Täällä oli kauan aikaa pt ja olin jo valmistautunut sektioon, mutta nyt vauva onkin kääntynyt ja edessä olisikin alatiesynnytys.
Kun sain tietää, olin muutaman päivän todella paniikissa ja ahdistunut enkä miettinyt muuta kuin synnytystä! Silloin kävin myös neuvolassa puhumassa asiasta ja sain ajan pelkopolille täksi viikoksi.
Nyt kun asiaa on ajatellut ja käsitellyt, on ajatuksetkin alkaneet selvetä. Olin jonkin aikaa jo aivan varma että haluan silti sektion ja vaadin sen millä hinnalla hyvänsä, mutta nyt olen taas tullut siihen tulokseen, että se alatiesynnytys on ehkä kuitenkin se mikä tässä on "tarkoitus" tapahtua.
Puran nyt sitten ajatuksiani ja pelkojani tänne, vaikka ne sekavia saattavatkin olla! Mutta saampahan omaa pääkoppaa selvemmäksi :D
- Kipu pelottaa melkeinpä eniten. En ehkä luota täysin kivunlievitysmenetelmiin. Pelkään että en kestä kipua.
- Pelkään että hajoan psyykkisesti kipujen vuoksi, enkä kykene etenemään synnytyksessä. Saatan myös hajota psyykkisesti vain pelonkin vuoksi? Kuka tietää.. Mitä jos kroppani meneekin niin lukkoon että synnytys ei vain etene, ja jään kärsimään kivuista? (--> tähän toki saatan saada avun siitä, että saan ns. varavaihtoehdon helpommin sektioon jos synnytyksessä ilmenee vähänkin ongelmaa)
- pelkään sitä jos minua sörkitään synnytyksen aikana paljonkin alapäähän, tähänkin voin kai esittää toivetta? Mutta vihaan kaikkia sisätutkimuksia ja muita sellaisia sörkkimisiä...en halua enää yhtäään ellei ole ihan ihan pakko
- pelkään sairaalaan lähtemistä, sitä miten reagoin kun tajuan että nyt se synnytys sitten alkaa. Mitä jos romahdankin jo silloin...
- uskon kuitenkin siihen että jokaisesta löytyy se voima ja tahto ja energia mitä synnytykseen tarvitaan. Alitajunnassani olen varma että kaikki menee hyvin.
- pienenä lisänä ällöttää tippa, piikittäminen, yleisesti koko sairaala........... onneksi ne on vain sivuseikkoja.
Onneksi menen pelkopolille, saan varmasti vahvistusta tiettyihin asioihin ja toivon mukaan myös luottamusta itseeni...