Synnytys. | Page 3 | Vau.fi keskustelu

Synnytys.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yosa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolan perhevalmennuksessa eilen sanottiin, että tuskin on remppa valmis syksyllä. Muutenkin tuli pelkkiä pettymyksiä. Se jakkara tosiaan saattaa olla repeämien kannalta pahempi vaihtoehto, joskaan kaikille ei tule semmosia. Luulin, että sairaalassa tarvii olla 2-3 päivää, ja se onkin 3-5. Ja yhteishuoneessa muiden kanssa. Inhoan sairaalassa olemista tosi paljon, joten suorastaan lamaannuin moneksi tunniksi, kun ajattelin, että olen 5 päivää yhteishuoneessa toisten äitien ja vauvojen ja niiden perheiden kanssa. Isät ei saa jäädä yöksi. Kivunlievitysmenetelmiä on, mutta sekin riippuu siitä, kuka on töissä. Vain jotku tietyt tekee vyöhyketerapiaa, jotku akupunktiota, jotku jotain mitä lie. Tens-laitteita on tasan yksi. Ja synnytys ja lapsivuodeaika maksetaan nykyään Turussa kokonaan omasta pussista. Ja synnytyspaidankin pitää olla edestä erityisen avara tai avattava, koska vauva pitää laittaa paidan sisään heti, eikä se mun ostama ole. Pitää fiksata. Eilen suututti ihan kaikki. Sanotaan, että nykyään on kauheasti valinnanvaraa ja saa olla aktiivinen, ja käytännössä täällä onkin ihan sattuman varassa.

Kätilöopistolla on onneks perhehuoneita ja ammeita, mut vaikka saisin perhehuoneen en tiiä haluunko sen kun kaveri sai just lapsen ja oli perhehuoneessa ja sano et oli huonoin idea ikinä oli ihan tajuttoman tylsää ku huoneessa ei ollu ees telkkarii.. ilman ipadii olis aika menny viel hitaammin. Hän sano että ens kerralla menee kyl yhteishuoneeseen ku siellä on sentään juttukavereita ja ei haittaa vaikka mies ei saakkaa jäädä yöks ku ei siellä kuitenkaan olla niin montaa päivää ja mies saa sentään olla päivällä siellä :)

Odotan esikoistani ja ollaan jo rv 36. Itse odotan synnytystä paljon ja toivon, että pienokaiseni tulisikin vähän aikasemmin kun mitä LA on. Olo helpottuisi huomattavasti! :) Tänään kävin viimeisessä neuvolalääkärissä ja kaikki oli kunnossa! :) Supistuksia on alkanut ilmestyä viimeisen 3 päivän aikana enemmän kun ennen ja pidänkin peukut pystyssä että vauva syntyisi juhannuksen jälkeen (mikä menee rauhallisesti kotona). Siltä osin synnytys jännittää että miten paikat kestää ja löydänkö sitä minulle oikeaa ja hyvää synnytys asentoa.

Mä en oo hirveesti vielä miettinyt synnytystä ja oikeastaan toivon että pääsen loppuun asti asenteella että edetään tilanteen mukaan :) Tietenkin toivon että "normi" alatie synnytys onnistuisi.

Keski-Suomessa ei ole ilmeisesti annettu pitkään aikaa ilokaasua synnyttäjille ja amme-juttujakaan ei ole.. ainut mitä eräs toinen mamma suositteli supistuskipuihin oli Babycare tens ( http://www.fysiocenter.fi/content/fi/1003/1039/Babycare TENS-laiteen vuokraus synnytykseen.html ).

Synnytysvalmennus olisi vklla 32-> että ehkä sen jälkeen alkaa tulla enemmän ajatuksia mitä haluaa ja mitä toivoo.

Mä en oo miettiny synnytystä vielä, se menee miten menee ja turha stressaa etukätee tai suunnitella mitää. Ainoo mikä mietityttää on, että pääseekö mies sinne, en todellakaan haluu synnyttää ilman miestä mut meillä on nää mahdolliset lapsen hoitajat vähän harvassa ja kaukana. Mun vanhemmilla menee vähintää pari tuntia ennenkö ne on täällä. Yks kaveri asuu tällä paikkakunnalla mutta riippuu taas miten se on töissä et pääseekö se ton välin kattomaan.

Kanusiini, niitä tens (menikö oikeen?) saa vuokrattua netistä. Yks kaveri kehui tosi paljon.
Mä kun soitin tyksiin niin sanottiin että heillä on nykyään useampia jotka on saanu ton akupunktio koulutuksen. Mä luulin että se remontti on valmis syyskuun ekalla viikolla ? No tarvii seurailla tilannetta. Tosta altaasta : jos haluat käyttää kivunlievitykseen lämmintä vettä niin suihkukin auttaa tosi paljon.

Ja en siis ole iloinen että on muillakin huonoja päiviä, mut ihanaa silti että en oo ainut :)
Onneks on niitä hyviäkin päiviä ja sellasia tätejä mitä mulla oli tänään.

Takaisin