Synnytys

Mulla on ehdottomasti toiveena synnytys alakautta. Viime kerralla en saanut siihen mahdollisuutta perätilan vuoksi. Joku mitta kun ei riittänyt perätilasynnytykseen. Kääntöyrityskin meni pieleen. Leikkaus oli mun pahin pelko. Mutta tietty mietityttää nyt jos vauva on tällä kertaa oikein päin, mutta tuleekin virheasennossa, että mitenkä nuo lantion mitat riittävät sitten ja onko leikkuri kuitenkin taas edessä. Koitan olla liikaa miettimättä tätä ennakkoon. Tämä selviää ihan varmasti loppua kohden mentäessä. Silti vähän huolettaa.
 
Minusta tuo soodakikka on ihan hillitön.. ruokasooda on jotenkin niin muodissa nyt, parantaa kuulemma niin närästykset kuin flunssatkin, kehon liiallisen happamuuden sun muuta. Varmaan höyrähtäneimpien mielestä se parantaa syövänkin. :D Ja nyt sitten vielä elvyttäis väsyneen kohdunkin. Melkoista. Toki väsyneen äidin virvoittelussa auttaa varmasti tuo artikkelissa mainittu tuoremehukin, saa ne puuttuvat voimat viimeiseen rutistukseen.

Noh, närästyksen kanssa se toimii - testattu on monesti - mutta muista käyttökohteista en mene vannomaan. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mut toi on sentään tutkittua tietoa, ei mutua :)
Kohtu kyllä tarvitsee synnytyksessä palautumista, koska se on lihas siinä missä muutkin lihakset ja joutuu kovalle rasitukselle.
 
Tästä oli aksyn ryhmässä keskustelua niin yksi taho kommentoi, että TAYSissa on synnytysosastolla kaapissa synnyttäjille samarinia kohtua virkistämään.:) soodapohjaistahan se on.
 
Tästä oli aksyn ryhmässä keskustelua niin yksi taho kommentoi, että TAYSissa on synnytysosastolla kaapissa synnyttäjille samarinia kohtua virkistämään.:) soodapohjaistahan se on.

Ei siellä vaan silloin tarjottu kun esikoista pakerrettiin vaikka kohtu oli kahden vuorokauden työn jälkeen väsynyt ja avautuminen pysähtynyt. Luin tuon saman jutun ja mietin että silloin olisi soodaa tarvinnut. :)
 
Pitäisköhän ottaakin omat samarinit mukaan.:D ois voinut olla käyttöä kyllä kahdessa ekassa synnytyksessä!
 
Noh, sooda on natriumkarbonaattia. Vähän suolan tapaan toimiva aine, voi nostaa myös verenpainetta. Varmaan se toimii siltä pohjalta myös synnytyssalissa antamaan voimia viimeiseen rutistukseen kun kaikki voimat ovat käytetty. Sama asian varmaan ajaisi urheilujuoma, jossa on suoloja myös.
 
Urheilujuoma käy samaan myös (mut ruokasooda on halvempaa(; ). Meillä on 20kg säkki soodaa kotona, koska sitä voi todellakin käyttää niin moneen.:)
 
Samarinin juominen kuulostaa niin harmittomalta muuten, että hyvin vois kokeilla! Miksipäs ei
 
Mä haluaisin vesisynnytyksen ilman kivunlievitystä, mut taitaa olla vaan haave, kun kaks kuitenkin syntymässä..

Sektioo en halua, ellei ole aivan pakko.
 
