Synnytystä enteilevät oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ElMa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moi
Täällä kanssa yksi seuraaja tuskastuneena. La oli eilen ja ei mitään tietoa mistään oireista, jollei nää harkkasupistukset ole sellaisia... Ei vesiä, ei kipeitä supisteluja, ei limatulppaa, ei painon tunnetta tunnetta alapäässä. Ainoa on kohta viikon kuralla ollut vatsa, vaan senkin varmaan selittää antibiootit, jotka menevät poskiontelon tulehdukseen... Käynnistykseen kai tässäkin raskaudessa joutuu, kuten edellisessä...

Caarina, mä liityn samaan kerhoon. Tää vaan härnää mua, oireita lähestyvästä synbytyksestä on kovastikki mut mitään ei tapahdu. Eilisetki polttelut loppui. Veikkaan et sitte ku tää lähtee kunnolla käyntiin ni voi olla nopeeta toimintaa, ku kuopuksen synnytys kesti 1,5h ja tiedän et oon nyt jo 4cm auki. Sitä ootellessa et alkais ne järkyttävät poltot! Hassua ko sitä niin oottaa et ne alkaa mut pelkää samalla yhtälailla.

Mä pohdin edelleen omaa synnytystäni. Napakat supistukset mulla alkoi ke ja to välisenä yönä. Jatkuivat koko torstai päivän. Erityisen säännöllisinä supistukset eivät siis jatkuneet ollenkaan, yhden minuutin kestävän supistuksen kellotin mutta esim automatkalla synnärille tositoimiin supistukset laantuivat taas n 30-40sec pituisiksi (välit oli kylläkin tiheät 3-7min) ja käydessäni aiemmin illalla synnärillä kätilö sanoi että supistuksetkin saisivat kestää lähemmäs minuutin. Silti kun paikalle mentiin aikaisin aamulla olin jo 10cm auki ja heti ponnistamaan. Onneksi siis tuli lähdettyä vaikka ennen lähtöä mietin että tuleeko turha käynti ja pahoittelin jo etukäteen miehelle ja esikoisen hoitajalle kun en osannut oloistani mitään päätellä varmaksi. Kun tultiin synnärin ovelle niin olin tosi hermona kun ovet eivät heti auenneet ja itkin edelleen miehelle että en kestä jos käännyttävät minut taas kotiin. Kun mentiin kätilön luo niin kysyi Ekana että ponnistuttaako ja sitten vasta tajusin järkyttyen että vauva tuleekin nyt heti. Luulen että keho puolustautui synnytystä vastaan tähän asti, tai näin ainakin mulle täällä kerrottu kun synnytystä käyty läpi, varsinaiset syöksysynnytykset ja muutenkin autosynnytykset on kumminkin harvinaisia vaikka toki niitäkin tapahtuu. Meilläkin 50min ajomatka.

Vauva voi hyvin ❤ sokeritippa puretaan jo luultavasti tänään. Maitoa tulee puristaessa ja luotan että vauvakin saa osansa. Pullosta juo todella hyvin mikä tuo myös turvaa tähän touhuun ensipäiville :)

Tsemppiä vielä odottajille. Mulla enteili synnytys nyt vaan niin että alkoi punertava vuoto, tuli menkkajomoja ja sekalaiset supistukset jotka välillä vahvistuivat ja välillä laantuivat. Alkuviikosta kärsin myös ylävatsakivuista ja kovasta päänsärystä jonka lopulta laukaisi supistus ja helpotti (mullahan oli pitkä jakso ennen tätä ettei ollut supistellut). Hyvin hankala oli tulkita omaa kehoa mutta nähtävästi tuli toimittua ihan oikein. Esikoisesta ennen synnytystä oireet oli samantyyppinen punertava vuoto ja supistukset jotka olivat säännöllisiä heti (alkoi tyhjästä ja lähti koventumaan heti) ja sillon tiesi varmaksi että on menoa. Nyt oli toinen kerta haasteellisempi :grin

Onnea Numea!
Ja mä olen täällä vielä myös, päättäväisenä että synnytän tammikuussa (ihan kun voisin asiaan vaikuttaa)

Onnea numea! Täällä kanssa odotellessa. Joka päivä pelottaa enemmän lähestyvä käynnistys. En halua uskoa että siihe tää on menossa, mutta kai se on kohta pakko ,kun ei mitään tapahdu. Itku :crybaby2

Saakohan sitä suosista valita sektion jos menee käynnistykseen? Mä en tod. Halua käynnistystä. Luulis et sais kieltäytyä. Ja aionkin jos siihen menee. Mä en jaksa enkä halua.

