Synnytys

Tuli tossa mieleen kun kävin rautapakettia kaivelemassa että ootteko muistanut/meinaatteko aloittaa rauta kuurin? Mulla siis oli edellisessä neuvolassa raudat ihan Ok et sinäänsä ole välttämätöntä mut ihan perinteeksi muodostuneena tapana taas sen aloitin... onpahan ”rautatankki” täynnä, vertakuitenkin menee ihan kiitettävästi niin eipä sen puolesta ainakaan tarvii huolehtia ;)

Mä oon syöny rautaa huhtikuusta lähtien 100-200mg/vrk. Nyt loppuaika mennään 100mg, ettei rautavarastot pääse pienenemään.

Mä jouduin kanssa aloittamaan lisäraudan 100mg/vrk reilu viikko sitten kun hemoglobiini oli tipahtanut alle raja-arvon. En ollut jotenkin tajunnut, että tietysti edellinen raskaus ja pitkä imetys syö rautavarastoja ja kun uusi raskaus on näin lähekkäin niin rautaa olisi ollut hyvä syödä edes pienemmässä määrin jo aiemmin. Noh, parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Jokainen synnytys on erinlainen vaikka olis kuinka mones ;) mä en kyl sit millään haluis mennä sektioon, ihan liikaa lapsia semmoseen:D pitää kuitenkin olla toiminta kykyinen heti kun kotiutuu... mut siis ymmärrän kyllä että jos lapsen tai oma henki kyseessä niin sit kyl ehdottomasti sektioon... sektio pelottaa mua ihanhulluna! Ei siis mitään sitä sektiota vastaan, et älkää niin ymmärtäkö että jotenkin sektion läpikäyneitä soimaan tms:) ihan vaan mun mielipide;)
Ja ruusunen hyvin se menee, oliko muuten arvoitu minkäkokoinen pikkunen siellä olis tulossa?

Näinhän se on :D

~3kg tietämille jos asustelemaan rupeaa eli ei mikään "jätti" vauva. :)

Mulla sama.. sektio pelottavampi ajatus kuin pt synnytys. Tietenkin pakon edessä siihen turvautuu. Liekö jonkun sortin "kontrollin menetys" pelko. Onneksi tästä hengissä selviää vaikka kivat "loppu-ajot" olekaan tiedossa. ;)

Ruusunen, oot varmaan jo lukenutkin näitä mun juttuja, älä mee sektioon jos ei oo ihan pakko. Pimppihommat so much better.
15 päivää leikkauksesta, vieläkin vatsakipua, suolistokipua, vatsa jostain kohtaa tunnoton mutta jostain kohtaa sattuu kevein paitakin.

Ruusunen, oot varmaan jo lukenutkin näitä mun juttuja, älä mee sektioon jos ei oo ihan pakko. Pimppihommat so much better.
15 päivää leikkauksesta, vieläkin vatsakipua, suolistokipua, vatsa jostain kohtaa tunnoton mutta jostain kohtaa sattuu kevein paitakin.

Olen juu seuraillut aktiivisesti keskustelua. :)
Näin ajatellut et synnytys jotenkin itselle luonnollisempi ajatus ja varmaan toipuminenkin nopeampaa. Viime kädessä siis leikkuriin. Mies onneksi hyvänä tukena rohkaisemassa.

Uskaltaako imetysliivit ostaa pari viikkoa ennen la? Kokoa lähinnä pohdin mahtaako kasvaa kun/jos maito nousee vasta synnytyksen yhteysessä tai jälkeen?

Mie ostin parit etukäteen kun löysin alennuksesta, nää ei oo malliltaan kyllä miulle mitenkään parhaat mutta välttää, ennenkun pääsee ite ostoksille ostamaan vähän paremmat.. :) otin samaa kuppikokoa olevat kun normaalit, mutta nää ei istu tuosta rinnan alta hyvin, vaikka kupit on hyvät. :)

Mulla kasvoi esikoisen aikana melko reilusti maidonnousun jälkeen eli ennen synnytystä ostetut oli liian pienet. Ne meni kyl sit myöhemmin kun maidontulo tasoittui. Nyt mulla on kolmet liivit (vanhat) ja katon sit synnytyksen jälkeen jos ainakin yhet viä ostais. Ovat jo aika virttyneitä nämä vanhat.

