvettiä voin sanoa. Epiduraalia ei meinattu saada mitenkään, ja siihen kului aikaa reippaasti yli puolituntia (jälkeenpäin mies laski että mun selässä oli 8 piikin jälkeä). Vihdoin kun epiduraali saatiin paikalleen tuli sellainen taivaallinen olotila kun kivut lakkasi tuntumasta. Sain jopa torkahdeltua välillä. Noin klo 11 aikoihin alkoi tulla ihan järjetön ponnistamisen tarve! Kätilö katsoi tilanteen ja 8,5cm ja antoi luvan ponnistella ihan vähän aina kun siltä tuntui. Tässä vaiheessa alkoi epiduraalin vaikutus loppua, olin kontallani siinä sängyllä ja pitelin kiinni sängyn päästä ja työnsin päätä tyynyyn supistuksen tullessa. Tästä puoli tuntia ja olin täysin auki, eikun ponnistamaan ! Kivut olivat ihan hirveät ja ponnistamalla ponnistin ja tuntui ettei mitään eidstystä tapahtunut. Sain jonkun puudutteen tuonne alapäähän, kun tuntui ponnistaminen niin ikävältä. Tämän jälkeen kätilö huikkasi lääkärinkin mukaan kannustamaan mua ponnistamisessa. N. 45 minuutin jälkeen alkoi vauvan sydänäänet tippua niin kätilö leikkasi välilihan että saatiin lapsi maailmaan. Kertoi tämän jälkeen että vauva oli väärässä tarjonnassa ja siksi oli vaikea ponnistaa sitä pihalle. Sain nopeasti vauvan rinnalle, voin sanoa että olin niin sekaisin ja kivuissa vielä siinä vaiheessa että en osannut oikein nauttia siitä ja pyysin että kätilö antaisi vauvan miehen syliin kun mua tikattiin kasaan. Vauvalla heitteli verensokerit syntymän jälkeen jonka takia häneltä otettiin jatkuvasti verikokeita (raukalla oli ihan mustelmilla kantapäät :'( ) ja vielä sen päälle bilirubiiniarvot alkoi kohoamaan, jonka takia jouduttiin jäämään osastolle valohoitoihin pariksi päiväksi. Nyt eilen päästiin kotia ja huomenna mennään vielä mittaamaan arvot, ettei ole nousussa. Toivottavasti ei olisi, ei halua enää takaisin sairaalaan :(

Mutta juuri nyt on hyvä olla, maailman ihanin pikkutyttö syntyi meille ja päästiin ekaa kertaa olemaan pienenä perheenä kotona <3

Meidän vauvalla on vieläkin molemmat kantapäät täynnä pieniä punaisia jälkiä niistä verikokeista, kun niitä otettiin joka päivä ja monta kertaa päivässä pahimmillaan :sad001 Mut tärkeitä ne on ottaa! Voittehan te kysyä että onko niillä sellaisia biliblanketteja, jos saisi kotiin lainaan yöksi?

Takaisin