No niin, nyt kun on kotiuduttu niin voisin kanssa kertoa omasta kokemuksesta vähän lisää. Vähän sitä oonkin tuolla muissa ketjuissa jo avannut.
Mulla torstai iltana ekan kerran alko supistukset (joita en tosin tajunnut supistuksiksi). Niitä tuli noin 5 minsan välein about kello 19-02. Vähän ennen tota kahta otin panadolin ja sen jälkeen nukahdin.
Aamulla olo oli ihan normaali, mutta tuli vähän limasta veristä vuotoa. Joskus 12 aikaan supistukset (ei en edellenkään ollut varma onko ne niitä) alko uudestaan. Koko päivän tuli noin 5-8 minuutin välein, mutta ei kovin kipeitä, koska pystyin ihan normaalisti olemaan. Joskus kuuden aikaan illalla käytiin vielä keskustassa vähän nauttimassa illasta ja syömässä jätskiä. Kotiin tullessa alko ihan selvästi irrota limatulppaa aika vauhdilla ja veristä vuotoakin tuli jonkun verran ja kipu alko muuttua selvästi voimakkaammaksi.
Mentiin nukkumaan joskus kymmenen aikaan ja annoin miehen nukahtaa vaikka itellä ei ollut enää toivoakaan nukkumisesta. Supistuksia tuli about 3-6 minuutin välein ja panadolista ei ollut mitään hyötyä. Joskus kahden aikaan soitin Taysiin ja tarkistin, että pitikö nyt tuijottaa kelloa vai kipuja. Käskivät tulla vasta kun ei kivuilta kestä kotona...
Lämmittelin kaurapussia itelleni, siitä ei ollut mitään hyötyä. Sit menin lämpimään suihkuun ja se yllättäin toimi aika hyvin aluksi. Istuin siellä ehkä suunnilleen kello 04 jonka jälkeen teki niin kipeetä, ettei suihkustakaan ollut enää hyötyä. Vaikka noi supistukset tuli koko ajan kipeemmäksi, niin suihkun aikana ne myös hiukan harveni ja tuli enää noin 5-10 minsan välein. Ehdin jo miettiä että tähänkö tää loppu, mutta teki kyllä jo todella kipeetä. 10 aikaan aamulla päätin, että vaikka mä periaatteessa vielä kestäsin kotona, niin nyt lähdetään sairaalaan, kun haluun tietää onko nää nyt supistuksia vai ei ja tapahtuuko jotain. Että lähettäkööt sitten takasin kotiin, jos niikseen tulee.
Taysilla todettiin, että kaulaa ei enää ole ja oon 3 cm auki. Valitsin alkuun kivunlievitykseen sen TENS-laitteen (vai mikä sen nimi nyt oli?). Käsky kävi olla takasin käyrillä kello 12 ja sitä ennen saisi odotella sairaalassa tai käydä ulkona..mentiin vähän jalottelemaan ulos. Alkuun toi TENS toimi ihan hyvin, mutta joskus puolen aikaan sen teho lakkas oikeestaan kokonaan.
Kello 12 käyrillä todettiin että oon 4-5 cm auki ja meidät siirrettiin synnytyssaliin. Siellä päätettiin kokeilla alkuun kohdunkaulan puudutetta, koska epiduraali edelleen pelotti mua. Sen laittaminen oli musta ihan hirveetä. Sen kanssa oli jotain ongelmia, se sattu ja vedetkin siinä sitten meni (spontaanisti kyllä). Toiselle puolelle sitä ei saatu edes ihan kohdilleen. Vei kyllä hyvin kivun pois muuten, mutta mulla iski jo tässä supistusten yhteydessä voimakas ponnistamisen tarve. Olin kuitenkin vasta sellanen 7 cm auki.
Ton puudutuksen teho valitettavasti ei mulla kestänyt kovin kauaa, tunnin päästä kivut oli takasin ja mulla päällä sellanen kestosupistus että edellinen ei ehtinyt loppua ennen kun seuraava alko. Ja se ponnistamisen tarve oli ihan mieletön. Kokeilin ilokaasua, mutta en huomannut siitä mitään hyötyä ja sen aiheuttama olo oli inhottava. Tässä vaiheessa päätin, että otan sen epiduraalin nyt heti kiitos. Kas näin voitin pelkoni :D
En oikeen edes muista sitä lääkäriä, joka tuli epiduraalin laittamaan, muistan vaan sen lakkaamattoman kivun. Sen epiduraalin valmistelu vei aika kauan ja lääkäriä jouduttiin odottamaan. Tää oli pahin väli koko aikana, mutta se epiduraali toimi nopeesti. Sekään ei vienyt pois ponnistamisen tarvetta ja olin edelleen vaan 7cm auki. Supistukset kyllä sattu edelleen (en tajua miten toiset pystyy nukkumaan :D) mutta silti tuntu, että olin ihan taivassa, kun se helpotti niin paljon niitä supistusten välejä.
Rentoutuminen autto ja vajaan puolen tunnin päästä olin 10cm auki ja vauvan hiukset näky jo. Eli mulla epiduraali ja sen tuoma rentoutuminen edisti synnytystä. Ponnistusvaiheen alku oli tosi helppo, koska epiduraali vaikutti vielä hyvin ja mulle oli valtava helpotus kun vihdoin sain antaa periksi sille tunteelle ja alkaa ponnistaa. Alku etenikin nopeesti, mutta kun vauvan pää oli jo vähän ulkona niin homma pysähty. Mitään ei tapahtunut eikä vauva liikkunut mihinkään puoleen tuntiin.
Sykkeet säily hyvänä kuitenkin ja koska mä jaksoin, niin jatkettiin sitkeesti yrittämistä. Puolen tunnin jälkeen kätilö totes, että nyt on kyllä niin ahdasta että leikataan vähän. Myöhemmin selvis että just ennen kun kätilö leikkas, niin vauva liikahti eteenpäin. Eli ei leikattu, mutta repesin vähän. Tuli kuitenkin vaan neljä tikkiä ja kätilö totes että leikkaamalla ois tullut varmasti enemmän. Ja sieltä meidän pieni ihme tuli maailmaan :)
Pahoittelut pitkästä tekstistä, mä en osaa kirjottaa lyhyesti. Ja aion jatkaakin vielä
Eli mullekin jäi kaikkineen tosi positiivinen fiilis kokonaisuudesta vaikka etukäteen pelkäsin synnytystä. Kipu ois voinut olla pahempaakin ja vaikka kaikkineen touhu kesti aika kauan, niin melkein koko ajan edistyttiin. Hassua on, ettei mua lopuksi edes väsyttänyt vaikka en ollut nukkunut silmäystäkään about 32 tuntiin enkä syönyt mitään yli 24 tuntiin :D..Jaksoin vielä hyvin siirtyä osastolle odottelemaan pariksi tunniksi ja siitä sitten potilashotelliin, ilman että nukuin yhtään. En vaan malttanut.
Vieläkään ei oo väsy iskenyt vaikka oon nukkunut vaan parin tunnin pätkiä. On tää niin ihmeellistä vaan
ps. Se mistä yllätyin, oli kun kuulin ettei mulle laitettu oksitosiinia lainkaan. Oon luullut että se laitetaan epiduraalin kanssa ihan rutiinilla?
Sent from my iPhone using Vau Foorumi