Synnytyskuplaan pääseminen - luonnollisesti alkanut vs käynnistetty synnytys

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletteko päässet ns. synnytyskuplaan? Onko käynnistetyssä synnytyksessä vaikeampi päästä kuplaan kuin luomusti alkaneessa?
 
En. Piti ihan googlata, mitä tuolla tarkoitetaan, mutten siltikään osaa kuvitella tuollaista. Oletan, että tuollainen on mahdollista vain jos synnytys etenee jotenkin hitaasti, eli meille syöksysynnyttäjille ei mitään kuplaa voi tullakaan.
 
Mä koen päässeni synnytyskuplaan tai johonkin sen tyyppiseen. Käynnistys kyseessä ja yhdessä vaiheessa en tarvinnut enää epiduraalia lisää, kun tuli jotenkin hyvä, rauhallinen ja seesteinen olo. Semmoinen höntti ja selittämätön. Euffoorinen olisi ehkä oikea sana. Olin jotenkin yhtä sen kivun kanssa ja se ei enää tuntunut pahalta ja ponnistuksen tarve tuli luonnollisena ja sekään ei tuntunut pahalta. Ihana kokemus.
 
Koen päässeeni jonkinnäköiseen synnytyskuplaan, vaikka synnytys eteni suhteellisen nopeasti, luomusynnytys kyseessä. Tunnistan myös tuon rauhallisen olotilan enkä tuntenut suurta kipua, varsinkaan sen jälkeen kun sain epiduraalin. Sitäkin ennen kipu oli kestettävää. Ponnistusvaihe oli niin lyhyt (10min) etten ehtinyt miettiä sitäkään kipua, ja sitten olikin jo vauva sylissä :red-heart:
 
Pääsin. Oli ihan taianomainen kokemus. Kyseessä esikoisen vesisynnytys, ilokaasua käytin. Vaikutin varmaan todella kipeältä, mutta itse olin jossain tietoisuuden rajamailla, samalla ihan hallinnan luovuttaneena mutta toisaalta täysin mukana. Mieheni sanoi jälkeenpäin etten kertaakaan vaikuttanut siltä että olisin luovuttanut. Synnytystä oli käynnistetty lääkkein edellisenä päivänä. Varsinainen aktiivinen synnytys alkoi hyvin nopeasti kalvojen puhkaisun jälkeen ja supistukset tulivat koko avautumisvaiheen tiheinä, voimakkaina ja välillä kaksihuippuisina. Kokonaiskesto 7h josta ponnistus vajaa 1,5h.
 
Takaisin
Top