Ennemmin luomuna synnytän.

^ oon miettiny muuten samaa että jos menee käynnistykseen saakka niin saako siinä kohtaa pyytää mielummin sektiota... oon miettiny siltä kantilta kun tuntuu näitä tarinoita kuullessa ja lukiessa että yllättävän moni käynnistys on kuitenkin päätyny sektioo nii eikö ois helpompi mennä suoraa siihe leikkauspöydälle...

Minun mielipide on, että itse olisin mennyt käynnistyksen sijasta suoraan sektioon. Kehtasi lääkäri vielä törkeästi sanoa kun tuo sektiohaava tulehtui, ettö juuri tämön he olisivat halunneet välttää käynnistyksellä ja alatiesynnytyksellä. Minkäs sille voi jos 3 päivää käynnistetään ja tilanne ei kauheasti etene! Kyllä haavoja varmaan tulehtuu ihan normaalipainoisillakin, siihen lääkäri myös viittasi että ylipainoni syytä koko haavan tulehtuminen. Se pöpö on kyllä sinne päässyt jo leikkauspöydällä..

Joo siis tässä vaiheessa mietin just että mielummin sektio kun toi järkyttävä kolmen päivän helvetti käynnistys..

Mulla kun mietittiin sektion ja käynnistyksen välillä...ni itse sain päättää kumpaa kallistuin. Mut sektiolle isommat riskit sanoivat...etenkin kun ylipainoa paljon. Ja tottahan se kyllä on...iso leikkaus.mut katotaan miten ämmän käy ku tosi paikka tulee.
Ja siis itsellä käynnistyksestä ei kauhukuvia jäänyt ekassa. Kivuton se ei ollut...mutta tuskin mikään synnytys on.
Mut siis esim fujin selitys omasta kokemuksestaan on kyllä paljon kivuliaamman kuuloinen kuin omani...että on kyllä todella yksilöllistä se miten kipuja tulee ja kuinka ne kokee. <3

Mä pelkään myös sitä epiduraalia... Yhden selkäpuudute leikkauksen olen saanut nukutuksessa, koska sain sellaisen hysteerisen kohtauksen kun meinasivat laittaa selkään puudutteen. Mä luulen että sama kohtaus edessä jos tilanne tulee vaikka olenkin yrittänyt valmistautua henkisesti. Mullon aika paha trauma kyseisestä enkä vain pysty... Sektio nukutuksessa olis mulle se juttu.

Joo en tiiä mikä tossa oli mut kaikki lievitys tuntui riittämättömältä! Varmaan kun ensimmäinen raskaus ja käynnistettiin epäkypsästä tilanteesta jo alkujaan niin monen tekijän summa.. Muutenkin se että käytännössä nukkuminen itsessään oli vaikeaa jo sunnuntaista lähtien (jännitti maanantain käynnistys) ja sit ku homma vaan venyi ja venyi..

Kyl jos luonnollisesti lähtis synnytys käyntiin niin saattais olla ihan eri tilanne sit..

Tilanne voisi olla tosiaan aivan toinen...tai sitten ei. Sitä on vaikea tietää. Mulla oli kans epäkypsä tilanne silloin, mut lähti hyvin edistymään (sytotecit, balonki, kalvojen puhkaisu, oksitosiini...imukuppi). Ja samaan aikaan miehen sisko käynnistyksessä...ja tyssäsi täysin synnytys...johti sektioon. Et ...nä on niin yksilöllisiä...ja en tiiä mite mun käy nyt...valmis olen koittamaan....ja toivoa voin vaan parasta :P

Niin no meillä kans mietittiin että oisko saanu lisää vauhtia supistuksiin (vaikka ne ei loppuneet) oksitosiinilla kun kalvojen puhkaisusta oli mennyt se 12h.. Mut sit tuli ongelmaksi se että Pojun sykkeet laski tasaisin väliajoin (ei pelkästään supistuksen aikana) niin ei riskeerattu sit joten pakko mennä sektioon tai pitkittää ja olla kohta hätäsektiossa..

Takaisin