Synnytys

Kävin eilen uteliaisuuttani masumuskarissa, josta sain vinkin toiselta äidiltä perhevalmennuksessa. Masumuskarin aiheena oli synnytyslaulu ja myönnän menneeni sinne hieman skeptisin mutta kuitenkin avoimin mielin ja odotuksin. Yllätyin erittäin positiivisesti ja olenkin nyt lueskellut tästä synnytyslaulusta synnytyksen kivunlievittäjänä/rentouttajana ja aion luultavasti pyrkiä hyödyntämään sitä synnytyksen aikana. Tuntui, että yksinkertaisilla menetelmillä sai rentoutettua itsensä ja synnytyslaulun hyödyllisyyttä perusteltiin myös sillä, että sen avulla rentoutuessa syntymän kokemus on vauvallekin vähemmän stressaava :).

Onko muilla mielipiteitä/kokemusta asiasta?

Onkohan noita masumuskareita paljonkin tarjolla? Mua ainakin vois kiinnostaa...

Eroaako synnytystapa arvio jotenkin ns. Normaalista neuvolalääkäri käynnistä ja miten siihen pääsee?

Mulla on se arvio, kun eka lapsi synty kiireellisellä sektiolla. Sen jälkeen tulee aina automaattisesti synnytystapa-arvio. Ekaa odotaessa ei automaattisesti tuu. Rv36 taitaa olla vika neuvolalääkäri normaalisti, silloin lääkäri kattoo vauvelin koon ja silmämääräsesti, että mahtus sen kokonen tulemaan.

Mulla kans ensi viikolla lääkärin tarkastus. Jännittää ja pelottaa synnytys, mutta toisaalta luotan itseeni ja hoitohenkilökuntaan, että kaikki tulee menemään hyvin.

Eniten mietityttää se kuinka ja koska synnytys alkaa ja koska lähteä sairaalaan, kun mukavinta olisi varmasti olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta sillä hetkellä olisi varmasti mukava saada sairaalasta kivunlievitystä.

Snygis15, tän masumuskarin järjesti yksi meidän perhevalmennukseen osallistunut, mutta PK-seudulla luulisi ainakin nyt syksyn myötä vastaavanlaista toimintaa löytyvän :) Kesäaika on varmasti muutenkin vähän haasteellinen järjestää mitään ryhmätoimintaa ja syksyllä taas meidän vauvat on jo maailmassa :D

Eilisessä masumuskarissa oli monta varhaisen musiikkikasvatuksen ammattilaista, jotka kertoivat että jo parin kuukauden vauva saa paljon irti muskarista, että pienestä pitäen vain musiikin pariin. Kehottivat myös laulelemaan lapselle paljon masussaoloaikana. Mua vähän yllätti, että vauvaa ei voi "huijata" kuuntelemalla esim klassista musiikkia sivistääkseen lasta jos ei itse nauti kyseisestä musiikista. Vauva saa musasta ns kiksit vain jos äitikin saa, eli kannattaa tosiaan kuunnella ja laulella sellaista musaa, josta itsekin nauttii :).

Mulla on ensi keskiviikkona synnytystapa-arvio äitipolilla ensimmäisen synnytyksen vuoksi. Esikoinen (syntyi rv 42+0, 4190 g, 54 cm) päätti tulla maailmaan hartiat poikkimitassa ja epparista huolimatta sain kolmannen asteen repeämät, joita paikkailtiin 3,5 tuntia leikkaussalissa. Veikkaan, että kyselevät fyysisistä/henkisistä traumoista ja mahd. peloista, ultraavat kokoarvion, jne. Repeämistä huolimatta haluaisin synnyttää tämänkin alakautta enkä usko, että sille on estettä, sillä toivuin todella hyvin eikä mitään vaivoja ole jäänyt. Olen kuullut, että vastaavassa tilanteessa oleville on sanottu jo heti ekan synnytyksen jälkeen, että seuraava menee automaattisesti sektioon (riippunee tapauksesta hyvin pitkälti).

Tänään tasan kuukausi laskettuun aikaan, toivottavasti tää pikkukakkonen ei ihan yhtä pitkään jumittaisi kuin isoveljensä :D

Ja laulamisesta ja musiikista tuli vielä mieleen...tämä tulokas ainakin tykkää, kun laulan, alkaa joka kerta kunnon mylläkkä. Laulan jatkuvasti ja esikoinenkin hoilottelee ja soittaa laulukirjasta musiikkia paljon. Tai sitten se potkiminen ja pyöriminen tarkoittaa sitä, että oo äiti välillä hiljaa :D

Synnytys lähestyy pikkuhiljaa jo kaikkia, etenkin jos LA on alkukuusta. :)

Onko täällä muita, joilla vauva on perätilassa?
Meillä on suunniteltu sektio aika varattuna, juurikin sen vuoksi, että vauva on perätilassa.

Niinpä lähestyy...hui kauhia! Laskettuaika 1.9 eli viikon päästä, mut jotenkin on tunne ettei vielä olisi ulos tahtomassa tämä ipana.
Varmasti aika jännää tuo,että tietää päivän milloin vaavi syntyy?

Takaisin