Mie ostin varmaan enemmänkin kuin pari viikkoa ennen laskettua aikaa, kun aiemmat, nekin raskausaikana ostetut liivit kävi pieniksi. Kysyin ihan äitiysvaateliikkeestä, joko voisin ostaa. Myyjä suositteli Boobin imetysliivejä, koska ne venyy tosi hyvin ja on mukavat päällä. Oon kyllä ollut tyytyväinen :) Ihan maidon ekaa kertaa noustessa liivit tuntui vähän tukalilta/ahtailta päällä, mutta nyt tilanteen tasoituttua ovat just hyvät.

Minä ostin myös jo parit imetysliivit alennuksesta, 1 kuppikoon nykytilannetta isommat. Ja käyn sitten ostamassa oikean kokoisia kun tilanne tasaantuu. Kun kuitenkaan ihan heti sairaalasta pääsyn jälkeen en meinannut shoppailemaan lähteä ja itse en osaisi olla ilman liivejä, jos maitoa tulee yhtä paljon kuin aiemmin. Ostin myös pari imetystoppia, joissa on yläosassa tuplakangas, eli tavallaan liivit siinä samassa, niin niillä pärjää hyvin ainakin kotioloissa.

Täytyypi ostaa pian edes yhdet ja toppi kuulostaa hyvältä myös!
Saako liivinsuojia esim prismasta tai apteekista?

Terveisin tietämätön :wacky:

Kannattaa ostaa mieluummin niitä vähän kalliimpia, koska ne halpikset jää valehtelematta nänniin kiinni. Auts auts auts

Onko täällä monella kokemusta synnytyksen käynnistyksestä kalvojen puhkaisulla? Mulla olisi se edessä todennäköisesti perjantaina, silloin 39+6. Kohdunsuu tänään parille sormelle auki ja kaulaa jäljellä pari senttiä. Tämä olisi siis toinen alatiesynnytys ja vähän jännittää, että tulee jotain toimenpiteitä kuten imukuppia tms...

Onko täällä monella kokemusta synnytyksen käynnistyksestä kalvojen puhkaisulla? Mulla olisi se edessä todennäköisesti perjantaina, silloin 39+6. Kohdunsuu tänään parille sormelle auki ja kaulaa jäljellä pari senttiä. Tämä olisi siis toinen alatiesynnytys ja vähän jännittää, että tulee jotain toimenpiteitä kuten imukuppia tms...

Minulla on toinen käynnistetty juurikin 39+6 kalvojen puhkaisulla, olin sairaalaan mennessä auki parille sormelle ja kaulaa jäljellä sentti.
Kalvojen puhkaisusta ei minun kohdallani ollut toivottua hyötyä, eli olisi pitänyt vahvistaa supistuksia. Ei kyllä myöskään tuntunut missään, eli ihan inhimillinen toimenpide. Ymmärsin silloin että tekee kipeämpää, jos kohdunsuu ei ole juuri yhtään auki.
Tunti siellä katseltiin niitä samoja monta viikkoa jatkuneita epäsäännöllisiä supistuksia ja sen jälkeen laitettiin oksitosiini-tippa, joka vauhditti asioita.
Tyttö syntyi sitten joskus 15min ponnistuksilla eikä siis jouduttu muutoin auttamaan mitenkään.

Tsemppiä käynnistykseen!

Mulla puhkaistiin kalvot vaikka paikat ei olleet juurikaan kypsyneet eikä kyllä tuntunut missään ja sanoivatkin että ei satu, eli siltä kantilta ei ainakaan kannata jännittää

Mulla puhkastiin esikoiselta kalvot käynnistykseksi, koska vedet oli tihkunu yli vuorokauden. Olin jo 5 cm auki ja tästä synnytys käynnistyi hyvin. Itse toimenpide ei sattunut ollenkaan.

Takaisin