Synnytystapa-arvio

zil, joo toivotaan :) .. ja sekin kiinnostaa etta minkalaiset kayrat suomessa on kun ma olen kokoajan ollut keskikayralla naine isoine lukemineni islannin kayrien mukaan. missa siella menee keskikayra esim viikoilla 30, 32, 34, 36, 38 ja 40? en loytanyt netista :)
 
Maaru, mä en tiedä kuinka absoluuttinen totuus se täällä on kaikkialla neuvoloissa, mutta mun neuvolatäti selitti opiskelijalle että keskimitta olis raskausviikot -2. Eli olin aluksi keskikäyrällä kun 20 viikolla oli sf-mitta 18. mutta sittenpä pompahdin yläpuolelle. Mulla on ollut mitat melkein samat aina kuin viikot. Mutta olisiko käyrässä nyt sitten jotain loiventumista joidenkin viikkojen jälkeen, kun nyt 36+1 oli sf-mitta 34 edelleen yläkäyrillä... Että ota nyt näistä selvää. [:D]
Ja voihan siinä mittaustekniikassa olla eroja ehkä eri maissa? Kun on eroja sitten tietty ihan mittaajissakin.
Mulla ei ole nyt tässä tuota neuvolakorttia, niin en saa tarkistettua mitkä ne tarkat "keskiarvot" on eri viikoille.
 
moi

Joo.. erilaiset on kayrat. taallakin mittaavat hapyluusta tunnustelemalla kohdun ylareunaan mittanauhalla ihan :)

keskiverto kayra taalla osapuilleen nain:
vko22 - 22,3 cm
vko24 - 24 cm
vko26 - 26 cm
vko28 - 28 cm
vko30 - 29,8 cm
vko32 - 31,5 cm
vko34 - 33 cm
vko36 - 34 cm
vko38 - 36,2 cm
vko40 - 37,4cm

Kyllahan siina voi olla ihan geneettisiakin eroja?! islannissa ovat olleet taalla saarella aika eristyksissa, islantilaiset lapset on eurooppalaiseen tasoon verrattuna usein hieman isompia. mut en tiia, kiinnostaa vaan etta kuinka isoja eroja suomen ja islannin keskikayrissa on :)

mulla oli taas tanaan sellaisia tuntemuksia etta mahassa on enempikin porukkaa kuin yksi vauva, ma en vaan jotenkin tajua etta mita naa kaikki kummut masussa on, etta minkalaisessa asennossa sen vauvan pitais oikein olla etta kaikki muodot mahassa olis jarkeen kaypia.. ihme juttu.. en vaan vissiin tajuu.. eritoten kun katilo on kovasti sita mielta (tanaan viimeksi) etta lapsen paa on kiinnittynyt lantionpohjaan eika se enaa varmastikaan liiku poikittain mahassa jne. no joo,. naa nyt vaan on naita mun paniikkeja,+
onko kellaan muilla ollu samoja fiiliksia?? :)

maaru[:)]
 
Maaru,

Mä oon ollut ihan samoissa mietteissä. En tajua miten pienokainen voi sohia mua joka paikkaan samaan aikaan? Muutaman kerran olen myös tuntenut ja nähnyt sellaisen pienemmän osan viilettävän pitkin vatsanahkaa alhaalta ylös. Ihan erilaista kuin alussa, jolloin tuntui vain kutittelua ja kuplimista. Istukka on edessä ja nyt jännään josko lapsi onkin avosuisessa tarjonnassa. Siitähän ois hyvä potkia vatsanahkaa neljään suuntaan. Onneksi tänään on neuvolalääkärin aika ja sisätutkimus. Saan vähän kysellä, eikä tarvitse pähkäillä yksin täällä kotona.
 
Meillä myös on liikkumiset saaneet ihan uutta vauhtia sen jälkeen kun pää painui lantioon. Ikäänkuin pikkuisella olisi enemmän tilaa möyriä ja touhuta. Eräänä iltana tuntui koko kohtu tosi rennolta ja pehmeälta, niin että sitä pystyi tuuppimaan puolelta toiselle. Se olikin aika hauskaa, kun tuuppasin vasemmalta reunalta, niin kohta sain mojovan potkun vastauksena, ja samaa toisella puolella. Mulla on myös istukka edessä ja vasta nyt tuntuu potkuja siinäkin, aiemmin vain vatsan sivuilla.
 
Meillä eilen synnytystapa-arvio. Viikkoja kasassa 35+6. Painoarvio tällä hetkellä 2,7 kg ja syntymäpainoksi arvioitiin 3,5kg. Pituutta ei arvioitu?! Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3 cm. Ei ole vielä laskeutunut lääkärin mukaan vaikka raivotarjonnassa onkin.
Lantio normaali ja sieltä pitäisi mahtua tulemaan.

Tuli sellainen olo, että tässä tulee menemään vielä kauan ennen kuin mitään tapahtuu.

Ai niin... Vauvasta otettiin myös sydänkäyrä. Istuin 20 min. tuolilla vyö mahan ympärillä (jossa oli se antura) ja kone piirteli sykkeet paperille. Lääkäri katsoi ne sen jälkeen ja sanoi vaan, että normaalit on ja voi lähteä.
Kaikki näytti siis ihan normaalilta ultrassa. Siksi kysyinkin, että miksi sellainen käyrä otetaan. On kuulemma normaali käytäntö. Mua ennen ollut äiti kävi siinä kyllä kans ja mun jälkeen oli heti menossa seuraava.
 
Takaisin
Top