Kyllähän tuo synnytys jo jonkin verran mielessä pyörii. Toisaalta odotan innolla, että pääsen synnyttämään rakkaan lapseni maailmaan ja saan tuon ihanuuden syliini, mutta toisaalta hieman pelottaa ja jännittää. Pelko ei ole mitenkään hallitsematonta, vaan lähinnä jännitystä, kun ei tiedä mitä tapahtuu ja miten asiat tulevat menemään. Lähinnä pelkään, että kipu on sietämätöntä, sillä kipukynnykseni ei ole järin korkea. Toisaalta tiedän, että synnytys on luonnollinen asia ja kyllä siitä hengissä selviää ja palkinto on maailman parhain - ei se lapsi syntymättä jätä. :) Yksi jännityksen aiheistani on kivunlievitys. Toisaalta haluaisin pärjätä ilman, mutta tarvittaessa haluan, että kipuja lievitetään niin, että synnytyksestä ei jää pahoja traumoja ja kipu ei ole täysin hallitsematonta. Epiduraali mietityttää, sillä en ole piikkien ystävä ja pelkään melkein epiduraalin laittoa enemmän mitä synnytyskipuja muutoin (vaikkei se kuulemma edes satu, on kuin hyttysen pisto).
Sekin on jännittänyt, että tiedänkö milloin lähteä sairaalaan, mutta onneksi minun ei tarvitse syksyllä sitä yksin miettiä. Mies on ottanut kesälomansa syyskuun loppuun ja jos pikkuinen päättää mennä yliaikaiseksi ja tulla viikon tai yli myöhässä (eli siinä elokuun puolella) on äitini luvannut ottaa lomaa ja minut sinne "päivähoitoon". :D On sitten ainakin joku huolehtimassa, etten mene ihan paniikkiin ja pääsen sairaalaan ja koiramme tulee hoidettua. Että onneksi tätä tukiverkostoa löytyy!
Toiveita synnytykseen on lähinnä mahdollisimman luonnollinen synnytys, mutta kuitenkin omat voimavarat ja kipukynnys huomioon ottaen. Haluan kokeilla eri asentoja ja muita kivunlievityskeinoja ennen lääkkeitä ja puudutteita. Ilokaasun uskon joutuvani turvautumaan. Kuten
emmu_ma tuossa sanoi on minullekin kaikkein suurin toive se, että saan vauvan heti syliini ihokontaktiin. Tämä olisi tärkeää niin itselleni kuin vauvallekin (opinnoissa törmäsi joihinkin tutkimuksiin tämän merkityksestä ja tuli heti entistä tärkeämmäksi itselle). Tarvittaessa tosiaan sitten isän syliin kenguruhoitoon, ellen omaan syliini vauvaa voi heti ottaa. Ihokontakti kuitenkin jompaan kumpaan vanhempaan...
Olemme menossa miehen kanssa yksityiseen synnytysvalmennukseen, josta toivon saavani vinkkejä miten lievittää kipua luonnollisesti ja pysyä rauhallisena synnytyksessä. Ja niitä rentoutumistaktiikoita. Toivon, etten ihan täysin huuda miehelleni ja ole aivan mahdoton, kun minulla tuota temperamenttia riittää, etenkin jos olen järjettömien kipujen vallassa. Mieheni tosiaan tulossa tukihenkilöksi ja se on minulle ehdottoman tärkeää, kuten myös miehelle. Mies toivoo, että saisi katkaista napanuoran ja olla heti näkemässä pienen maailmaan tulon. Ja onhan se nyt sellainen läheinen perhehetki, ainakin toivon niin koko sydämestäni (kuulemma hätäsektiossa leikkaussaliin ei pääsisi tukihenkilö?).
Ja tosiaan Tampereella TAYSissa synnytetään. :)