Synnytyspelot

Ne jotenkin tehostaa toisiaan, kun ottaa yhtaikaa. Ootas, etin sulle linkin...
 
En mä nyt yhtäkkiä löydä kunnon referenssiä, mutta siis ei puhuta buranasta ja panadolista vaan ibuprofeenista ja parasetamolista.

Ibuprofeeni on tulehduskipulääke ja parasetamoli on särkylääke, se liittyy niitten eri vaikutusmekanismiin. Mut siihen niitten ottamiseen liittyy jotain magiikkaa, ei siis niin, että nielaset molemmat joka kerta samaan aikaan. Olikohan silleen että parasetamolia useemmin ja ibuprofeenia vaan kerran tai kaks päivässä. Tää pitää nyt oikeesti kyllä selvittää.

Neuvolakaan ei sen tarkemmin selittänyt, koska mä "tiesin" sen. En näköjään riittävän hyvin :)
 
Muokattu viimeksi:
Kroonisen suolistosairauden takia en saa käyttää ibuprofeenia sisältäviä lääkkeitä. :sad001 Parasetamolia saan vetää rauhassa niin paljon kuin haluan. :D
 
Minulle on myös moneen eri vaivaan suositeltu paracetamolia ja ibuprofeenia otettavan vuorotellen. Ja näin myös töissä asukkaille.
Ja tietenkään ei haluta pelotella jälkisupistuksilla, mutta hyvä jokaisen tietää, että osaa varautua. Ja tosi yllättävää huomata, että osalla niitä ei ole ollenkaan. Ei mene nallekarkit tasan tässäkään kohin...
 
Ei oo täällä kyllä neuvolassa puhuttu mitään jälkisupistuksista (ja välillä tuntuu ettei ylipäätänsä mistään ylimääräisestä). Taisin kuulla niistä ensin äidiltä ja sit jostain raskausajan kirjasta luin tarkemmin.
 
Mulla tulee varmaan sit vaan sellasii jälkisupistuksia ku nyt ei kauheemmin oo mitään supistellu. Ainakaan jos vertaa siihen mitä moni muu on täällä niistä suppareistaan nyt kirjoitellu. Tai sit mä oon tosiaan niin daiju etten mä tiedä millo mua supistaa... Niinku TAAS kävi torstaina ku olin neuvolassa ja täti joutu jälleen ilmoittamaan mulle että mua supistaa niin piti odottaa hetki ennenku pääsi sydänääniä masusta etsimään. *pöljä*? :wideyed:
 
Mashnu, mää tunnen kans itteni ihan pöljäksi välillä, mutta ei kait se toisaalta tyhmäksi tee, jos ei tiedä jotain mistä ei oo aikaisempaa kokemuspohjaa... :)
 
Ei mullakaan supistellut kun esikoista odotin. Synnärillä kyllä sitten..
 
Mäkään en tarkalleen tiedä mikä se on oikee selitys sille et lääke coctail on tehokkaampi mutta niin se on. Jotenkin ne ikäänkuin tehostaavat toistensa vaikutusta. Ite pääpotilaana olen neuroltakin saanu suosituksen käyttää eri vaikuttavia lääkeaineita. Lieneen samaa mystiikkaa että esim. Kofeiini tehostaa lääkkeen imeytymistä ja vaikutusta..
 
Mä sain kans selkääni joskus panacodia ja buranaa.. Panacodista pelkästään ei oo mitään apua mihinkää.. Kimpassa noi on aika tehokas yhdistelmä:)
 
Samaa mieltä Riipitiin kanssa, että noissa lääkkeissä on erit vaikuttavat aineet ja siksi ne tehostavat toistensa vaikutusta, kun toimivat eri tavoin. Ibuprofeiiniakin voi ottaa kolmesti päivässä, siinä on se grammaraja vaan, mitä en nyt muista mikä se on. Mutta kyllä ne siellä vierihoidossa meille kertoo :)
 
Kummatkin auttaa särkyyn ja yhdessä siis tehokkaampia. Uskoisin että kyse on annosrajoista, että saa parhaan mahdollisen vasteen kipulääkkeille. Ibuprofeiini-(ibumax, Burana) rasittaa ruuansulatoskanavaa ja vatsalaukkua, paracetamol(Panadol) taas puolestaan maksaa, jos annosrajoista ei huolehdita.
 
Rv.24 aikaan oli synnytyspelkoa ilmassa kun aloin vuotaa verta sekä keho kramppasi ja kouristeli voimakkaasti. Ambulanssilla tuli kiire synnärille jossa paarilla kantoivat hoitohenkilökunnan sanoessa "otetaan se sitten keisarinleikkauksella" samalla kun en shokissa tiennyt oliko pikkuinen kuollut, tuleeko hätäkaste ja jos yhä elossa selviääkö keskoskaappiin päätyessä. Valmistelivat leikkausta samalla viedessä ensin tutkimushuoneeseen jossa ammattitaitoiset ensihoitajat, kätilöt ja lääkärit ympäröivät ja suureksi helpotuksesta todettiin että pikkuinen kunnossa, napaflow toimii ja verenvuodon syy halkaisijaltaan yli sentin kokoinen istukan reunan repeämä. Ennenaikaista hätäkeisarinleikkausta ei tullutkaan ja olin sen jälkeen synnytysosastolla seurannassa. Vielä pikkuinen masussa porskuttaa joten toivottavasti tuleva synnytys sujuu ongelmitta :)
 
Mulle viimeks sanottiin ettei ibuprofeiinia kannata ottaa ihan samaan aikaan paratabsin kanssa, vaan et ensin toinen ja 4 tunnin päästä toinen. Näin se särkylääke vaikutus ei pääse hiipuun missään vaiheessa.
Ja mä en kanssa Janna saa käyttää astmani takia ibuprofeiinia, joten mä sitten siirryn takasin naprokseenin eli miranaxin käyttöön kun apina on tullut pihalle :) Eli miranax ja panadol koktailit mulla sitten menossa.
 
Tänään olin synnytysvalmennuksessa, siinä toivossa että faktojen kuuleminen ja sairaalan tiloihin tutustuminen helpottaisi pelkoja. Toisin kävi, pelko vain tuntuu pahenevan... Soitan heti maanantaina neuvolaan, että pääsisi ensin sinne juttelemaan ja sitten sitä aikaa jos varattaisiin pelkopolille... :sad001
 
No voi ei :sad001
Oliko se se sairaala yleensä vai joku tietty asia mikä lisäsi sitä pelkoo?
 
Luultavasti sairaala yleensä? Sairaalakammoinen kun olen... Ja toinen iso juttu varmaankin se koko synnytyksen konkretisoituminen...
 
Takaisin
Top