Synnytystapa-arvio

Minsu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tänne voisi varmaan koota synnytystapa-arvioiden kuulumisia.

Itselläni arvio oli tänään ja kaikki hyvin. Lääkäri teki sisätutkimuksen, ultrasi tehden sikiön kokoarvion ja tarkastaen tarjonnan&lapsiveden sekä mittasi kohdunpohjan korkeuden. Sitten juteltiin vähän verenpaineista, sokereista ja painon kehityksestä, mitkä kaikki on mulla ollut nyt hyvät. Tapaaminen kesti vain kymmenisen minuuttia, koska mitään kummallista ei ilmennyt eli ihan normaalia synnytystä tässä näillä perustein odotellaan.

Tässäpä vielä ne tutkimusten tulokset (rv 35+3)
Kohdunsuu pehmeä ja lyhentynyt, pituus ~2cm
Sikiön kokoarvio 2500g
Lapsiveden määrä AFI 14 eli normaali
Raivotarjonta
Sf-mitta 30cm (2 viikkoa sitten 31cm. Vaavi on siis alkanut laskeutua, muttei vielä kiinnittynyt)

Lähtiessäni totesin, että ilmeisesti mun ei tarvitse pelätä nyt ennenaikaista synnytystä, johon lääkäri totesi, että näyttäisi kyllä siltä, että synnytys voi käynnistyä milloin tahansa. Ei kuitenkaan syytä huoleen, vaikka käynnistyisikin jo. Joten täytyypä alkaa siis jo pakata jotain sairaalakassia varuiksi :)
 
Hööööh! meillä ei ees oo mitään synnytystapa arviota täällä... [&o] Eli se ainut ultra sillon puolessa välin ja sitten neuvolassa aina vaan kokeillaan et miten perin se on.... mutta meillä ollaan jo käännytty alaspäin eli suunta jo hakusessa ja sukellus valmiina. [8D]

Mutta hyvä kuulla Minsu että siellä on kaikki hyvin. [:)]
 
Minsu
Kuulostipa hurjalt tuo, et voi syntyä milloin vain..

Oliko tuo juttu sinulla viimeisessä lääkärin tapaamisessa?

Meillä ei myöskään täällä keraval ole ollut puhetta mitään tuosta
synnytys suunnittelusta, et sitä ihmetellessä..
Varmaa voisin kysyä sitä ens ma neuvolasta.

Tsemii [:)]
 
Mulle sano neuvolan täti että synnytystapa arvio tehdään yleensä rv 36,eli seuraavalla lekurikerralla,eli sitä ootellaan ois kiva tietää nyt jo enenmän[:)]
 
mulla on aika Taysiin synnytystapaarvioon 22.9 eli 36+, omassa neuvolassa ei sitten enää olekaan lääkärikäyntiä.

Toivottavasti pääset Samovaari tänään mukaan miittiin...minä kerrankin pääsen mukaan [:)]

Toivottavasti tää olo ei tästä pahene ainakaan. Vähän on yskittänyt ja kurkkukipeä ja nenä tukossa...mutta mukaan lähden.

Vien pojan treeneihin 16.00 ja sen jälkeen olen jo kaupuingissa, jos vähän kävis ostoksilla.

Tuli nyt vähän väärään paikkaan, mutta menköön nyt näin.
 
Jihuu, mulla tuon synnytystapa-arvion teki neuvolalääkäri ja jos siinä olis jotain outoa havaittu, niin sit olis äitiyspolille vienyt matka. Eli yleensä rv36 tienoilla. Mulla tuo oli jo rv35, kun on ollut näitä oireita, jotka ennakoi homman etenemistä. Kysy neuvolassa vielä, niin saat varmuuden :)

Onhan se kyllä aika hurja ajatus, että ei voi tosiaan tietää, tuleeko lähtö milloin. Toisaalta, kun noin on mulle sanottu, niin mun tuurilla varmasti menee tappiin asti odotus :D
 
Jihuu!!
Just huomasin, et meil on samana päivänä laskettuaika [:)]

Mamma+Masuasukki 33+6
 
Mä en edes tiedä tehdäänkö mulle mitään synnytystapa-arviota, ei ole ollut neuvolassa mitään puhetta. Täytyypä kysäistä ensi viikolla. Tai ehkä se menee ajatuksella, että neljäs tulee samaa reittiä kuin edellisetkin [;)]
 
Jee, mulle tuli tänään postissa kutsu äitiyspolille 13.9. Olin jo huolissani, että ehdinkö ollenkaan viimeiseen lääkärintarkastukseen ajoissa, kun ei mitään kuulunut. Onhan se kiva tietää just vähän ennen laskettua aikaa, että kaikki vaikuttaa edelleen olevan ok, lapsi ei ole jättiläinen ja näyttää muutenkin siltä että mahtuu ulos. [:D]Mulla on tuolloin sitten viikkoja 36+5.

