En oo vielä ihan kamalasti miettinyt, ehkä nyt viime päivinä just enemmän...
10v sitten pelkäsin mm. synnytystä kovastikin, mutta tuntuu siltä että olen päässyt siitä yli. Se oli kai sellaista tuntemattoman pelkoa enimmäkseen. Nyt en ole osannut oikein pelätä, ainakaan vielä. Varmasti se kyllä jännittää paljonkin sitten lähempänä. Mutta ehkä mä oon huomannut, että yleensä kun oon pelännyt jotain, niin se on ollut turhaa. Uskon, että tämäkin menee ihan hyvin. Ja mä oon ajatellut silleen, että synnytys on kuitenkin niin lyhytaikainen tapahtuma...jos se kestää max 2vrk tms, niin miksi murehtisin ja pelkäisin vaikka 3kk etukäteen. Mua siis tämä ajatus auttanut viime aikoina. Onneks ei nyt oo sitä kamalaa pelkoa enää. Silloin tuo ei ehkä auttaisi.
Mietin myös sitä, että miksi synnytyksestä on tehty niin suuri numero. Siis kivusta ja kaikesta. Ehkä se sitten on niin kamalaa, mutta ehkä siinä on kuitenkin mukana aika paljon sellaista suurenteluakin?
Kipujen kestäminen tietysti jännittää, ja se että esim. mies ja muut ihmiset näkee mut siinä tilassa mihin ehkä joudunkaan. Pelkään siis kai hallinnan menettämistä, tms. En haluaisi huutaa tai mitään. Oikeastaan en kyllä usko, että huudankaan. Mut toisaalta tämäkään ei enää tunnu niin isolta asialta. Synnytykseen lähtö tietysti myös jännittää. Siinä joutuu vähän itse tietämään, että missä mennään.
Ekaa kertaa kun menen synnyttämään, niin mulla ei ole kamalan vahvoja toiveita, tai en ainakaan aio tehdä mitään ehdottomia vaatimuksia... Luulen, että epiduraali voisi olla hyvä, mutta siinä ja muussakin kivunlievityksessä ym. pitää varmaan kuunnella sairaalaväen viisauksia. Siis, että missä vaiheessa se olisi hyvä. Ilokaasusta tosi moni on sanonut, että tulee huono olo, joten ehkä ei sitä.
En näe välttämättä pelkästään järkevänä sulkea pois kaikkea kivunlievitystä, koska oon ymmärtänyt, että se voi myös rentouttaa ja nopeuttaa avautumista. Eli jos on liian kovat kivut tai paniikki tms, niin synnytys ei etenekään. Tai toisaalta niin voi käydä, jos lievittää liikaa kipua tai liian aikaisin? Kai tässä pitää vaan luottaa viisaampien ohjaukseen. Ja kai sitä sitten vois koittaa kaikkea luonnollisempaakin kuten kävelemistä, hierontaa, rentoutumista, tens-laitetta, suihkua jne.
Ehkä nämä ajatukset selkiintyvät tästä lähempänä. Meillä on synnytys-perhevalmennus merkattu sairaalan auditorioon. En tiedä tarkoittaako se, että siellä ei pääsekään katsomaan paikkoja. Toivottavasti pääsee.