Synnytys

Oi luoja, mitä juttuja :hilarious: ainoastaan se ei naurattanut, että joku mies oli laittanut synnyttävän äidin kävelemään sairaalaan ja ajanut itse vieressä. Kyllä meillä olisi mennyt ukko kävelemään siinä vaiheessa ja itse olisin kaasuttanut pois paikalta.

Olen miettinyt aina tuota taksiasiaa. Eikö se taksi mene mahdollisesti sotkuun ja itse joutuu maksamaan siivouksesta pienen omaisuuden?

Imme no joo, sen virheen kun omamies ois tehnyt oisin saattanut pistää ukon kiertoon...

:D :D :D

Onhan näitä omalta kohdaltakin..
Ex ensimmäisen tullessa maailmaan piti kädestä kiinni ponnistusvaiheessa. No.. tuli hetki kun väliliha piti leikata ja lääkäri otti sakset (?) esiin. Hoitaja meinasi pyytää mieheltä jtn mutta joutuikin ottamaan kopin pyörtyvästä miehestä. Topakasti tuumasi "isi istuu nyt tähän" ja veti tuolin alle. Sain sanottua "minunhan tässä kuuluisi tajuton olla!" ja niin jatkettiin ponnistamista..

Ensimmäistä odottavat älkää säikähtäkö! Välilihan leikkaus ei satu puuduteliuoksen ja vauvan pään tuottaman paineen takia mikäli mietitte! :)

Joo se leikkaus tunnu missään :D esikoisesta leikattiin, toisesta tuli vaan nirhaumia ja loput vaan plopsahtanut ilman kummempia ”runtuja”:)

Näin minullakin.. :D kakkosesta "kauneustikkiä" ja kolmosesta ei mtn. Saapi nähdä kuin tää nelonen kun jo kymmenen vuotta rupee oleen edellisestä :x

Mulla tuli esikoisestakin vain nirhauma ja yksi kappale "kauneustikkejä". Kätilö kysyi olinko valmistautunut ja minähän olin manteliöljyä hieronut välilihaan pari kuukautta. En tiedä vaikuttiko mutta öljyä on vielä (en ole sen jälkeen jostain syystä käyttänyt ruoanlaittoon...) joten yritetään välttää tikit tälläkin kertaa ja kaivetaan öljy esiin vikalla kolmanneksella.

Mulla leikattiin eppari kanssa esikoisesta. Ei tuntunut sillä hetkellä missään, mutta kyllähän toipumisvaiheessa oli sitten kipeä. Nyt minäkin aion lutrata öljyllä tulevana kesänä ja toivon että leikkaukselta vältytään. Toki jos se on tehtävä niin se on tehtävä.

Ekasta leikattiin ja lisäksi pahat repeämät mutta yllättävän äkkiä paranivat, ja tokasta tulikin vaan muutama tikki. Onneksi ei joka synnytys oo samanlainen!

Mulla ei tarvinu leikata epparia esikoisesta eikä muutenkaan tullut mitään älyttömiä repeämiä. En ollut edes valmistautunut millään öljyillä, joten yllättävän vähällä pääsin. Menisipä toinenkin synnytys yhtä nätisti!

Mulla kaksi synnytystä ilman repeämiä. Eli kyl se voi mennä nätisti toistekin :happy: Saa nähdä, miten kolmannen kanssa käy.

On siinä vissiin onnellakin osuutensa, missä asennossa ja mitä vauhtia tulee maailmaan :)

Odotan kovasti synnytystä, en osaa vielä kipua pelätä :) Kovasti lukenut synnytystarinoita ja kiehtovaa, kuinka jokaisen synnytys menee erillälailla :) Meillä mies on, jos kaikki jatkuu hyvin, elokuun lomalla, että saadaan olla vielä rauhassa kaksisteen ja jatkaa sitten isyysvapaalle, jos pieni syntyy ajallaan :)

Mullehan tehtiin episiotomia ihan vaan varuiks ekan aikaan kun oli pt synnytys... vähän turhan iso osa tarjonnassa niin oli saatava ulos ja mieluiten hallitusti ilman repeämiä!
Kätilö ilmoitti samoin tein kun alettiin olla ponnistus vaiheessa että hän sitten joutuu leikkaamaan... lapsi oli kyllä pieni, 2,9kg, olis varmaan mahtunut pää edellä tullessa mutta peba+jalat on pikkasen isompaa kun pää... mut toisaalta hyvä että tuli peppu edellä ku napanuora oli niin tiukasti kaulan ympärillä että siinä ois voinut käydä tosi pahasti jos ois pääedellä syntynyt...

Mullehan tehtiin episiotomia ihan vaan varuiks ekan aikaan kun oli pt synnytys... vähän turhan iso osa tarjonnassa niin oli saatava ulos ja mieluiten hallitusti ilman repeämiä!
Kätilö ilmoitti samoin tein kun alettiin olla ponnistus vaiheessa että hän sitten joutuu leikkaamaan... lapsi oli kyllä pieni, 2,9kg, olis varmaan mahtunut pää edellä tullessa mutta peba+jalat on pikkasen isompaa kun pää... mut toisaalta hyvä että tuli peppu edellä ku napanuora oli niin tiukasti kaulan ympärillä että siinä ois voinut käydä tosi pahasti jos ois pääedellä syntynyt...
Menikö perätilasynnytys hyvin? Jos ei tuota napanuoraa lasketa

Itse synnytys meni ihan hyvin... Ok se kun oli yllätys kaikille (selvis vasta synnärillä) niin jouduttiin tekemään testejä (magneettikuvat+ultra) että vauva mahtuu tulemaan, leikkuri koko ajan valmiudessa joten ruoka/juoma kielto eikö saanut juurikaan liikkua (napanuoran ulos tulon riskin takia), mut oli kyl muuten helppo synnytys:) lapsi kyllä lähti pariks päiväksi tarkkailuun kun oli eloton synnyttyään sen napanuoran takia... hän nyt ihan terve kohta 7v<3
Lössiä oli salissa kyllä ihan pirukseen (opiskelijoita, lääkäreitä, kätilöitä) :o
Oma kätilö oli kyllä paras, tuli hetki vauvan hapetuksen alettua kertomaan että mitä just tapahtu ku olin ite hiukan pölmistynyt asiasta kun en koko lasta edes nähnyt kun jo se vietiin:o mut kaikki hyvin, kiitos Jorvin mahtavan henkilökunnan<3
Sairalassa oltiin 5 päivää...

Mua ei juurikaan muu pelota synnytyksessä, ku just noi repeämät. Mut kiitos "öljyämisvinkistä", toivottavasti toimii!
Mun kaveri oli päättänyt et mitä vähemmän hän tietää sen parempi. Ei käynyt synnytysvalmennuksissa tms. Olihan se ollut aikamoinen kokemus. Hengitystekniikasta yms lähtien. Ilmeisesti jokin iso valtimo oli joka ponnistuksen yhteydessä painunut niin et taju lähti joka ponnistuksella. Ravisteltu hereille ja taas uusi ponnistus :wideyed: Mä kyllä taasen haluan tasan tarkkaan tietää kaiken ja mahdollisen :joyful:

Takaisin