Siis mahtavuutta! Muistin just kuulleeni, että PHKS:aan olis tulossa mahdollisuus synnyttää veteen. Kysyin aksyn ryhmässä niin synnytysallashuone on jo valmisteilla!!! :love017 eli ainakin pieni chance on, että tämän neljännen vois synnyttää veteen!! :smiley-bounce012 kelpaa kyllä synnytys tensinkin avulla ilman allasta, mutta olishan se uusi kokemus päästä synnyttämään veteen. :joyful:
 
Mulla olis toiveissa tietty suht nopea synnytys ilman kivunlievityksiä ja alakautta haluaisin synnyttää:Heartred jos onnistuu/kerkee/tuntuu silloin siltä niin ammetta olis kiva kokeilla ja Tens-laitetta oon miettiny :) oon kyl aina menny synnytyksiin vähän sillai mieli avoinna et edetään tilanteen mukaan.. eipä sitä voi varmaks kyllä mitään suunnitellakaan :D

Mulla kans et sektiota en mielellään haluais :)

Toi veteen synnyttäminenki vois olla hieno juttu! Iteki Päksissä synnytän :)
 
Ainiin ja mulla 1. Synnytys oli 17h,alko supistuksilla ja käytössä oli ilokaasu ja epiduraali.. väliliha leikattiin..

Ja 2. Synnytys oli 6h, alko supistuksilla ja ilman kivunlievityksiä mentiin.. joku pieni nirhauma tuli synnytyksessä.


Muoks. Eka synty rv 41+2 ja toka rv 41+3 :)
 
Eka synnytys oli imukuppisynnytys kesti 10h35min josta ponnistusvaihe 45min, epiduraali kivunlievityksenä.
Toinen synnytys oli 7h47min ponnistusvaihe 30min, kivunlievityksenä spinaali, kolmas synnytys 5h45min, ponnistusvaihe 2min kivunlievitys spinaali. Tää neljäs synnytys tulee olemaan sektio koska kolmoset otetaan kuulemma aina sektiolla eli ei edes mahdollisuutta synnyttää alateitse
 
Eli suurimmalla osalla toinen synnytys on ollu nopeempi ku eka. Eli mul on toivoa et saan jälleen nopeen synnytyksen :wink
 
Mulla eka synnytys käynnistettiin, kesto 8h 5min ja synnytin rv 40+2. Eppari tehtiin. Kivunlievityksenä oli epiduraali, mutta se ei auttanut enää ponnistusvaiheessa. Tyttö oli pieni, 47cm/2620g.

Toka synnytys käynnistyi itsekseen, kesto 5h 55min ja synnytin rv 40+5. Kohdunkaulan puudutteen sain - ei apua. Spinaalipuudutus auttoi hyvin. Poika oli 48cm/3045g. Synnytysten välillä oli aikaa 1v 5kk.

Ei jäänyt mitään traumoja käynnistyksestä. Mulle on oikeestaan sama, käynnistyykö itse vai käynnistetäänkö, toki toivon, et olis spontaani synnytys.

Eilen kävin monikkosynnytysvalmennuksessa ja olen paljon varmempi nyt siitä, mitä tulen haluamaan. Mutta toki pitää olla varasuunnitelma kaiken varalta.
 
Kylläpä teille kaikilla on ollut lyhyet synnytykset!
Mulla eka alkoi torstaina 41+2 ja poika syntyi lauantaina, eli virallisesti papereissa lukee sen 46h! Poika heilui tosi korkealla masussa eikä voitu vesiä päästää kuin vasta lopussa. Olinkin sitten ihan puhki kun piti ponnistaa että nukahdin aina suppareiden välissä...ponnistusvaihe kestikin sen 1h. Siinä ne uhkaa mua sektiolla ja toinen kätilö painoi masua. Onneksi ei jouduttu imukuppeja jne käyttämään. Vauva oli kakannut masussa eli ehkei ihan hyvin voinut lopussa. Pojan pipo oli 37,5cm, ettei ihme! Oksensin ja vapisin ja voin vaan tosi huonosti. Oli aikamoinen shokki koko synnytys. Kaikki kipulääkkeetkin sain ja supistuksia vahvistavia.