Voi että tämä aika menee nopeasti. Olotila vaihtelee kauhusta innostukseen.
 
Kumma juttu, miten eri paikkakunnillla on niin eri käytännöt. Meillä ei kuulemma enää edes ole mitään lääkärikäyntejä, koska ne on kuulemma koettu turhiksi! [&o] Tasan kerran oon neuvolalääkärillä käyny ja se oli sillon ihan alkuraskaudessa! Mitään puhetta ei oo ollu mistään synnytystavan arvioinneista tmv.. 
 
Ei meillä päin ainakaan ole(eikä ole ollut) synnytystapa-arviota. Tai en sitten tiedä onko ens viikon lääkärikäynti olevinaan sellainen. Käsittääkseni se on ihan normi lekurikäynti. [:)]
 
ei noihinkaan synnytystapa-arvioihinkaan ole välttämättä aina luottamista. huomattiin kaveripiirissä että kaikilla kolmella mennyt ne mönkään. kaikille tosin tehty se vasta kun menty yliaikaiseksi. (normistihan se tehdään vain jos epäilyjä että äiteen rakenteessa jotain tai vauva isohko) mullekkin sanottiin kun lääkäri mittaili ultrassa vauvaa ja minua 41+5 rvkolla että hyvin mahtuu, hyvässä asennossa vauva ja äiteellä synnyttäjän lantio. pah. ipana mitään mahtunut tulee. oli avotarjonnassa ja jumiin jäi johkin ja kiirrellisellä sektiolla tuli maailmaan. eräällä kaverillani meni synnytystapa arvio samanlailla ihan mönkään. tosin homma oli jo niin pitkällä että oli vaan punnattava vauva ulos ja tuloksena tosi pahat repeemät emättimeen ja välilihan leikkaus myös. että tää mamma ainakin seuraavan kohdalla ottaa kyllä sen asenteen että mitä vaan voi tulla vastaan.[8|][:-] oli tehty arvio tai ei...
 
Synnytystapa-arviossa tänään todettiin häntäluu joustavaksi ja lantio "hyväksi synnytyslantioksi" [:)]
Ultralla mitattuna vauvan paino nyt (rv 36+4) 2700g ja lääkäri arvioi syntymäpainoksi n. 3300g. Eli aika sinttiä lähdetään puskemaan [;)]
 
huh zenja, jotenki sait suurilta osin oman huolen HIEMAN pienenemään mein vaavin kannalta.. meilläkin oli synnytystapa-arvio.. ja koko tällä hetkellä oli 2200, viikkoja kuitenki jo 36+2 joten tuntu itestä aivan järjettömän pienelt..
kaikki koot mitä lääkäri mittas, heitti viikon tai pari, näyttivät siis vähempiä viikkoja, ja itehän on tietty heti huolesta soikeena, että eikö vauva ole kehittynyt tarpeeksi.. :/ ja siis ehkä suurin syy tälle huolehtimiselle löytyy myös siitä, että ei saatu lääkäristä mitään irti(ulkomaalainen lääkäri, kielitaidoton, mutta muuten oikein mukava :) ), sanoi vain, että "kaikki on ihan hyvin." ei kertonut mitään mitä mittas, synnytyksestä en tiedä mitään... ei sanonut yhtään että onko minkälaiset mahdollisuudet synnyttää alateitse yms.. ei edes merkannut kohdunsuun tilannetta tai mitään neuvolakorttiin, mistähän saan nämä tiedot sitten neuvolatädilleni?!
haluaisin vielä mennä yksityiselle vastaanotolle, että saisi mielenrauhan ;D

mutta ihana kuulla Zenja että teillä siel kaikki kunnossa ja "synnytysmahdollisuudet" hyvät :)
 
