Synnytyskivut

Sellasta olen kans kuullu puhuttavan ettei ennen synnytystä kipua pitäisi aliarvioida. Helpompi tavallaan varautua pahimpaan ja sitten synnytyksessä huomata ettei olekkaan niin paha ja tästähän selviää. Ottaa sitten selvää kun neuvoja tulee niin monia. [8|]
 
Joo, unohdin tarkentaa että viime viestissä tosiaan puhuin vain lääkkeellisestä kivun lievityksestä.
Kipuahan voi koittaa lievittää monella muullakin tavalla, juuri lämpöpussilla tai lämpimällä kylvyllä tai suihkulla ym.

Itsellä oli viimeksi 30v. kätilönä toiminut ihana suomalainen hoitaja ja hänen neuvonsa minulle oli kun epiduraalia epäröin ottaa (mies oli vielä enempi sitä vastaan kuin minä [:D]) että kun on ensimmäinen tulossa niin on USEIN odotettavissa pitkä ja "kivinen" tie (varmaan hänen arvioonsa vaikutti myös se että todellakin näytti siltä että en kovin nopeaan tahtiin ollut avautumassa) ja epiduraalista on silloin usein paljon apua. Se että pystyy rentoutumaan auttaa paikkoja avautumaan nopeammassa tahdissa mikä on vauvallekin parasta ettei tarvi kanavassa olla ahtaalla liian pitkään. Lisäksi jos joutuu oxitosiinia tippana saamaan on odotettavissa että supistukset on paljon voimakkaampia kuin luomuna tulevat, että sekin kannattaa ottaa huomioon.

Nyt kun on toinen mulla kyseessä niin olen suunnitellut meneväni ihan sen mukaan miltä tuntuu ja kuinka nopeasti näyttää asiat edistyvän. Haluaisin paremmin tällä kertaa käyttää hyväksi ensin muita kuin lääkkeellisiä kivunlievitys keinoja esim. kylpyä. Aion myös odottaa kotona niin pitkään kuin hyvältä tuntuu kun sitä saa paremmin rentouduttua kuin sairaalassa. Jos alkaa kivut olla sitä luokkaa kuin viimeksi pahimmillaan juuri ennen epiä, niin voi olla että turvaudun uudestaan epiduraaliin ihan siksi että mielummin haluan jaksaa itse loppuun asti ja synnyttää vauvan hallitusti maailmaan.
 
Onhan se niin, että kun vauva saadaan syliin niin kivut unohtuu. [:)] Ja synnytys on niin pieni osa tulevaa matkaa perheenä, että ei sille pitäisi antaa liian suurta painoarvoa. Tokihan se jännittää ja pyörii nyt päässä kokoajan, mutta pitäs vain koettaa kääntää ajatuksia välistä muualle. Koetan nyt hokea tuota itselle niin eiköhän siitä selvitä ja mies kun on tukena niin auttaa todella paljon jo se. [:)]
 
Onko kellään kokemusta todella positiivisesta ja ehkäpä helposta synnytyksestä? olisi mukava kuulla.
 
 
Takaisin
Top