Toinen synnytys alkoi kun vedet meni lauantai aamuna 39+1. Sairaalaan eka tarkkailuun ja kun supistukset ei alkaneet niin kotiin odottamaan. Maanantaina takaisin käynnistykseen. Koko ajan kyselin miksei sitä vettä tihku koko ajan ja selittivät että vauvan pää tukkii... No pieniä supistuksia olikin jo ja yksi geelitabletti laitettiin. Sitten tuli lääkäri lounaan jälkeen katsomaan ja tosi tympeästi totesi että täällä on vielä kaikki kalvot jäljellä ja tyyliin kylläpä oot tyhmä! Ja voit mennä kotiin...Sit kun se poistui huoneesta itkin ihan paniikissa. Siinä sitten mun mies selitti kätilölle että kyllä hän ihan ison sotkun lattialta siivosi ja ei toi mun vaimo sellaisella voimalla kuse. :wink No siinä sitten selvisi että luultavasti mulla oli ollut tupla kalvoja ja siellä sitä vettä ollut aika paljon. No se jätti mut miettimään hetkeksi mitä haluan tehdä ja kai se järkytys siinä kaikessa teki että synnytys käynnistyi. Supistukset lähtivät kunnolla liikkeelle jne. Taas ongelmaksi syntyi se että vauva heilui korkealla ja jouduin ottamaan tosi kauan ennen kuin toinen kätilö painoi vauvaa alaspäin jotta saivat vedet menemään. Ennen sitä sain epiduraalin ja se olikin se mitä Mä nyt pelkään eniten. Sain nimittäin siinä maatessani just kun oli pistänyt sellaisen järkyttävän staattisen supistuksen. En pystynyt puhumaan ja itkin vain. Koko kroppa kramppasi ja luulin että kuolen. Kaikki näki mun paniikin mun silmissä ja lisää väkeä tuli. Se kesti tyylin pari minuuttia, tosi vaikea selittää. Nukutuslääkärikin tuli myöhemmin katsomaan voinko hyvin ja kertoi ettei sellaista ollut koskaan käynyt sille. No sitten kun vedet meni niin kaikki menikin nopeasti. Olin 6-7 auki ja kysyin saanko käydä vessassa. No menin yksi vessaan ja kätilö huuteli ovelta oonko varma ettei vauva tuu? Mä siihen ensin ei, ja samassa sekunnissa JOO! Eli vauvan pää syntyi kun istuin pöntöllä. Sieltä ne mut kävelytti sängylle repien pois kaikki letkut ja kun pääsin polville sängylle oli vauva ulkona. Eli synnytin sitten ihan itse. :)
Tääkin oli siis pitemmän kaavan mukaan, jos laskee niistä ekoista vesistä niin 81h ja jos siitä geelistä niin 33h. Niin ja ponnistusvaihe on merkitty 1min. Täytyykin kattoo mitä noissa virallisissa papereissa lukee tosta kokonaisuudesta. :)

Tosiaan ei oo noi synnytykset menneet ihan niin kuin oon odottanut tai haaveillut. Nyt jännittää koko juttu tosi paljon ja ajattelin pyytää extra tapaamisen kätilön kanssa ja jutella kaikki läpi. Eniten pelottaa se epiduraalin laitto ja tuntuu etten haluaisi niitä supistuksia vahvistavia. Näin jälkikäteen aatellen on ihan uskomatonta että vauvat on selvinneet hyvin noista...ja taitaa olla tuurilla osaa.
Tulipas pitkä kirjoitus. :)
 
Synnytyspäivä ja klo, vauvan sukupuoli, syntymäpaino ja Apgar-pisteet: 28.1.2015 klo 8:44, Poika, 3580g, 6/5
Synnytyssairaala: Päijät-Hämeen keskussairaala
Raskauden kesto: 39+1
Hoitoaika, pvm:t: 26.1.-2.2.15
Synnytyksen kesto: I II III
Synnytystapa ja toimenpiteet: Kiireellinen sektio.

Siinä se ensimmäinen.
Toista samanlaista kokemusta en halua.
 
Takaisin
Top