synnytystapa ja kivunlievitys



Ramana kirjoitti:
"Hienoa, että esim akupunktiosta, allassynnytyksestä ja rentoutusmenetelmistä alkaa olla näyttöä ja kannattaa huomata, etttä esim. paikalliset puudutukset (esim. kohdunkaula) on samassa kopassa näiden lääkkeettömien keinojen kanssa eli jotain näyttöä tulossa vasta."

Anteeksi nyt, mutta lääkkeettömistä synnytyksistä on näyttöä "hieman" pidemmältä ajalta kuin lääkkeellisistä ;) ihmisiä on ollut paljon kauemmin kuin puudutuksia, pillereitä tai epiduraaleja. 


Ovat tietenkin olleet käytössä paljonkin pidempään, mutta ei mitään näyttöä niiden tehosta. Miksei? Kukaan ei viitsinyt tutkia. Ja jotta saadaan näitä mahdollisuuksia sairaaloihin, täytyy olla tutkittu, myös turvallisuus. Pitkään katsottiin ettei naisilla ole oikeutta valittaa synnytyskivusta vaan se on kärsittävä ja vielä hiljaa, se "jalostaa". Mutta onneksi nuo ajat ovat pääosin takana. Nämä tieteelliset tutkimukset tuloksineen ja niiden ohjaama hoitokäytäntö on aika pitkälle syynä miksi Suomi on yksi turvallisimpia maita synnyttää, niin äidille kuin lapsellekin. Aika vähän lääkefirmoja tämä kiinnostaa, rahat on muualla. Ja kaikki tulokset joudutaan nykyään julkistamaan. Mutta jokainen tavallaan :). Pkseudulla saa onneksi valita synnytyspaikankin, joten voi vähän valkkailla sen mukaan mitä itse arvostaa. Ei varmaan ole tarkoitus syyllistää tai aivopestä ketään ajattelemaan kuten itse vaan keskustella ja jakaa mahd. luotettavaa ilman ennakkoasennetta olevaa tietoa niin, että jokainen voi muodostaa mielipiteensä itse =) ?Unohtui tuo lähdekriittisyys: esim. Bebes: myy tiettyä ajattelumallia edustavia tuotteita eli hyötyy tiettyyn suuntaan menevistä ajatuksista aivan suoraan. Tieto heillä voi olla ihan oikeaa, mutta tavoite esittää se tietenkin niin että tukee myyntiä. Eikä siinä mitään pahaa, mutta onko se mitenkään puolueetonta? 

Mitä vaan voi tapahtua eikä varmaan ole kiva jos tuntee olevansa jotenkin "huono" tai pettyy tai pelkää tehneensä lapselleen pahaa, jos ei voikaan esim. synnyttää luomuna kuten oli ajatellut? Jos siltä silloin tuntuu ja ei tule ongelmia niin luomuna mennään täälläkin =). Epäilen kyllä suuresti =D
 
Takaisin
Top