Täällä lääkäri vaan totesi että kaikki näyttää hyvältä ja että tervetuloa sit synnyttämään. Kai tuosta pitäisi nyt sitten päätellä että alakautta mahtuu todennäköisesti tulemaan. Olisi saanut kyllä mun puolesta ultralla kattoa vielä painoarviota kun oli laitteet käyttövalmiudessa siinä vieressä. Ilmeisesti eivät enää alapään tilannetta tutki ennen h-hetkeä jos kaikki etenee normaalisti. Jos oon äidiltäni perinyt lantion koon, niin kovin jättiläistä ei tuolta ulos saa, mutta onneksi näyttäis ihan normaalikokoiselta käyristä ja vatsan koosta päätellen. Raivotarjonnassa ollaan viihdytty niin kauan kun sitä on tarkkailtu :)
 
Heips lokakuisille mammoille. Tulee ihan haikea olo kun lukee kirjoituksianne. Mutta synnytystapa-arvioinnissa tosiaan joskus saatetaan mennä vähän mönkään.....

Mun tapaus oli tällainen:
Mulla oli ennenaikaisia supistuksia rv 28 tienoilta eteenpäin, ja kuten lääkäreissä oli todettu niin edistystä oli paljonkin tapahtunut. Aina sanottiin että koita pitää jalat ristissä, synnytys voi tapahtua koska tahansa. Paikat siis olivat lähteneet jo ennenaikojaan pehmenemään ja lyhenemään.

Rv 36 tienoilla oli siis synnytystapa-arvio, ja silloin todettiin että muksu olisi laskettuna aikana vähintään 3800g, ja jos menee paljonkin yli, niin varmana tulee yli 4 kiloinen! Alkoi pelko jyskyttämään takaraivossa.

Päivät kuluivat, päivät vaihtuivat viikoiksi.... Lopulta minulle annettiin käynnistykseen aika: RV 42+4. Muistan kuinka itkin sen takia, kun pelkäsin että sisälläni on jättivauva, ja ehkä joutuisin sektioon. Tuota päivää edeltävänä iltana alkoi supistuksiin tulla todella potkua. Enää ei suihku auttanut, eikä mikään. Tyttömme oli siis lähtenyt syntymään, ilman käynnistystä. Muistan kuinka toisaalta olin helpottunut, ettei käynnistystä tarvittu. Mutta silti.

Tytön syntymämitat olivat 52cm / 3530g. [:)]

Ja tosiaan. Kaikki on niin yksilöllistä ja raskaudet erilaisia. Tsemppiä kaikille tulevaan loppurutistukseen, voimia ja aurinkoa! [:)]
 
Tänään oli synnytystapa-arvio. Nyt 36+6 kokoarvio oli noin 2700g. Huuuh, kun helpotti, vaikka voihan olla että nuo ei paikkaansa pidä. Mutta ei ainakaan mitään jättiläistä ole odotettavissa. 3-3,5kg syntyessään ehkä.
Kaikki oli ultrassa kunnossa. Pikkuinen ei suostunut kuvattavaksi kasvoistaan, mutta miehisiä perhekalleuksiaan esitteli häpeilemättä. [:D] Tästä tapauksesta ei voi erehtyä. Lääkärikin sanoi, että yleensä ei sano mitään varmaa, mutta nyt voi sanoa että 99,9 % todennäköisyydellä poika tulossa. Minä sanoisin, että 100% varmuus asiasta. :)
Kohdunsuu oli kiinni, mutta pehmentynyt.
Kohta sais pikkumies tulla... <3
 
moikka,

ei ole taallakaan synnytystapa arviota, mutta maassa maan tavalla kait :)
kiva kuulla Zil ettei ole jattivauva tulossa, talla tietoon ainakaan :) muakin hieman huolettaa kun on tuo sf mitta niin paljon isompi (tanaan 36 cm) kuin teilla muilla ollut ja painoakin neidolle (eli mulle) tullut aika paljon (20kg).
vauva oli kuitenkin nyt jo hyvin kiinnittynyt lantionpohjaan ja siis siina mielessa valmiina syntymaan. nyt kuitenkin vasta 36+0 viikkoja joten ei tarvi viela tulla :) sais nauttia sairaslomastakin hieman :)
 
Maaru, mullahan on ollut sf-mitta kans lievästi käyrin yli. Sen takia alkoikin itteä jo vähän huolettamaan, mutta onneksi ultra toi helpotusta. Kuitenkin sf-mitta voi johtua vauvan asennosta, lapsiveden määrästä yms.
Että toivotaan samaa sinne.:)
 
Takaisin
Top