Onnea minni ja ahven!
Minäkin voisin kirjoitella omasta synnytyksestä kun kuitenkin odottelen puolen yön lääkettä...
Tulin siis naikkarille kontrolliin verenpaineen takia viime to raskausviikolla 34+4. Napanuoravirtauksissa todettii blolkkeja ja vauva ei juuri ollut kasvanut. Olin osastolla seurattavana, verenpainelääkitystä nostettiin ja vauvaa seurattiin käyrillä aamuin illoin, ne ok. La seuraava ultra jossa virtaukset ok ja vauva vähän isompi.
Maanantaina verenpaineet edelleen nousseet ja proteiinia vähän virtsassa joten lääkäri päättää käynnistää synnytyksen. Saan ballongin venyttämään kohdunkaulaa ja olen tosi kipeä. Paine sattuu ja kaikki tekeminen sattuu, iltaa kohti helpottaa. Ti aamuna ballonki irtoaa ja saan cytotecia suuhun. Saan myös uuden kaksiosaisen ballongin, aukeamista on tapahtunut vähän mutta ei tarpeeksi. Tiistaina ei juuri satu. Keskiviikkona saan vielä kolmannenlaisen vielä isomman ballongin ja lisää cytotecia. Edelleenkään ei supistuksia tms.
Kolmas ballongi ehtii olla muutaman tunnin kunnes se poistetaan ja lääkäri puhkaisee kalvot. Tilanne on kohdussa edelleen epäkypsä. Vedet menee ja lääkäri kokeilee kohdunkaulaa ja toteaa samalla että vauvalla on käsi pään päällä - saa sen siirrettyä mutta toteaa että jos laittaa sen uudelleen sinne niin sektioksi menee. Lähes heti saan myös oksitosiinitipan tekemään supistuksia - olen liikkumiskiellossa ettei napanuora luiskahda kun vauva on vielö ylhäällä. Supistuksia ei tunnu ja lääkkeen määrää lisätään asteittain. Ei tunnu vieläkään mitän mutta vauvan sydänkäyrä reagoi käyrälle piirtyviin supistuksiin joten tippa pois hetkeksi. Tilanne rauhoitttuu ja yritetään uudelleen, nyt tunnen pieniä supistuksia jotka näkyy käyrällä (samanlaisia olen tuntenut viimeiset kolme päivää välillä satunnaisesti, välillä säännöllisemmin, ja kaikki lääkärit ja hoitajat on sanoneet että ne ei ole supistuksia...). Vauvan käyrä reagoi taas joten tipasta luovutaan. Lääkäri kertoo että sektio tehdään illalla klo 22 jotta ruokailusta kuluu 6 tuntia. Tähän tulee kuitenkin muutos seitsemän jälkeen kun vauvan sydänkäyrä on turhan tasainen. Minua aletaan valmistelemaan leikkaukseen, saan leikkauspaidan, antibioottia ja jotain muutakin lääkettä. Virtsakatetri. Tukisukat ja myssy ja minulle ja miehelle ohjausta että mitä tapahtuu.
Sitten leikkaussaliin. Mies on ohjattu vaihtamaan vaatteita ja odottelemaan muualle. Saan lisää jotain lääkkeitä, selkä putsataan ja saan puudutuksen joka tuntuu inhottavalta ja kyyneleet valuu mutta kipu kestää vain hetken. Verenpainemittari käteen, alapääkarvat ajellaan ja sitten pötkölleen. Mieskin pääsee paikalle.
Lääkäri kokeilee märällä tupolla vatsaa ja pitää kertoa tuntuuko kylmää. Tuntuu, ja saan muistaakseni kolmesti lisää puudutetta selkään. Kokoajan jalat puutuu enemmän tunnottomiksi ja lopulta mahakin. Väkeä on kuin pipoa. Juttelen miehen ja hoitajan kanssa kun vatsa avataan. Se ei satu mutta tuntuu painetta ja vääntelyä ja kiskontaa yms. Näin oli kerrottukin että tuntuu mutta kipua ei saanut tuntua. Vauva parkaisee ja häntä vilautetaan meille nopeaa, en ehdi nähdä. Kukaan ei ehtinyt katsoa oliko tyttö vai poika.
Minua aletaan kursimaan kasaan ja saan särkylääkettä kyynärtaipeeseen pari kertaa kun meinaa sattua. Mies haetaan katsomaan vauvaa. Tyttövauva syntyi vähän ennen yhdeksää rv 35+2.
Minut viedään heräämöön ja siellä otetaan verikokeita ja seurataan verenpainetta joka korkea.
Kohtua painetaan useasti, aluksi se ei satu mutta kun tunto alkaa palata niin se sattuu ihan helvetisti. Se on kuitenkin kuulemma pakko tehdä. Saan voimakkaita särkylääkkeitä. Haava tihkuttaa joten sitä tutkitaan ja päälle asetetaan hiekkapussi painoksi.
Kun haavan tihkutus saadaan loppumaan, huomataan että munuaiset ei toimi ja pissaa ei tule. Siihen kokeillaan useita lääkkeitä. Kipulääkkeet auttaa ja hoipun unen ja valveen rajalla. Olen saanut aiemmin miehen seuraksi ja oli ihana kuulla häneltä vauvan kuulumisia että kaikki on kunnossa.
Lopulta viiden aikaan pissa-asia on taas kunnossa ja pääsen osastolle. Kokeilen vielä viimeisillä voimilla käsin lypsämistä vauvatehon pyynnön mukaan ja saan pari tippaa aikaan. Mies menee vauvateholle nukkumaan. Minä käyn kuuden aikaan nukkumaan kunnes puoli kahdeksalta on herätys.
Vauva voi kokoajan hyvin. On vauvateholla seurattavana.
Tekstissä voi olla puutteita tai aukkoja kun kaikki ei ole ihan kirkasta mielessä.